دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شیوه شستن خون خشک شده روی لباس و فرش

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

شستن خون خشک شده از روی پارچه و سطوح مختلف به دلیل ماهیتی که خون دارد چالش برانگیز بوده و در صورت بروز این مشکل بهتر است از روش های اصولی و راهکارهای کاربردی در این زمینه کمک بگیرید تا به راحتی بتوانید لکه به وجود آمده را از بین ببرید.

یکی از انواع لکه های ایجاد شده بر روی لباس، فرش و وسایل مختلف لکه خون بوده که در صورتی که تازه باشد خیلی سریع و به راحتی پاک شده ولی اگر خشک شود پاک کردن آن بسیار دشوار بوده و نیاز به اصول و روش های پاکسازی مخصوص به خود دارد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان به بررسی راهکارهای شستن خون خشک شده بپردازیم.

اصول شستن خون خشک شده

امکان دارد بنا به دلایل مختلف لکه خون بر روی سطوح مختلف ایجاد شود که بهترین راهکار برای رفع و تمیز کردن لکه خون پاکسازی آن پیش از خشک شدن می باشد چرا که شستن خون خشک شده به دلیل نفوذ آن به بافت پارچه بسیار سخت و پردردسر می باشد.

راهکارهای پاکسازی لکه خون

لکه خون در واقع از سرسخت ترین لکه ها بوده که شاید وجود آن بر روی لباس و ملحفه برای برخی افراد ترسناک به نظر برسد زیرا تمیز کردن آن مشکل بوده و امکان دارد لکه خون به شکل یک لکه کم رنگ صورتی یا زرد بر روی پارچه باقی بماند. در حالی که باید گفت این لکه بسیار معمولی و عادی بوده که امکان دارد در طول زندگی دفعات زیادی با آن مواجه شده باشید و بهتر است بدانید که با رعایت نکات مهم و اصولی می توانید به راحتی آن را تمیز نمایید به طوری که اثر از آن باقی نماند.

نحوه شستن خون خشک شده

ترفندهای پاکسازی لکه خون

تمیز کردن لکه خون از روی پارچه و لباس را می توانید با کمک مواد طبیعی که در خانه در اختیار دارید به راحتی انجام دهید. در صورتی که لکه خون را که هنوز تازه است و خشک نشده شستشو دهید نتیجه بهتری خواهید گرفت. در ادامه روش های خانگی شستن خون خشک شده را معرفی و شرح داده ایم.

روش های خانگی تمیز کردن لکه خون

  •  آرون گروپس

تمیز کردن لکه خون با آب و صابون

این روش بسیار رایج بوده و جزء بهترین شیوه های شستشوی لکه خون به شمار می رود زیرا صابون همواره در منازل در دسترس می باشد. برای انجام این کار باید بر روی بخش موردنظر آب سرد ریخته و پس از گذشت مدت زمانی لکه کمی کوچک تر شده و بعد از آن صابون را خیلی محکم بر روی لکه بمالید تا کف کند و بعد باید با کمک دست های خود آن را محکم مچ زده و آبکشی نمایید. امکان دارد این مراحل را مجبور بوده چند مرتبه تکرار کنید تا به طور کامل لکه از روی لباس تمیز گردد.

دقت نمایید که این شیوه ویژه لباس و پارچه های کتانی و پنبه ای می باشد. سعی کنید پیش از انجام کار لباس را به صورت پشت و رو در آورده تا لکه داخل بماند، در صورتی که پارچه شما از جنس حریر بود خیلی نباید آن را مچ بزنید. در پایان در صورتی که لکه از روی پارچه به طور کامل تمیز نشد بایستی از ترفندهای دیگر استفاده نمایید.

روش های کاربردی شستن خون خشک شده

استفاده از آبلیمو و نور آفتاب

به منظور شستن لکه خون با کمک آبلیمو و نور آفتاب لباس موردنظر را چند دقیقه درون آب سرد بگذارید. بعد آن را داخل کیسه پلاستیکی که بهتر است زیپ دار باشد قرار داده و تقریبا دو فنجان آبلیمو را همراه با نصف فنجان نمک بر روی لباس بریزید و درب کیسه را حدود ده دقیقه ببندید و سعی نمایید از روی کیسه بخش های لکه دار را ماساژ بدهید.

سپس پارچه را از داخل کیسه بیرون آورده و در برابر نور آفتاب حدود چند ساعت بگذارید تا پارچه خشک شود. در صورتی که لکه خون از روی پارچه تمیز شد آن را به طور کامل شستشو دهید تا محلول آبلیمو و نمک از آن خارج گردد. این شیوه به خاطر بکار بردن آبلیمو و نور آفتاب به مدت زیاد امکان دارد موجب خراب شدن پارچه گردد. در صورتی که جنس پارچه ابریشمی و حریر می باشد بهتر است این شیوه را بکار نگیرید.

روش های تمیز کردن لکه خون

بکار بردن نوشابه سیاه

این شیوه وقتی بکار گرفته می شود که در منزل نباشید و لکه خشک نشده باشد. برای انجام این کار باید بر روی محل لکه کمی نوشابه سیاه بریزید و بعد از گذشت پنج دقیقه آن را آبکشی نمایید. در صورتی که در منزل می باشید بهتر است از ترفندهای دیگر استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین

به طور معمول وقتی که لکه خون خشک و قدیمی باشد از شیوه تمیز کردن لکه خون با جوش شیرین در منزل استفاده می گردد. به منظور این کار باید لکه را در ابتدا خیس کرده و به میزان نصف قاشق چای خوری بر روی آن جوش شیرین بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه زیر آب سرد مکان لکه را ماساژ داده و آبکشی نمایید.

طریقه از بین بردن خون خشک شده

بکار بردن هیدروژن پراکسید

از جمله شیوه های خانگی تمیز کردن لکه خون استفاده از هیدروژن پراکسید می باشد. این ماده محلول بی رنگی بوده که به منزله یک سفید کننده قوی به شمار می رود. به منظور پاکسازی لکه خون ابتدا میزان کمی از این محلول را بر روی لکه بریزید و بعد از چند دقیقه که لکه خون در هیدروژن پراکسید حل شد آن را آبکشی کنید. هیدروژن پراکسید به غیر از لکه خون می تواند سایر لکه ها همچون لک مواد غذایی را از روی پارچه و یا لباس تمیز نماید.

استفاده از سرکه

از رایج ترین شیوه های برطرف کردن لکه خون بکار بردن سرکه می باشد. در این شیوه کمی سرکه سفید را بر روی لکه بریزید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با کمک دستمال یا حوله تمیز آن را لکه گیری کنید و در نهایت بعد از حذف شدن لکه خون آن را شستشو دهید. در صورتی که دفعه اول لکه پاک نشد می توانید دو الی سه مرتبه این عمل را تکرار کرده تا لکه به طور کامل پاک گردد.

طریقه پاک کردن خون خشک شده

نحوه تمیز کردن لکه خون از روی فرش

در صورتی که به هر علتی بر روی فرش لکه خون ایجاد شود بایستی خیلی سریع به شستشو و پاکسازی آن بپردازید. برای این کار در ابتدا لکه خون را با کمک پارچه و یا حوله تمیز کمی تمیز کنید تا کم رنگ تر شود. بعد کمی جوش شیرین یا مواد شستشوی مخصوص لک فرش را در محل لک ایجاد شده ریخته و بعد از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه آن را از روی فرش برداشته و با پارچه ای خیس شده با آب سرد آن را تمیز کنید. دقت نمایید به منظور حذف لکه خون از فرش به هیچ عنوان از آب گرم استفاده نکنید.

نحوه شستن لکه خون

در مطلب ارائه شده با انواع روش های کاربردی شستن خون خشک شده آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. همچنین چنانچه تمایل دارید با نحوه پاک کردن لکه جوهر و تمیز کردن لکه قهوه آشنا شوید می توانید تکنیک های ارائه شده در این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *