دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش شستن کاهو و ضدعفونی آن مثل آب خوردن!

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

به منظور تمیز کردن انواع سبزیجات مختلف همچون کاهو باید یک سری نکات و اصول را رعایت نمایید تا به بهترین شکل بتوانید به رفع آلودگی های موجود در این سبزی بپردازید، همچنین آشنایی با آموزش شستن کاهو و نحوه نگه داری آن می تواند به شما کمک کند که این سبزی را به صورت سالم و تمیز مصرف نمایید.

یکی از انواع سبزیجات خوشمزه و محبوب که در تهیه انواع سالادها و غذاهای مختلف کاربرد داشته کاهو بوده که همچون دیگر انواع سبزی به دلیل این که زود خراب و پلاسیده می شود و ماندگاری کمی دارد باید خیلی سریع شستشو داده شده و به روش صحیحی نگه داری شود تا بتوانید از خواص آن بهره مند شوید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به آموزش شستن کاهو بپردازیم.

آموزش شستن کاهو با بهترین روش

کاهو از پرمصرف ترین سبزیجات به شمار آمده که دارای ترکیبات مغذی و مواد مفیدی برای سلامتی بدن می باشد. شستشو و نگه داری سبزی ها به منظور رفع کامل آلودگی ها و حشرات ریزی که در داخل آن ها وجود دارد امری مهم بوده که خانم های خانه دار باید به آن اهمیت بدهند. شما می توانید از طریق آشنایی با آموزش شستن کاهو به یک روش صحیح این نوع سبزی را به خوبی از انواع آلودگی ها پاکسازی کنید و کاملا سالم آن را مصرف نمایید.

طریقه صحیح شستن کاهو

کاهو همچون دیگر انواع سبزیجات دارای مقدار زیادی املاح و ویتامین می باشد که از اصلی ترین آن ها می توان به پیش‌ساز ویتامین A یعنی بتاکاروتن و اسید فولیک اشاره داشت. همینطور این سبزی دارای کمی آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین C، K می باشد. خاصیت مهم دیگری که کاهو دارا می باشد ویژگی خواب آور بودن آن است.

کاهو در انواع مختلفی همچون کاهوی پیچ، رسمی، چینی و … وجود داشته که با هم تفاوت دارند. این نوع سبزی برای بسیاری از انواع سالادها بخش مهمی به شمار رفته و در تهیه و آماده سازی ساندویچ ها نیز کاربرد زیادی دارد اما شستشو و نگه داری آن امکان دارد خسته کننده باشد.

آموزش کامل شستن کاهو

نحوه پاکسازی و شستشوی کاهو

به منظور شستن انواع کاهو در ابتدا باید ظرفی بزرگ را درون سینک ظرفشویی بگذارید و آن را به طور کامل با آب سرد پر کنید. بعد از آن سبزیجات پاک شده یا انواع کاهوی برگه شده را درون ظرف پر از آب قرار دهید به گونه ای که آب به طور کامل سطح کل کاهو را در بر بگیرد. نزدیک به ۵ دقیقه صر کنید تا کاهو درون آب خیسانده شود و پس از گذشت این مدت زمان یک آبکش بر روی کاهو ها گذاشته و ظرف آب را به طرف سینک ظرفشویی خم کرده تا آب کاهو از روی لگن به طور کامل بیرون بریزید.

  •  آرون گروپس

مراحل شستشوی کاهو

اکنون کاهو ها را درون آبکش ریخته و بعد از تخلیه کردن آب درون ظرف مجددا آن را از آب پر کرده و کاهو را درون لگن پر از آب سرد برگردانید. مجددا حدود ۵ دقیقه منتظر بمانید تا کاهو خیسانده شده و پس از این مدت این دفعه کاهو ها را از روی سطح آب با کمک دست که دستکش دارد به آهستگی برداشته و درون آبکش بریزید.

بدین گونه گل و لای و آلودگی های موجود در کاهو کاملا پاکسازی خواهد شد. برای آخرین دفعه کاهو را مجددا درون ظرفی که از آب پر شده ریخته و این دفعه مقداری سرکه و نمک به آن بیفزایید. می توانید در این مرحله از مواد ضدعفونی کننده سبزی نیز استفاده نمایید. پس از گذشت حدود ۵ دقیقه می توانید کاهوها را مجددا درون آبکش ریخته و آن ها را با آب به طور کامل آبکشی نمایید.

روش صحیح شستن کاهو

ضدعفونی و شستشوی کاهو با سرکه

بهتر است بدانید سرکه دارای ویژگی ضدعفونی کنندگی بوده و برای مقابله با انواع ویروس ها و باکتری های میوه و سبزیجات ماده ای فوق العاده تاثیرگذار می باشد.

در نخستین گام از شستشوی کاهو بایستی برگ های کاهو را به طور کامل از هم جداسازی نمایید. در صورتی که برگ های بخش رویی کاهو حالت پلاسیده و کهنه ای داشتند آن ها را جدا کنید و دور بیندازید. اکنون با کمک یک چاقو مغز کاهو را از برگ ها جداسازی نمایید. برگ های سالم را درون یک آبکش بریزید. به منظور این که گل و لای و آلودگی ها را از برگ کاهو جدا سازید در ابتدا یک بار برگ های کاهو را با آب شستشو بدهید. بهتر است به منظور این کار از آب خنک استفاده نمایید. اکنون مجددا کاهوهای تمیز شده را درون یک صافی تمیز بریزید.

نحوه تمیز کردن و نگه داری کاهو

در این مرحله از آموزش شستن کاهو نوبت به میکروب زدایی کاهو می رسد. به منظور این کار تنها به مقداری سرکه سفید احتیاج دارید. در ایتدا یک ظرف بزرگ را تهیه کرده و برگ های کاهو را درون آن بگذارید. اکنون یک فنجان سرکه سفید را با دو فنجان آب سرد ترکیب نموده و بر روی کاهو ها بریزید. در صورتی که این میزان محلول برای حجم کاهوها کم بود مقدار آن را دو یا چند برابر نمایید. بعد از انجام دادن این عمل حدود ده دقیقه منتظر بمانید و بعد به آرامی مجددا برگ های کاهو را به آبکش انتقال دهید.

بهترین روش شستن کاهو

پس از زدودن میکروب ها از برگه های کاهو آن ها را با استفاده از آب خنک شستشو دهید. در پایان آبکش را به آهستگی تکان داده تا آب های اضافه از کاهو جدا گردند. به منظور این که آب کاهو کاملا گرفته شده و ماندگاری آن بیشتر شود دو حوله تمیز را تهیه نمایید. یک عدد از حوله ها را بر روی یک میز پهن کنید و برگ های کاهو را به شکل ردیف مانند بر روی حوله قرار دهید. اکنون حوله دیگر را نیز بر روی کاهوها پهن کنید تا آب اضافه به طور کامل گرفته شود.

پس از خشک شدن کاهو باید بخش های خراب را جداسازی کنید. در صورتی که این بخش ها را از برگ کاهو جداسازی نکنید بخش های دیگر نیز خیلی سریع دچار خرابی می شوند. بنابراین با کمک یک قیچی تمیز آشپزخانه بخش های سیاه رنگ یا قهوه ای شده کاهو را برش بزنید. مراحل شستشوی کاهو به اتمام رسید. اکنون با اطمینان کامل می توانید آن را مصرف نمایید و از خوردن آن لذت ببرید.

روش صحیح شستشوی کاهو

نکات و دستور العمل های مهم

  • برگ های کاهو را از هم جدا کرده و هر دو برگ را خیلی راحت از بخش سر کاهو جدا نمایید. هر برگی را که جداسازی کردید در درون یک آبکش قرار دهید.
  • در آغاز کار یک مرتبه کاهو را برای از بین بردن گل و لای و کثیفی و رفع باکتری ها شستشو دهید.
  • کاهوی شسته شده و خشک کرده را درون کیسه های پلاستیکی بسته بندی نمایید و داخل یخچال به مدت زمان یک هفته نگه داری کنید.

آموزش صحیح شستن کاهو

در مطلب ارائه شده با استفاده از روشی صحیح و کامل به آموزش شستن کاهو پرداختیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت بهره و استفاده را از آن برده باشید. همچنین در لینک مقابل با نحوه شستن کلم بروکلی و همینطور شستن و ضدعفونی میوه و سبزیجات نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *