دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت جویدن لباس در بچه ها و اقدامات والدین برای رفع این مشکل

  • سعیده ستاری
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

از دلایل جویدن لباس برای بچه ها می توان به گرسنگی، بی قراری کودک، اختلالات مغزثی و عصبی و غیره اشاره کرد. با ما همراه باشید تا از این مطلب بهره ببرید.

حتما زمانی را به یاد می آورید که فرزندتان هر چیزی را که به دستش می رسید در دهان خود می گذاشت. این کار را در زمان دندان درآوردن نوزاد یا برای آشنا شدن با دنیای اطرافشان انجام می دهند. ما در این مطلب همه چیز را در مورد جویدن لباس بچه ها برای شما بیان می کنیم.

دلایل لباس جویدن در بچه ها

دلایل جویدن لباس در بچه ها

هم اکنون بیایید کمی عمقی تر به موضوع نگاه کنیم، در حقیقت بهتر است به این سوال جواب بدهیم که چه چیزهایی اتفاق می افتد که کودکان برای آرام شدن به جویدن لباس روی می آورند؟ دانستن این علل کمک می کند که شما بهتر به این سوال پاسخ دهید که چرا کودک پیراهن خود را می جود؟ در ادامه دلایل جویدن لباس در بچه ها را برای شما بیان می کنیم.

بی قراری کودک

بعضی از کودکانی که از بی قراری عذاب می کشند، برای به دست آوردن آرامش بیشتر تلاش می کنند که پیراهن های خود را بجوند. آنها مقداری ورودی حسی می خواهند و پیراهنی که می پوشند ساده ترین و نزدیک چیزی است که می توان با آن بازی کرد. کودکان به علت استرس داشتن، بی حوصله بودن یا علل دیگری شبیه به آن بی قراری می کنند. جویدن پیراهن نیز به آنها یاری می رساند که توجه والدین، معلمان و سایر افراد را بهتر جلب نمایند. بی قراری می تواند نشانه ای از بیش فعالی کودک  یا بیماری دیگری باشد، با این وجود این بیماری بسیار رایج می باشد و به نگرانی شدید نیاز ندارد.

لباس جویدن کودکان

راهکار برای رفع بی قراری بچه ها

شما قادر هستید کودکی را که از روی بی حوصله بودن پیراهن خود را می جود، با تهیه یک اسباب بازی یا انجام کارهای سرگرم کننده، مشغول کنید. به این ترتیب بی قراری او رفع می شود و کودک دیگر به فکر جویدن لباس های خود نخواهد بود. بنابراین زمانی که آنها  در حال جویدن پیراهن خود را دیدید، به آنها گوشزد کنید که به جای آن از اسباب بازی خود استفاده نمایند. اسباب بازی پوشیدنی می باشد که پزشکان و روانشناسان برای درمان این مشکل کودکان آن را مورد استفاده قرار می دهند. کودکان آن را تن کرده و جویدن این اسباب بازی ها مثل جویدن لباس عمل می کند.

اختلالات رفتاری و مغز و اعصاب در کودکان

کودکانی که از اوتیسم، بیش فعالی، اضطراب اجتماعی و افسردگی عذاب می کشند تمایل بیشتری به جویدن پیراهن خود دارند. در حقیقت اختلالات رفتاری و اختلالات مغز و اعصاب زمینه های بروز بی قراری، اضطراب و رفتارهای مخرب از سوی کودکان خواهند بود. والدینی که از خود یا دیگران می پرسند که «کودک من به چه علتی پیراهن خود را می جود؟» بایستی به این موضوع توجه نمایند که آیا فرزندشان از سلامت مغزی و رفتاری برخوردار می باشد یا خیر.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علت های لباس جویدن در بچه ها

راه حلی برای مهار اختلالات رفتاری و مغز و عصبی

یکی از گزینه های کمک کننده به والدینی که شاهد جویدن لباس در بچه های خود هستند، مشورت گرفتن از روانشناسان می باشد. این متخصصین به تنهایی و در صورت لزوم با همکاری روانپزشکان به بررسی شرایط کودکان می پردازند. به همین ترتیب عواملی را ناشی از وجود نشانه های اوتیسم، بیش فعالی، افسردگی، اضطراب اجتماعی  و سایر اختلالات رفتاری و عصبی هستند، به صورت دقیق  مورد ارزیابی قرار می دهند. سپس روان درمانی و دارو درمانی را در برنامه درمان کودک قرار می دهند.

نکته مهمی که در این راه حل وجود دار، این می باشد که والدین افزون بر پیدا کردن پاسخ سوال «کودک من به چه علتی پیراهن خود را می جود؟» بایستی مفید بودن درمان کمک می نمایند. در حقیقت روند روان درمانی به تنهایی از عهده کودک بر نمی آید. والدین هم باید در اجرای تمرین های مختلف و منظم بودن خوردن دارو (در صورت وجود دارو درمانی در برنامه درمانی کودک) به کودک کمک نمایند. به همین ترتیب افزون بر جواب به این سوال شاهد این کار خواهید بود که فرزندتان این رفتار را به صورت کامل کنار گذاشته است.

علل لباس جویدن خردسالان

نقش والدین در نابودی این مشکل

هم اکنون در پاسخ به سوال در متن بالا، می توانیم بگوییم که بی قراری، اختلالات رفتاری و اختلالات مغز و اعصاب چند دلیل جویدن لباس در بچه ها محسوب می شوند. ولی راه حل هایی راه افزون بر مواردی که قبل از این اشاره کردیم، می توانید استفاده کنید تا عادت جویدن لباس به مرور زمان کنار گذاشته شود.

گرسنگی

اگر فرزندتان همیشه پیش از زمان میان وعده یا وعده اصلی به جویدن لباس خود اقدام نماید، این رفتار می تواند نشان دهنده گرسنگی او باشد. بنابراین شما قادر هستید با دادن یک میان وعده برای کودکان این رفتار را قطع نمایید.

گفتگو با کودک

برای پیدا کردن جواب این سوال که کودک من به چه علتی پیراهن خود را می جود؟ باید بگوییم که بهتر می باشد با فرزند خود درباره جویدن لباس حرف بزنید تا علت آن را درک کنید. آنها امکان دارد به سادگی به شما بگویند که احساس جویدن را دوست دارند و شما قادر هستید چیز دیگری مثل آدامس به آنها بدهید تا بجوند.

علت لباس جویدن در بچه ها

دقت در مورد رفتار کودک

زمانی به دنبال جواب سوال مورد نظر هستید، به این مسئله دقت فرمایید که آیا کودک در زمان جویدن از الگوی رفتاری خاصی پیروی می نماید؟ اگر بتوانید با توجه به زمان یا احساسی که همیشه با جویدن همراه می باشد، یک الگوی رفتاری مشخصی را مشاهده نمایید و آن را به صورت کامل بررسی نمایید، می توانید با تغییر جهت یا مکالمه مشکل را حل نمایید.

استفاده از اسباب بازی

برخی مواقع حرف زدن والدین با کودک یا سایر اقدامات او اثر چندانی ندارد. از سویی متوجه این موضوع می شوند که کودک آنها لبریز از انرژی است. بنابراین بهتر است اسباب بازی های مختلف را در اختیار کودک خود قرار بدهند تا انرژی او تخلیه بشود. از سویی اگر می خواهند که کودکشان روی تکالیفش تمرکز بیشتری داشته باشد، بهتر است به یک اسباب بازی مثل فرفره بی قراری (Fidget Spinner) ارائه بدهند. این نوع از اسباب بازی های افزون بر اینکه کودک را سرگرم می کنند، موجب بهبود توانایی او در تمرکز کردن می شوند.

دلیل لباس جویدن خردسالان

رفع مسائل رفتاری و عصبی

همانگونه که بیان کردیم برخی مواقع کودک بی قرار، عصبی و پریشان می باشد. والدینی که به این سوال فکر می کنند، اگر متوجه بشوند که کودکشان همیشه عصبی و مضطرب می باشد، باید پیگیر پاسخ این سوال بشوند که مشکل چه چیزی می باشد و از تمرین ها مختلف مثل تمرین تنفسی استفاده نمایند. دقت کنید که تمرین های تنفسی موجب دور شدن اضطراب و نگرانی از ذهن می شوند و عملکرد مغز را بالا می برند. به همین علت پیشنهاد می شوند.

پیدا کردن راه حلی برای رفع اضطراب

اگر همچنان دنبال جواب این سوال می باشید بایستی به این نکته اشاره کنیم که استرس رایج ترین دلیل جویدن لباس در بچه ها می باشد. به همین علت این رفتار می تواند در اثر تغییر بزرگی باشد که آنها را نگران می کند. به عنوان مثال ورود به یک مدرسه جدید می تواند برای کودک شما اتفاق استرس زایی باشد. اگر کودک شما برای آرام کردن خود به جویدن لباس روی می آورد، می توانید با یکی از راهکار های بالا و یا با استفاده از مشورت پزشک و روانشناس به او کمک نمایید تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *