دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت بنزین سوپر و معمولی در عدد اکتان

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ دی ۱۴۰۱
  • ۰

امروزه انواع مختلفی از سوخت خودرو در اختیار رانندگان می باشد. اگر برای شما جالب است که بدانید تفاوت بنزین سوپر و معمولی به چه موضوعی مربوط است؟ با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

همچنان بنزین سوپر و معمولی جزو مهمترین سوخت های مورد استفاده در خودرو در سراسر جهان محسوب می شوند. استفاده از بنزین سوپر افزایش عملکرد و کارکرد بهتر موتور خودرو را به همراه دارد. در این مطلب به تفاوت بنزین سوپر و معمولی می پردازیم.

آشنایی با تفاوت بنزین سوپر و معمولی

بیشتر افراد در شناخت تفاوت میان بنزین سوپر و معمولی باور درستی ندارند و تنها علتی که برای استفاده از بنزین سوپر دارند این است که سبب افزایش عملکرد و کارکرد بهتر موتور خودرو نسبت به زمانی می شود که بنزین معمولی وارد باک شود. در چند دهه قبل و همزمان با استفاده از تکنولوژی های جدید در ساخت خودرو و سعی در کاهش سطح آلایندگی های ماشین های در حال ساخت، راهکارهای گوناگونی برای حذف بنزین و جایگزینی آن با سوخت های دیگر ارائه شد.

ولی هنوز هم بنزین سوپر و معمولی جزو مهمترین سوخت های مورد استفاده در خودرو در سراسر جهان محسوب می شوند. بنزینی که امروزه وارد باک خودروها می شود با اولین نوع بنزین تولیدی؛ تفاوت زیادی دارد. فناوری و دانش همواره تلاش نموده که سوختی پاک با حداقل آلایندگی و بیشترین میزان بازدهی در اختیار خودروها قرار دهد.

به این ترتیب بنزین از اولین سال استفاده در خودروها تا کنون با استاندارهای مختلفی روبرو شده است. سال ها است که شکل دیگری از بنزین با خواص و روشی متفاوت تر از بنزین معمولی در پمپ بنزین ها ارائه می شود که اسم آن بنزین سوپر است. بنزین سوپر و معمولی تفاوت هایی دارند که قصد داریم در این مطلب آن ها را بیان نماییم. ولی قبل از آن بهتر است با عدد اکتان نیز در این راستا آشنا شوید.

منظور از عدد اکتان چیست؟

باید اشاره کرد مهمترین تفاوت بنزین سوپر و معمولی به ترکیباتی مربوط است که برای افزایش عدد اکتان به آن افزوده می شود. به این ترتیب برای درک بهتر این تفاوت ابتدا شما را با مفهوم عدد اکتان آشنا می نماییم. عدد اکتان یک پارامتر برای نشان دادن قابلیت متراکم شدن سوخت در پیشرانه قبل از شروع احتراق می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سوخت ماشین ، هنگامی عملکرد بهتری دارد که سریعا پس از جرقه زنی شمع خودرو، اشتعال یابد و شعله آن تمام محفظه احتراق را در حالت آرام سوز دربر گیرد. نتیجه این پروسه، شروع موج انفجاری قدرتمند و یکنواختی است که یکپارچگی در بنزین را نشان داده و دارای عدد اکتان بالای مخصوص همان وسیله نقلیه می باشد.

از سویی بنزین با عدد اکتان کم تر نسبت به مقدار توصیه شده به خاطر وجود قطرات نامتناسب تزریقی، نمی تواند موج انفجاری یکنواختی را تولید کند. زیرا در این وضعیت، حجم یکپارچه ای از بنزین با زمانبندی منظم در محفظه مخصوص تزریق نمی گردد. به این ترتیب امواج احتراقی مخرب تولید شده که تاثیر متقابلی روی هم دارند و منجر به خنثی شدن تاثیر نیز می شوند. در ادامه فشار وارد شده به محفظه ، افزایش یافته و دمای بالایی تولید می شود که موجب هدر رفتن انرژی مکانیکی موتور خواهد شد.

بنزین سوپر با بنزین معمولی چه فرقی دارد؟

میزان زیادی از مصرف سوخت خودروها مربوط به بنزین معمولی است. اسم این ماده از ترکیب شیمیایی اصلی و مادر آن برگرفته شده است. بنزین در حقیقت نوعی هیدروکربن مشتق شده از نفت از گروه بنزن ها می باشد. بنزن ها نیز ترکیباتی فرار، بی رنگ و سرطان زا هستند که کاربرد وسیعی در صنایع گوناگون دارند.

البته نکته مهم درباره میزان استفاده شده مجاز ترکیب بنزن در بنزین، درصد پایین آن می باشد. برابر با استاندارد ای ان ۲۲۸، فقط یک درصد حجمی از سوخت بنزین شامل ماده بنزن است. جالب است بدانید کشورهای پیشرفته و صنعتی در تلاش هستند هر ساله با افزایش استانداردهای سوخت خود، مقدار بنزن موجود در بنزین را تقلیل دهند.

در اروپا سقف میزان مجاز برای بنزن در هوا ۵ میلی گرم در هر متر مکعب تعریف شده است. این میزان در کشور ژاپن ۳ میلی گرم است. با این حال بنزن ترکیب اصلی بنزین نبوده زیرا سایر هیدروکربن ها مثل آلکان، اکتان، آلکن و… بیشترین میزان تشکیل دهنده بنزین معمولی می باشند.

احتمالا به علت شباهت ظاهری بنزین به بنزن ها، اسم این سوخت برگرفته از خانواده بنزن ها است. امروزه بنزین معمولی بزرگترین سوخت و تغذیه انواع موتورهای احتراقی در سراسر جهان است. قابل ذکر است بنزین نسبت به آب چگالی کمتری داشته از این رو در محیط بسته همواره روی آب قرار می گیرد. بنابراین چگال تر بودن آب سبب می شود در آتش سوزی بنزینی، آب ماده زیاد موثری نباشد.

در صورتی که بخواهیم به شکل علمی تفاوت بنزین سوپر و معمولی را مورد بررسی قرار دهیم بایستی از عدد اکتان به عنوان اصلی ترین وجه تمایز آن ها یاد کنیم. سال ها قبل و بعد از مشاهده ضربه های سنگین ناشی از احتراق سریع یا پیش احتراق بنزین به موتور خودرو ، موادی نظیر ترکیبات سربی به بنزین اضافه شد.

در ادامه برای مقایسه مقاومت انواع بنزین در مقابل پیش احتراق در اثر فشار و گرما عددی به اسم اکتان ارائه شد. تفاوت اصلی بنزین سوپر و معمولی به میزان عدد اکتان آن مربوط است. هر اندازه این عدد بالاتر باشد بنزین دیرتر انفجار یافته و کمتر هدر می رود. عدد اکتان در بنزنی سوپر معادل ۹۱-۹۵ و در بنزین معمولی ۸۷ گزارش شده است.

به این ترتیب هر خودرویی با توجه به نوع موتوش با عدد اکتان معین و متفاوتی سازگار می باشد. مالک خودرو بایستی از این عدد اطلاع داشته تا موقع سوخت گیری، بهترین انتخاب را انجام دهد. استفاده از بنزین با عدد اکتان سازگار با موتور، سبب افزایش عمر مفید و کارایی بهتر آن می گردد.

از این رو استفاده از بنزین معمولی برای خودروهایی که به عدد اکتان بالا نیاز داشته و بنزین سوپر برای خودرویی که به عدد اکتان کم نیاز دارد، منجر به کاهش قدرت خودرو شده و به قطعات پیشرانه فشار وارد می شود.

تفاوت در عدد اکتان چگونه به وجود می آید؟

پیشتر اشاره شد که مهمترین فرق بین بنزین سوپر و معمولی به عدد اکتان مربوط است. ولی این تفاوت در عدد اکتان چطور ایجاد می شود؟ در پاسخ باید گفت این موضوع با استفاده از اضافه کردن ترکیب های مقاوم که به اسم مکمل های بنزین شناخته می شوند، به وجود می آید.

نخستین ماده ای که به عنوان مکمل برای ارتقای عدد اکتان به بنزین اضافه شد، نوعی ترکیب سربی بود. با اثبات آلاینده بودن این ماده، سرب در سال های بعد جای خود را به اتانول، متانول و تولوئن داد. سطح آلایندگی مکمل های بنزینی، یکی از مهمترین عوامل تغییرات در افزوده شدن مواد به بنزین می باشد.

حداقل عدد اکتان بنزین سوپر با عدد اکتان بنزین معمولی تفاوت زیادی دارد از این رو بی شک بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی مقاومت بیشتری خواهد داشت. این مورد را نیز می توان وجه تمایز این دو نوع بنزین دانست. چرا که بنزین سوپر بسیار کمتر دچار پیش احتراق شده و آهسته تر می سوزد.

قابل ذکر است عوامل بیرونی می توانند بر عدد اکتان تاثیر و سبب افزایش یا کاهش آن شوند. از جمله این عوامل عبارتند از:

  • میزان رطوبت: بالا بودن میزان رطوبت با بالا رفتن عدد اکتان ارتباط مستقیم دارد. به این ترتیب با افزایش درجه حرارت میزان عدد اکتان بنزین نیز بیشتر می شود.
  • دمای هوا: افزایش دمای هوا رابطه عکس با افزایش عدد اکتان دارد. هر چه دما بیشتر شود عدد اکتان کاهش می یابد.
  • ارتفاع از سطح دریا: هر چه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد، خودرو به سوختی با عدد اکتان کم تر نیاز دارد. چرا که بنزین دیرتر احتراق می یابد.

کدام بنزین بهترین نوع است؟

فرایند پالایش و تولید بنزین سوپر و بنزین معمولی با یکدیگر تفاوت هایی دارد. بنزین سوپر به علت داشتن ترکیبات اضافی نسبت به نوع معمولی دارای فرآیند تولید سخت تر، زمان بر تر و البته هزینه برتر می باشد. از این رو طبیعی است که قیمت بنزین سوپر بیشتر از نوع معمولی باشد.

همچنین پیشرانه های خودروها بر اساس نوع بنزین طراحی می شوند به طور مثال همه خودروهای مجهز به سیستم توربو شارژ یا پر خوران برای این که بتواند به بهترین میزان عملکرد برسند به بنزین سوپر با عدد اکتان ۹۵ و بیشتر نیاز دارند. در ضمن استفاده طولانی از بنزین با اکتان پایین در این خودروها، می تواند به همه اجزای داخلی موتور آسیب وارد نموده و خسارات مالی زیادی را به همراه آورد.

از این رو بهتر است در چنین خودروهایی از بنزین سوپر استفاده شود تا عوارض ناشی از بنزین معمولی کاهش یابد. به طور کلی مالک خودرو بایستی از عدد اکتان لازم برای موتور خودروی خود باخبر باشد تا موقع سوخت گیری بهترین انتخاب را داشته باشید. استفاده از بنزینی با عدد اکتان سازگار با موتور عمر مفید پیشرانه و کارایی بهتر آن را موجب می شود.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با کاهش مصرف بنزین خودرو و معایب پر کردن باک بنزین روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *