دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با تغییرات و دگرگونی های کودک آشنا شوید

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

اگر با دگرگونی های کودک آشنا باشید می توانید رفتارهای بسیار خوبی با آن ها داشته باشید و با درک کردن آن ها جزئی از والدین موفق باشید و در تربیت فرزندانتان سرافراز خواهید شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر تا پایان این بخش همراه ما باشید.

دگرگونی های کودک بعد از یک سالگی اوج می گیرد و هر والدی باید بتواند با این تغییرات آشنایی داشته باشد تا به بهترین شکل ممکن با آن ها برخورد نماید. این برخوردها در ذهن کودک و رفتار او در آینده تاثیرات زیادی می گذارد و حتی می تواند بر روی شخصیت او نیز تاثیر گذار باشد از این رو به عنوان والدین بهتر است سعی کنید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و در ادامه هر آنچه که نیاز است در این مورد بدانید را برایتان بررسی خواهیم کرد.

افزایش دگرگونی در کودکان بعد از یک سالگی

دگرگونی های کودک بعد از سن یک سالگی

دگرگونی همان تغییرات ناگهانی می باشد که کودکان دچار آن می شوند و این تغییرات گاها می تواند والدین را شگفت زده نماید و توانایی های کودک را تحت تاثیر قرار هد. راه رفتن و حرف زدن و موارد این چنینی از ساده ترین تغییراتی می باشند که کودک بعد از یک سالگی آن ها را تجربه می کند.

راه رفتن

یکی از تغییراتی که کودکان با آن رو به رو می شوند راه رفتن می باشد. در واقع این تغییر می تواند برای کودک نوعی پیروزی بزرگ باشد و در واقع کودک با این کار قصد دارد دنیا را بهتر ببیند و هر جایی که دوست دارد برود. والدین نیز باید سعی کنند تمامی اجسام خطرناک را از سر راه کودک بردارند در غیر این صورت ممکن است کودک آسیب های جبران ناپذیری ببیند.

پیدا کردن فهم جدید

با تغییر سن و بزرگ تر شدن کودک او اطلاعاتی جدید در مورد دنیا اطراف خود می یابد و این کار برایش بسیار خوب می باشد زیرا احساس بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد. بهتر است این مورد را زیر نظر داشته باشید در غیر این صورت ممکن است نتوانید متوجه نیاز های کودک شوید و این مسئله منجر به ناراحتی های شدید در او می شود.

کودک بالای یک سال و تغییرات عجیب او

  •  آرون گروپس

حرف زدن

از تغییرات دیگر کودکان می توان به حرف زدن های او اشاره کرد. در واقع کودک در ابتدا یک سری  صداهایی را از خود در می آورد تا بتواند پیام خود را به دیگران برساند و بعد از مدتی می تواند کلمات را به صورت کامل بررسی نماید.

لمس کردن دنیا

در واقع کودک هیچ ایده ای از ترس و خطر در ذهن خود ندارد از این رو دوست دارد همه چیز را لمس نماید. در این مواقع ممکن است کودک شما به پنکه، بخاری، میز و خیلی از وسایل دیگر نزدیک شود و حتی ممکن است از ریختن غذا و آب بر روی زمین بسیار خوشحال شود از این رو بهتر است سعی کنید در این زمینه نیز واکنش های تندی نشان نداده و سعی کنید آگاهی های خود را در برخورد با کودکتان افزایش دهید.

آزمایش گر شدن

از دگرگونی های کودک می توان به این مورد اشاره کرد که کودک شما دوست دارد همه چیز را آزمایش نماید. در واقع کودک می آموزد که شما چه کاری را دوست دارید و چه کاری می تواند منجر به ناراحتی و آزار شما گردد. در واقع این کارها را در سنین ۱۴ ماهگی الی ۱۶ ماهگی می آموزد و برای این که بتواند شما را خوشحال و یا ناراحت نماید یک سری از کارها را انجام می دهد. معمولا این کارها را با استفاده از آزمایش هایی که انجام می دهد متوجه خواهد شد و سعی می کند برای گول زدن، خنداندن و ناراحت کردن شما از آن ها استفاده نماید.

مبارزه گر شدن

کودک میل دارد خودش را به چالش و مبارزه دعوت نماید و بعد از مدتی شما در رفتار های کودک مبارزه گر شدنش را مشاهده خواهید کرد و خواهید دید که او با اسباب بازی های خود چه کارهایی می کند و سعی دارد آن ها را در جنگ و جدال به بازی بگیرد.

شگفت انگیز ترین تغییرات در کودکان

دیدن دنیا با تصورات خود

کودکان خیال پردازی هایی دارند از این رو دوست دارند دنیا را همانطور که خودشان دوست دارند ببیند و شما نیز نباید دنیای آن ها را خراب نمایید. معمولا کودکان بعد از دو سالگی یک دوست خیالی دارند و سعی می کنند با این دوست بازی کرده و حرف بزنند از این رو یک سری از والدین نگران کودکشان می شوند و او را نزد پزشک می برند و باید بدانید که این دوست خیالی برای همه وجود دارد و حتی بسیاری از افراد تا بزرگسالی نیز با این دوست خیالی در ارتباط می باشند و از حرف زدن با او آرامش می گیرند. در واقع مطالعات نشان داده اند که این حرف زدن ها تا سن ۶ و ۷ سالگی ادامه دار می شود و تا این سنین هیچ آسیبی به کودک وارد نخواهد کرد.

انجام حرکت های بدنی

در واقع کودکان دوست دارند توانایی های خود را به شما نشان دهند از این رو یک سری از کارهایی را انجام می دهند که ممکن است برای شما تعجب آور باشد. از این حرکات می توان به ملق زدن و پریدن اشاره کرد. در واقع بهتر است در این سنین بیش تر مراقب کودک خود باشید در غیر این صورت ممکن است کودک شما دچار آسیب های جبران ناپذیری گردد.

میل به کشف بیش تر

در کودکان میل به کشف بیش تر نیز مشاهده می شود و می توان آن را از دگرگونی های کودک دانست با این حال بهتر است بدانید که کودک هیچ اطلاعاتی از قبل ندارد و الان می خواهد همه چیز را کشف نماید. در واقع در این دوران کودک شما دوست دارد خودمختاری، استقلال و آزادی را کشف کرده و همین موارد می تواند با خود فردیت و جدایی را در پی داشته باشد و نباید نگران این دگرگونی های کودک باشید.

دگرگونی های کودک

آزادی و خود مختاری

کودک بعد از یک سالگی و تا سه سالگی می تواند به خودمختاری برسد. در واقع کودک متوجه نقش خود در جهان هستی می شود و می داند که باید برای انجام کار های خود به استقلال برسد. در واقع کودک در این زمینه کار های را انجام می دهد و سعی می کند به شما نشان دهد که فردی آزاد می باشد. در این زمینه باید حواستان به میل جستجو گر فرزندتان باشد و سعی کنید میل او را نسبت به چیزی کور نکنید.

مقلد شدن

از دیگر دگرگونی های کودک مقلد شدن او می باشد و او سعی می کند برای این که بتواند به چیز هایی دست یابد کار های خود را تکرار نماید و در واقع گاها از دیگران نیز اطلاعاتی دریافت می کند و با سرجمع کردن آن ها سعی می کند برای رسیدن به اهدافی که در سر دارد از راه های متفاوتی استفاده نماید.

نکات مهم

  • یادتان باشد که بعد از یک سالگی کودک تا زمانی که او بتواند از خودش دفاع کرده و از خطرات در امان بماند باید سعی کنید محیط زندگی او را امن نگه دارید.
  • وسایل خطر ساز را از او دور کنید.
  • کودک را در این سنین به یادگیری بیش تر تشویق نمایید.
  • برای بهبود یادگیری و تثبیت رفتارهای خوب در کودک پاداش در نظر بگیرید و از تقویت مثبت در این زمینه استفاده نمایید.
  • برای کودک خود حد و مرز تعیین کنید زیرا در این زمان آموزش کودک ساده تر است و سرکشی و عصیانگری های کم تری در او مشاهده می شود.

موارد دگرگونی کودک

برخورد درست با کودک می تواند بر رفتار های او در آینده تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد از این رو باید سعی کنید اطلاعات خود را در این زمینه ها بالا ببرید تا بتوانید زندگی خوبی را برای فرزندان خود بسازید. در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد تخیل در کودکان و ترسیدن کودک در خواب بدست بیاورید و برای این کار نیاز است تا از لینک های داده شده کمک گرفته و به صفحات مربوطه وارد شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *