دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کمک های اولیه روانشناختی در مواجهه با اشخاص بحران زده

  • سعیده ستاری
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

کمک های اولیه روانشناختی روشی است که بر اساس شواهد به افرادی که فاجعه های بزرگ و ترذوریسم را تجربه کردند کمک می کند، هم چنین کمک های اولیه روانی مراحلی دارد که در این مطلب نیز با مراحل آن آشنا می شوید.

فاجعه یا حادثه بحرانی به حالتی می گویند که فرد در آن با یک وضعیت اضطراری و مشکل ساز روبرو شود، خودش را از شدت و سختی آن تحت فشار احساس می کند و نمی داند چطور با شرایط به وجود آمده کنار بیاید. شخص بحران زده به افکار و احساساتی دچار می شود که در تمرکز حواس او اختلال ایجاد می کند که در رفتارها و روابطش با دیگران تاثیر می گذارد. در این مطلب در مورد کمک های اولیه روانشناختی صحبت می کنیم.

کمک های اولیه روانشناختی چیست؟

این شخص نمی داند چطور با شرایط پیش آمده سازش نماید یا به صورت ساده تر شخص بحران‌زده احساس خطر می‌کند اما نمی‌داند چطور باید از خود دفاع نماید. امکانات تجربه حوادث بحرانی برای همه کسانی که در طول زندگی حداقل یکبار و گاهی چند بار وجود دارد، بنابراین مشاهده واکنش ها در هر شخصی در قبال آن امری کاملا طبیعی می باشد.

حوادث بحرانی می توانند با قرار گرفتن افراد در معرض حوادث ناگوار و شدید ایجاد شوند. این اتفاق های ناگوار در برخی از افراد به صدمه های روانی منجر می شود اما عده‌ای هم از این تاثیر آن در امان می مانند. البته شدت آسیب روانی ناشی از حوادث بحرانی در افراد مختلف تفاوت دارد.

بیان کمک های اولیه روانشناختی

همه افراد در طول زندگی خود ممکن است در معرض این طور حوادث ناگوار مانند تصادفات، جنگ، انفجار و انتحار، بلای طبیعی مانند زلزله، سرقت، خشونت و تهاجم قرار بگیرند. در این طور حوادث بحرانی و ناگوار نه تنها جسم بلکه روان انسان ها نیز دچار صدمه می شود. آسیب در بعد روانی مزمن و ناتوان کننده می باشد با خسارت هایی که بعضا قابل جبران نیستند.

چه بسیار انسانهایی که با وجود درد آسیب جسمی کارایی و عملکرد در زندگی خود را حفظ کرده اند در حالی که مشکلات روانی خستگی و صدمه های ناشی از آن آرامش و عملکرد آنها را به صورت جدی محدود کرده است در مشکلات دامنه فشار روانی فراگیر است. در چنین شرایطی نه تنها بازماندگان فاجعه درگیر استرس و فشار هستند؛ بلکه خانواده و دوستان بازماندگان، امدادرسانان، کلیه کسانی که از راه های مختلف در جریان اطلاعات مربوطه قرار می‌گیرند نیز به نوعی در معرض استرس و صدمه می باشند. این موضوع در کشور ما که جزء مناطق پرخطر و در معرض آسیب است حائز اهمیت می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کمک های اولیه روانی، رویکردی عملی و بر اساس شواهد علمی است و فورا بعد از وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی برای پشتیبانی کودکان، زنان، بزرگسالان، نوجوانان و کلیه اشخاص در معرض خطر انجام می شوند. این کمک ها، برای کاهش فشار های اولیه ناشی از حوادث و افزایش توانایی سازش و انطباق بهتر و بازگشت سریع تر و مناسب تر به وضعیت اولیه طراحی و ارائه می شوند. اصل اساسی در این کمک ها حفظ مصونیت، عزت نفس، کرامت و حقوق افراد است.

کمک های اولیه روانشناختی چیست

تاریخچه:

کمک های اولیه روانشناختی یا Psychological first aid شیوه ای است برای کاهش حقوق اختلال استرس پس از تجربه حوادث ناگوار که توسط مرکز ملی اختلال استرس پس از سانحه (NC-PTSD) که به وزارت امور سربازان سابق ایالات متحده آمریکا مرتبط می باشد در سال ۲۰۰۶ طراحی شده است. که بعدا توسط فدراسیون بین المللی صلیب سرخ هلال احمر، تیم واکنش اضطراری جامعه، انجمن روانشناسی آمریکا، سازمان صحی جهان و دیگر سازمان‌های گسترش داده شده است.

معنا و تعریف:

کمک های اولیه روانشناختی یک روش مبتنی بر شواهد برای کمک به کسانی می باشد که فاجعه و تروریسم را تجربه می‌کنند و برای کاهش فشار اولین تابعیت مکانیزم‌های سازشی کوتاه و طولانی مدت طراحی شده است کمک های اولیه روانشناختی جواب حمایتی به هر فردی است که پس از تجربه یک حادثه ناگوار عذاب می کشد و به حمایت و پشتیبانی احتیاج دارد که توسط افراد داوطلب و یا رضا کاران در جامعه کمک می شود یا به عبارت دیگر کمک های اولیه روانی تامین کردن کمک های بشردوستانه و حمایتی برای کسانی است که در رنج و فشار هستند و به پشتیبانی احتیاج دارند.

معرفی کمک های اولیه روانی

کمک های اولیه روانی موارد زیر را شامل می شود:

  • دریافت نیازها و نگرانی های متضررین
  • فراهم کردن مراقبت های عملی و حمایت با رضایت خود فرد نیازمند
  • گوش کردن به حرف های متضررین
  • کمک و یاری به افراد برای برطرف ساختن نیازهای اساسی شان مانند آب، غذا، معلومات یا دیگر موارد
  • آرام کردن متضررین
  • پشتیبانی از افراد و پیشگیری از آسیب بیشتر
  • کمک کردن به اشخاص برای اینکه به معلومات در مورد خدمات و حمایت های اجتماعی دست پیدا کنند.

باید یادآور شد که کمک های اولیه روانی به افراد مسلکی مختص نبوده بلکه توسط هر شخصی انجام شده می تواند.

مراحل کمک های اولیه روانی:

  • کمک عملی
  • با ثبات سازی
  • ایجاد احساس امنیت و راحتی
  • برقراری ارتباط همدلانه
  • جمع آوری اطلاعات
  • ارتباط دادن اشخاص با حمایت هایی که در جامعه وجود دارد.

معرفی کمک های اولیه روانشناختی

از آنجایی که کشور عزیزمان از سالیان زیاد بدین سو درگیر جنگ های متعدد و فراوان بوده است، مردم افغانستان هم به صورت متداوم با موضوعاتی مانند حملات انتحاری و یا هم مهاجرت ها به صورت توده ای و آواره شدن ها روبرو است. در زمان جوابدهی با مشکلات مردم دست‌اندرکاران متوجه شده‌اند که پیامدهای ناشی از حوادث غیر مترقبه را نمی شود با آنچه در اختیار کارمندان صحی و صحت روانی قرار داده‌اند به صورت مناسبی جواب داد و این وضعیت مستلزم مهارت های جدید برای کارمندان صحی و مداخلات به موقع مختص به حالات اضطراری برای آسیب دیدگان است.

پس روی مداخلات جدید به موقع برای جوابدهی به حوادث اضطراری کار صورت گرفته است و گزینه های متفاوتی به آزمایش گرفته شد. به عنوان مثال می توان از بسته مشاوره روانی, اجتماعی برای حالات اضطرار و بسته کمک های اولیه روانی برای حالات عاجل و بسته های خدمات روانی, اجتماعی برای پاسخ دهی به خشونت های مبتنی بر جندر را نام برد که تا به حال به تعداد ۷۷۰ تن داوطلبان در مناطق آسیب‌پذیر کشور در راستای کمک های اولیه روانی و ۳۶۵ تن کارمندان صحی متوسط در بخش مشاوره روانی عاجل آموزش دیده اند.

بررسی کمک های اولیه روانی

برای رفع نگرانی ها در جواب دهی به اتفاق های ناگوار چه از نگاه کارکنان صحی و چه از دید مردم یگانه راه معقول آموزش و به راه انداختن مداخلات کمک های اولیه روانی برای کارکنان انتخابی و متفذین جامعه بشمول کارکنان صحی جامعه بود تا بتواند در موقع لازم حمایت های ضروری را تامین کند و از درد و صدمه های بیشتر و از شیوع گسترش اختلالات و آسیب های روانی که درمان آنها در آینده به زمان و منابع بیشتری احتیاج دارد پیشگیری کند.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با دیگر مطلب روانشناسی گوش دادن همدلانه می توانید روی کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *