دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

انواع همدلی و ویژگی های هر کدام

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

با آگاهی نسبت به انواع همدلی می توانید در موقعیت های مختلف از موثرترین آن ها استفاده کنید. همدلی شناختی، عاطفی و دلسوزانه مهم ترین نوع آن ها است که همدلی دلسوزانه در میانه روترین حالت آن قرار دارد.

احساسات بخش مهمی از افکار و شخصیت یک فرد را شکل می دهد. همه ما تنها زمانی می توانیم با یکدیگر ارتباطی مثبت و سازنده داشته باشیم که به درک درستی از احساسات یکدیگر برسیم. همدلی که نقش مهمی در این ارتباطات دارد، شامل ابعاد مختلفی است. ما در این بخش راجع به انواع همدلی بیشتر صحبت می کنیم.

همدلی عاطفی چیست

انواع همدلی چیست و چه ویژگی هایی دارند؟

زمانی که شما هنگام ارتباط با یک فرد به احساسات درونی و عنوان نشده یک فرد پی می برید در واقع با او همدلی داشته اید. اما نکته مهم در این ارتباط ها نوع همدلی است. اینکه شما چگونه با فرد مقابل خود ابراز همدردی می کنید، تاثیر مهمی در برقراری ارتباط ها دارد. همدلی در واقع یکی از راه های شناخت احساسات است که در ادامه با انواع آن آشنا می شوید.

۱- همدلی شناختی:

شاید ساده ترین و ابتدایی نوع از همدلی باشد. زمانی که شما تنها به احساسات فرد و یا اینکه به چه چیزی فکر می کند، پی ببرید از این نوع همدلی استفاده کرده اید. تمرکز این نوع همدلی ها بر روی درک، هوش و تفکر فرد است. این نوع همدلی به خودی خود می تواند، کمک کننده باشد. در ادامه با مزایا و معایب آن آشنا می شوید.

مزایا:

نقش این همدلی در مذاکرات مثبت بوده و به روابط کمک خواهد کرد. موجب انگیزه دادن به دیگران می شود. موجب شناسایی دیدگاه های مختلف می شود. مهارت بالای مدیران در این نوع همدلی موجب بازدهی بالای کارمندان خواهد شد.

معایب:

زمانی که همدلی شناختی باشد، نمی تواند در احساسات عمیق فرد نفوذ داشته باشد. شما با این همدلی نمی توانید به جای شخص دیگری باشید. این همدلی به شناخت افکار و احساسات مربوط بوده و با دانش در سطح فکری تعیین می شود. مثل اینکه درک یک غم یا اندوه در واقع همان غم نیست.

این نوع همدلی تنها برای وارد شدن به یک شخص و برقراری ارتباط با او است. این همدلی تنها به مشکلات فرد پاسخ داده و برای افرادی که در موقعیت های خاص و منطقی هستند به کار می رود. افرادی که از این همدلی استفاده می کنند، اغلب سرد به نظر می رسند.

  •  آرون گروپس

چند نوع همدلی داریم

۲- همدلی عاطفی:

“من تو را حس می کنم” این معنای اصلی همدلی عاطفی است. این یکی از انواع همدلی بوده و در این همدلی تماس و گفت و گو با دیگران موثر بوده و معلمان یا مشاوران از این نوع همدلی استفاده می کنند. در این همدلی شما به راحتی خودتان را در موقعیت دیگران تصور می کنید. تمرکز این همدلی بر روی احساسات جسمی، نورون های آینه ای مغز و احساسات است.

مزایا:

در این موقعیت ها شما می توانید، روابط قوی بین فردی داشته باشید. روابط حرفه ای در مربی گری، مدیریت منابع انسانی و بازاریابی بخش عمده ای از امتیازات این روابط به شمار می آید. این روابط دارای معایبی است که در زیر به آن اشاره می کنیم.  یکی از راه های درک احساسات دیگران این همدلی است.

معایب:

در برخی از شرایط استفاده از این نوع همدلی ها برای فرد طاقت فرسا بوده و احساسات را به شدت درگیر می کند. این همدلی یک واکنش هیجانی و مقابله ای است. زمانی که در عروسی خواهر خود گریه می کنید، واکنشی مقابله ای به احساسات خواهرتان نشان داده اید. این همدلی در واقع تجربه مستقیم احساسات دیگران است.

گلدمن می گوید: نورون های آینه ای مغز به نوعی عمل می کند که حیوانات با دیدن عملکردی از حیوان به همان شکل رفتار خواهند کرد. این همدلی ممکن است به قدری شدید باشد که افراد نتوانند احساسات خود را کنترل کنند. این احساسات در روابط موجب فرسودگی می شود.

انواع همدلی

۳- همدلی دلسوزانه:

همدلی دلسوزانه یکی دیگر از انواع همدلی است. مبنای این همدلی بر این تصور است که “من به تو کمک می کنم چون نیاز به کمک داری” افرادی که از این نوع همدلی استفاده می کنند، همیشه برای کمک کردن به دیگران داوطلب هستند. در واقع این افراد یک شهروند خوب محسوب می شوند. احساس، عمل و هوش نقطه تمرکز این همدلی است.

  • مزایا: این نوع همدلی به وجود شخص توجه می کند.
  • مشکلات: این همدلی ترکیبی بوده و مشکلات خاصی نخواهد داشت.

این همدلی در اغلب موارد ایده آل بوده مابین همدلی شناختی و عاطفی قرار دارد. در همدلی شناختی فرد نسبتا سرد به نظر می رسد. در همدلی عاطفی ممکن است احساسات به طور شدیدی درگیر شوند. اما در همدلی دلسوزانه هم عواطف در نظر گرفته شده و هم موقعیت مورد توجه است.

همدلی شناختی اغلب در محیط های کاری کاربرد دارد. شما هنگام مذاکره می توانید از این همدلی استفاده کنید. همدلی احساسی یا عاطفی اغلب در روابط با نزدیکان و عزیزان کارایی دارد و به همین دلیل جلوی منطق را می گیرد.

تاثیر همدلی کردن

در همدلی دلسوزانه زمانی که عزیزی با حالت گریه با شما حرف می زند از او می خواهید تا درباره احساساتاش صحبت کند. شما بعد از صحبت کردن تجربیات عاطفی خود را با او در میان می گذارید. این همدلی میانه رو بوده و کاربرد هوش هیجانی در آن بالا است. در این نوع از انواع همدلی ما با احساسات یک فرد را تحمل نمی کنیم بلکه با آگاهی کامل به راهنمایی و همدردی با او می پردازیم.

نتیجه گیری:

برای داشتن یک همدلی موثر ابتدا باید عواطف دیگران را حس کنیم و بعد به دنبال ارائه راهکار به فرد مقابل باشیم. همدلی داشتن یک طیف وسیع دارد که از بی اعتنایی تا یاری رساندن به دیگران ادامه دارد. از نظر سینگر همدلی کردن با دیگران در واقع یافتن احساسات فرد مقابل درون خود است. راه های متعددی برای تقویت همدلی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

همدلی در موقعیت های متعددی ایجاد می شود. همدلی در محیط کار، در محیط دوستان و خانواده هر یک به شکل های مختلفی صورت می گیرد. شما باید با آگاهی کامل از موقعیت ها همدلی های مختلفی را به کار بگیرید تا نتایج مثبت و مطلوبی از ان را کسب کنید. این همدلی در محیط های اجتماعی گسترده تر بوده و فرد را به سوی یاری رساندن به دیگران می کشاند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *