دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی انواع گل فیکوس با ویژگی های متفاوت

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع فیکوس نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر گونه های مختلفی را شامل می شود که شما می توانید با مطالعه این مقاله با انواع گل فیکوس و خصوصیات بارز آن ها به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی گل فیکوس از دسته گیاهان خانواده موراسه ها می باشد که انواع بسیار زیادی را شامل می شود و اگر آن ها را در هوای آزاد پرورش دهید به ارتفاعی به اندازه سی متر نیز خواهند رسید.

آشنایی با انواع گل فیکوس

بهتر است بدانید که فیکوس در واقع یک جنس از گیاهان درختی و چوبی است که بیش از ۸۵۰ گونه را در برمی گیرد. این گیاهان در خانواده موراسه قرار می گیرند و به آن ها درخت انجیر نیز گفته می شود. گونه های فیکوس بیشتر در مناطق استوایی یافت می شوند.

خصوصیات انواع گل فیکوس

تعداد زیادی از انواع فیکوس را می توان در آپارتمان نگهداری کرد. معروف ترین فیکوس های درختی که قابل نگهداری در آپارتمانی هستند شامل فیکوس الاستیکا، فیکوس لیراتا و فیکوس بنجامین خواهند بود. این گیاه را می توان به صورت درختچه های زینتی در منزل پرورش داد در حالی که در زادگاهان ارتفاع بسیار بیشتری می گیرند.

همانطور که متوجه شدید فیکوس انواع بسیار مختلفی را شامل می شود و ما به همین منظور در ادامه سعی کرده ایم تا به انواع گل های فیکوس به صورت کامل بپردازیم:

فیکوس پیچ:

فیکوس پیچ که نام انگلیسی Ficus Pumila نیز شناخته می شود اغلب به شکل آویزی رشد می کند و به همین خاطر برای تزئین سبد های آویز کاملا مناسب خواهد بود. اگر به دنبال گیاهی کوچک برگ مو رونده برای پوشاندن دیوار یا حصار می گردید این فیکوس می تواند انتخاب مناسبی باشد.

فیکوس پیچ دارای برگ هایی سبز و ابلق می باشد که نسبت به خشکی نسبتا مقاوم بوده و حساسیت چندانی به خاک محل کشت نخواهد داشت. همچنین که نور محیط کشت نباید مستقیم باشد و در نیم سایه نیز به خوبی رشد می کند.

  •  آرون گروپس

پرورش انواع مختلف فیکوس

فیکوس جنگلی برگ ریز:

بهتر است بدانید فیکوس جنگلی برگ ریز که با نام علمی Ficus Pumila minia نیز شناخته می شود گیاهی برگ ریز با برگ های قلبی شکل و ساقه های نازک می باشد. این گیاه به صورت رونده رشد می کند و می تواند با رشد روی دیوار ها به آن زیبایی ببخشد. اندازه برگ های فیکوس جنگلی نسبت به سایر فیکوس ها و نسبت به فیکوس پیچ کوچک تر است.

فیکوس الاستیکا:

نوع معمولی فیکوس است که به عنوان گیاه آپارتمانی از محبوبیت بسیاری برخوردار می باشد. این گیاه دارای برگ های چرمی براق و بزرگ است که قطعا می تواند به هر مکانی جذابیتی خاص ببخشد.  این گیاه نیز مانند اعضای گروهش بسیار مقاوم بوده و سرما و گرما را به خوبی تحمل می کند.

البته که برای نگهداری این گیاه بهتر است محیط کمی گرم و مرطوب را فراهم نمایید. همچنین نوع ابلق فیکوس الاستیکا نیز موجود است که حاشیه برگ های آن شیری رنگ بوده و ظاهر بسیار زیبایی هم دارد.

خصصویات فیکوس الاستیکا

فیکوس بنجامین:

فیکوس بنجامین که با نام علمی Weeping fig یا انجیر گریان نیز شناخته می شود یکی دیگر از انواع محبوب گل های فیکوس است. این نوع فیکوس به دلایل این که آب اضافی را از انتهای برگ هایش دفع می کند به این نام خوانده شده است.

برگ های این گیاه کوچک و بیضوی شکل هستند و انواع سبز، بلک و ابلق آن را می توانید بیابید. فیکوس آمستل یا بنجامین آمستل یکی از انواع مقاوم و پرطرفدار فیکوس است که اصول نگهداری بسیار آسانی داشته و در کل به نور بالایی برای رشد نیاز دارد و در صورت کمبود نور برگ های آن شروع به ریزش خواهند کرد. البته که این نور بایستی غیر مستقیم و از پشت پنجره باشد.

فیکوس لیراتا:

یکی دیگر از انواع گل های فیکوس، فیکوس لیراتا یا فیکوس آفریقایی است که به دلیل داشتن برگ های پهن و بزرگ فیکوس برگ ویولونی نیز گفته می شود. نگهداری این گیاه چندان هم سخت نیست و تنها باید محیطی گرم و مرطوب را برایش فراهم نمایید.

توجه داشته باشید که نور مورد نیاز برای بستر این گیاه نور روشن و غیر مستقیم است. اگر شرایط محیطی مناسب باشد فیکوس آفریقایی رشد زیادی کرده و ارتفاع آن حتی در منزل هم به بیش از دو متر نیز خواهد رسید.

پرورش فیکوس لیراتا

فیکوس بونسای میکروکارپا:

یکی دیگر از انواع گل های فیکوس، فیکوس میکروکارپا می باشد که برگ های آن بیضی شکل بوده و رنگی سبز تیره خواهد داشت. با نگهداری فیکوس بونسای میکروکارپا می توانید یک آیتم دکوری جذاب به منزل تان اضافه نمایید.

این گیاه بهتر است در محیطی روشن با نور غیر مستقیم قرار داده شود. آبیاری فیکوس در فصول رشد بایستی منظم باشد اما در فصل زمستان به آبیاری بسیار کمتری نیاز خواهد داشت.

فیکوس آلمانی:

بهتر است بدانید که فیکوس آلمانی یکی دیگر از انواع گل های فیکوس می باشد که دارای برگ هایی چرمی براق بوده و برگ های آن تقریبا ضخیم تر از فیکوس معمولی و بیضی شکل خواهند بود. این نوع گیاه به فیکوس هندی نیز معروف شده و به خاطر اینکه قد آن زیادی بلند نمی شود به همین خاطر برای نگهداری در فضای منزل مناسب خواهند بود.

این گیاه بومی مناطق جنوبی و جنوب شرقی آسیا می باشد که اغلب در شرایط آب و هوایی مرطوب و گرم بهترین رشد را از خود نشان خواهد داد. این گیاه حاوی شیره سفید رنگی است که خاصیت لاستیکی دارد.

فیکوس آلمانی از انواع مختلف فیکوس

فیکوس برگ تبریزی:

به طور کلی فیکوس برگ تبریزی که با نام فیکوس مقدس نیز شناخته می شود از دیگر گل های فیکوس معروف می باشد. این گیاه برگ هایی مشابه برگ های صنوبر و تبریزی دارد البته با این تفاوت که کمی ضخیم تر و نوک باریک آن کشیده تر است.

در واقع این درخت را می توان بومی مناطقی از کشور هندوستان دانست که دارای عمر طولانی بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ سال خواهد بود. این گیاه معمولا در خاک های شنی لومی رشد مناسبی از خود نشان می دهد و در میان پیروان آیین بودایی و هندو به عنوان درخت مقدس شناخته می شود.

پس از اتمام مبحث انواع گل های فیکوس پیشنهاد می کنیم که با کلیک بر روی لینک های مقابل با گل های آب شور و انواع گل یاس نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *