دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فواید جیغ زدن و آثار مثبت ناشی از آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱
  • ۰

اگر تصور می کنید که جیغ زدن مضر بوده و باید از آن خودداری کرد باید بدانید این امر فواید بسیاری از جمله کاهش استرس و احساس آرامش را به دنبال دارد. در این مطلب با فواید جیغ زدن آشنا می شوید.

بیشتر افراد بر این باورند که جیغ زدن ضرر دارد در حالی که در علم روانشناسی برای آن فوایدی همچون کاهش استرس و احساس آرامش بیان شده است. ضمنا ثابت شده جیغ زدن خانم ها برای سلامتی آن ها مفید است. این مطلب به فواید جیغ زدن می پردازد.

آشنایی با فواید جیغ زدن

جیغ زدن رفتاری غریزی بوده که در عصبانیت، ترس، نیاز به کمک یا هیجان بروز می یابد. اگر شخصی در خیابان جیغ بزند، توجه همه به او جلب می شود و برخی برای کمک به او می شتابند. جیغ زدن یک روش ارتباطی است که طیف وسیعی از احساسات را منعکس کرده و برمی انگیزد.


بیشتر افراد بر این باورند که جیغ زدن ضرر دارد ولی در علم روانشناسی جیغ زدن با فوایدی همچون کاهش استرس و احساس آرامش همراه است. همچنین محققان ثابت کرده اند که جیغ زدن خانم ها می تواند برای سلامتی آن ها سودمند باشد. بنا به گفته دکتر آرتور جانوف برای نخستین بار در تاریخ روانشناسی، راهی جهت دستیابی به احساسات، پنهان کردن، به روشی امن و در نتیجه کاهش رنج انسان پدیدار شده است و این نخستین اصل در علم روان درمانی می باشد.

بررسی ها حاکی از آن است خانم هایی که هنگام عصبانی شدن احساسات شان را بروز نمی دهند چهار برابر بیشتر از آن هایی که واکنش آنی همراه با جیغ و فریاد از خود نشان می دهند در معرض خطر مرگ می باشند. نتایج بررسی ها ضمنا نشان می دهد که عصبانیت در مردها احتمال ابتلا به سکته قلبی را ۲۰ درصد بالا می برد که این رقم در مردهای مغرور تا سی درصد هم می رسد. به این ترتیب جیغ زدن تاثیرات مثبتی دارد که در ادامه با فواید این کار بیشتر آشنا می شوید.

علل جیغ زدن

با این که جیغ زدن در همه دنیا یک رفتار رایج است هنوز هم تا حدود بسیاری ناشناخته مانده و خوب است که با علت فریاد زدن افراد یا علت جیغ زدن کودک نیز آشنایی داشته تا واکنش مناسب آن را ارائه دهید. به طور کلی جیغ و فریاد انسان علل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

  •  آرون گروپس

۱. هنگام تعجب

معمولا فریاد به علت تعجب و شگفتی کوتاه و از لحاظ آکوستیک بدون پیچیدگی می باشد. به طور مثال در فیلم های دوربین مخفی عابران پیاده ناگهان از حرکت فردی به شکل بوته گیاه متعجب شده و فریاد می زنند یا وقتی سوسکی را نیمه شب با روشن کردن چراغ مشاهده می کنید، به طور غیر ارادی جیغ می زنید که این فریاد اکثرا از روی تعجب است نه ترس واقعی.

۲. هنگام درد جسمی یا روحی

این نوع فریاد نشان دهنده رنج و عذاب است. جیغ و فریاد ناشی از درد عمقی، بم تر از فریاد ناشی از ترس می باشد. این نوع جیغ می تواند جهت درخواست کمک یا بیرون ریختن و تخلیه ناراحتی و عذاب جسمی و روحی باشد.

۳. هنگام شادی

گاه جیغ و فریاد نشانه ای از حس شادی و خوشحالی است. به طور مثال وقتی هدیه ای دریافت می کنید یا فردی که خیلی دوستش دارید را می بینید یا هنگامی که خواننده محبوب شما روی صحنه کنسرت می آید ناخودآگاه فریاد می کشید.

۴. هنگام ترس

معمول ترین علت جیغ و فریاد کشیدن ترس است و احتمالا نخستین عامل در سیر تکاملی انسان هم باشد. فریاد کشیدن به نیروی بسیاری نیاز داشته و سبب می شود که تارهای صوتی به صورت آشفته و ناهماهنگ بلرزند. فریاد ناشی از ترس شدید، بلند، آشفته و نافذ می باشد.

جیغ کشیدن برای ترساندن شکارچی و جلب توجه دیگران جهت درخواست کمک است. وقتی راه دیگری نباشد جیغ و فریاد آخرین راه فرار از سر ترس می باشد.

۵. هنگام ناامیدی

جیغ زدن به علت ناامیدی معمولا یک رفتار غیر ارادی بوده در این حالت ممکن است سر خودمان یا موضوعی که ایجاد شده فریاد بزنیم. البته این نوع جیغ زدن با خشم هم همراه است. اما نه به اندازه عصبانیت. به طور مثال هنگام گیر افتادن در ترافیک ممکن است با ناامیدی روی فرمان کوبیده و جیغ بزنید.

۶. خشم و عصبانیت

این نوع جیغ زدن گاه فردی و گاه گروهی صورت می گیرد. هدف از این فریاد می تواند هماهنگ شدن با همدیگر باشد. وقتی کاری گروهی صورت می گیرد مانند مسابقه ورزشی فریاد زدن سبب متحد شدن اعضا شده و با ترشح آدرنالین عزم و اراده افراد را روی یک موضوع متمرکز می سازد.

هر چند موارد ذکر شده رایج ترین علل جیغ زدن می باشند ولی مرز مشخصی بین آن ها وجود نداشته و گاه با یکدیگر همپوشانی دارند. به طور مثال جیغ در ترن هوایی شهر بازی هم از روی ترس است و هم از روی هیجان. یا هنگام زخمی شدن جیغ زدن از روی درد و همچنین عصبانیت می باشد. به طور کلی طیف گسترده ای از جیغ زدن ها هستند که هنوز برخی از آن ها احتمالا کشف یا دسته بندی نشده اند.

جیغ زدن چه مزایا و آثار مثبتی دارد؟

تنها خود جیغ زدن جذاب نبوده بلکه اثراتی که روی دیگران هم می گذارد، جالب است. تاکنون فکر کرده اید که علت جیغ زدن بچه ها چیست؟ شاید این کار راهی برای شرطی نمودن والدین و اطرافیان است تا فریادهای منحصر به فرد فرزند خود را تشخیص دهند و بدانند چه زمانی این فریادها به معنای ایجاد مشکل برای بچه است.

همیشه جیغ زدن به علت ترس، شادی و هیجان نبوده و در اکثر موارد جهت جلب توجه دیگران است. می توان از جیغ زدن برای بهبود زندگی روزمره هم کمک گرفت که در ادامه به برخی فواید و آثار مثبت این کار اشاره می شود:

۱. استرس کاهش می یابد.

بالغ بر نیم قرن است که از روش درمانی یادآوری و تکرار صحنه های کودکی استفاده می گردد. این روش درمانی روانشناختی بیمار را تشویق می کند احساسات خشونت آمیز دوره کودکی را با گریه، جیغ یا فریاد بیان نماید. اساسا این شیوه درمانی جایگزین جلسات روان درمانی معمول می باشد و در آن برای رهایی خشم فروخورده یا احساسات سرکوب شده از جیغ و فریاد کمک می گیرند.

به طور مثال در این روش درمانی به جای دراز کشیدن روی کاناپه و صحبت کردن از شما خواسته می شود با جیغ و فریاد خود را تخلیه روحی نمایید. البته این روش بسیار بحث برانگیز بوده و در روانشناسی به رسمیت شناخته نشده است. اما به گفتی برخی جیغ زدن می تواند مانند مشت زدن به کیسه بوکس یا گریه کردن سبب تخلیه عاطفی از موقعیت های پر اضطراب و تنش زا گردد.

۲. عملکرد بهبود می یابد.

یکی دیگر از فواید جیغ زدن بهبود عملکرد افراد می باشد. به طور مثال در رقص آیینی و سنتی قوم مائوری نیوزیلند به اسم هاکا که معمولا پیش از جنگ صورت می گرفته به آوازخوانی و جیغ زدن و فریاد کشیدن می پرداختند. تیم راگبی نیوزیلند نیز پیش از مسابقه های بزرگ این مراسم را اجرا می کند.

به گفته دکتر بوئیل رقص هاکا نمونه ای از استفاده تیم ها از جیغ زدن برای هماهنگی به جهت بالا بردن روحیه خود و ترساندن حریف مقابل می باشد. به این ترتیب اگر چیزی مشابه این می تواند برای شما و تیم تان سودمند باشد؛ ضرری ندارد آن را امتحان کنید.

۳. قدرت افزایش می یابد.

بر اساس پژوهشی در دانشگاه ایالتی آیووا مشخص شد فریادهای سریع، بلند و گلویی سبب افزایش قدرت فرد می شود. شرکت کنندگان در این آزمایش بازدم هایی سریعی را اجرا کرده که در هنرهای رزمی اجرا می شوند. به این ترتیب قدرت درست این افراد نسبت به کسانی که صدایی تولید نمی کردند تا ۷ درصد بالا رفت.

افرادی که این پژوهش را انجام دادند بر این باورند که شاید بیرون راندن هوا مرکز بدن را تثبیت کرده و سبب می شود که نیرو و قدرت افراد سریعتر در اندام ها حرکت نماید. مثل حالتی که موقع سرویس های تنیس پیش از ضربه زدن در ورزش های رزمی می بینید. این واقعیت که این صدا می توانند غیر ارادی باشند هم فرضیه مذکور را تایید می نمایند.

در پایان این مبحث به منظور اطلاع از مراحل خواب خوب و تاثیر سیگار بر چهره می توانید از این مطالب دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *