دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

از تاثیر موسیقی راک بر مغز چه می دانید؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

موسیقی راک علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر مغز دارد یک سری تاثیرات منفی نیز خواهد داشت که در این مطلب سعی داریم شما را با تمامی خصوصیات این موسیقی و همچنین تاثیر موسیقی راک بر مغز به خوبی آشنا شوید.

با وجود اینکه موسیقی راک به تازگی به کشور ما راه پیدا کرده و بیش از گذشته طرفدارانی را به خود جلب کرده است اما لازم به ذکر است که این نوع موسیقی از ریتم بسیار خشنی برخوردار بوده و موجب بروز برخی از اختلالات روانی و تاثیر آن بر مغز افراد می شود.

آشنایی با تاثیر موسیقی راک بر مغز

به طور کلی حقیقت حاکی از آن است که بیت های موسیقی می توانند بر امواج مغزی اثر بگذارند. در واقع یک قطعه ی موسیقی با بیت های قوی و ثابت می تواند امواج مغزی را به گونه ای تحریک نماید که با ضربه های آهنگ هماهنگ شوند. برای مثال مشاهده شده که ضرب آهنگ های سریع تر می توانند مغز را به وضعیت هوشیاری نزدیک نمایند.

میزان تاثیر موسیقی بر مغز

در حالی که ضرب آهنگ های آهسته تر مغز را به حالت آرامش و استراحت نزدیک می کنند. این تغییراتی که بیت های موسیقی بر امواج مغز می گذارند می توانند حتی پس از تمام شدن گوش دادن به موسیقی نیز ادامه داشته باشند.

به راحتی می توان موسیقی راک را عصبانی و پرخاشگر دانست اما تحقیقات جدید نشان می دهد که گوش دادن به هارد راک می تواند واقعا شما را شادتر و سالم تر کند. حتی موسیقی متال که با خشم و ضرب و شتم آن ها را می شناسید نیز می توانند روحیه بد را به شادی تبدیل نمایند.

تمام انسان ها با موسیقی احاطه شده اند خواه از لیست آهنگ ها در گوشی ها یا موسیقی پس زمینه ای که در رستوران ها پخش می شود. در واقع چیزی که شاید متوجه آن نشوید تنها این است که موسیقی که می شنوید تا چه اندازه می تواند بر سلامتی ذهنی و جسمی شما تاثیر بگذارد.

نحوه تاثیر موسیقی بر مغز:

امروزه کارشاسان بسیاری در زمینه چگونگی تاثیر موسیقی بر ذهن انسان در تلاش هستند تا بفهمند مغز انسان چگونه می تواند موسیقی بشنود و پخش کند. بر اساس یک بررسی اثر موسیقی بر امواج مغزی مشخص شده که ارتعاشات صدا پرده گوش را غلغلک می دهند، به سیگنال الکتریکی تبدیل می شوند، از طریق عصب شنوایی به ساقه مغز می رسند و در آنجا مجددا به چیزی که ما به عنوان موسیقی درک می کنید، تبدیل می شوند.

  •  آرون گروپس

نحهوه تاثیرات موسیقی بر مغز

در نظر محققان از آنجایی که انواع ساز و موسیقی راک ساختاری از ریاضی و معماری است مغز شما بایستی محاسبات زیادی را انجام دهد تا قادر به درک آن باشد.

اثرات مثبت موسیقی بر مغز:

در ادامه سعی کرده ایم تا شما را با فوائد و اثر موسیقی بر مغز آشنا نماییم:

  • باعث بهبود هوش کلامی می شود:

نه تنها گوش دادن به موسیقی بلکه یادگیری موسیقی و نواختن آن تاثیر بسیار مثبتی ذهن خواهد داشت. افرادی که نواختن پیانو، گیتار و سایر آلات موسیقی را یاد می گیرند قدرت بصری و IQ خوبی دارند زیرا هنگام تمرین یک ساز موسیقی هماهنگی بین و بدن به شدت تقویت خواهد شد. امروزه بسیاری از مطالعات نیز این تاثیر بسیار مثبت موسیقی بر بدن را ثابت کرده اند.

  • باعث یادآوری خاطرات فراموش شده می شود:

تجربه نشان داده که فعال شدن مغز به واسطه گوش دادن به موسیقی، روی یادآوری لحظات گذشته بسیار موثر است پس گاهی بایستی به سراغ آهنگ های قدیمی رفت.

اثرات مثبت موسیقی راک بر ذهن

  • قدرت خلاقیت را افزایش می دهد:

گوش دادن به موسیقی به ویژه یک آهنگ جدید می تواند مغز انسان را تا حد زیادی به جالش بکشد. حتی ممکن است مغز در ابتدا احساس خوشایندی نداشته باشد. اما این ناآشنایی مغز را مجبور می کند تا برای درک صدایی جدید تلاش کند و به همین خاطر تاثیر موسیقی بر روی مغز انسان به بهبود قدرت خلاقیت آن کمک شایانی خواهد کرد.

  • موجب ساماندهی توانای های مغز می شود:

با آرام شدن و کاهش استرس مغز و بدن به تدریج زمینه برای بهبود قدرت تمرکز و حافظه فراهم می شود. از نظر محققان گوش دادن به موسیقی به روشن شدن بخش های خاصی از قشر مغز کمک می کند که به نوبه خود تاثیر مستقیمی بر عملکرد شناختی خواهند داشت.

شاید به همین خاطر است که نوازندگان اغلب حافظه بهتری نسبت به دیگران دارند. از این تاثیر موسیقی بر مغز کودکان یا تاثیر موسیقی بر جنین در دوران بارداری می توانید نهایت استفاده را ببرید. با این حال توصیه می شود که به منظور بهره مندی از اثر موسیقی بر مغز حافظه به نحوه واکنش خود به اشکال مختلف موسیقی توجه نمایید و حتما نوع مناسب خود را انتخاب نمایید.

دلایل تاثیر موسیقی بر ذهن

زیرا آهنگی به یک نفر کمک می کند تا تمرکز کند ممکن است حواس دیگری را پرت کرده و ملودی که به یک نفر کمک می کند تا آرام شود موجب بروز خشم فرد دیگری گردد.

  • باعث شادی جسم و ذهن می شود:

یکی از مهم ترین تاثیرات موسیقی بر مغز افزایش ترشح هورمون های شادی و احساس خوشایند ناشی از آن است. به طور کلی شادی جسم و ذهن نیز می تواند یکی دیگر از تاثیرهای موسیقی راک بر مغز انسان باشد که وقتی به آن گوش می دهید راحت تر می توانید روحیه خود را بالا ببرید.

پس برای مدیریت خلق و خو و همچنین کاهش احتمال ابتلا به مشکلات قلبی مانند فشار خون بالا موسیقی می تواند به عنوان وسیله ای عالی عمل نماید. جالب است بدانید زمانی که غمگین هستید گوش دادن به موسیقی غمگین می تواند روحیه شما را تا حد زیاد بالا ببرد و احساس التیام آوری در شما ایجاد نماید.

تاثیر های منفی موسیقی راک بر مغز:

در ادامه نیز سعی کرده ایم تا چندین مورد از نشانه های منفی اثر موسیقی بر ذهن انسان را شرح دهیم:

تاثیرات منفی راک بر ذهن آدمی

  • موسیقی غمگین می تواند موجب اضطراب شود:

اغلب افراد در زمان ناراحتی به موسیقی غمگین گوش می دهند. اگرچه گوش دادن به این موسیقی تاحدودی می تواند شما را آرام نماید اما گوش دادن بیش از حد به آن می تواند موجب بروز اضطراب و ناراحتی در ذهن شود. زیرا موسیقی غمگین می تواند ذهن شما را از چیزی که آزار می دهد منحرف نماید و در نهایت مجبور خواهید بود عمیق تر به آن فکر کنید.

به هر حال افراط در همه چیز بد است. اگر تمایل به گوش دادن به موسیقی برای ساعات طولانی را دارید سعی کنید به آهنگ های بدون کلام و آرام بخش گوش کنید.

  • موسیقی موجب حواس پرتی می شود:

یکی از تاثیرهای منفی موسیقی راک بر مغز این است که صدای بلند آن می تواند مانع از تمرکز ذهن شود و حتی موجب آسیب به ساختار گوش شود. امروزه تجربه نشان داده که انجام این کار دشوار است به ویژه اگر موسیقی بسیار بلندی در پس زمینه پخش گردد.

تاثیر موسیقی بر حواس پرتی

اغلب تاثیر موسیقی راک بر مغز بدین شکل است در حالی که یک موسیقی آرام بخش می تواند به افزایش خلاقیت شما کمک بسیاری نماید. تاثیر کلمات بر مولکول آب و تاثیر گرما بر خلق و خو می توانید این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *