دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ویوو x80 pro با سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری Origin os ocean

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ دی ۱۴۰۱
  • ۰

شرکت ویوو در آوریل ۲۰۲۲ دو گوشی بالارده خود با اسامی ویوو x80 و ویوو x80 pro را معرفی و عرضه کرد. این دو اسمارتفون از مشخصات و ویژگی های جذابی همچون تراشه پرچمدار و شارژ سریع ۸۰ وات بهره می برند. در این مطلب به بررسی ویوو x80 pro می پردازیم.

شرکت ویوو در ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ از گوشی های جدید خود با اسم های ویوو x80 و ویوو x80 pro در هندوستان رونمایی کرد. تراشه های پرچمدار مدیاتک و کوالکام نیروی این دستگاه ها را تامین می کنند. ضمنا اسمارتفون های ویویو از دوربین ۵۰ مگاپیکسل و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی هم بهره می بردند. در ادامه بررسی ویوو  x80 pro موضوع این مطلب از آرگا می باشد.

معرفی و بررسی ویوو x80 pro

شرکت ویوو یکی از سازندگان موبایلی محبوب است که گوشی های مختلفی از جمله ویوو x60 و ویوو v20 را تاکنون به بازار ارائه کرده است. بعد از خبرها و شایعات مختلف در مورد گوشی های پرچمدار بعدی سری ایکس ویوو، این کمپانی سرانجام در ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) از دو اسمارتفون جدید و پیشرفته این کلاس با اسامی ویوو x80 و ویوو x80 pro رونمایی کرد.

این دو گوشی را می توان به ترتیب جانشین هایی برای ویوو ایکس ۷۰ و ایکس ۷۰ پرو تلقی کرد تنها نمونه های این کلاس هستند و برای مشاهده  ویوو x80 pro پلاس باید صبر کرد. قابل ذکر است نسخه ویوو  x80 pro نسبت به ایکس ۷۰ پرو تغییرات بیشتری پیدا کرده و می توان گفت تقریبا شبیه گوشی های سامسونگ گلکسی اس ۲۰ فایوجی، ایسوس زنفون ۸ فلیپ و ایسوس زنفون ۸ است.

بررسی ها نشان می دهد شرکت ویوو با ارائه گوشی ویوو x80 pro همچنان خط تولید دستگاه های پرچمدار را دنبال کرده و در جهت افزایش قدرت در بازار جهانی می باشد. این کمپانی در بازار چین و آسیا شناخته شده است و ورود خود به بازار جهانی را با ویوو ایکس ۵۱ (ویوو ایکس ۵۰ پرو در مناطق دیگر) در سال ۲۰۲۰ شروع کرد.

تاکنون نسخه های مختلفی از سری ایکس ویوو را پشت سر نهاده ایم و حالا ویوو x80 pro توجه کاربران را به خود معطوف نموده است. همانطور که اشاره شد این اسمارتفون جانشین خوبی برای ایکس ۷۰ پرو پلاس می باشد. به طور کلی ویوو x80 pro یک پرچمدار همه جانبه بوده که در سال جاری به تراشه رده بالا، نمایشگر با کیفیت و ظرفیت باتری اختصاصی مجهز بوده که همگی در یک بدنه خیره کننده ارائه می شود.

  •  آرون گروپس

و مهمتر این که پا را فراتر از نسخه ایکس ۷۰ پرو پلاس موجود در بازار اروپا نهاده است. شایان ذکر است ویوو x80 pro در رنگ های نارنجی، مشکی و فیروزه ای ارائه می شود که مدل نارنجی از پوششی شبیه چرم مصنوعی بهره برده و ظاهرا در رنگ های مشکی و فیروزه ای به ترتیب جنس شیشه و سرامیک به کار رفته است. در ادامه به بررسی بیشتر ویوو  x80 pro می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

ابهت هر گوشی هوشمندی به جزیره دوربین های آن باز می گردد. در بررسی ویوو x80 pro مشخص شد پنل پشتی این گوشی آرایش مرتب دوربین های ایکس ۷۰ پرو پلاس را کنار گذاشته و حالا شاهد چینش دوربین ها در ماژول مربعی شکل هستیم که سه عدد به همراه نشان Zeiss و دریچه AF لیزری کنار هم درون مجموعه ای دایره ای حضور به هم رسانده و دوربین چهارم خارج از این مجموعه تعبیه شده است.

جزیره دوربین بیشتر پهنای پنل پشتی را در ویوو x80 pro دربر گرفته و سبب شده وقتی گوشی روی میز قرار می گیرد پایدار باشد که در ویوو ایکس ۷۰ پلاس اینگونه نیست. اما به نظر می رسد طراحی مدل قبلی بهتر و متمرکزتر صورت گرفته بود. ضمنا می توان از مجموعه دوربین به عنوان یک آینه بهره برد.

جنس پنل پشتی از روکش مات است. و خبر خوب این که قاب پشتی گوشی مستعد اثر انگشت نیست. ابعاد ویوو x80 pro به ترتیب ۹.۱*۷۵.۳*۱۶۴.۵ میلی متر می باشد و در نسخه نارنجی وزنی حدود ۲۱۵ گرم و دو رنگ دیگر ۲۱۹ گرم دارد. با توجه به این ابعاد و وزن ویوو x80 pro در کلاس گوشی های بزرگ و سنگین قرار می گیرد.

لبه های نمایشگر و قسمت پشتی به شکل خمیده در نظر گرفته شده به این ترتیب ضخامت دستگاه کمتر از میزان واقعی حس می شود. از نکات قابل اشاره در طراحی ویوو x80 pro مقاومت آن در مقابل نفوذ آب و گرد و خاک با استاندارد IP68 می باشد که می تواند سی دقیق تا عمق ۱.۵ متری آب را تحمل کند. در بخش جلو شاهد نمایشگر بزرگ ۶.۷۸ اینچی اولد با کناره های خمیده، حاشیه های کوچک و بریدگی برای میزبانی دوربین سلفی روبرو هستیم.

این پنل یک صفحه کاملا سطح بالا محسوب می شود. در ادامه بررسی طراحی ویوو x80 pro به شیار کم عمقی در سمت راست فریم آلومینیومی می رسیم که جایگاه کلید پاور و تنظیم صدا می باشد که هر دو عملکرد کلیک رضایت بخشی دارند. در بالای گوشی نیز فرستنده مادون قرمز مشاهده می شود و در قسمت پایین شاید حضور درگاه یو اس بی سی، میکروفن اصلی؛ بلندگوی اصلی و ضمنا اسلات سیمکارت می باشیم که از دو سیمکارت پشتیبانی دارد.

نمایشگر آمولد

نمایشگر ویوو x80 pro نسبت به گذشته در چندین مورد ارتقا چشمگیری (حداقل روی کاغذ) پیدا کرده است و در رده بهترین صفحه نمایش های موبایلی جای گرفته است. پنل این نمایشگر ۶.۷۸ اینچی از نوع آمولد می باشد و با نرخ نمونه برداری لمسی ۳۰۰ هرتز حدود ۸۹.۹ درصد جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است.

نمایشگر ویوو x80 pro رزولوشن ۳۲۰۰* ۱۴۴۰ پیکسل را همراه با تراکم پیکسلی بالای ۵۱۷ پیکسل در هر اینچ ارائه می دهد و از حدود یک میلیون رنگ با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی دارد که بسته به محتوا تا مقادیر خیلی کمتر یک هرتز نیز می رسد. در ضمن این نمایشگر برای صرفه جویی در مصرف انرژی از فناوری LTPO بهره می برد و حداکثر روشنایی آن ۱۵۰۰ نیت گزارش شده است.

از دیگر مشخصات قابل توجه ویوو x80 pro سنسور اثر انگشت آن است که در بررسی ها مشخص شد دقیقا مانند ایکس نوت از نوع پیشرفته اولتراسونیک کوالکام انتخاب شده و محل بیش از انتظاری را در پایین نمایشگر تشکیل می دهد که به گفته شرکت سازنده با ابعاد ۵۷۸ میلی متر حدود ۱۱.۱ برابر بزرگتر از سنسورهای معمول نوری تک انگشتی است.

در این گوشی هم مانند ایکس نوت، جهت امنیت بالاتر می توان از دو اثر انگشت برای بازگشایی قفل دستگاه به طور همزمان بهره برد. ناگفته نماند در بالای نمایشگر حفره کوچکی برای حضور دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی نیز تعبیه شده است. به طور کلی نمایشگر ویوو  x80 pro از نظر مشخصات چیزی کم نمی گذارد.

شایان ذکر است پنل ۱۰ بیتی نمایشگر ویوو x80 pro از قابلیت اچ دی آر ۱۰ پلاس پشتیبانی کرده و همانطور که اشاره شد می تواند به حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت برسد ولی این نرخ در بعضی مناطق کوچک اندازه گیری می شود. بر اساس گفته ویوو حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت بایستی از ویوو x80 pro انتظار رود که در اندازه گیری نیز این امر مشخص شد.

دوربین ۴ گانه

در پنل پشتی گوشی ویوو x80 pro شاهد ۴ دوربین هستیم که همگی به فوکوس خودکار مجهز بوده و نشان زایس و پوشش ضد بازتابش نور T از نکات قابل توجه این بخش است. بررسی ها نشان داد ویوو  x80 pro از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل با ابعاد ۱/۱.۳ اینچ، و دیافراگم ۱.۵۷ بهره می برد که از لرزه گیر اپتیکال برخوردار بوده و فیلمبرداری ۸K در نسخه اسنپدراگون و ۴K در نسخه دایمنسیتی در آن پشتیبانی می گردد.

دوربین دوم هم یک نمونه ۸ مگاپیکسلی پریسکوپی با دیافراگم ۳.۴، زوم اپتیکال ۵ برابر و زوم دیجیتال ۶۰ برابر می باشد و این دوربین نیز از لرزه گیر اپتیکال برخوردار است. دوربین سوم با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی سونی، دیافرگم ۱.۸۵ و میدان دید ۵۰ میلی متر در عمل یک دوربین تله فوتو با زوم ۲ برابری اپتیکال بوده ولی استفاده اصلی آن برای ثبت تصاویر پرتره می باشد.

و در نهایت دوربین چهارم این مجموعه دارای سنسور اولتراواید ۴۸ مگاپیکسلی سونی با دیافراگم ۲.۲ می باشد که دارای میدان دید ۱۱۴ درجه بوده و از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می کند که امکان ثبت تصویر از فاصله بسیار نزدیک ۳.۵ سانتی متر را فراهم می نماید. به طور کلی دوربین های ویوو x80 pro بسیار خوب بوده و نیاز کاربر را تا حدود خیلی مطلوبی مرتفع می نمایند.

سخت افزار و نرم افزار

در بررسی ها مشخص شد پردازش ویوو x80 pro با یکی از دو تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک یا دایمنسیتی ۹۰۰۰ صورت می گیرد که هر دو ۴ نانومتری بوده و علیرغم اختلاف فرکانس هر دو از هسته های جدید شرکت Arm یعنی کورتکس ایکس ۲، کورتکس آ۷۱۰ و کورتکس آ۵۱۰ بهره مند هستند.

البته پردازنده گرافیکی در این دو تراشه متفاوت بوده و در حالی که اسنپدراگون ۸ نسل یک را پردازشگر گرافیکی آدرنو ۷۳۰ همراهی می کند در دایمنسیتی ۹۰۰۰ پردازش گرافیکی بر عهده پردازنده ۱۰ هسته ای مالی جی ۷۱۰ می باشد. همچنین برای ویوو x80 pro حافظه های رم ۸/۱۲ گیگابایت و حافظه های داخلی ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت از نوع پر سرعت و غیر قابل ارتقا می باشند.

در ضمن گوشی ویوو x80 pro برای خنک سازی قطعات داخلی خود از مجموعه عظیمی به سایز ۴۶.۰۸۹ میلی متر مربع بهره می گیرد که ۲.۹۶۱ میلی متر مربع آن به سیستم اتاقک بخار اختصاص پیدا کرده است. این مساحت به گفته سازنده ۲۲ درصد نسبت به گذشته ارتقایافته و محوطه هیت سینگ های گرافیتی هم ۶۲ درصد بزرگتر شده است.

در بخش نرم افزاری نیز ویوو x80 pro با سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری Origin os ocean در دسترس خواهد بود.

باتری و اسپیکر

باتری ویوو x80 pro نسبت به ایکس ۷۰ پرو پلاس افزایش جزئی ظرفیت دارد و حالا با عدد ۴۷۰۰ میلی آمپر ساعت ارائه می شود. انتظار می رود ۲۰۰ میلی آمپر ساعت اضافی نیازهای احتمالی بیشتر اسنپدراگون جدیدتر را فراهم نماید. البته واقعیت این است که تراشه های جدیدتر چندان عمر باتری بهتری را به دنبال ندارند.

این باتری با یک فست شارژ ۸۰ واتی تغذیه می شود که به گفته ویوو می تواند در عرض ۳۸ دقیقه شارژ باتری را از صفر به صد برساند. همچنین یک شارژ بی سیم هم در فهرست امکانات ویوو x80 pro مشاهده می شود که از توان شارژر ۵۰ واتی پشتیبانی نموده و به گفته شرکت سازنده پروسه شارژ کامل را در مدت ۵۰ دقیقه انجام می دهد.

در ضمن شارژ بی سیم معکوس هم در این گوشی پشتیبانی می گردد. در مجموع باتری و شارژر خوب آن یک روز کامل در استفاده معمولی انرژی دستگاه را فراهم می کنند و اگر استفاده بیشتری از گوشی دارید پیشنهاد می شود یک پاوربانک تهیه نمایید.

در بخش گزینه های ارتباطی ویوو x80 pro می توان به وای فای ۶، بلوتوث ۵.۲ و در نسخه دایمنسیتی ورژن ۵.۳، اتصال یو اس بی سی با استاندارد سرعت ۳.۲، مسیریاب های ماهواره ای دو فرکانسه و NFC اشاره نمود و همانطور که گمان می رفت جک هدفون ۳.۵ میلی متری مانند اغلب پرچمداران در این جا حذف شده است. البته اسپیکر استریو در ویوو x80 pro فراموش نشده و اکنون در این دستگاه آن را شاهد هستیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *