دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مسجد آقابزرگ کاشان با معماری باشکوه و زیبا

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

مسجد آقابزرگ کاشان که یکی از سازه های مهم متعلق به دوران قاجار است، این مسجد محلی برای برگزاری کلاس های درس ملا مهدی نراقی دوم و نماز جماعت بوده است. این بنا شامل بخش های متعددی می باشد.

کاشان شهر فرهنگ و تاریخ ایران است. شهری که به واسطه جاذبه های فرهنگی و تاریخی مهم می باشد. شما در این بخش با مسجد آقابزرگ کاشان که یکی از دیدنی ترین جاذبه های این شهر است، آشنا می شوید. این بنا معماری دیدنی و بی نظیری دارد.

گنبد مسجد آقابزرگ

مسجد آقابزرگ کاشان

این بنای باشکوه که در زمان قاجاریان یکی از سازه های مهم تلقی می شده است، امروزه از دیدنی های این شهر است. این مجموعه وسیع و زیبا با سرمایه گذاری حاج محمدتقی خانبان بنا شد. این بنا طی چندین سال ساخته شده و یکی از سازه های تاریخی بوده که از زمان قاجاریان باقی مانده است. این بنا امروزه از مکان های دیدنی کاشان می باشد.

مسجد آقابزرگ کاشان

هدف از ساخت این بنا برگزاری نماز جماعت، مجالس درس و بحث داماد او ملا مهدی نراقی دوم بوده است. این مسجد و مدرسه در دوران خود اهمیت زیادی داشته و امروزه نیز یکی از دیدنی های این شهر می باشد. این بنا در طی سال های ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۰ هجری قمری برای این هدف بنا شده است. این مسجد و مدرسه بافتی بسیار تاریخی و قدیمی دارد.

سازه مسجد آقابزرگ

تاریخچه مسجد آقابزرگ:

همانطور که اشاره شد، قدمت این بنا به دوران قاجار باز می گردد. کتیبه های موجود در این بنا نشان دهنده قدمت این بنا است. برخی می گویند این مسجد ممکن است، بر روی بقایای به جا مانده از زلزله ۱۱۹۲ بنا شده و مجموعه ای از بقایای خانقاه، مقبره و مسجد زیر آن وجود دارد. در طی زمان تغییرات متعددی در آن دیده می شود. این مسجد از مهم ترین خانه های تاریخی کاشان است.

  •  آرون گروپس

معماری مسجد آقابزرگ

معماری مسجد آقابزرگ:

همانطور که اشاره شد، بخش هایی از این بنا در طی تاریخ دچار تغییرانی شده اند. در و پنجره هایی که دو طرف طاق بوده اند، نیز تغییر کرده اند. چهار اطاقی که در بالاخانه نیز قرار داشتند، تغییر و تحولاتی داشته اند. در و پنجره های اورسی بالارو به درگاه هایی تبدیل شده اند که دو نیم دایره هستند. حدفاصل گنبدخانه و شبستان نیز با مشبک های چوبی و اورسی های بالارو جدا شده اند.

نمایی از مسجد آقابزرگ

به دلیل افتادن موریانه در این سازه از درهای فلزی استفاده شده است. برخی دیگر از در و پنجره های مشبکی در این بنا نیز از بین رفته اند. این بنا نیز به سبک گودال باغچه بنا شده است. این بنا دارای سه شبستان بوده و گنبدخانه آن نیز بر روی هشت پایه قرار دارد. مهم ترین تزئینات این بنا شامل گچ بری ها، کارهای چوبی و نقاشی های متعدد هستند.

آشنایی با مسجد آقابزرگ

قسمت های مخلف مسجد:

کاشی کاری، مقرنس کاری، یزدی بندی، کتیبه های متعدد و … از مهم ترین ویژگی های این بنا به شمار می آیند. این بنا همچنین شامل بخش های مختلفی بوده که می توانیم به آن ها اشاره کنیم. این بنا دارای دو طبقه بوده و دارای سردر، کریاس هشت ضلعی، جلوخان است. با ورود به مسجد دو صحن فوقانی می بینید. حجره های طراحی شده محل سکونت طلاب هستند.

طبقه اول این بنا شامل حوض و باغچه است و طبقه دوم آن نیز شامل حجره هایی می باشد. صندوق خانه و آب انبارها نیز بخش های دیگری از این بنا هستند. این ساختمان ویژگی های متعدد دیگری نیز دارد که بهتر است در بازدید از آن با این ویژگی ها رو به رو شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *