دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاربرد انواع شوک سنسور خودرو و مکان نصب آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

شوک سنسور خودرو یا سنسور ضربه وظیفه تشخیص ضربه به اتومبیل را بر عهده دارد. برای آشنایی بیشتر با این حسگر با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

برای اکثر خریداران سنسور دزدگیر خودرو این سوال ایجاد می شود که شوک سنسور یا سنسور ضربه چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مطلب سعی شده تا توضیحات کاملی پیرامون شوک سنسور خودرو ارائه شود. در ادامه با آرگا همراه باشید.

آشنایی با شوک سنسور خودرو و کاربرد آن

همانطور که می دانید سنسور به معنی حسگر است. این سنسورها المان هایی حس کننده می باشند که یک کمیت فیزیکی را شناسایی کرده و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می نمایند. سیگنال ممکن است سبب تحریک یک بخش دیگر و یا یک رله گردد. در گذشته در سیستم های اعلام سرقت خودرو، سنسورهای متعددی استفاده می شد، ولی اکنون سنسورهای به کار رفته در دزد گیر خودرو شامل شوک سنسور و اولتراسونیک سنسور می باشد. در این مطلب پیرامون شوک سنسور به بحث می پردازیم.

   

شوک سنسور یا سنسور ضربه خودرو، یک سنسور الکتریکی حساس به ضربه است که در هنگام وارد شدن ضربه یا شوک مکانیکی به محل مورد حفاظت، سنسور حس کرده  دستگاه مرکزی دزدگیر آلارم می دهد. شوک سنسور در برابر ضربه و تکان واکنش نشان داده و سریعا به باکس کنترل سرور این موضوع را به شکل سیگنال الکتریکی نشان می دهد.

شوک سنسور خودرو یک نمایشگر ال ای دی و یک ولوم برای تنظیم حساسیت دستگاه دارد. هنگامی که ضربه ای به بدنه ماشین وارد شود، شوک سنسور تحریک شده و آژیر به صدا در می آید. سنسور ضربه معمولا زیر فرمان خودرو یا روی داشبورد تعبیه می شود. و با چسب دو طرفه به محل مدنظر می چسبد.

به این ترتیب با هر تکان و ضربه ای به ماشین آن را حس کرده و واکنش نشان می دهد. شوک سنسور برای نصب شامل سه سیم (سیم برق مثبت ۱۲ ولت، سیم تحرک و سیم اتصال بدنه ) است که باید به باکس کنترل وصل شود. به لطف شوک سنسور که یکی از عناصر اصلی سیستم هشدار امنیتی است، دارندگان اتومبیل می توانند از وسیله نقلیه خود در برابر تجاوز و سرقت های احتمالی محافظت کنند.

  •  آرون گروپس

کاربرد شوک سنسور

شوک سنسور، وسیله ای کوچک، جمع و جور و نامحسوس می باشد که روی سطحی که قابل ضربه بوده قرار می گیرد و در صورت حرکت ناگهانی یا ضربه، زنگ هشدار را به رایانه فرستاده و آن را فعال می سازد. واکنش این سنسور آنی و حیرت انگیز است و از آنجا که صدای سیگنال خیلی بلند می باشد، سبب شده فرد سارق سریعا از خودرو دور شود.

این سنسور در دو حالت عمل می کند. حالت اول، به صورت هشدار است و موقعی فعال شده که وسیله نقلیه یا شی با ضربه یا لمس ناحیه ای که سنسور در آن جا نصب است، لمس شود. در این شرایط، سنسور با انتشار چندین بوق کوتاه عکس العمل نشان داده که می تواند با چراغ های چشمک زن ترکیب گردد.

مزیت این حالت در این است که اگر به طور مثال گربه ای روی کاپوت ماشین بپرد؛ یا توپی به آن ضربه وارد کند، بوق هشدار طولانی نمی زند. حالت دوم عملکرد شوک سنسور حالت هشدار می باشد که تنها در صورت وارد شدن نیروی زیادی به ماشین فعال می شود.

به طور مثال پنجره شکسته شده یا سعی در سرقت خودرو وجود دارد. در این وضعیت سنسور ضربه سیگنال فوری به کنسول هشدار ارسال کرده و بوق مداوم و بلندی از آن ساطع می شود. برای این که سنسور ضربه بتواند تاثیر واقعی را از ضربه های تصادفی و تداخل تصادفی شناسایی کند، به کنترل دو ناحیه ای مجهز است.

به عبارت دیگر شوک سنسور دارای یک سیستم داخلی بوده که می تواند بین تاثیرات را شناسایی کند. خود سنسور بسته به اصل عملکرد فیزیکی به دو نوع پیزو الکتریک و مگنتو دینامیک تقسیم می شوند. سنسور شوک پیزوالکتریک از توانایی صفحه پیزو الکتریک برای ایجاد تنش خمشی بهره می برد.

این سنسور شوک ارزان بوده و نصب ساده ای دارد. اما اشکال بزرگ آن، حساسیت بالا به لرزش های با فرکانس زیاد است. و با کوچکترین لرزشی یا صدای جانبی همچون صدای زنگ هشدار دیگر ، رعد و برق یا هر نوع سر و صدایی واکنش نشان می دهد. همچنین تحت تاثیرات حرارتی قرار گرفته و حساسیت سنسور بسته به دمای بیرون افزایش یا کاهش پیدا می کند.

مکان نصب شوک سنسور

درباره مکان نصب سنسورهای شوک بین کارشناسان اختلاف نظر بسیاری وجود دارد. برخی عقیده دارند که سنسور شوک باید روی بخش های آهنی اتومبیل نصب شده و به طور محکم بسته شوند تا در معرض لرزش های بیرونی واقع نگردند. با این حال برخی کارشناسان معتقدند نصب سنسور روی آهن کار اشتباهی است چرا که بیشتر دامنه توسط آهن جذب شده و سنسور قادر نیست داده ها را به طور صحیح خوانده و در اغلب موارد در مقابل تاثیرات ضعیف، عکس العمل نشان می دهد.

در سال های اخیر تست های زیادی صورت گرفته تا این موضوع مشخص شود که بهترین مکان نصب شوک سنسور کجاست؟ به نظر می رسد اخیرا درباره نصب شوک سنسور زیر داشبورد ماشین، نتایج خوبی به دست آمده است.

تنظیم شوک سنسور

در صورتی که در این کار تخصص کافی ندارید بهتر است آن را به یک سرویس کار تخصصی جهت پیکربندی سنسور بسپارید. با این وجود اگر می خواهید خودتان به تنظیم سنسور اقدام کنید. ابتدا باید بدانید سنسور در کجای اتومبیل نصب شده و همانطور که ذکر شد معمولا سنسور ضربه زیر داشبورد، زیر فرمان نصب می شود.

در صورتی که خودرو به زنگ هشدار داخلی مجهز است، معمولا محل قرارگیری حسگر شوک در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است. هنگامی که حسگر را پیدا کردید، به کمک پیچ گوشتی مناسب پیچ های آن را مطابق آن چه در دفترچه ارائه شده، بچرخانید. طبق دستورالعمل هایی خود دستگاه می توانید متوجه شوید که کدام پیچ را چرخانده تا حساسیت دستگاه  بیشتر یا کمتر شود.

به این ترتیب شوک سنسور در قسمتی از ماشین جاسازی می شود و در اثر ضربه یا ارتعاش وارد شده به ماشین آژیر را به صدا در می آورد. البته در این سنسور پتانسیل متر یا پیچ تنظیم تعبیه شده که توسط آن می توان حساسیت شوک سنسور را افزایش یا کاهش داد و به میزان دلخواه تنظیم نمود. در برخی از شوک سنسورها دو عدد پیچ تنظیم تعبیه شده که اولی برای ضربه های سبک و دیگری برای ضربات سنگین است.

مزایا و معایب شوک سنسور

در مورد مزایا و معایب شوک سنسور می توان گفت برخی از سنسورها بیش از اندازه به تاثیرات بیرونی حساس بوده و تنها در حالت زنگ خطر فعال می شوند. یعنی حتی به کوچکترین لرزشی حساس بوده و می توانند سبب آزار صاحب خودرو و همسایه های آن ها شوند. همچنین مدل هایی از شوک سنسور به نصب حرفه ای نیاز دارند.

این مدل ها را نمی توان شخصا نصب کرد و باید خودرو را به یک سرویسکار تخصصی سپرد و هزینه خدمات حرفه ای نیز پرداخت شود. این موارد جزو معایب سنسور ضربه به حساب می آید ولی از مزایای مهم آن می توان به تامین امینت خودرو و کاهش نگرانی صاحب خودرو از سرقت اتومبیل اشاره کرد.

انواع شوک سنسور

شوک سنسور از لحاظ نحوه اتصال به دستگاه مرکزی به انواع سیمی و بی سیم تقسیم بندی می شوند. نوع بی سیم شوک سنسور دارای فرکانس های ۳۱۵/ ۴۳۳/ ۸۶۶ مگا هرتز است. شوک سنسور سیمی سنسوری است که روش ارتباط آن با دستگاه دزدگیر مرکزی به کمک سیم کشی صورت می گیرد. و در انواع مکانیکی و برقی به بازار ارائه می شوند. لازم به ذکر است سنسور لرزشی سیمی الکترونیکی به مراتب عملکرد بهتری نسبت به انواع مکانیکی عرضه می کند.

همچنین شوک سنسور سیمی به علت عدم استفاده از باتری داخلی و نیاز به نگهداری نسبت به شوک سنسور بی سیم می تواند هزینه کمتری داشته باشد. در ضمن دقت کنید که در برخی مواقع به علت عدم امکان سیم کشی، استفاده از سنسور مذکور خیلی محدود می شود. شایان ذکر است در مواردی از شوک سنسور سیمی و بی سیم به صورت ترکیبی استفاده می شود.

همچنین در صورت علاقمندی برای آشنایی با نحوه عملکرد سنسور اکسیژن خودرو و سنسور دید در شب خودرو روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *