دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بهترین دمنوش برای تب و لرز و کاهش دمای بدن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

گیاهان دارویی مختلفی در کاهش تب و درجه حرارت بدن موثر هستند. با تهیه دمنوش از این گیاهان می توان عارضه تب را برطرف کرد. جهت آشنایی با انواع دمنوش برای تب و لرز مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود.

دمنوش های مختلفی برای درمان تب و لرز و کاهش دمای عمومی بدن در طب سنتی وجود دارد. البته استفاده از دمنوش در این مورد باید با توصیه پزشک صورت گیرد. در این مطلب با انواع دمنوش برای تب و لرز آشنا می شوید.

معرفی انواع دمنوش برای تب و لرز

برای معالجه تب ابتدا باید علت آن توسط پزشک شناسایی شود و بعد از تشخیص؛ می توان با توصیه پزشک از دمنوش ها نیز جهت بهبود زودتر این عارضه کمک گرفت. تب نشانگر یکی بیماری عفونی در بدن است. به این ترتیب تب و علائم آن را باید جدی بگیرید.

اگر تب به دمای بالای ۴۰ درجه برسد، آسیب جبران ناپذیری به فرد وارد می شود. از علائم تب می توان به خشک شد دهان، تعریق زیاد، لرز، افزایش دم و بازدم، افزایش ضربان قلب و نبض، قرمز شدن پوست اشاره کرد. به این ترتیب در صورت بروز تب، به پزشک مراجعه تا درمان لازم صورت گیرد.

در کنار مراجعه به پزشک می توان از دمنوش های گیاهی نیز برای کاهش تب و لرز بهره برد. در این راستا دمنوش های مختلفی باعث کاهش دمای عمومی بدن و درمان تب می شوند. برای درست کردن دمنوش؛ بایستی حدود ۱۰ گرم از گیاه دارویی مورد نظر را درون یک فنجان آب جوش ریخته و درب آن را بسته و اجازه دهید با حرارت غیر مستقیم(مثلا نزدیکی شعله اجاق گاز) ۵ دقیقه ای دم بکشد.

مهمترین دمنوش های تب بر

یکی از راهکارهای خانگی در زمینه درمان تب و لرز استفاده از دمنوش گیاهان دارویی می باشد. هنگامی که حرارت بدن افزایش می یابد، تب بروز می کند. تب علامت وجود عفونت در بدن انسان است. به این ترتیب با مصرف برخی دمنوش ها می توان دمای بدن را کاهش دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

این دمنوش ها با تامین آب مورد نیاز بدن با تب مقابله کرده و موجب افزایش سیستم ایمنی و رفع عوامل بیماری زا می شوند. در ادامه به معرفی مهمترین دمنوش های تب بر می پردازیم.

۱. دمنوش آویشن

یکی از گیاهان دارویی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی بالا، آویشن است. دمنوش آویشن با ورود به سلول های بدن به مبارزه با انواع باکتری و میکروب ها می پردازد که باعث بروز تب شده اند. همچنین این دمنوش قدرت آنتی بیوتیکی بدن را افزایش می دهد و باکتری های موجود در بدن را از بین می برد.

به عبارتی دمنوش آویشن با خواص ضد میکروبی سبب کاهش دمای بدن می شود. برای تهیه دمنوش آویشن، ۲ قاشق غذاخوری آویشن خشک یا ۳-۴ قاشق غذاخوری آویشن تازه را درون یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه به طور غیر مستقیم روی حرارت دم بکشد. بعد آن را با مقداری عسل میل کنید.

قابل ذکر است برای اثر بخشی گیاه دارویی و کاهش تب، دمنوش های گیاهی در طی روز به میزان سه الی ۵ فنجان مصرف شود.

۲. دمنوش نعناع

نعناع یکی از گیاهان بسیار موثر برای درمان تب محسوب می شود. برای تهیه دمنوش نعناع یک قاشق نعناع خشک شده را درون یک لیوان آب جوش ریخته و روی حرارت غیر مستقیم قرار داده تا دم بکشد. برای اثر بخشی سریعتر این دمنوش به آن یک قاشق عسل نیز اضافه کنید.

۳. دمنوش بابونه

یکی از خواص دمنوش بابونه، خاصیت ضد باکتریایی آن است که به بهبود خواب بیمار کمک کرده و یک تب مناسب برای کودکان بالای ۴ سال هم محسوب می شود. دقت کنید که دمنوش بابونه برای کودکان زیر این سن بسیار خطرناک است. از این رو در صورت بروز تب در کودکان باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

۴. دمنوش زنجبیل و دارچین

دمنوش زنجبیل و دارچین به عنوان یک تب بر قوی عمل کرده و قدرت دفاعی بدن را ارتقا می بخشد. این دمنوش سبب تعریق زیاد بدن شده و به این ترتیب دمای بدن کاهش می یابد. ضمنا دمنوش مذکور برای بهبود سرماخوردگی هم مفید است. از مهمترین نشانه های سرماخوردگی تب و لرز است که بدن را تحت تاثیر می گذارد.

دمنوش زنجبیل به رفع تب ویروسی و لرز کمک زیادی کرده از این رو یک دمنوش شناخته شده در طب سنتی برای رفع تب و لرز است. استفاده از دمنوش زنجبیل تازه نیز روند کاهش میزان تب را سرعت می بخشند. در حقیقت زنجبیل به سبب برخورداری از ترکیبات آنتی باکتریال خواص تب بری داشته و با افزایش قدرت دفاعی بدن فرایند کاهش دمای بدن را موجب می شود.

۵. دمنوش مریم گلی

دمنوش مریم گلی نیز یکی از دمنوش های تب بر قوی گزارش شده است. این دمنوش تعریق بدن را افزایش می دهد و با این کار به کاهش دمای بدن کمک می کند. جهت تهیه دمنوش مریم گلی چند برگ از گیاه را درون قوری ریخته و به آن آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید ۵ دقیقه ای دم بکشد. برای خوش طعم شدن دمنوش می توانید به آن کمی عسل و آبلیمو اضافه کنید.

۶. دمنوش کشمش

همانطور که می دانید کشمش نوعی انگور خشک شده می باشد که سرشار از ویتامین های گروه ب، پتاسیم، آهن، کلسیم و خواص آنتی اکسیدانی است. دمنوش کشمش با انتقال خواص آنتی اکسیدانی به بدن موجب کاهش تب خواهد شد. برای تهیه دمنوش مذکور یک فنجان کشمش را با ۷ فنجان آب گرم مخلوط کرده و بعد از مدتی کشمش ها را له کرده تا در آب کاملا حل شود. سپس این ترکیب را از صافی رد کرده تا به صورت یکدست دربیاید. بعد در طول روز نیمی از فنجان دمنوش کشمش را میل کنید.

۷. دمنوش کاهو

چای یا دمنوش کاهو موثرترین راه در زمینه حفظ آب بدن به شمار می رود. کاهو حاوی مقادیر زیادی فسفر، سدیم، منیزیم، پتاسیم، و کلسیم می باشد که بدن را کاملا تغذیه نموده و به رفع تب از بدن کمک موثری دارد. برای تهیه چای کاهو یک چند برگ کاهو را درون ظرفی ریخته و به آن آب جوش اضافه نمایید. بعد از ۱۵ دقیقه، شیرین کننده ای مانند عسل را به مواد افزوده و به شکل گرم میل کنید.

۸. دمنوش گیاه زوفا

گیاه زوفا از گذشته طولانی در طب سنتی در جهت درمان تب کاربرد داشته است. استفاده از دمنوش زوفا با افزایش فرایند تعریق موجب تعدیل دمای بدن می شود.

۹. دمنوش گیاه پنجه گربه

از آنجا که گیاه پنجه گربه حاوی سالیسین است. این ماده در بدن انسان به آسپرین تبدیل شده و به کاهش تب در افراد بزرگسال کمک شایانی می کند. به این ترتیب دمنوش گیاه پنجه گربه یک تب بر مناسب در رفع تب بزرگسالان محسوب می شود.

 ۱۰. دمنوش انگور کولی

دمنوش انگور کولی نیز یکی از دمنوش های مفید در درمان تب گزارش شده است که با ایجاد تعریق سبب کاهش دمای عمومی بدن و رفع تب می گردد.

۱۱. دمنوش ریحان و فلفل

گیاه ریحان از به خانواده نعناعیان تعلق دارد که در دو نوع سبز و بنفش یافت می شود. از جمله خواص ریحان، خاصیت کاهنده درد، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد. فلفل هم حاوی کپسایسین بوده و این ماده با افزایش گردش خون سبب ازدیاد تعریق و کاهش دمای بدن می شود. در طب سنتی بر این باورند که فلفل سیاه بهبود دهنده تب می باشد.

برای تهیه دمنوش ریحان و فلفل، یک قاشق غذاخوری برگ ریحان و ۱/۴ قاشق غذاخوری فلفل را درون یک فنجان آب ریخته تا به نقطه جوش برسد. بعد از ۵ دقیقه دمنوش را به طور غیر مستقیم روی حرارت قرار داده تا دم بکشد. بعد دمنوش را از صافی عبور داده و به طور گرم میل کنید.

۱۳. دمنوش پونه کوهی

دمنوش پونه کوهی نیز از مهمترین دمنوش های موثر برای کاهش تب و لرز محسوب می شود که خواص بسیاری برای بدن دارد. برای تهیه دمنوش پونه کوهی، یک قاشق غذاخوری پونه کوهی و یک قاشق غذاخوری مرزنجوش را با هم ترکیب نموده و درون یک قوری حاوی آب جوش ریخته و چند دقیقه ای صبر کنید تا دم کشیده و نوش جان کنید.

۱. دمنوش دارچین

دارچین دارای خاصیت هوشیاری روانی می باشد. این گیاه دارویی خواص ضد ویروسی، ضد عفونی کننده، ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است که در کاهش تب و افزایش سیستم ایمنی بدن موثر می باشد. برای تهیه دمنوش دارچین، به قوری حاوی آب جوش مقداری پودر دارچین و یک عدد هل اضافه کرده و اجازه دهید روی حرارت ملایم چند دقیقه ای دم بکشد. سپس به صورت گرم آن را میل کنید.

دمنوش گیاه ریش بزی یا افدرا

این گیاه خاصیت دفع سموم و افزایش تعریق را به همراه دارد. به این ترتیب به کمک تعریق سموم موجود در بدن خارج شده و درجه حرارت بدن کاهش می یابد.

۱۵. دمنوش گل همیشه بهار

خواص گل همیشه بهار برای بدن بی شمار است که از مهمترین آن می توان به رفع عفونت گوش، قرمزی و درد چشم، تنظیم سیکل پریودی، کمک به هضم غذا، سم زدایی و تب بر قوی اشاره کرد. به این ترتیب می توان با استفاده از دمنوش گل همیشه بهار تب را کاهش داد.

۱۶. دمنوش برگ درخت شاتوت

در طب سنتی اشاره شده که دمنوش برگ درخت شاتوت برای برطرف کردن تب ها متناوب خیلی موثر است. این دمنوش توسط ۴۰-۸۰ گرم برگ درخت شاتوت در یک لیتر آب تهیه می شود. از دمنوش برگ درخت شاتوت در شروع تب به اندازه دو لیوان مصرف شود.

هشدار مهم در استفاده از دمنوش ها

چنانچه به بیماری خاصی مبتلا بوده و داروی خاصی مصرف کرده و به تب دچار شده اید، توصیه می شود پیش از تهیه این دمنوش ها به پزشک مراجعه نموده و به توصیه هایش عمل کنید. در کنار توصیه های پزشکی درباره مصرف دمنوش های گیاهی مشورت داشته باشید و در صورت صلاحدید پزشک از این دمنوش ها استفاده نمایید.

همانطور که ابتدای مطلب اشاره شد تب نشانه خطرناکی از عفونت بوده که باید آن را جدی گرفت و از درمان خودسرانه آن خودداری کرد. به این ترتیب با دانستن علت تب و توصیه پزشک طب سنتی می توانید از دمنوش های گیاهی جهت کاهش تب بهره بگیرید که نسبت به داروهای شیمیایی عوارض کمتری هم دارند.

در پایان به منظور آشنایی با روش های خانگی بیشتری برای درمان تب و لرز و درمان تب سرد می توانید این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *