دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوارض کیست اپیدرموئید و روش های موثر در درمان آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

کیست اپیدرموئید را می توان از دسته مشکلات خوش خیم در بدن دانست که شما می توانید با مطالعه این مقاله با نشانه، علل، تشخیص و روش های درمان این عارضه به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی کیست اپیدرموئید از دسته کیست های خوش خیمی محسوب می شود که معمولا در امتداد سطح مغز به وجود می آید و می تواند با افزایش فشار بر ساختار های مغزی علائمی را در فرد بیمار به همراه داشته باشد. با وجود اینکه جراحی موثرترین روش برای درمان این کیست به شمار می آید اما در مواردی اندوسکوپی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با کیست اپیدرموئید

بهتر است بدانید که در واقع کیست های اپیدرموئید نوعی برجستگی های بزرگ و کوچک غیر سرطانی در زیر پوست هستند که می توانند در هر نقطه ای از پوست به وجود بیایند اما بیشتر در صورت، گردن و بالاتنه ظاهر می شوند. کیست پوست اپیدرموئید رشد کند و آهسته ای دارد و اغلب بدون درد هستند. بنابراین به ندرت برای افراد مشکل ایجاد می کنند.

مشکلات ناشی از کیست اپیدرموئید

معمولا ظاهر نامناسب این عارضه در زیبایی چهره فرد تاثیر می گذارد و به همین خاطر باید سریعا درمان شود. زمانی که کیست ها دچار پارگی یا عفونت شوند فورا برای تخلیه و درمان به پزشک متخصص مراجعه نمایید. بسیاری از افراد این نوع کیست را با کیست های چربی اشتباه می گیرند اما لازم است بدانید که هر دوی آن ها با یکدیگر متفاوت هستند.

بروز کیست های چربی در بدن کمتر رخ می دهد و از دسته مشکلات رایج نیست. کیست های چربی از غدد موجود در زیر پوست تشکیل می شوند و مایع چرب و روغنی ایجاد می کنند که موجب چرب شدن پوست و مو می شود.

علت ایجاد کیست های اپیدرموئید:

به طور کلی سطح پوست که به آن اپیدرم نیز گفته می شود از یک لایه ی نازک و محافظ سلول های داخلی ساخته شده است. این کیست معمولا زمانی شکل می گیرد که این سلول ها به عمق زیرین پوست نفوذ کنند و فرآیند تکثیرشان از کنترل خارج شود.

این رشد غیرطبیعی سلول ها ممکن است ناشی از آسیب دیدن فولیکول مو و یا غدد چربی در زیر پوست باشد. گاهی اوقات کیست بر اثر بسته شدن منافذ وست به دلایل مختلف ایجاد می شود. همانطور که می دانید خود سلول های اپیدرم دیواره های کیست را تشکیل می دهند و سپس پروتئین کراتین را به درون آن ترشح می کنند. کراتین ماده ای ضخیم و زرد رنگ است که گاهی موقع درمان پزشک آن را از داخل کیست تخلیه می کند.

  •  آرون گروپس

علت های ایجاد کیست اپیدرموئید

نشانه های ایجاد کیست اپیدرموئید:

  • علائم کیست اپیدرموئید شامل مواقع فوق می باشد:
  • یک برجستگی گرد در زیر پوست
  • خارج شدن مایعی زرد رنگ که بوی بدی دارد
  • یک جوش سر سیاه که به مرکز کیست متصل است
  • التهاب، قرمزی، تورم و حساسیت

چگونگی تشخیص کیست درموئید:

برای تشخیص تومور اپیدرموئید معمولا پزشک فرد بیمار را معاینه بدنی می کند. سپس درباره علائم و نشانه های بیماری از فرد بیمار سوال می پرسد. همچنین در صورت نیاز ممکن است به بیمار توصیه کند تا آزمایشات تصویر برداری را انجام دهد.

معمولا مطالعات تصویربرداری مانند MRI و یا سی تی اسکن به پزشک کمک می کند تا تورمور اپیدرموئید را تشخیص دهند. تصویربرداری MRI در یافتن کیست های داخل جمجمه یا داخل مغز دقیق تر عمل می کند زیرا محل قرارگیری آن ها و درگیری سایر ساختار ها را به وضوح نشان خواهد داد. همچنین MRI در تعیین پارگی کیست دقیق تر عمل می کند.

نشانه های کیست در بدن

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک:

اغلب کیست های اپیدرموئید موجب ایجاد مشکل نمی شوند و عمدتا به درمان نیاز ندارند. با این حال در صورت بروز موارد فوق می توانید به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

  • رشد سریع کیست یا اپیدرموئید
  • تاثیر بر اعتماد به نفس شما و یا تاثیر بر زیبایی چهره تان
  • پارگی یا دردناک شدن و یا عفونی شدن کیست
  • بروز کیست در نواحی که به صورت مداوم تحریک می شوند.
  • وجود کیست در بخش های غیر معمول مانند انگشتان دست یا پا

روش های درمان کیست اپیدرموئید:

امروزه روش های مختلفی برای درمان کیست اپیدرموئید مطرح شده اند که در ادامه سعی داریم موثر ترین و کاربردی ترین این روش ها را شرح دهیم:

راهکار های درمان کیست درموئید

  • جراحی کم تهاجمی:

نوع جراحی برای حذف تومورهای درموئید و اپیدرموئید به محل آن ها بستگی دارد. معمولا پزشکان برای درمان تومور های درموئید در قاعده جمجمه یا قسمت فوقانی ستون فقرات روش جراحی آندوسکوپی آندونازال را توصیه می کنند.

همچنین با استفاده از روش Endoscopic Endonasal می توان کیست های اپیدرموئید پایه جمجمه را برداشت. این رویکرد پیشرفته و کم تهاجمی به جراحان اجازه می دهد تا از طریق کانال طبیعی بینی، بدون ایجاد برش باز به تومور دسترسی پیدا کنند. سپس جراحان کیست را از طریق بینی و حفره های بینی برمی دارند.

  • جراحی باز قاعده جمجمه:

بر اساس محل تشکیل کیست گاهی بهترین روش جراحی، روش های باز خواهند بود که از طریق روش های مختلفی صورت می گیرند. این مسئله به ویژه در مواردی که بیماری در بخش هایی از مغز در نزدیکی استخوان گوش باشد کاربرد خواهد داشت.

چگونگی تشخیص کیست خوش خیم

عوارض ناشی از کیست در بدن:

به طور کلی عوارض احتمالی ناشی از کیست های اپیدرموئید شامل موارد فوق خواهند بود.

  • التهاب:

این کیست می تواند متورم شده و تحریک شود حتی اگر دچار عفونت نشده باشد. در واقع کیست درموئید ملتهب به سختی برداشته می شود. همچنین پزشک نیز احتمالا برداشت کیست را مدتی به تاخیر می اندازد تا التهاب آن فروکش نماید.

  • عفونت:

کیست های اپیدرموئید می توانند عفونی و کمی دردناک باشند.

  • پارگی:

کیستی که پاره شود می تواند منجر به عفونت شود و در آن صورت فرد سریعا به درمان نیاز خواهد داشت.

  • سرطان پوست:

در موارد نادر این کیست می تواند منجر به بروز سرطان پوست شود.

شکل کیست در زیر میکروسکوپ:

این کیست زمانی که در زیر میکروسکوپ بررسی می شود دارای یک ساختار گرد مانند است که توسط سلول های سنگفرشی پوشیده شده است. سلول های سنگفرشی نوعی بلوغ مشابه به آنچه در سطح پوست دیده می شود را نشان می دهند. داخل کیست نیز ممکن است با بقایای کراتین پر شود که مشابه کراتین موجود در سطح پوست خواهد بود.

عوارض کیست درموئید در بدن

این کیست ها ممکن است باز شده یا پاره شوند. این مسئله می تواند منجر به بروز درد و التهاب همانطور که از داخل کیست به بافت اطراف می ریزد، شود. کیست اپیدرموئید زمانی که زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد آسیب شناس شما ممکن است سلول های ایمنی ویژه ای به نما سلول های غول پیکر چند هسته ای و سایر سلول ها را مشاهده نماید که این سلول های التهابی مزمن در درم اطراف کیست پاره شده است.

پس از اتمام مبحث کیست اپیدرموئید نیز پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب درمان کیست نابوتین و درمان کیست سباسه نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *