دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان جوش داخل بینی با روش های خانگی امتحان پس داده

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از عارضه های معمول و آزارهنده که افراد زیادی آن را تجربه می کنند، جوش زدن داخل بینی است. در این مطلب با درمان جوش داخل بینی با روش های خانگی و طب سنتی آشنا می شوید.

جوش داخل بینی بسیار آزاردهنده بوده و این عارضه ممکن است با التهاب و خارش همراه شود یا این که تنفس را دشوار نماید. از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با روش های خانگی و طب سنتی برای درمان جوش داخل بینی آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

درمان جوش داخل بینی به کمک روش های خانگی و طب سنتی

جوش داخل بینی یکی از آزاردهنده ترین جوش هایی است که ممکن است در بدن ایجاد شود. این عارضه را افراد زیادی تجربه می کنند که می تواند با التهاب و خارش همراه شده و یا سبب دشواری تنفس گردد. برخی داروهای طبیعی و روش های خانگی وجود دارد که می تواند در درمان این نوع جوش موثر باشد.

در مقالات قبلی با درمان زخم داخل بینی و علت های ایجاد زخم داخل بینی آشنا شدید. در این مطلب قصد داریم به درمان جوش داخل بینی بپردازیم.

جوش داخل بینی نشانگر چیست؟

جوش ها ممکن است در هر قسمت بدن بروز کنند که بینی یکی از این قسمت ها است. جوش داخل بینی نه تنها آزاردهنده بوده بلکه دردناک هم هستند. به طور کلی مسدود شدن منافذ سلول های پوستی و گیر کردن چربی درون آن سبب بروز جوش می شود. در مورد جوش داخل بینی نیز این شرایط صدق می کند.

هنگامی که میزان ترشح چربی زیاد شده یا سلول های مرده منافذ را مسدود کنند، جوش داخل بینی ایجاد شده و در مواردی بعد از عمل افراد به این نوع جوش مبتلا می شوند که دلیل آن نیز همین مسدود شدن منافذ بوده و خطر خاصی به دنبال ندارد. پزشک متخصص می تواند برای تشخیص دقیق این عارضه و بررسی احتمال عفونی شدن آن سی تی اسکن یا ام آر آی تجویز نماید.

  •  آرون گروپس

جوش داخل بینی با چه علائمی همراه است؟

فردی که به جوش داخل بینی دچار می شود التهاب، قرمز شدن و دردناک بودن این عارضه را تجربه می کند. اندازه این نوع جوش در همه افراد یکسان نبوده و بسته به شرایط هر فرد یا میزان عفونت اندازه جوش متغیر است. جوش داخل بینی می تواند تحریک کننده بوده و با خارش همراه شود.

این نوع جوش معمولا از منافذ ساده مسدود شده یا موهای روییده بینی ناشی می گردند و در مواردی نشانگر یک وضعیت شدید مثل عفونت هستند. بروز جوش در محل موهای زیر پوستی رایج بوده و علائم شایع جوش داخل بینی عبارت است از:

  • خارش و سوزش
  • نازک شدن پوست
  • درد و التهاب
  • پوست خراش برداشته

چه افرادی ممکن است در معرض جوش بینی قرار گیرند؟

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف بوده یا به بیماری هایی مانند دیابت مبتلا هستند ، سبب شده در معرض ابتلا به عفونت های پوستی واقع شده و بیشتر از سایر افراد با جوش داخل بینی روبرو شوند. ضمنا استرس دلیل مستقیم بروز جوش بینی نبوده ولی ممکن است بهبود آن را به تعویق بیندازد.

در اکثر موارد جوش داخل بینی با درمان دارویی یا روش های خانگی قابل برطرف شدن است ولی در صورت شدید بودن عفونت و مقاومت نشان دادن به درمان، لازم است با جراحی عفونت جوش بینی تخلیه گردد.

علل شایع بروز جوش داخل بینی

جوش ها معمولا روی صورت ظاهر شده ولی می توانند به سادگی داخل بینی نیز بروز یابند. به علل مختلفی ممکن است جوش داخل بینی ایجاد شود. برخی مواقع ممکن است به علت عفونت زمینه ای این عارضه به وجود آید. یکی از شابع ترین علت های بروز این جوش مسدود شدن منافذ پوستی است. این گرفتگی همانطور که اشاره شد نتیجه تجمع سلول های مرده یا چربی پوست بینی است.

جدا از این موارد، منافذ باز پوست هم ممکن است سبب تجمع باکتری ها شده که نتیجه آن بروز آکنه یا جوش داخل بینی باشد. باکتری ها با نفوذ به منافذ پوستی سبب قرمزی، تحریک و التهاب شده و جوش را دردناک و حساس می کنند. این باکتری ها در ضمن منجر به عفونت هایی نظیر وستیبولیت (جوش زیر پوستی) و فورونکل (کورک)می شوند.

گاهی مواقع عفونت های عمیقی در بینی به صورت جوش ایجاد می شود که این شرایط خطرناک تلقی می گردد زیرا احتمال منجر شدن به سلولیت وجود دارد. سلولیت عفونتی است که سریع گسترش یافته و حتی ممکن است وارد جریان خون شود. ضمنا یک علت دیگر بروز جوش بینی کندن موهای بینی است. این کار سبب افزایش موهای زاید بینی هم می شود.

درمان جوش درون بینی

درمان جوش بینی به کمک داروهای شیمیایی ؛داروهای سنتی و روش های خانگی امکان پذیر است. پزشکان توصیه می کنند از خاراندن یا کندن جوش بینی یا پاک کردن بیش از حد آن جلوگیری کرده تا عارضه جدی تر نشود. پزشک برخی داروهای شیمیایی مانند قرص ایبوپروفن را تجویز تا درد التیام یابد. همچنین استامینوفن نیز درد و التهاب بیمار را کاهش می دهد.

و در مواردی آنتی بیوتیک برای جوش داخل بینی تجویز شده تا باکتری ایجاد کننده آن از بین رفته و جوش معالجه شود. همچنین پمادهای آنتی بیوتیک نیز برای رفع جوش داخل بینی وجود دارند که یک نمونه آن پماد تتراسایکیلن و پماد موپیروسین می باشند. در ادامه به چند درمان خانگی و سنتی درمان جوش بینی اشاره می شود.

۱. استفاده از آب لیمو

برای درمان سریع جوش بینی توصیه می شود از آبلیمو تازه استفاده شود. زیرا لیمو قابض بوده و می تواند میکروب ها را نابود کند. به این ترتیب یک گوش پاک کن رابه آب لیمو آغشته کرده و روی جوش درون بینی بزنید. اگر به لیمو حساسیت دارید آن را با آب رقیق کنید.

۲. استفاده از کمپرس گرم

این روش خیلی ساده بوده و برای انجام آن کافی است یک دستمال گرم را روی بین قرار داده تا گرمای حاصل از آن به بینی انتقال یافته و با ازدیاد جریان خون و کاهش التهاب، جوش را برطرف کند. همچنین می توانید داخل بینی را با آب گرم شستشو داده تا به بهبود عارضه کمک شود.

۳. آب اکسیژنه یا هیدروژن پر اکسید

آب اکسیژنه نیز یک روش خانگی برای درمان جوش بینی محسوب می شود. یک تکه پنبه را به این محلول رقیق شده با آب  آغشته و روی جوش بزنید. پس از این کار نیم ساعت صبر کرده سپس بینی را بشویید. این کار را چند روز انجام داده تا عامل بیماری زا از بین برود.

۴. روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص آنتی اکسیدانی داشته و باکتری و قارچ ها را نابود می کند. از این رو دو یا سه مرتبه در روز یک قطره از روغن را روی جوش داخل بینی زده تا بهبود یابد. اجزای روغن درخت چای به عمق پوست نفوذ کرده و سبب بازسازی پوست آسیب دیده از باکتری ها می شوند.

همچنین می توانید ۴ قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و این ترکیب را روی جوش بمالید و پس از نیم ساعت آن را با آب بشویید. همچنین می توان قبل از خواب این روش را اجرا کرد.

۵. روغن رزماری

این روغن خواص ضد باکتری و ضد التهابی داشته و استعمال آن روی جوش بینی سبب از بین رفتن عوامل بیماری زا و درمان آن می شود. دو یا سه مرتبه در روز چند قطره از این روغن روی جوش استعمال گردد.

۶. سرکه سیب

یکی از توصیه هایی که در طب سنتی برای رفع جوش بینی ارائه شده استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب خواص ضد التهابی داشته و عوامل ایجاد کننده جوش را برطرف کرده و درد را تسکین می بخشد. به این ترتیب پنبه آغشته به سرکه سیب را روی جوش بینی زده و بعد از نیم ساعت بشویید. جهت اثر بخشی بیشتر این کار را روزانه انجام بدهید.

۷. روغن نارگیل

در طب سنتی روغن نارگیل به عنوان درمانگر جوش درون بینی نیز شناخته می شود. زیرا علاوه بر خواص ضد باکتری اش می تواند درد را نیز تسکین دهد. روغن نارگیل یک ماده ضد التهابی و ضد درد قدرتمند می باشد. خواص این روغن در کاهش قرمزی و تورم جوش بینی موثر است.

به این ترتیب پنبه ای را به روغن نارگیل آغشته کرده و آن را روی جوش بینی بمالید و صبر کنید تا خشک شود. این کار را روزی دو تا سه مرتبه تکرار کنید.

پیشگیری از بروز جوش داخل بینی

در راستای پیشگیری از بروز جوش داخل بینی توصیه می شود به موارد زیر اهمیت بدهید:

  • کنترل استرس
  • افزایش مصرف غذاهای حاوی ویتامین دی
  • عدم بالا بردن نوک بینی به عنوان سرگرمی
  • دو مرتبه شستشوی بینی با یک پاک کننده ملایم در طی روز
  • آرایش کمتر روی بینی
  • عدم لمس بیش از حد بینی
  • دوری از آفتاب

این راهکارها کمک کرده تورم اطراف جوش کاهش یافته و از عود کردن آن جلوگیری شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

جوش بینی عارضه خطرناکی نیست ولی اگر علائم و نشانه هایی از جمله اختلال دید یا دوبینی، تب، سرگیجه، بثورات ناگهانی و دردناک و عدم بهبود با درمان های خانگی و طب سنتی همراه شد. به پزشک متخصص مراجعه شود. به عبارتی در صورتی که روش ها و نکات بالا را به کار بسته ولی بازهم جوش بینی بهبود پیدا نکرد به یک پزشک متخصص مراجعه شود زیرا ممکن است این عارضه نشان دهنده عفونت جدی باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *