دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علل بروز رفتار عجیب کودکان و چگونگی کنترل این نوع رفتار

  • سعیده ستاری
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب دلایل رفتار عجیب کودکان و نحوه برخورد با رفتار عجیب و غریب کودک را به شما آموزش می دهیم که راهکار های آن شامل درک احساسات کودک و پرهیز از پرخاشگری می شود.

گاهی اوقات رفتار عجیب کودکان برای برخی از پدر و مادرها به یک موضوع نگران کننده تبدیل می شود که نمی دانند باید با آن چگونه برخورد کنند. برخی مواقع رفتار فرزندمان آنقدر عجیب می باشد که نمی توانیم دلیلش را بفهمیم یا امکان دارد از کار های او در برابر دیگران خجالت بکشیم.

نحوه شکل گیری رفتار عجیب کودکان

حتما زمانی که بشنوید رفتار های عجیب و غریب کودکان دیر یا زود پایان می یابد، خوشحال می شوید و او رفتار اجتماعی درست و مناسب را یاد خواهد گرفت. رفتارهای عجیب و غریب امکان دارد به علت مشکلات روحی یا ذهنی نیز به وجود آمده باشد که درباره آن ها در ادامه صحبت می کنیم.

رفتارهای عجیب و غریب کودک

پیش از هرچیزی باید به این سوال جواب بدهیم که رفتار عجیب و غریب یعنی چه یا به چه رفتاری عجیب می‌گوییم؟ برخی مواقع والدین بیش از اندازه روی پوست فرزندشان حساس هستند و هر رفتاری به نظر آنها زشت یا عجیب می‌آید. این والدین از کودک توقع دارند که درست مانند یک بزرگسال رفتار کند بعضی اوقات هم رفتار کودکان واقعاً بسیار عجیب است. شاید مشاهده کرده باشید کودکانی که میدانند یک رفتار زشت است ولی جلوی دیگران آن را انجام می دهند. به عنوان مثال ممکن است جلوی دیگران دست توی دماغ و دهانشان بکنند یا بچه ها یا کوچکتر را اذیت کنند.

به صورت کلی رفتار عجیب و غریب کودکان یعنی فرزندتان دست به رفتارهای می‌زند که با سن او تناسب ندارد یا می داند که نباید این کارها را در برابر دیگران انجام دهد. به عنوان مثال اگر یک کودک چهار ساله به اندام خصوصی خود دست بزند این موضوع خیلی هم عجیب نیست و بسیاری از بچه ها این کار را انجام دهد ولی اگر یک بچه ۷ و ۸ ساله چنین کاری بکند باید دلیل این رفتار را بفهمید.

دلایل رفتار عجیب و غریب کودک

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علل رفتارهای عجیب و غریب کودک

در ادامه دلایل رفتارهای زشت و عجیب بچه ها را برای شما به صورت مفصل توضیح می دهیم تا درک کنید علت رفتار های عجیب بچه ها چیست.

مشاهده نتیجه رفتار

کودکان با رفتار های متفاوت در حال شناخت محیط اطراف هستند. آنها می‌خواهند ببینند رفتارهایشان در وضعیت های مختلف چه پیامدی دارد و همین کار به آن کمک می کند تا به تدریج با رفتارهای درست و غلط آشنا شوند. به همین علت گاهی اوقات رفتار آنها از نظر بزرگترها عجیب به نظر می رسد. آنها بدون توجه به خوب یا بد بودن رفتارها آنها را در موقعیت های مختلف انجام می دهند تا بفهمند بهترین موقع برای حرف چه زمانی است.

نا آشنایی با قوانین اجتماعی

کودکان در دنیای خودشان زندگی می کنند و زیاد با قواعد زندگی اجتماعی آشنایت ندارند. این موجب می شود گاهی رفتارهایی از آنها سر بزند که به نظر عجیب می باشد. آنها نمی دانند چه حرفی را باید در چه زمانی بزنند یا نزنند و شاید حرف هایشان شما را خجالت زده کند. در این زمان ها بهتر است به جای بدرفتاری با کودک با آرامش رفتار صحیح را به او توضیح دهید.

علل رفتار عجیب کودکان

ابراز و نشان دادن استقلال

یکی از رفتارهای کلافه کننده و عجیب کودکان این است که تلاش می‌کنند با شما مخالفت نماید یا به شکل های مختلف لجبازی مخالفت خود را به شما نشان دهند. در حقیقت در سنین پایین‌تر کودک می خواهد به شما بگوید دیگر مستقل شده و می‌خواهد بعضی کارهایش را خودش به تنهایی انجام دهد در این شرایط بهتر است به جای تحریک لجبازی کودک به او اجازه دهید درباره بعضی موارد خودش تصمیم می گیرد.

جلب توجه

لجبازی یا تلاش برای جلب توجه اطرافیان یکی از اساسی ترین علل می باشد که فرزندتان به سراغ رفتارهای عجیب می‌رود. زمانی که کودک احساس می‌کند شما صدای او را نمی شنوید مجبور است شدت رفتارهایش را بیشتر کند تا بالاخره توجه شما را به سمت خود جلب نماید. این نکته را به خاطر داشته باشید که کودک همیشه به دنبال جلب محبت و توجه شما از راه های مثبت نیست! هدف نهایی این است که شما او را ببینید و برای این که شده امکان دارد حتی به رفتارهای منفی هم دست بزنند.

نحوه برخورد با رفتار عجیب و غریب کودکان

روش های کنترل رفتارهای عجیب و غریب کودک

هم اکنون راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید این رفتارهای عجیب و غریب کودک را کنترل کنید و این رفتارها را نابود کنید.

اجتناب از پرخاشگری

والدین زیادی وقتی رفتار نامناسبی از فرزند خود می بینند عصبانی می شوند و با او بدرفتاری می کنند. در اولین قدم باید این بدرفتاری ها را کنار بگذارید. بدرفتاری(بالا بردن صدا، توهین، تنبیه، تخریب شخصیت، مسخره کردن و …) با کودک تنها موجب می شود آن ها احساس شرم و خجالت کنند و حتی امکان دارد این تصورها را درباره خودشان تا بزرگسالی هم نگه دارند.

درک احساسات کودک

مهمترین موضوع این است که درک کنید فرزندتان مانند شما به دنیا نگاه نمی کند. تجربه آن ها درباره مسائل اجتماعی بسیار کمتر از شما می باشد و ذهن آن ها قادر نیست مسائل را مانند یک بزرگسال با منطق بررسی کند. برای همین بهتر می باشد که ناتوانی های آن ها را درک کنید و از فرصت های مناسب برای آموزش دادن قواعد مختلف استفاده کنید.

برخورد با رفتار عجیب کودکان

بی توجه باشید

بهترین راه برای ناپدید شدن رفتار های عجیب و غریب کودک این است که نسبت به آن ها بی توجه باشید. خیلی وقت ها رفتار های نامناسب کودک به این علت می باشد که آن ها می خواهند توجه و تایید شما را به دست بیاورند. اگر احساس کنند که با برخی از رفتار ها به این خواسته نمی رسند دیر یا زود رفتار شان را تغییر می دهند.

زمان کمک گرفتن از مشاور

اگر شما هم درگیر رفتار های عجیب و غریب فرزندتان هستید، بهتر است درباره این موضوع با مشاور صحبت کنید. روانشناس کودک به خوبی می تواند به شما کمک کند تا به فرزندتان آموزش بدهید و رفتار های اشتباه او را با رفتاری صحیح تر عوض کنید.

برخی مواقع رفتار های عجیب و غریب کودک به علت مشکلات جدی به وجود آمده است. به عنوان مثال کودکان مبتلا به اوتیسم امکان دارد رفتارهایی مانند خودزنی داشته باشند و یا یک حرکت را بارها تکرار کنند. کودکان بیش فعال به صورت غیرقابل کنترلی پر جنب و جوش هستند و یک کودک عقب مانده ذهنی امکان دارد کارهایی را انجام بدهد که اصلا از سن او توقع نداریم. اگر شما فرزند خود یا هر کدام از اطرافیان این رفتارها را می بینید بهتر است فورا درباره این موضوع از یک متخصص کمک بگیرید.

حال که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه کودک و والدین بر لینک های تنبیه مناسب کودکان و درمان کودکان بیش فعال کلیک فرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *