دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی سهند سایپا نسخه فیس لیفت ساینا

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

نخستین بار سدان اقتصادی و جدید سایپا سهند در تابستان در جریان نمایشگاه تحول صنعت رونمایی شد. این خودرو در کلاس B ساخته شده و در حقیقت نسخه فیس لیفت ساینا محسوب می شود. با بررسی سهند سایپا همراه ما باشید.

خودرو جدیدی به اسم سهند سایپا قرار است در سال ۱۴۰۲ به بازار کشور روانه شود. این خودرو در تابستان امسال رونمایی شد. در مطلب امروز قصد داریم به بررسی سهند سایپا پرداخته تا با مشخصات و آپشن های احتمالی آن بیشتر آشنا شوید.

آشنایی و بررسی سهند سایپا

قرار بر این است که در سال ۱۴۰۲ خودرو جدیدی به اسم سایپا سهند به بازار کشور ارائه شود. این خودرو فیس لیفت خانواده ایکس ۲۰۰ سایپا بوده و نمونه ارتقا یافته ساینا محسوب می شود. ناگفته نماند ساینا نیز نمونه ارتقا یافته تیبا می باشد. سدان اقتصادی سهند سایپا اولین بار در تابستان سال جاری و در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو به صورت عمومی رونمایی شد.

      

این خودرو در کلاس B ساخته شده و در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک قرار است در سال آینده به بازار روانه شود. طراحی این خودرو ارزان قیمت و جمع و جور را می توان یکی از بهترین ابتکارات سایپا دانست زیرا نمای جلو و عقب خودرو اصلا قابل مقایسه با ساینا نیست.

سهند به نوعی یک خودرو جوان پسند دیده می شود که ظاهر آن اسپرت و تهاجمی جلوه می کند. در ادامه قصد داریم به بررسی سهند سایپا پرداخته تا با این محصول جدید بیشتر آشنا شوید.

طراحی ظاهری

در بررسی ظاهر سهند سایپا قابل ذکر است که این سدان بر روی پلتفرم نام آشنای ایکس ۲۰۰ سایپا که پلتفرم مشترک با ساینا، کوییک و تیبا است، ساخته و پرداخته شده و در کلاس سدان های سایز B قرار می گیرد. این خودرو در حقیقت نسخه بروز شده ساینا بوده که از نظر ظاهری کاملا دگرگون شده است.

  •  آرون گروپس

و متاسفانه با یک محصول جدید که بر اساس پلتفرم مدرنی تولید شده باشد، روبرو نیستیم. بررسی ها نشان می دهد سهند سایپا در نمای جلو و عقب به صورت کاملا زیبا و دلچسبی نسبت به ساینا تغییر پیدا کرده است. البته این تغییرات ظاهری کاملا هماهنگ، زیبا و متناسب با یک خودرو اقتصادی امروزی جلوه می کند و برعکس سابق که معمولا خودروهای فیس لیفت داخلی، طراحی آنچنان جذابی نداشتند، نمی توان انتقاد زیادی به آن وارد داشت.

سهند از لحاظ ابعاد و اندازه با ساینا و تیبا تفاوت خاصی نداشته و فاصله محوری، عرض و بیشتر اعدادش با سایر محصولات خانواده ایکس ۲۰۰ سایپا کاملا برابر است. به طوری که در نمای جانبی درب ها و شیشه ها تغییری نداشته و ظاهر جلو و پشت خودرو به روز شده است.

در نمای جلو سایپا سهند چراغ هایی کشیده و تقریبا باریک به کار رفته که گرافیک داخلی زیبایی دارند و با فرمی که پیدا کرده اند، ظاهر خودرو را در این نما خشن جلوه می دهند. جلو پنجره ای هم به شکل کشیده و متصل به چراغ های اصلی طراحی شده و در قسمت حاشیه پایین، با یک نوار کرومی همراه شده است.

سپر سهند نیز با خطوط و حجم پردازی های مختلفی طراحی شده و در دو سمت آن چراغ های مخصوص روز (احتمالا در آینده چراغ مه شکن) درون یک قاب بزرگ مشکی رنگ جای دارند. در نمای جانبی تغییر خاصی نسبت به ساینا مشاهده نمی شود و همان ظاهر ساینا دیده می شود.

ولی در آینه های جانبی باز طراحی صورت گرفته و خوشبختانه از آن فرم نامناسب قبلی خبری نیست و یک طراحی مناسب و قابل قبول جایگزین نسخه قبلی شده و طرح رینگ ها هم متفاوت می باشد. ضمنا دستگیره درب ها نیز با تغییر همراه شده است. قابل ذکر است درپوش موتور هم با حجم پردازی ها و چین خوردگی های جذاب تری آمیخته شده که به این سدان کوچک جلوه اسپرت و عضلانی می بخشد.

در ادامه به بخش انتهایی سهند سایپا می پردازیم. جایی که سهند نسبت به نسخه قبلی با تغییراتی کم ولی مثبت همراه شده است. چراغ های عقب مانند جلو دارای طراحی کشیده و نسبتا باریک بوده که تا روی درب صندوق عقب امتداد یافته اند. سپر نیز طراحی حجیمی دارد ولی خطوط تند و تیز در طراحی مشاهده نمی شود. به طور کلی نمای عقب نسبت به ساینا ظاهر جذاب تری دارد.

در مجموع حجم پردازی و ناهمواری های مختلف، ظاهری عضلانی به سهند سایپا بخشیده و چراغ های کشیده تا روی گلگیر، جلو پنجره ای با الگوی کندویی و قاب بزرگ چراغ مه شکن از عناصر اصلی نمای مقابل خودرو هستند. نمای عقب هم با چراغ های کشیده و مه شکن تعبیه شده در سپر مزین شده است. ضمنا پلاک خودرو به جای درب صندوق عقب روی سپر نصب می گردد.

فضای داخلی

شایان ذکر است طراحی داخلی سهند سایپا با تغییرات بسیاری روبرو شده است. نسخه موجود در نمایشگاه به کابین و داشبورد دو رنگ مشکی و قرمز تجهیز بود که باید صبر کرد تا ببینیم در نسخ های تحویلی با این دو رنگ عرضه می شود یا خیر. روی داشبورد میانی یک نمایشگر نسبتا بزرگ حضور دارد و زیر آن هم دریچه های دایره ای شکل تهویه نصب شده اند.

در بخش انتهای داشبورد، تنظیمات سیستم تهویه مطبوع جای دارد که به احتمال بسیار به حالت اتومات تجهیز خواهد شد. در ضمن پنل کیلومتر شمار سهند سایپا طراحی جدیدی داشته و به شکل آنالوگ همراه با یک رایانه سفری است. فرمان خودرو دی کات است و غربیلک سه شاخه همراه با کلیدهای کنترلی طراحی شده است.

با توجه به این که  پلتفرم خودرو با ساینا، تیبا و کوییک مشترک می باشد ولی فضای کابین نسبتا مناسب به نظر می رسد ولی متریال استفاده شده در آن هنوز مشخص نیست و باید منتظر ماند تا مشخص شود در نسخه های تحویلی به چه صورت خواهد بود. همچنین پنل کیلومتر شمار هم دارای عقربه های مکانیکی با حالت قرینه است که نمونه مشابه آن در محصولاتی مانند ام وی ام X22 دیده شده بود.

ولی به طور کلی در کابین سهند تحول روی داده و استفاده از داشبورد جدید با طراحی زیباتر از قبل می تواند از نقاط قوت نمای داخلی این خودرو محسوب شود. البته در این جا غربیلک فرمان شبیه کوییک اتومات پلاس استفاده شده ولی سایر بخش ها تغییر یافته و طراحی جذاب تری را شاهد هستیم.

مشخصات فنی

در بررسی ها مشخص شد که سهند سایپا به پیشرانه M15GSI پلاس مجهز می باشد. این پیشرانه نسخه ارتقا یافته M15 می باشد که از فناوری VVT بهره می برد. این موضوع سبب شده تا گشتاور بیشتری در دورهای پایین تر تولید شود و مصرف سوخت کاهش یابد. به عبارتی دریچه گاز این پیشرانه به طور استاندارد برقی شده و حداکثر قدرت و گشتاور آن افزایش پیدا کرده است.

پیشرانه مذکور همچنان از نوع ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ می باشد و می تواند قدرت ۹۰ اسب بخار را با حداکثر گشتاور ۱۳۵-۱۳۷ نیوتن متر ارائه دهد. گیربکس خودرو هم از نوع ۵ سرعته دستی می باشد و احتمالا در نسخه اتومات جعبه دنده CVT با تعویض دنده مصنوعی ۶ سرعته به کار رود.

مصرف سوخت بهینه سهند با باک ۴۱ لیتری ۷ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده و وزن خالص خودرو ۱۲۲۰ کیلوگرم می باشد. همچنین ترمزهای جلو از نوع دیسکی و ترمزهای عقب از نوع کاسه ای در سهند نصب شده و در این قسمت نسبت به ساینا و تیبا ارتقایی پیدا نکرده است.

نکته مهم درباره سهند سایپا افزایش وزن آن است به طوری که نسبت به ساینا ۱۷۰ کیلوگرم سنگین تر شده است. باید بدانید که این رقم حتی از وزن خودرویی مانند سورن پلاس هم بیشتر می باشد.

آپشن ها و امکانات خودرو

اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی درباره نوع آپشن ها و امکانات استفاده شده در سهند سایپا و تیپ های آن در دسترس نیست ولی آنطور که از گزارش ها پیداست امکاناتی همچون کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا همراه با دوربین/نویگیشن و نمایشگر لمسی، سیستم تهویه مطبوع اتومات، رایانه سفری، دو عدد ایربگ سرنشینان جلو، سیستم فشار باد لاستیک ها، سیستم های ترمز ضد قفل ABS, EBD، سنسور پارک عقب، در نسخه فول آپشن به کار گرفته خواهد شد.

البته آنچه که از تصاویر موجود است امکاناتی نظیر رینگ آلومینیومی، سنسور پارک عقب، سانروف، فرمان کمکی الکتریکی، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه الکتریکی دستی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، رادار نقطه کور، سنسور نور، دوربین ۳۶۰ درجه، چراغ روشنایی روز و … را در نیز در سهند سایپا شاهد باشیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *