دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاربرد شامپو خشک و آشنایی با نحوه صحیح استفاده از آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

اگر نام شامپو خشک را شنیده اید و برای شما جای سوال است که شامپو خشک چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟ این مطلب به کاربرد شامپو خشک می پردازد.

شامپو خشک محصولی است که می توان در شرایطی که مشغله زیادی داشته یا نمی توانید هر روز به حمام بروید، مورد استفاده قرار داده و موها را از آلودگی پاک کرد. برای اطلاع بیشتر از کاربرد شامپو خشک مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود.

آشنایی با تاثیر و کاربرد شامپو خشک

شرایطی را تصور کنید که به یک مهمانی یا جلسه مهم دعوت شده اید ولی فرصت کافی برای شستشوی موها ندارید، در این وضعیت که احتمالا چالش بزرگی به نظر می رسد، محصولی به اسم شامپو خشک به کمک شما خواهد آمد. شامپو خشک محصولی است که می توان بدون حمام رفتن، از آن جهت تمیز کردن چوبی و آلودگی از موها استفاده کرد.

              

این محصول برای افراد بیمار و یا افرادی که مشغله زیادی داشته و نمی توانند هر روز حمام نمایند، کاربردی است. ولی نباید به صورت دائم مورد استفاده قرار گیرد زیرا به موها آسیب می زند. در ادامه مطلب با شامپو خشک و کاربرد آن بیشتر آشنا می شوید.

شامپو خشک

احتمالا برای بیشتر افراد این معضل وجود دارد که بعد از چند روز یا حتی چند ساعت از حمام کردن، شاهد موهای چرب و بی حالت شده اند. متاسفانه این مشکل رایج بوده و گاه بدتر هم می شود. ممکن است در این بین قرار ملاقات فوری داشته و حتی وقتی برای شستشوی مجدد موهای چرب و بی حالت خود نداشته باشید.

ولی جای نگرانی وجود ندارد زیرا شامپو خشک راهکار بسیار سریع و کاربردی برای این مشکل خواهد بود. احتمالا بسیاری از افراد از وجود چنین محصولی و کاربرد آن بی اطلاع باشند. شامپو خشک با عملکرد سریع خود در عرض چند ثانیه موها را از معضلاتی مانند چربی و آلودگی و بی حالتی نجات می دهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شامپو خشک یک شامپوی واقعی نبوده و به اندازه آب و سایر شامپوها خاصیت تمیز کنندگی ندارد. شامپو خشک محصولی مشتق شده از ترکیب نشاسته و الکل بوده که روغن و سیوم موجود در موها را جذب کرده و با حجم دهی به موها به آن ها ظاهری تمیز می بخشد.

این محصول بدون نیاز به شست و شو چربی و آلودگی موها را از بین می برد. شامپو خشک به صورت پودر و اسپری در بازار موجود است و برای همه موها مناسب می باشد. قابل ذکر است پوست سر حاوی فولیکول های مو بوده که سبب بروز سیوم می شود. سیوم چربی طبیعی پوست سر می باشد که در طی زمان با تعریق موها سبب چرب شدن بیش از حد آن ها می شود.

هنگامی که شامپو خشک روی موها قرار می گیرد، چربی و آلودگی را جذب کرده و ظاهر موها را تمیز می نماید. به این ترتیب هدف از استفاده شامپو خشک، شستشوی مو نیست. این شامپو تنها موجب شده موها از نظر ظاهری کمتر چرب دیده شوند. علت نامگذاری شامپو خشک نیز به این خاطر است که در دسته محصولات مرتبط با مو جای گرفته و ادعا شده که چربی، روغن، گرد و غبار و آلودگی های سطح مو را کاهش می دهد.

همچنین برخلاف شامپوهای عادی و نرم کننده ها می توان این شامپو را روی موهای خشک (بدون آب) استفاده کرد. از سویی به آب کشی سریع هم نیاز ندارد. البته در حالت کلی استفاده از این محصول به صورت مکرر توصیه نمی شود زیرا پاک سازی مو یعنی تمیز کردن مو و پوست سر که این کار را شامپو خشک انجام نمی دهد.

نحوه عملکرد شامپو خشک

همانطور که اشاره شد پوست سر با فولیکول های مو احاطه شده است. این فولیکول ها تنها به رشد مو کمک نکرده بلکه سیوم هم تولید می کنند. سیوم نوعی چربی طبیعی است که سبب نرم شدن پوست سر و فرم دهی به بافت مو می شود. به عبارتی سیوم موها را نرم کرده و از پوست سر محافظت می نماید.

با گذشت زمان در اثر تعریق، عرق و چربی پوست سر روی تارهای مو انباشته شده و ظاهر آن را چرب می کند. شستن ، سشوار کشیدن و حالت دهی به موها به طور روزانه وقت زیادی از شما می گیرد. همچنین این اقدامات ممکن است بر سلامت موها نیز تاثیر منفی داشته باشند. به این ترتیب شامپو خشک می تواند کمک کننده باشد.

در این محصول از الکل یا مواد موثر بر پایه نشاسته جهت جذب چربی و عرق تجمع یافته روی موها استفاده می شود. رفع چربی سطحی مو، به آن ظاهر تمیزتری می دهد. البته الکل از معایب این محصول می باشد زیرا سبب خشکی پوست سر و موها خواهد شد. ناگفته نماند بیشتر شامپو خشک ها دارای رایحه خوشایندی می باشند که سبب شده موها بوی بهتری پیدا کنند.

شامپو خشک چه فواید و کاربردی دارد؟

استفاده از شامپو خشک فواید و کاربرد های متعددی دارد از جمله:

۱. نگهداری رطوبت مو

باید اشاره کرد که استفاده مداوم از شامپوهای معمولی سبب کاهش رطوبت و چربی طبیعی موها می شود. این موضوع به موها آسیب زده و سبب خشک و شکننده شدن آن ها می گردد. برای پیشگیری از این مشکل می توان از شامپو خشک بهره برد. این محصول نه تنها رطوبت موها را از بین نخواهد برد، بلکه مدت زمان زیادی این رطوبت را حفظ می نماید. در حقیقت نگهداری رطوبت مو یکی از بارزترین کاربرد های شامپو خشک محسوب می شود.

۲. افزایش ماندگاری رنگ مو

حفظ و ماندگاری رنگ مو برای تمام افراد به ویژه خانم ها یک دغدغه همیشگی است. این افراد می توانند برای حفظ رنگ موهای خود از شامپو خشک کمک بگیرند. در حقیقت این محصول علیرغم حفظ رطوبت موها، کمک کرده رنگ مو نیز ماندگاری بیشتری داشته باشد.

۳. صرفه جویی در وقت

برخی اوقات ممکن است برای رفتن به یک مهمانی یا قرار کاری عجله داشته و فرصتی برای حمام رفتن ندارید. شامپو خشک کمک کرده تا در وقت صرفه جویی شده و بتوانید سریع تر آماده شوید. این محصول در تایم کوتاهی موها را تمیز و خوش بو می کند.

۴. رفع بوی بد موها

عدم شستشوی موها طی چند روز سبب چرب شدن و بوی بد آن ها می شود. در این وضعیت شامپو خشک کمک کننده بوده تا از شر بوی بد موها رها شوید. این محصول هم چربی موها را رفع می کند و هم بوی بد موها را از بین برده و آن ها را خوشبو می سازد.

تاثیر شامپو خشک بر انواع مو

احتمالا با جستجوی کوتاهی در اینترنت، تعاریف شگفت انگیزی از شامپو خشک مشاهده کرده اید. اما آیا این تعاریف همه حقیقی بوده و عملکرد این محصول بسیار فوق العاده است. در پاسخ به این سوال باید گفت شامپو خشک بسته به بافت موهای هر فرد عملکرد متفاوتی از خود نشان می دهد.

از این رو اطلاع از نحوه عملکرد این محصول بر انواع بافت مو ، می تواند به شما در استفاده از آن کمک نماید. بهتر است قبل از خرید شامپو خشک ، ابتدا جنس موی خود را تعیین کنید.

  • موهای چرب

شامپو خشک برای موهایی که در حالت طبیعی چربی زیادی در ساختارشان دارند، موثر واقع می شود. این موها  در عرض چند ساعت بعد از حمام، کاملا چرب شده و ظاهر ناخوشایندی پیدا می کنند. برای مرتب بودن و آراسته شدن باید هر روز موهای چرب را مورد شستشو قرار دهید. ولی در این بین شامپو خشک می تواند نجات دهنده بوده و در تایم محدودی موها را به بهترین شکل حالت بدهند.

به این ترتیب شامپو خشک برای تمام موها مناسب است. در حقیقت این محصول برای افرادی که به طور طبیعی موهایشان چرب است، نسبت به سایر افراد مناسب تر می باشد. چرا که به علت چرب بودن موها این افراد باید همواره حمام نمایند که وقت زیادی از آن ها می گیرد. از این رو با استفاده از شامپو خشک هم در وقتشان صرفه جویی می شود و هم چربی موها کاهش می یابد.

همچنین معمولا موهایی که سریع چرب می شوند باید به طور منظم با شامپو روزانه شستشو داده شوند. تا پوست سر کاملا تمیز شده و از انسداد منافذ آن پیشگیری شود.

  • موهای خشک

این شامپو برای افرادی که موهای آن ها به طور طبیعی خشک است، بسیار مناسب بوده زیرا تاثیر شامپو خشک بر روی موهای خشک فوق العاده است. باید هنگام خرید به نوع رنگ شامپو دقت داشته باشد. در واقع برای موهای با رنگ قهوه ای و مشکی بایستی شامپو خشک مخصوص موی تیره تهیه شود.

حتی اگر موهای طبیعی و متمایل به خشک را به طور طبیعی پس از شستشو با آب و شامپو بشویید بعد از ۲-۳ روز کثیف و بدحالت دیده می شوند. شامپو خشک برای این جنس مو نیز کاربرد بسیاری دارد. البته باید شامپو خشک متناسب با جنس مو انتخاب شود.

همچنین در صورتی که موهای مجعد دارید شامپو خشک می تواند کاربرد موثری داشته باشد. به شرط این که اصولی را بعد از استفاده از آن رعایت کنید. موی مجعد پس از استفاده از شامپو خشک نباید برس زده یا شانه شود. وگرنه موها به جای جذاب بودن ، خشک و وز به نظر می رسند.

دلیل محبوبیت شامپو خشک

دلیل محبوبیت شامپو خشک، صرفه جویی در زمان و کاهش دردسر حالت دهی به موها در صبح می باشد. زیرا افرادی که موهای فر یا پر پشت دارند، کار شستشو و سشوار کشیدن مو را طاقت فرسا و دشوار می دانند. به این ترتیب استفاده از این شامپو برای یک یا دو مرتبه در هفته مناسب خواهد بود.

همچنین برخلاف اسم شامپو ، که برخی تصور می کنند تنها مخصوص موهای خشک است، این محصول برای تمام موها مناسب بوده ولی میزان تاثیرگذاری آن متفاوت می باشد. ضمنا شامپو خشک موهای فر را شاداب جلوه می دهد. البته ممکن است در روش آن نیاز باشد کمی تغییر ایجاد کنید.

اگر موهای فر خشک باشند و به آن ها شامپو خشک زده شود، اصلا نباید شانه زده یا برس کشیده شود. وگرنه موی فر به جای شاداب و فنری بودن خشک و وز می شود.

روش استفاده از شامپو خشک

استفاده از شامپو خشک با توجه به عواملی شامل جنس، بافت، بلندی و چربی موها برای هر فرد متفاوت باشد. بهتر است قبل از استفاده از شامپو خشک، ابتدا موها خشک شده و هر نوع کش، گیره یا سنجاق سر را از موها جدا نمایید. استفاده از این محصول نسبت به شامپوهای معمولی راحت تر می باشد.

۱. برای شروع موهای خود را به چند دسته تقسیم بندی کنید. بعد اسپری را خوب تکان داده و در فاصله ۲۰-۲۵ سانتی متری از مو قرار دهید. سپس به آرامی اسپری را به ساقه مو زده و آن را به کمک انگشتان روی موها ماساژ دهید. ضمنا از موهای پشت گوش و گردن را فراموش نکنید و برای بهترین ظاهر همه  قسمت های مو را به اسپری شامپو خشک آغشته نمایید.

۲. بعد از ساقه مو، در این مرحله شامپو را به ریشه موها بزنید و آرام ماساژ دهید. در انتها به کمک یک شانه ، اسپری را به طور کامل به همه قسمت های مو پخش کرده و سپس با سشوار یا حوله خشک کنید. همچنین هنگامی که شامپو در حال خشک شدن است ، می توان با جریان هوای خنک سشوار به موها حجم و شادابی طبیعی بیشتری بدهید.

عوارض شامپو خشک

استفاده متعادل از شامپو خشک ضرر و عوارض چندانی ندارد. ولی همانطور که می دانید استفاده بیش از اندازه از هر چیزی می تواند حقیقتا مضر باشد. از جمله عوارض احتمالی شامپو خشک عبارتند از :

  • خشک و شکننده شدن موها

این مورد رایج ترین عوارض استفاده از شامپو خشک گزارش شده است. در واقع هنگامی که شامپو آلودگی موها را رفع می کند، چربی های مفید مو را هم جذب می کند. این امر سبب شده موها خشک شده و با کوچکترین اتفاقی شکننده شود. به این ترتیب نباید از شامپو خشک مکرر استفاده شود.

  • ایجاد جوش روی پوست سر

در صورت استفاده مکرر از شامپو خشک، به تدریج جوش ها و کیست های آزار دهنده روی پوست سر ایجاد می شود. این جوش ها ابتدا سطحی بوده و به تدریج به زخم تبدیل می شوند. در نتیجه به فولیکول مو آسیب زده و مانع رشد مو می شوند. که برای بهبود این شرایط به شامپوی ضد شوره و یا شامپوی حاوی اسید سالیسیک به جای شامپو خشک نیاز است.

  • ریزش مو

در زمان استفاده از این شامپو یکی از مشکلاتی که اغلب با آن روبرو می شوند، ریزش مو است. با استفاده مکرر از شامپو خشک فولیکول مو آسیب دیده و ضعیف می شود و موها با ریزش همراه می شوند. برای جلوگیری از این مشکل، باید استفاده از شامپو خشک را کمتر نموده و تنها در مواقع ضروری آن را به کار برد.

همچنین استفاده از شامپو خشک برای بیشتر از دو روز متوالی ممکن است عوارضی مانند شوره سر، آکنه و دیگر بیماری های تحریک کننده پوست سر را به دنبال آورد. در ضمن برای آشنایی با تاثیر شامپو بر ریزش مو و طرز تهیه شامپو خانگی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *