دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های اختلالات تغذیه ای کودک و عوارض ناشی از آن

  • سعیده ستاری
  • ۱ دی ۱۴۰۱
  • ۰

علائم اختلالات تغذیه ای در کودک می توان به کاهش وزن، ورزش افراطی، مخفی کردن غذا، رژیم غذایی سخت اشاره کرد. در این مطلب به بررسی این اختلال و عوارض ناشی از آن می پردازیم.

اختلالات تغذیه ای کودک نوعی بیماری روانی است که فرد را به سوی پرخوری و گرسنگی و دیگر رفتارهای ناسالم تغذیه ای سوق می دهد. اختلالات خوردن و آشفتگی قابل ملاحظه در رفتار غذا خوردن گفته می‌شود که امکان دارد چاقی و یا لاغری کودک را به دنبال داشته باشد.

توضیح درباره اختلالات تغذیه ای در کودک

بیماری اختلال تغذیه ای کودک

متاسفانه عدم توازن و نوسان داشتن در وزن در رشد میزان قابل توجهی از کودکان و نوجوانان تاثیر می گذارد تا جایی که زندگی روزمره آنها را دچار اختلال می کند و عملکردهای حیاتی بدن را مختل می کند بیشتر الگوهای خوردن بچه ها باعث نگرانی های والدین در بعضی از مراحل رشد شان می شود.

حدود ۱۰ میلیون نوجوان دچار اختلال در خورد و خوراک رفتارها و گرایشات غیر عادی مانند بی اشتهایی عصبی می‌باشند. در بیشترین نوجوانان، اختلال خورد و خوراک از سنین ۱۱ تا ۱۳ سالگی شروع می شود این مشکل در بین دختران بیشتر رایج می باشد، ولی پسران نیز امکان دارد دچار آن شود ته کمال تاسف است که بیشتر قریب به اتفاق این نوجوانان این مشکل خود را ماه‌ها و حتی سال‌ها از والدین خود مخفی و پنهان می‌کنند.

این الگوها عموما قسمتی از مراحل طبیعی رشد کودکان می باشد. در حقیقت اختلالات خوردن به همان میزانی که با خوردن غذا سر و کار دارد با دیدگاه منفی فرد از خودش نیز مرتبط می باشد. کودکان دچار این اختلال، گفت آمادگی دارند که خود را سرزنش کنم و فکر کنند باید و ارزشی ندارند. این خود پست انگاری با نارضایتی درباره ظاهر، هیکل و اندازه نمود پیدا می‌کند و به نوبه خود به رفتارهای مشکل‌ساز منجر می شود.

نشانه های اختلال غذایی بچه ها

بعضی از علائم و نشانه های اختلالات تغذیه ای در کودک به شرح زیر می باشد:

  •  آرون گروپس

۱_ منزوی شدن

کودک امکان دارد تمایل به مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی نداشته باشد و خود را کنار بکشد.

علائم اختلالات غذایی در کودکان

۲_ کاهش وزن

از دست دادن سریع وزن کودک نشانه وجود یک مشکل می باشد. امکان دارد کودک تلاش کند، با پوشیدن لباس‌های گشاد، سعی در پنهان کردن کاهش وزن خود داشته باشد.

۳_ عادات غذایی عجیب

کودک امکان دارد که به عادت های عجیب غذایی مثل اجتناب از غذا خوردن، چک کردن افراطی کالری غذاها، غذا خوردن پنهانی و خوردن مواد غذای خاص آن هم به مقدار کم روی بیاورد.

۴_ افراط در ورزش

امکان دارد کودک، علیرغم لاغر بودن، به ورزش کردن افراطی و بیش از اندازه بپردازد.

علائم اختلالت تغذیه ای در کودک

۵_ نگرانی از فرم و ظاهر بدن

کودک امکان دارد، به علت فرم اندامش خودش را نکوهش و سرزنش کند.

۵_ رژیم غذایی سخت

کودک امکان دارد، علی رغم لاغر بودن خود به رژیم های غذایی سخت و غیر مجاز رجوع کند.

۶_ تغییر شخصیت

کودک امکان دارد مرتب رفتار احساسی مثل عصبانیت، ناراحتی، تحریک پذیری و اضطراب را بدون هیچ علت به نمایش بگذارد یا رفتارهای بیش فعالی مثل مشکل در نشستن و تکان دادن پا را از خود نشان دهد.

۸_ مخفی کردن غذا

در مواردی که کودک خرید و نگهداری میزان زیادی از غذا را آغاز می‌کند، ممکن است اقدام به مخفی کردن غذا و سپس پرخوری کند.

دلایل اختلالات غذایی در کودکان

عوارض اختلال غذایی در کودکان

کودکان برای روز و سلامتی خود به رژیم غذایی متعادل و مغذی نیازمند هستند. اختلالات تغذیه ای در کودک امکان دارد مشکلات زیادی را ایجاد کند. در صورتی که کودک در سن رشد خود به صورت صحیح غذا نخورد. رشد او کاهش پیدا می‌کند و این موضوع بر قد نیز تاثیر می گذارد. غذای ناکافی امکان دارد به ارگان های اصلی بدن مثل مغز، کلیه ها و قلب صدمه وارد کند.

کودک با عادات غذایی نامناسب و تغذیه ناکافی امکان دارد دچار بیماری‌هایی مثل کاهش ضربان قلب، فشار خون پایین، ضربان قلب نامنظم و نازک شدن استخوان ها و موها شود. کمبود مواد مغذی در بچه ها باعث عدم تعادل الکترولیت، سردردهای مکرر، سرگیجه، حساسیت به سرما و عدم تمرکز می شود.

استفراغ مزمن نیز موجب می‌شود اسید معده به مینای دندان ها صدمه وارد کند. البته باعث التهاب مری و بزرگ شدن غدد بزاقی در دهان نیز می‌شود اختلالات تغذیه ای، البته امکان دارد با داشتن اثرات منفی بر شخصیت کودکان، موجب ایجاد نوسانات مداوم در خلق و خو، تحریک پذیری و افسردگی شود. اختلالات تغذیه ای در کودک امکان دارد عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

علت اختلالات تغذیه ای در کودک

نحوه جلوگیری از ابتلا به اختلال غذایی در کودک

تلاش کنید در خانه نگرش مثبتی نسبت به انواع غذاها و مواد مغذی به وجود بیاورید. از زدن برچسب های مثل بد و چاق‌کننده به غذاها خودداری کنید،چون موجب می شود کودکان، در زمان خوردن آنها، دچار احساس شرمندگی و گناه شوند.

از صحبت کردن در مورد رژیم غذایی خوردن بعضی غذاها های خاص و ظاهر بدن در خانه پرهیز کنید تا مبادا، تاثیر نامطلوبی بر ذهن فرزند شما بگذارد. هرگز از غذا به عنوان ابزاری برای تنبیه، پاداش و رشوه استفاده نکنید. حتماً با تمام اعضای خانواده کنار هم غذا بخورید. تمام اعضای خانواده حداقل یک وعده در روز را کنار هم بگذرند. وعده‌ ی غذایی خانوادگی برای کودکان ساختار مناسبی را ایجاد می‌کند و آنها در درک اهمیت غذا خوردن کمک بسیاری می‌کند.

تلاش کنید با به وجود آوردن فضای امن در خانواده و ترغیب کودک به بیان احساساتش، از سرکوب شدن احساسات، که باعث مشکلاتی در غذا خوردن می‌شود، جلوگیری کنید. از احساسات، ظاهر بدن، عملکرد، رتبه یا نمره، ظاهر بدن او انتقاد یا قضاوت نکنید. در عوض، تلاش کنید اعتماد به نفس و عزت نفس او را با پذیرش بالای خود تقویت کنید. به فرزندان خود یاد دهید انواع الگوها و فرم های بدن را قبول کنند و خودشان را، به دلیل ظاهر اندام بدن، نکوهش نکنند.

درمان اختلال غذایی در کودکان

قیاس کودک با دیگر کودکان اصلا ایده مناسب و خوبی نیست چون باعث به وجود آمدن احساسات منفی در فرزندتان می شود. به جهت رشد ذهنی و جسمی کودک، او را برای انجام فعالیت ورزشی تشویق کنید. تشخیص ابتلا به اختلالات تغذیه ای در کودک برای والدین بسیار ناراحت کننده است. ولی با استفاده از کمک های پزشک، متخصص تغذیه و در کنار حمایت خانواده می توان این مشکل را بهتر کرد.

حال که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه کودک و والدین بر لینک های اختلال نشخوار کودک و سوء هاضمه در کودکان کلیک فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *