دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نوع رفتار با کودکان پر انرژی چگونه است؟

  • سعیده ستاری
  • ۵ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

چند نمونه از رفتار با کودکان پر انرژی شامل تمرکز بر رفتارهای مثبت کودک، خاموش کردن تلویزیون، استفاده از موسیقی برای آرام کردن ذهن کودک و توجه به رژیم غذایی کودک می باشد.

بعضی اوقات امکان دارد کودکان آنقدر فعال و پر سرو صدا باشند که زندگی را برای والدین و فرزندان دیگر دشوار نمایند. چنین کودکانی امکان دارد بیشتر مواقع هیجان زده باشند و به کنترل احتیاج داشته باشند. برای جلوگیری از تحریک بیش از اندازه کودک لازم است که والدین آرامش خود را حفظ نمایند و با ملایمت بیشتری با فرزندان خود رفتار نمایند. با استفاده از روش های مثبت فرزند پروری و تربیت، راه های زیادی برای رفتار با کودکان پر انرژی وجود دارد.

رفتار با کودکان پر انرژی چگونه است

بیان راه های رفتار با کودکان پر انرژی

شما شاید متوجه شده اید که تخلیه انرژی کودک بسیار دشوار می باشد، بنابراین در اینجا نکاتی وجود دارد که امکان دارد به شما در سازمان دهی آن کمک نماید:

۱. درک انگیزه و انرژی فرزند خود

انرژی زیادی برخی مواقع به سرخوردگی و خستگی مبدل می شود. فعالیت زیاد کودک می تواند نشانه اضطراب یا عدم اطمینان باشد. این امر می تواند به معنای این باشد که فرزند شما بی حوصله می باشد یا به بازی بیشتری در فضای بیرون نیازمند است. به زمان هایی که کودک شما پر انرژی است توجه نمایید. پس از آن برنامه ای را برای ایجاد تغییرات مثبت تهیه نمایید.

۲. تنظیم مسئولیت های روزانه

بچه ها باید یاد بگیرند که انعطاف پذیر باشند. با این حال آنها باید یک برنامه و روال روزمره داشته باشند، مخصوصا اگر پر انرژی باشند. یکی از روتین های لازمی که باید برای کودک در نظر گرفته شود، تعیین زمان خواب می باشد. کودکان باید هر شب در ساعت واضح و مشخصی به رختخواب بروند. برخی از کودکان وقتی احساس می کنند که هیچ مسئولیت یا مرزی وجود ندارد دست به هرج و مرج  و هیاهو می زنند. تنظیم یک برنامه یا روالی که هرروز از آن تبعیت می کنید به کودک احساس امنیت می دهد، انتظارات او را مشخص می کند و همچنین موجب ایجاد نظم در زندگی می شود.

رفتار با بچه های پر انرژی چگونه است

۳. صحبت با زبان ساده با کودک خود

توجه کامل خود را به فرزند خود اختصاص بدهید و به نگرانی ها، دلهره های او و علایقش گوش بدهید. البته از کودک بخواهید که مسئولیت های خود را به درستی انجام دهد و به دستورات شما توجه نماید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۴. ایجاد صمیمیت بیشتر برای رفع نیاز های عاطفی

فرزند خود را در آغوش بگیرید، با هم کتاب بخوانید، از او بخواهید فعالیتی را بدون حواس پرتی برای شما انجام دهد. هرروز حداقل ۱۰- ۱۵ دقیقه از زمان خود را به فعالیت ها اختصاص دهید. این زمان خاص و توجه مثبت می تواند به کودک شما کمک نماید که احساس خوبی داشته باشد و به درستی رفتار نماید. هر چه تعاملات مثبت فرزند شما بیشتر باشد، مغز او رشد و پیشرفت بهتری خواهد داشت. این نکته از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که بعضی از کودکان به صورت ذاتی بسیار پر انرژی هستند ولی بعضی دیگر برای تلاش و جلب توجه شما به روش های پر انرژی عمل می کنند. برای برقراری ارتباط  و گفتگو با کودک خود درباره احساسات، افکار و برنامه های روزانه خود، ساعاتی از روز را به او اختصاص بدهید.

توضیح در مورد رفتار با کودکان پر انرژی

۵. آرام باشید

یکی از روش های رفتار با کودکان پر انرژی آرام بودن شما می باشد. کودکان پر انرژی عموما حساس تر می باشند و فریاد کشیدن برای آرام کردن آنها، تنها باعث وخامت اوضاع می شود. دلایل فریاد زدن کودک را بپرسید و به او نزدیک باشید. آرامش خود را حفظ نمایید و با فرزند خود به ملایمت رفتار نمایید.

۶. یافتن راه های سالم برای تخلیه انرژی فرزندتان

کودکان به یک زمین بازی و فضای آزاد احتیاج دارند که در آنجا به راحتی بدوند، بازی کنند و انرژی خود را تخلیه نمایند. بازی های فعال همچنین راهی سالم برای پردازش تمامی احساسات از جمله عصبانیت و ناراحتی های سرکوب شده می باشد. فراهم کردن محیط های باز و آزاد، برای زندگی خوب با کودک پر انرژی ضروری و لازم می باشد. زمین بازی، زمین خاکی، پارک ها، بازی های آبی، اسکیت، ترامپولین، مسیر های دوچرخه سواری، دویدن در مسافت های بی خطر و به صورت کلی بازی های فعال همگی عالی هستند. فعالیت در کلاس هایی مثل کاراته، فوتبال، باله یا بسکتبال می تواند راه های خوبی برای تخلیه انرژی کودکان و یادگیری بعضی از مهارت های خود تنظیمی باشد. درباره بی پروایی کودک مواظب باشید و حتما مربی یا معلمی را بیابید که نسبت به بچه های پر انرژی بسیار مراقب، صبور و مهربان است.

نحوه رفتار با بچه های پر انرژی را توضیح دهید

۷. یادگرفتن تکنیک های آرامش بخش

یکی از روش های رفتار با کودکان پر انرژی یادگرفتن مهارت های آرامش بخش می باشد. این مهارت ها می تواند شامل تنفس عمیق، ورزش های تنفسی و یوگا در کودکان باشد. مهارت های آرامش بخش را به همراه فرزند خود تمرین نمایید تا زمانیکه او بتواند به تنهایی این کار ها را انجام بدهد. مهارت های آرامش باید در زمان مناسب (زمانیکه کودک آماده یادگیری می باشد)، آموزش داده می شود نه زمان هایی که او در حال فعالیت و جنب و جوش زیاد می باشد. زمان گذاشتن برای آموزش مهارت های آرامش بسیار ارزشمند می باشد، چون مهارت هایی را که فرزند شما می تواند در زمان رشد استفاده نماید، به او آموزش می دهد.

۸. توجه به رژیم غذایی کودک

مصرف قند به تنهایی موجب ایجاد بیش فعالی نمی شود، ولی تحقیقات نشان دهنده این هستند که خوردن شیرینی جات نوشیدنی های شیرین شده با معده خالی، می تواند کودک را پر انرژی و بسیار فعال نماید. قطع مصرف کافئین، محرک های کولا و دیگر سدیم ها، چای یخ زده و شکلات همچنین دارای اهمیت می باشد. به رژیم غذایی کودک خود توجه کنید و تلاش کنید از غذاها و میان وعده های طبیعی و سالم استفاده کنید.

بررسی راه های رفتار با کودکان پر انرژی

۹. خاموش کردن تلویزیون

آیا فکر می کنید تلویزیون، کودک پر انرژی شما را آرام می کند؟ برعکس کارتون های اکشن و ماجراجویی و سیستم های بازی می توانند او را بیش از اندازه تحریک نماید و این موجب نابودی آرامش کودک شما و افزایش فعالیت او می گردد. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می نماید که کودکان در طول روز تنها ۲ ساعت را به تماشای تلویزیون، استفاده از تبلت و کامپیوتر، بازی های ویدیویی و … اختصاص دهند و از ۳ ساعت پیش از خواب، به صورت کلی آنها را کنار بگذارند.

۱۰. تمرکز بر رفتار های مثبت کودک

احتمالا کودک پر انرژی عادت کرده است که مورد سرزنش قرار بگیرد. احتمالا والدین همیشه به او پیشنهاد می کنند که بنشینید و از پریدن و داد زدن پرهیز کند. مواظب چیزهایی که به فرزندتان می گویید باشید. اگر او در خانه یا محیط بیرون به صورت آرام و بی سروصدا نشسته است، حتما به او بگویید که متوجه صبر و مودب بودن او شده اید. اگر در حالی که به فروشگاه می روید، بی سر و صدا نشسته است. حتما به او بگویید که متوجه صبر و مودب بودن او شده اید. اگر در حالی که به فروشگاه می روید، بی سر و صدا در کنار شما قدم می زند و به سمت لاین سایر خریداران نمی پرید، به او بگویید که بایستی به خودش افتخار کند.

نحوه رفتار با بچه های پر انرژی را بیان کنید

۱۱. استفاده از موسیقی جهت آرام کردن ذهن

موسیقی راهی عالی برای گذراندن تعطیلات مدرسه می باشد. موسیقی هر دو طرف مغز را به صورت همزمان ورزش می دهد، بنابراین مغز را آرام می کند که به نوبه خود موجب می شود بچه های شما چند مسئولیت داشته باشند و اطلاعات را بهتر ذخیره نمایند.

۱۲. تهیه اسباب بازی هایی که محتاج حرکت و فعالیت است

کودک پر انرژی دوست دارد کاری انجام دهد. آنها اسباب بازی هایی را می خواهند که به حرکت احتیاج دارند، مانند توپ، اسکیت، دوچرخه و اسکوتر، کامیون اسباب بازی و ترامپولین. این کودکان شاید به خواندن کتاب طولانی یا رنگ آمیزی علاقه نخواهند داشت و عموما نمی توانند برای مدتی طولانی در برابر تلویزیون ساکت بنشینند.

حال که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی زیادی در زمینه کودک و والدین مانند کسلی در کودکان و بازی کودک در فضای باز دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *