دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع گیاه کروتون و شرایط نگهداری متناسب آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع گیاه کروتون نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر دارای انواع و گونه های مختلفی می باشد که در این مطلب سعی داریم شما را با انواع گیاه کروتون و اصول مراقبت از آن ها آشنا نماییم.

به طور کلی دیدن برگ های پر از رنگ و لعاب گیاه کروتون برای طرفداران گیاه سبز اگر جذاب نباشد حداقل خاص خواهد بود. گیاه کروتون با انواع مختلفی که دارد در فضای خانه شما مانند یک اسپری رنگ عمل کرده و فضای منزل را رنگ و نشاط خواهد بخشید.

آشنایی با انواع گیاه کروتون

بهتر است بدانید گیاه کروتون که با نام علمی Codiadeum Variegatum نیز شناخته می شود متعلق به خانواده فرفیونیان بوده و می توان آن را بومی مناطق از جگل های استوایی جنوب شرقی آسیا، هند و مالزی دانست. داشتن گونه و انواع متنوع از ویزگی های قابل توجه این گیاه می باشد که اگر در فضای طبیعت و باز قرار گیرد ارتفاع آن تا ۱۰ فوت نیز خواهد رسید و چنانچه در فضای خانه پرورش داده شود رشد کمتری خواهد داشت.

انواع مختلف گیاه کروتون

کروتون نوعی درختچه همیشه سبز و جزو گیاهان چندین ساله است که در نگاه اول برگ های ضخیم، چرمی و رنگین آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. رنگ برگ های گیاه کروتون شامل زرد، نارنجی، قرمز، سبز و حتی بنفش می باشند و به همین خاطر این گیاه را با نام های مختلفی مانند کروتون بنفش، کروتون زرد، کروتون قرمز و کروتون سبز نیز می شناسند.

اگر نگاهی به انواع گیاه گروتون نگاهی بیندازید متوجه تنوع بالای آن ها در ترکیب رنگ و شکل برگ هایشان خواهید شد. برای مثال برخی از گونه های کروتون دارای برگ پهن و برخی دیگر برگ انجیری هستند. جزئیات این گوناگونی در رنگ و شکل برگ ها انواع کروتون را در گونه های مختلفی که در ادامه بیان کرده ایم بهتر متوجه خواهید شد:

گیاه کروتون پرتقالی:

کروتون پرتقالی یکی از انواع گیاه کروتون می باشد که با برگ های به رنگ پرتقال حال و هوای منزل شما را پر از شور و نشاط خواهد کرد. در واقع کروتون پرتقالی با داشتن برگ های پهن نوعی از کروتون برگ پهن به شمار می آید که اگر استاندارد های شرایط مراقبت از آن را به درستی رعایت نمایید در کوتاه مدت شاهد رشد ارتفاع این گیاه تا اندازه ۳ متر خواهید بود.

خصوصیات گیاه کروتون پرتقالی

  •  آرون گروپس

گیاه کروتون رشته ای:

کروتون رشته ای که به آن کروتون سوزنی نیز گفته می شود به دلیل شکل رشنه ای و سوزش برگ هایش به این نام مشهور شده است. برای نگهداری از این گیاه بایستی دقت کنید که کروتون رشته ای نیز مانند سایر گونه های کروتون برای رشد نیاز به نور کافی اما غیر مستقیم دارد.

کروتون پنجه کلاغی:

جالب است بدانید که کروتون پنچه کلاغی برگرفته از شباهت برگ های این گیاه به پنجه کلاغ است. رنگ برگ های کروتون پنچه کلاغی ترکیب رنگارنگی از سبز، قرمز، نارنجی و زرد است که اگر قصد دارید گیاهی رنگارنگ داشته باشید بایستی نور کافی را برای رشد برگ ها فراهم نمایید. کروتون پنجه کلاغی در صورتی که در شرایط ایده آل قرار بگیرد تا ارتفاع ۲ متر رشد می کند.

کروتون گورخری:

دیدن برگ های چرمی، براق و رنگین کروتون گورخری شما را به حال و هوای فصل پاییز می برد. همین ظاهر زیبا و رنگارنگ کروتون گورخری موجب شده تا به یکی از پرطرفدار ترین گونه های گیاه کروتون تبدیل شود. آبیاری کروتون گورخری یا کروتون پترا نباید با آب سرد انجام شود زیرا عارضه ریزش برگ ها را به دنبال خواهد داشت.

پرورش کروتون گورخری

کروتون پنجه مرغی:

گیاه کروتون پا مرغی دارای برگ هایی با برش عمیق است که روی آن ها خورده دارای سه لبه شده اند و اغلب به شکل پنجه های پا مرغ درآمده اند. اگر به برگ های کروتون پنجه مرغی نور کافی نتابد با وجود داشتن برگ های قرمز، نارنجی و زرد به رنگ سبز متمایل می شوند. شرایط رشدی برای کروتون پامرغی در خاک های سبک و زهکشی شده بسیار ایده آل خواهد بود.

کروتون قلم موی پیکاسو:

یکی از زیباترین انواع گیاه کروتون هایی که می توانید در فضای منزل خود نگهداری کنید کروتون قلم موی پیکاسو است. این گونه از گیاه کروتون با داشتن برگ های باریک و ظریف مشابه علف های زینتی خواهد بود.

کروتون موزی:

اگر کروتونی را دیدید که برگ های نیزه ای شکل به رنگ سبز و زرد موزی دارد نام این گیاه کروتون موزی است. این گیاه اگر در شرایط ایده آل قرار بگیرد قادر است تا ارتفاع ۳ الی ۴ فوت هم رشد نماید.

گونه های مختلف کروتون

کروتون قطره طلا:

با نگاه کردن لکه های طلایی پراکنده در کروتون قطره طلا این حس به شما القا می شود که قطره هایی از طلا روی برگ های گیاه کروتون پاشیده اند. یکی دیگر از نام های کروتون قطره طلا، کروتون آکوبا است که به دلیل شباهت کروتون قطره طلا به شمشاد ژاپنی یا آکوبا این گیاه را به اسم آکوبا نیز صدا می زنند.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری انواع کروتون:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان به ویژه انواع کروتون برای رشد نیازمند شرایط مختلفی هستند که در ادامه سعی داریم به مهم ترین آن ها بپردازیم.

  • نور و دمای کافی:

به صراحت می توان گفت که گیاه کروتون برای رشد نیاز به نور زیادی دارد و علاقه زیادی هم به نور خورشید خواهد داشت. البته از این نکته غافل نشوید که نور بیش از حد برای گیاه مضر خواهد بود زیرا موجب سوختگی برگ های گیاهتان می شود.

البته گونه هایی از این گیاه وجود دارند که می توانید آن ها را در نیم سایه نیز پرورش داد. اگر میزان نور کروتون زیاد یا مستقیم باشد کیفیت و تراکم رنگ برگ ها تغییر خواهد کرد. اگر محیطی که گیاهتان را در آنجا نگهداری نور خوبی ندارد می توانید با تهیه لامپ رشد گیاه این کمبود را جبران نمایید.

اصول مراقبت از گیاهان کروتون

  • ایجاد شرایط مناسب:

کروتون را می توان یک گیاه حساس دانست که اگر محل نگهداری آن تغییر کند آثار نامطلوبی را بر رشد گیاه خواهد گذاشت و حتی ممکن است برگ های آن شروع به ریزش کنند اما جای نگرانی نیست زیرا تنها یک واکنش موقت گیاه به جابه جایی است.

برای پرورش و تکثیر کروتون بایستی مکان مناسب گیاه را پیدا کنید و گیاه را در آنجا پرورش دهید. به طور کلی مکان ایده آل برای نگهداری این گیاه پنجره های شرقی و غربی است که در طول روز حداقل ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم دریافت کند. البته از این نکته غافل نشوید که نور بیش از حد خورشید موجب سوختگی برگ های گیاه خواهد شد.

  • دمای محیط:

کروتون ها در واقع از دسته گیاهان مناسب مناطق گرمسیری است که از تغییرات دمایی و هوای سرد خوششان نمی آید. دمای مناسب برای این گیاه در تابستان دمای ۲۷ درجه و در فصل زمستان ۱۸ درجه سانتی گراد است. به طور کلی میانگین ۲۰ درجه سانتی گراد بهترین شرایط حرارتی و دمایی برای این گیاه خواهد بود.

اصول مراقبت از انواع گیاه کروتون

  • آبیاری:

گونه های کروتون معمولا هوای گرم و مرطوب را ترجیح می دهند و به همین خاطر بستر آن ها بایستی کمی مرطوب باشد و در فصل تابستان و بهار که فصل رشد گیاه است رطوبت کافی داشته باشد البته به گونه ای که موجب خیسی و مقدار آب زیادی در گلدان نکند.

توصیه می شود که در فاصله دو آبیاری اجازه دهید تا بستر گیاه به صورت کامل خشک شود و سپس برای آبیاری مجدد اقدام نمایید. همچنین بهتر است برای جلوگیری از شوک به ریشه ها از آب ولرم برای آبیاری استفاده نمایید.

  • خاک غنی:

توجه داشته باشید که بهترین خاک برای کاشت کروتون خاکی است که زهکشی مناسب برای عبور آب اضافی را داشته باشد و هم ظرفیت نگهداری رطوبت را در خود داشته باشد. بهترین خاک برای گیاه کروتون ترکیبی از یک قسمت خاک برگ و دو قسمت ماسه شسته نرم و یک قسمت خاک باغچه همراه با مقداری کمپوست می باشد. البته که به جای خاک گلدان می توانید از مخلوط پیت ماس و کمپوست آلی نیز استفاده نمایید.

ویزگی های گیاه کروتون

  • کوددهی:

انواع کروتون برای رشد نیاز به مواد مغذی و کود دارند. در واقع کودی با سطح نیتروژن پایین، آرام تجزیه شونده و به شکل گراتوله و یا مایع می تواند کودی مناسب برای این گیاه باشد. همچنین کودی با مقیاس ۶-۲-۱۸ یا ۱۰-۲-۸ برای این گیاه بسیار عالی خواهد بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *