دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان کیست موکوسی و دلایل بروز این بیماری

  • شقایق ایران دوست
  • ۵ دی ۱۴۰۲
  • ۰

درمان کیست موکوسی بسیار ساده می باد از این رو نیاز است تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و علت های ایجاد این نوع کیست ها را بشناسید.

کیست هایی در بدن ایجاد می شوند که برخی از آن ها بدون هیچ سختی و جراحی خاصی از بین می روند و یک سری از آن ها نیازمند جراحی می باشند. در ادامه شما را با درمان کیست موکوسی و علل ایجاد این مشکل آشنا می کنیم تا اطلاعاتی بسیار خوب در این مورد داشته باشید.

روش های درمانی درمان کیست موکوسی

علت ها و درمان کیست موکوسی

شاید تا کنون با کیست های بسیار زیادی در بدن خود مواجه شده اید. اگر احساس می کنید که کیست شما از نوعی موکوسی می باشد و می خواهید اطلاعاتی در مورد خطر داشتن و یا نداشتن آن ها اطمینان پیدا کنید بهتر است در ادامه همراه ما باشید. باید بدانید که این نوع از کیست ها نوعی خوش خیم می باشند و معمولا روی انگشت ها ایجاد می شوند.

این مدل از کیست ها ممکن است نشانه خاصی نداشته باشد با این حال امکان دارد در انگشتان دست شما نیز دیده شود. تحلیل رفتن و فرسودگی های مخاطی در ایجاد این کیست ها نقش بسیار زیادی دارند و معمولا افرادی که دارای آرتروز هستند نیز ممکن است بیشتر  از سایرین از این عارضه رنج ببرند.

این کیست معمولا مانند گره سفت ظاهر می شود و دردی را شما نخواهید داشت. از نظر ظاهری این کیست ها ظاهری صاف و شفاف دارند و اندازه آن ها بین ۵ الی ۸ میلی متر می باشد. این مدل از کیست های خوش خیم معمولا در دهه هفتم زندگی دیده می شوند ولی شما ممکن است در سنین متفاوتی نیز آن ها را مشاهده نمایید.

از نظر ماهیت این کیست ها با کیست های دیگری مانند کیسست گانگلیون و یا کیست سینوویال می باشد و این کیست ها معمولا در مچ یا پشت زانوها ایجاد می شوند. این کیست به کیست کاذب مشهور می باشد زیرا هیچ کپسولی آن را احاطه نکرده است. دلیل های زیادی برای ایجاد این کیست ها وجود دارد و در ادامه بیشتر با این موارد شما را آشنا خواهیم کرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ماهیت کیست موکوسی

علت های ایجاد شدن این کیست ها

کیست های موکوسی همانطور که گفته شد به کیست های کاذب مشهور می باشند. این نوع کیست ها علل واضحی ندارند ولی دو توضیح برای ایجاد شدنشان وجود دارد که آن ها را در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

در اولین توضیح بیان شده است که یکی از علل های اصلی این کیست ها آسیب دیدن و یا از بین رفتن سینوویال اطراف مفاصل دست می باشد. آرتروز و سایر بیماری های مشابه منجر به تشدید این مدل از کیست های خوش خیم می شوند. البته رشد نامتناسب استخوانی نیز می تواند بر روی ایجاد شدن این کیست ها بسیار موثر باشد.

در دومین توضیح برای علل این کیست ها بیان شده است که زمانی این کیست ها ایجاد می شوند که سلول های ایجاد کننده موسین افزایش دارند و بیان شده است که این بیماری هیچ ربطی با بیماری های خاص مانند آرتروز و سایر بیماری های تحلیل کننده ندارد.

در برخی از شرایط به خصوص در افراد زیر ۳۰ سال ترومای شدیدی به دست و پا وارد می شود و این کیست ها ایجاد می شوند. البته امکان دارد در حرکت های تکراری دست و پا نیز این کیست ها ظاهر شوند.

یادتان باشد که این کیست ها خطرناک نمی باشند و هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کنند با این حال برای این که بتوانید آن ها را درمان کنید نیاز است تا با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

تشخیص کیست موکوسی

نشانه های تشخیصی

یک سریاز نشانه ها هستند که به شما کمک می کنند تا بتوانید این کیست ها را تشخیص دهید. این نشانه ها عبارتند از :

  • وجود برآمدگی های کوچک دایره ای
  • برآمدگی هایی با ساز زیر یک سانتی متر
  • داشتن  قوام نرم در کیست ها
  • سفت یا پر از مایع بودن کیست
  • نبود درد در محل ایجاد شده
  • داشتن رشدی بسیار کم

درمان کیست انگشت دست با درمان خانگی

بسته به اندازه و موقعیت می توانید با راهکارهای خانگی کیست موکوسی را درمان کنید  اما اگر اندازه کیست کیست شما بزرگ باشدو  با نشانه هایی مانند درد و تورم شدید همراه است که به منظور درمان آن باید به پزشک مراجعه نمایید اما اگر اندازه کیست شما کوچک است و نشانه خاصی ندارد ممکن است با راهکارهای طبیعی بتوانید اقدام به درمان آن نمایید که این روش های طبیعی عبارتند از :

سرکه سیب :

به منظور کاهش اندازه بسیاری از توده ها از جمله کیست های گانگلیون می توانید از سرکه سیب استفاده کنید از این رو، یک تکه پارچه نخی را  به سرکه سیب آغشته  کرده و هر بار به مدت پانزده دقیقه بر روی کیست بگذارید و این روند را چند بار در روز تکرار نمایید.

روغن کرچک :

از گذشته تا به امروز به منظور درمان بیماری های پوستی از روغن کرچک استفاده می شود و کمک زیادی به کاهش التهاب و تورم می کند از این رو، یک تکه پارچه را آغشته به روغن کرچک کرده و در طول روز مستقیم بر روی کیست  های گانگلیون قرار دهید.

ویتامین E :

از دیگر راهکارهای طبیعی به منظور درمان برخی از کیست های موکوسی استفاده از روغن ویتامین E می باشد که به صورت مایع یا کپسول در دسترس می باشد بنابراین، می توانید آن را له کرده و به صورت مستقیم بر روی پوست بمالید.

روغن های دیگر :

به منظور کاهش اندازه کیست های گانگلیونی استفاده از روغن های ضروری مانند اسطوخودوس و علف لیمو بسیار موثر است زیرا، دارای خواص ضد التهابی است  که به منظور استفاده از این روغن ها چند قطره اسانس را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام ترکیب کرده و بر روی ناحیه اطراف کیست به صورت مستقیم بمالید.

درمان های متنوع این کیست ها

کیست موکوسی دردناک نمی باشد و هیچ خطری برای بدن ندارد با این حال اگر دوست دارید این ضایعه را از روی بدن خود حذف کنید می توانید از روش های مختلف استفاده کنید و این روش ها را در ادامه برای شما بررسی می کنیم.

انعقاد مادون قرمز

در این روش از گرما برای از بین بردن این مدل از کیست ها استفاده می شود.

درمان کیست کاذب با کرایو تراپی

کرایوتراپی

این روش بسیار موثر تر می باشد و برای انجام این روش ابتدا کیست تخلیه می شود و بعد با استفاده از نیتروژن مایع از ایجاد دوباره کیست پیشگیری خواهد شد.

لیزر کربن دی اکسید

این روش نیز روشی بسیار کاربردی می باشد و از گرما برای از بین بردن این کیست استفاده می شود.

تزریق استروئید

استفاده از این روش نیز خوب است و با تزریق استروئید و الکل و یخ به کیست منجر به کاهش سایز آن می شوند.

استفاده از درمان فتودینامیکی داخل ناحیه ای

در این روش نیز داخل کیست تخلیه می شود و بعد از آن ماده ای تزریق می شود که به نور حساس می باشد و با استفاده از لیزر نوری برای از بین بردن ریشه استفاده می شود.

نکته : یادتان باشد که تخلیه کردن این کیست در خانه می تواند عفونت های شدیدی  را به همراه داشته باشد از این رو بهتر است از این کار در خانه اجتناب گردد.

علل ایجاد کیست کاذب

جراحی یکی از روش های اصلی برای درمان می باشد و معمولا کیست به صورت کلی ریشه کن خواهد شد از این رو ممکن است پزشک شما این راه را برایتان مناسب بداند بنابراین قبل از انجام این موارد حتما با یک متخصص مشورت نمایید. در آخر نیز می توانید با استفاده از لینک های داده شده مانند درمان کیست نابوتین و درمان کیست سباسه سایر مطالب مفید در زمینه بیماری ها را مشاهده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *