دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشانه های رابطه یک طرفه که باید به آن ها توجه کرد؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۵ دی ۱۴۰۲
  • ۰

نشانه های رابطه یک طرفه بسیار زیاد می باشد و بهتر است با این نشانه ها آشنا شوید. در این مطلب تمامی ان چه که باید در این مورد بدانید را برای شما بررسی می کنیم و اطلاعاتی خاص به شما خواهیم داد.

در رابطه های خود باید سعی کنید اطلاعات زیادی داشته باشید در غیر این صورت امکان دارد مشکلات بی شماری برای شما ایجاد گردد. در ادامه برای شما از نشانه های رابطه یک طرفه خواهیم گفت و اطلاعاتی بسیار خوب در این مورد به شما می دهیم تا بتوانید از این رابطه بیرون بیایید و زمان درست این کار را بدانید.

 

نشانه های رابطه یک طرفه چیست؟

رابطه یک طرفه بسیار آسیب زا می باشد از این رو باید سعی کنید اطلاعاتی در مورد این نوع از رابطه داشته باشید و سریعا خود را از این اوضاع خارج نمایید. البته تنها راه موجود جدایی نمی باشد و شما می توانید با حرف زدن های منطقی نیز این مشکل خود را از بین برده و رابطه ای بسیار خوب داشته باشید. در ادامه راه های تشخیص این رابطه را با بیان کردن نشانه هایش برای شما بررسی می کنیم و اطلاعات بسیار خوبی به شما خواهیم داد.

سنگین شدن بار رابطه

اگر در رابطه ای قرار دارید که بیشتر بار آن بر دوش شما می باشد باید بدانید که این رابطه یک طرفه می باشد. باید بدانید که در یک رابطه واقعی هر دو طرف برای آن تلاش می کنند و مسئولیت ها میان آن ها مشترک می باشد. در واقع افرادی که در یک سمت دیگر این رابطه قرار دارند زمانی که از تلاش های خود برای آن ها می گویید آن ها را بی اهمیت جلوه می کنند و به نوعی این احساس را به شما منتقل می کنند که حرف های شما اغراق آمیز خواهد بود.

توجه به نیازها

اگر در رابطه ای هستید و مجبور می باشید تنها به نیازهای طرف مقابل خود توجه کنید باید بدانید که این رابطه یکی از رابطه های بد و یک طرفه می باشد از این رو بهتر است سعی کنید با طرف مقابل خود به صورت منطقی حرف زده و سعی کنید این رابطه را از یک طرفه بودن رها سازید. در واقع با کمی دقت نیز متوجه خواهید شد که شما با توجه به کارهایی که انجام می دهید بازخوردی دریافت نمی کنید. در واقع افرادی که این رابطه را می سازند زمانی با شما رف می زنند که چیزی از شما می خواهند و زمانی که شما در مشکلی قرار دارید خود را از دسترس خارج می کنند.

  •  آرون گروپس

نداشتن قدرت تصمیم گیری

یکی از بد ترین مواردی که ممکن است در رابطه یک طرفه با آن رو به رو شوید این است که  فکر می کنید در تسخیر آن ها هستید و نمی توانید تصمیم های درستی بگیرید. این مشکل می تواند برای هر فردی ایجاد شود و اگر شناخت کافی نسبت به این مورد داشته باشید می توانید اقدامات درست تری را انجام دهید.

احساس ناکافی بودن در رابطه

احساس نا کافی بودن

شاید برایتان جالب باشد که بدانید رابطه های سمی معمولا اعتماد به نفس افراد را از بین می برد و به فرد احساس ناکافی بودن می دهد. این مورد زمانی مشخص می شود که فرد شروع بله زیر سوال بردن خود و خصوصیاتی که دارد می کند. این مشکل به این دلیل ایجاد می شود که به نیازهای شما اهمیت داده نشده است و دائما دل مشغولی هایی برایتان ایجاد می شود. این مورد یکی از جدی ترین و آسیب زاترین نشانه های رابطه یک طرفه می باشد.

افزایش احساسات منفی در فرد

بیشتر شدن احساسات منفی نیز در این زمینه وجود دارد. این که خود را دوست ندارید و بعد از مدتی از خودتان بی زار خواهید شد می تواند نشانه ای از این باشد که در یک رابطه سمی قرار گرفته اید. اگر سرزنش در این رابطه زیاد باشد این احساسات منفی به صورت کامل اعتماد به نفس و عزت نفس افراد را از بین خواهد برد.

بهانه جویی برای خوب جلوه دادن طرف مقابل

یکی دیگر از مواردی که می تواند به شما ثابت کند که در یک رابطه بد و سمی قرار دارید این است که برای بی توجه بودن فرد مقابل خود بهانه هایی می آورید و در ته دل خود از این بهانه ها راضی نمی باشید و می دانید که در حال انکار بی اعتنایی هایی می باشید که در مقابل شما انجام می شود ولی به دلیل وابستگی هایی که دارید نمی توانید به فکر درست کردن رابطه و یا حتی جدایی باشید.

همیشه مقصر بودن

اگر در یک رابطه ای هستید که همیشه خودتان مقصر می شوید و همیشه باید تاوان اشتباهات طرف مقابل را بدهید باید بدانید که رابطه شما یک طرفه است. در واقع این حالت زمانی رخ می دهد که یک طرف به خواسته های مقابل اهمیت زیادی می دهد و طرف دیگر هیچ اهمیتی نمی دهد. فردی که همیشه در حال توجه کردن می باشد برای این که بتواند از استرس رابطه و تنش ها کم کند همیشه در بحث ها کوتاه می آید و خودش را مقصر می داند بنابراین همیشه مقصر بودن یکی از نشانه های رابطه یک طرفه می باشد.

زندگی با رابطه یک طرفه

مطمئن نبودن در مورد عشق طرف مقابل

مطمئن نبودن نسبت به علاقه طرف مقابل خود یکی از نشانه های رابطه یک طرفه است بنابراین اگر در مورد عشق طرف مقابل خود مطمئن نیستید این را بدانید که در یک رابطه یک طرفه هستید و باید بدانید که عشق در چنین رابطه هایی شفاف نمی باشد. این مورد می تواند به شما کمک کند تا بتوانید حقایقی را در مورد رابطه تان بدست اورید و متوجه شوید که طرف مقابل شما چه ایده ای دارد.

حرف زدن در مورد آینده

اگر شما تنها فردی هستید که در مورد آینده تان حرف می زنید باید بدانید که شما به عنوان فردی تعقیب کننده نام می گیرید و طرف مقابل که از پرداختن در مورد یک موضوع اجتناب می کند عقب نشینی کننده نام دارد. در واقع در این رابطه اگر مشکلی ایجاد شود فرد عقب نشینی کننده به صورت منفعل منتظر می ماند تا فرد تعقیب کننده همه مشکلات را رفع نماید.

عصبی شدن با تعیین حد و مرزها

مرز ها برای یک رابطه سالم لازم می باشد. در واقع زمانی که شما برای رابطه حد و مرز تعیین می کنید اگر در یک رابطه یک طرفه باشید قطعا فرد مقابل شما عصبی می شود و مشکلاتی را ایجاد می کند تا به دعوا بیانجامد. در نظر داشته باشید که تعیین حد و مرزها اصلا بد نمی باشد با این حال بهتر است بدانید که این کار می تواند از تنش ها و استرس های رابطه بکاهد و حتی عصبی شدن طرف مقابل نیز تایید کننده درست بودن این کار می باشد.

کمک نکردن در حل مشکلات

در هر رابطه ای امکان بروز مشکلات شدید وجود دارد و اگر رابطه ای سالم باشد هر دو طرف سعی در از بین بردن مشکل دارند و در این زمینه به یک دیگر کمک می کنند. مشورت کردن در رابطه با یک دیگر بسیار خوب می باشد از این رو نیاز است تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و سعی کنید برای رابطه خود و حل مشکلاتش به سراغ دوستان خود نروید زیرا این ها نشان دهنده رابطه یک طرفه می باشد.

نشانه های رابطه یک طرفه

داشتن افکاری برای تغییر

اگر در رابطه هستید و این فکر را دارید تا طرف مقابل خود را تغییر دهید بدین معنا می باشد که در رابطه ای یک طرفه رفتید. در نظر داشته باشید که رفتار طرف مقابل شما به شما بستگی ندارد و این مورد کاملا شخصی می باشد و تغییری در این مورد رخ نخواهد داد مگر این که آن ها بخواهند. این کار نه تنها هیچ فایده ای برای رابطه ندارد بلکه می تواند منجر به ایجاد تنش ها و مشکلات بیشتر در رابطه شود.

نداشتن اولویت های یکسان

در نظر داشته باشید که اولویت بندی در هر رابطه ای وجود دارد ولی یکی از نشانه های رابطه یک طرفه این است که این نشانه ها برای هر دو طرف متفاوت می باشد. یکی از طرفین رابطه را در اولویت قرار داده است و تمام تلاش خود را برای بهبود این رابطه انجام می دهد و طرف دیگر کارهای دیگر خود را اولویت قرار می دهد و هیچ تلاشی برای آن نمی کند. در ان مدل از روابط هیچ گونه صلحی میان دو دیدگاه نمی باشد و برای هر فرد حفظ رابطه اندازه ای متفاوت دارد.

پنهان کردن

اگر در یک رابطه یک طرفه باشید امکان این که از دید دیگران پنهان شوید وجود دارد. در واقع این رابطه آنقدر به شما احساس خوبی نمی دهد که بخواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. در واقع این افراد شما را نسبت به رابطه ای که دارید آگاه تر می سازند و شما دوست ندارید با این مسائل حتی رو به رو شوید.

به بن بست خوردن رابطه

نشانه های رابطه یک طرفه بسیار زیاد می باشد و باید بدانید که روابط یک طرفه برای هر دو طرف عذاب آور می باشد و اهدافی برای بهبود آن در میان این افراد دیده نمی شود. در واقع مشخصه این روابط دوری از تنش ها و تعارضات است و هر دو طرف سعی می کنند تا از بحث و جدال با یک دیگر بپرهیزند تا مشکلی برای رابطه شان ایجاد نشود. این مورد می تواند به شما احساس بلاتکلیفی یا گیر کردن در روابط را بدهد.

اصلاح کردن روابط یک طرفه

 

اصلاح کردن این مدل از روابط

حال که با نشانه های رابطه یک طرفه آشنا شدید برای این که این مدل از روابط را درست کرده و بتوانید با فردی که دوستش دارید زندگی خوبی داشته باشید می توانید از روش های خاصی برای این کار استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که برابری و احترام در هر رابطه ای ضروری می باشد از این رو اگر دوست دارد رابطه ای بسیار خوب داشته باشید و نشانه های رابطه یک طرفه را تجربه نکنید این دو مورد را فراموش نکنید. در ادامه روش هایی را برایتان بررسی می کنیم که بتوانید با استفاده از آن ها نشانه های روابط یک طرفه را از بین برده و یا آن رابطه را تبدیل به رابطه دو طرفه نمایید.

کمک گرفتن از مشاور

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید در این زمینه انجام دهید این است که از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید تا نشانه های رابطه یک طرفه را از بین ببرید. معمولا مشاوران بسیار حاذقی در این زمینه هستند که به شما کمک می کنند تا بتوانید این رابطه را به یک رابطه ایده  آل تبدیل نمایید و زندگی بهتری برای خود بسازید. این مورد را از یاد نبرید که تغییر دادن این مدل از روابط آسان نمی باشد و نیاز به زمان دارد از این رو باید صبر و حوصله بسیار زیادی برای این کار به خرج دهید.

کنترل کردن احساسات

قبل از این که بخواهید این رابطه را ادامه دهید باید از احساسات خود نسبت به فرد مقابل تان با خبر شوید. عشق یکطرفه بسیار دردناک می باشد و می تواند مشکلاتی برای فرد به همراه داشته باشد با این حال بهتر است قبل از این که راهی برای اصلاح بیابید سعی کنید از احساسات خود با خبر شوید.

کنترل کردن احساسات برای ترمیم رابطه

صحبت کردن صادقانه

صادق بودن در حرف ها و صحبت هایتان می تواند بهبود این رابطه را در پی داشته باشد. بهتر است این کار را با دقت بسیاری انجام دهید. با این حال بهتر است سعی کنید این کار را با آرامش انجام دهید و از عصبانی شدن بپرهیزید. برای بهبود رابطه خود باید تمامی انتظاراتی که دارید را بازگو کنید.

تمرکز روی مشکلات

برای این که مشکلات خود را در یک رابطه از بین ببرید بهتر است هر بار روی یک مشکل تمرکز نمایید. این کار باعث می شود که شما تحت فشارهای شدید قرار نگیرید و عشق شما نباید احساس کند که مورد حمله قرار گرفته است و این مورد می تواند منجر به اذیت شدنش شود و حتی رابطه را به سردی بکشاند. سرد شدن رابطه عاشقانه امری طبیعی می باشد ولی یادتان باشد که برای بهتر شدن رابطه باید کمی از خود گذشتگی هم داشته باشید.

تمرکز بر روی خود

بهتر است برای مدتی بر روی زندگی خود تمرکز کنید. رشد کردن در زندگی برای اصلاح این روابط بسیار خوب می باشد و با این روش می توانید زندگی را از زیر سلطه طرف مقابل خود رها کنید. این کمار شما می تواند به طرف مقابلتان نیز بفهماند که شما کارهای دیگری در زندگی تان دارید و تنها برای مراقبت از او در رابطه نیستید و می توانید با استفاده از این راهکار ساده زندگی بهتری را تجربه نمایید.

نشانه های رابطه یک طرفه

در بسیاری از شرایط فرد نمی تواند این رابطه را درست کند از این رو تنها راهی که پیش او قرار می گیرد جدایی می باشد. جدا شدن کار بسیار سختی می باشد و ممکن است تا مدت ها فکر و ذهن فرد را به خود درگیر نماید زیرا او وقت زیادی برای رابطه گذاشته است و رابطه اش با شکست مواجه شده و این شکست برای هر فردی دردناک می باشد. البته اگر چنین کاری را انجام ندهید امکان دارد دچار فرسودگی عاطفی شوید و دیگر لذتی از زندگی خود نخواهید برد. در برخی از شرایط زمانی که این مورد رخ می دهد افراد منفعل در رابطه به خودشان می آیند و دوست دارند رابطه را ادامه دهند و در این زمان است که شما می توانید حدود را تعیین کرده و به این رابطه ای که دو طرفه می شود ادامه دهید و یادتان باشد که برای این رابطه به اندازه ای که باید زحمت بکشید زیرا خوبی بیش از حد می تواند منجر به خراب شدن رابطه گردد.

آسیب های ناشی از عشق یک طرفه

این احساس مخرب ممکن است به فرد آسیب بزند زیرا، همانطور که می دانید عشق یک طرفه استرس و آشفتگی عاطفی را به همراه دارد و علاوه بر احساسات بر روی دیگر جنبه های زندگی نیز تاثیر می گذارد که این اثرات مخرب عبارتند از :

  • احساس طرد شدن
  • کاهش عزت نفس
  • احساس تنهایی مفرط
  • احساس ناشایسته بودن برای عشق دو طرفه و دریافت محبت از طرف مقابل
  • نپذیرفتن روابط جدید
  • افزایش شدید استرس
  • دور شدن از دیگران و انزوا

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

شاید این سوال برایتان پیش آید که به منظور رهایی از عشق یک طرفه در چه مواقع باید به روانشناس مراجعه کرد که می توان گفت این موضوع به خودتان بستگی دارد و برخی از افراد قادر به مدیریت احساس و افکارشان هستد اما برخی دیگر از افراد نیاز به متخصص به منظور رهایی از رابطه یک طرفه دارند بنابراین، در صورتی داشتن نشانه های زیر به روانشناس مراجعه نمایید:

  • تمایل به برگشتن به روتین قبل و در گیر احساسات مسموم و فکر و خیال
  • داشتن نشانه های افسردگی پس از جدایی
  • در گیر بودن با نشخوارهای ذهنی و احساسات منفی
  • فکر کردن به خودکشی و آسبب زدن به خودتان

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *