دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خطرات استعمال سیگار در دوران شیردهی

  • سعیده ستاری
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

از تاثیرات سیگار کشیدن در دوران شیردهی بر نوزاد شامل تغییر الگوی رفتاری نوزاد، تغییر الگوی خواب نوزاد و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد می شود.

شما می توانید با کسب اطلاعات کامل در مورد عوارض سیگار کشیدن در دوران شیردهی نظرتان تغییر کند و دیگر سیگار نکشید. پس با ما همراه باشید تا درباره تاثیر سیگار بر نوزاد بیشتر بدانیم.

مضرات سیگار کشیدن در دوران شیردهی

تاثیرات سیگار کشیدن در دوران شیردهی

تحقیقات و مطالعات نشان دهنده این هستند که حدودا نیمی از مادرانی که سیگار را در دوران بارداری ترک کرده اند، شش ماه بعد از به دنیا آمدن نوزاد مجددا کشیدن سیگار را شروع کرده اند. البته در حالی که ۷۰ درصد تازه مادران به کودک  خود شیر می دهند، ولی پس از شش ماه تنها ۳۶ درصد آن ها به شیر دادن ادامه می دهند. بعضی از این موارد قطع شیردهی به دلیل نگرانی مادرانی می باشد که سیگار می کشند و وحشت دارند بر نوزاد شیرخوارشان تاثیر بگذارد.

شواهد محکمی در دست است که نشان دهنده این است که نیکوتین از راه شیر مادر به شیرخوار انتقال پیدا می کند. در حقیقت، با اینکه شیر مادر تمام مواد شیمیایی موجود در سیگار را منتقل نمی کند، ولی مقدار نیکوتینی که به وسیله شیر منتقل می شود دو برابر مقداری می باشد که از راه جفت انتقال پیدا می کند. بله ما می دانیم این ها صرفا عدد و رقم است ولی تمام این چیزها واقعا چه معنایی برای مادر و شیرخوار دارد؟

با این وجود که شیر مادر تمامی مواد شیمیایی موجود در سیگار را منتقل نمی کند، ولی مقدار نیکوتینی که به وسیله شیر منتقل می شود دو برابر مقداری می باشد که از طریق جفت انتقال پیدا می کند.

مضرات سیگار در دوران شیردهی

سیگار کشیدن در دوران شیردهی می تواند از راه های زیر بر مادری که شیر می دهد تاثیر گذار باشد:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • تغییر طعم شیر مادر
  • انگیزه او برای شیردهی را پایین می آورد و برخی مواقع به از شیر گرفتن زود هنگام منجر می شود.
  • باعث کاهش مقدار تولید شیر مادر می شود.

تاثیر سیگار کشیدن بر نوزاد

اگر مادر در زمان شیردهی سیگار بکشد به راه های زیر می تواند بر شیرخوار تاثیر بگذارد:

  • کودک شیرخوار را بیشتر مستعد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قرار می دهد که به SIDS شهرت دارد.
  • تغییر الگوی رفتاری نوزاد و آن ها را بیشتر در معرض کولیک (شکم درد) قرار می دهد.
  • تغییر الگوی خواب منظم نوزاد، بدین ترتیب که او خواب های کوتاه تری خواهد داشت.

تاثیر سیگار کشیدن در دوران شیردهی

افزون بر تاثیرات بالا، محققان ردپایی از نیکوتین را در لیپید های خونی و ادرار نوزادن شیرخوار پیدا کرده اند. بدین معنا می باشد مادرانی که سیگار می کشند مواد شیمیایی را به وسیله شیر به نوزاد خود انتقال می دهد. به نظر می رسد این پرونده باز و بسته شد ولی این گونه نیست. شاید شما متعجب شوید که کارشناسانی مانند آکادمی متخصصان اطفال آمریکا معتقد هستند که باز هم حتی با وجود سیگار کشیدن، شیر مادر آن اندازه پر منفعت است که تاثیرات منفی احتمالی را تحت الشعاع قرار می دهد. درباره تاثیر دود سیگار بر کودکان و نوزاد، محققان به این نتیجه دست یافته اند که احتمال ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، در نوزادانی که در معرض دود سیگار هستند بسیار بیشتر از دیگر شیرخواران می باشد.

 استفاده از سیگار الکترونیک در زمان شیردهی

سیگار الکترونیک که به عنوان جایگزین سیگار معمولی استفاده می شود، معمولا دارای ترکیبی از نیکوتین و مواد شیمیایی دیگر می باشد. به علت اینکه حدودا تازه به به بازار آمده اند و هنوز بر سر اینکه مطمئن تر از سیگار معمولی هستند یا خیر توافق نظر وجود ندارد. سیگار الکترونیک از خشاب های شیمیایی استفاده می کند که دارای نیکوتین و مواد سمی دیگر می باشد و خالی از ضرر نیست. این وجود، یک تحقیق نشان می دهد که سیگار های الکترونیک ۹۵ درصد از سیگار های معمولی کم ضررتر می باشد و در ترکیب با یک برنامه ترک سیگار می تواند به کنار گذاشتن این عادت کمک نماید. با اینکه این نوع از سیگار امکان دارد برای شیردهی از خطر کمتری به نسبت سیگار معمولی برخوردار باشد، ولی توجه کنید که هنوز نیکوتین و مواد شیمیایی را وارد بدن شما و غذای شیرخوارتان می کند.

عارضه های سیگار در دوران شیردهی

سیگار کشیدن در دوران شیردهی و یا نکشیدن یک تصمیم شخصی می باشد. ولی بهترین راهکار برای تولید شیر سالم و  همچنین مادر و شیرخوار سالم این می باشد که کشیدن هر گونه دخانیات را کم کند یا ترک نماید که البته همیشه راه حل فوری و واقع بینانه نیست. فقط شما یادتان باشد که حتی شیر مادری که آلوده به مقادیر نیکوتین است بهتر از آن می باشد که نوزاد به هیچ وجه شیر مادر را نخورد. ولی در آخر این به تصمیم شما بستگی دارد که چه چیزی شما و کودک شیرخوارتان را سالم و سلامت نگه دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *