دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آثار مثبت تخیل در کودکان

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

تخیل یکی از ضروری ترین جنبه های شخصیتی دوران کودکی محسوب می شود. این توانایی به کودک کمک کرده که بسیاری از مهارت های مهم در تمام زندگی اش را بیاموزد. این مطلب به فایده تخیل در کودکان می پردازد.

قدرت تخیل در کودکان بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار دارد و این امر بر رشد فردی کودک تاثیر مهمی می گذارد. تخیل سبب رشد مهارت های مختلفی در کودکان می گردد. اگر مایلید تا بدانید تخیل در کودکان چه فوایدی دارد با ادامه مطلب همراه ما باشید.

تخیل در کودکان چه فوایدی دارد؟

تخیل به کودک کمک کرده بسیاری از مهارت های مهم در تمام طول زندگی خود را بیاموزد. اکثر کودکان با یک شی مثل یک جعبه یا یک تکه پارچه تخیل یک قلعه یا شنل یک ابرقهرمان داشته و در دنیای خیالی خود غرق می شوند. آن ها می توانند ساعت ها با این وسایل نقش آفرینی نمایند. از این رو قدرت تخیل در کودکان برای بسیاری از محققین مورد توجه قرار گرفته و این موضوع در روند رشد فردی کودک اهمیت زیادی دارد.

قدرت تخیل سبب افزایش خلاقیت و توان حل مسئله بچه ها شده که در بزرگسالی به آن نیاز دارند. از این رو تا حد ممکن کودک را تشویق کرده که بازی های تخیلی انجام دهد. در این صورت فرصت رشد، یادگیری و خلاقیت را به آن ها می دهد. در این مطلب بیشتر با اهمیت و فواید تخیل در کودکان آشنا می شوید.

۱. تقویت رشد اجتماعی و  عاطفی

تخیل سبب تقویت رشد مهارت های اجتماعی، عاطفی، فیزیکی و حل مسئله در کودکان می شود. این ویژگی ها مهارت هایی هستند که باید در ابتدای دوران کودکی صورت بگیرند. چرا که این مهارت ها نشانه های خوبی برای درک رشد کلی کودک می باشند. ولی بیشتر جنبه بازی و وانمود کردن فعالیت ها بوده که برای بچه ها سرگرم کننده می باشد.

هنگامی که کودک خود را جای شخصیت های دیگر می گذارد، در حقیقت تمرین کرده که شخص دیگری بودن چطور است. این عمل به آن ها کمک کرده که حس همدلی و درک دیگران در او گسترش یابد. وانمود کردن در بازی یک راه عالی برای کودکان بوده که در آن مرزهای خود را شناسایی نماید. در ضمن آن ها در بازی می آموزند که در مواقع برانگیختگی کنترل خود را از دست نداده و تجربه ای از تعاملات اجتماعی پیدا کنند.

  •  آرون گروپس

۲. افزایش عزت نفس

تظاهر کردن سبب افزایش عزت نفس کودکان شده و در اعتماد به نفس آن ها موثر است. از آنجا که کودک کنترل خیلی کمی بر زندگی اش دارد. این که به طور مثال در تخیل خود فردی است که سازنده یک آسمان خراش بوده یا قهرمانی است که از سیاره دفاع می کند به او قدرت بخشیده و به این ترتیب با توانایی های خود آشنا شده و زمینه بروز استعدادهایش فراهم می شود.

۳. رشد خلاقیت

یکی از آشکارترین فواید انجام بازی تخیلی ارتقای خلاقیت ذهنی می باشد. تخیل به کودک مهارت هایی را می آموزد که در آینده برای حل خلاقانه مسائل و قدردانی از تلاش های هنری به آن ها احتیاج دارند. رشد خلاقیت در جذب موفقیت، کشف و ابداع موضوعات جدید در آینده توسط کودک تاثیر دارد.

در ضمن پرداختن به این ویژگی در سنین کمتر سبب پرورش توانایی درک انواع مختلف هنر، تجسم شخصیت ها و موقعیت های فیلم و کتاب در بچه می شود. از این رو اهمیت دادن به تخیل در کودکان بر زندگی آتی آن ها تاثیر شایانی دارد.

۴. تقویت رشد جسمانی

بیشتر بازی های خلاقانه فرصت خوبی برای فعال بودن و ورزش کردن در اختیار کودک می گذارد. برای کودکان در سنین پایین که هنوز در تلاش برای تقویت مهارت حرکتی خود هستند، بازی تخیلی تمرین های زیادی در زمینه فعالیت های حرکتی مختلف ایجاد می کند. در حین بازی، کودک برای تظاهر به شخصیت مدنظر از مهارت های حرکتی مانند بالا رفتن یا پریدن کمک می گیرد.

در ضمن فعالیت های ظریف مثل استفاده از پول، غذا خوردن، لباس پوشیدن و … را یاد می گیرد. همچنین کودکان ماشین های کوچک یا عروسک ها و مجسمه های خود را نیز به تخیل خود وارد می کنند. بازی تخیلی کمک می کند کودک خردسال بیاموزد چطور حرکات و رفتارش را کنترل نماید.

۵. تقویت مهارت ارتباطی

قدرت تخیل در کودک، خود را در بازی های تخیلی با تاثیر بر مهارت های ارتباطی نمایان می سازد. این نوع بازی ها سبب می شود کودک موقعیت هایی که هر روز مشاهده می کند، یا داستان هایی که می شوند را به نمایش بگذارد. کودک ممکن است خود را به جای والدین ، اشخاص دیگر یا شخصیت های داستان ها و فیلم ها تصور نماید.

با انجام تخیل دایره زبان واژگان کودک توسعه پیدا کرده و می آموزد از کلمات چطور استفاده کند. ضمنا کودکان حین بازی با همسالان خود ارتباط برقرار نموده و مهارت های گوش دادن را تمرین خواهند کرد. کودک در لابه لای بازی و صحبت با دوستان معنای پشت کلمات را یاد گرفته و سبب تقویت ارتباط بین کلمات نوشتاری و گفتاری اش می شود. این مهارت های کلامی در آینده برای جذب موفقیت کودکان اهمیت زیادی دارد.

۶. افزایش قدرت تفکر

در بازی های تخیلی انواع قابلیت های حل مسئله کاربرد داشته به طور مثال، ممکن است در زمینه انتخاب مصالح جهت ساختن قلعه، یا ایجاد شی جدید از وسایل معمولی باشد. ضمنا افزایش قدرت تفکر کمک می کند تا مشکلاتی که طی بازی روی می دهد نیز حل شود.

مثلا وقتی دو کودک دوست دارند در نقش مشابهی بازی کنند یا مشکلی در داستان بازی روی می دهد، توانایی حل مسئله دارند. از این رو کودک با ارتقای مهارت فکری از پس مشکلات خود بر می آید.

استفاده از قدرت تخیل در حقیقت آغاز گر افکار انتزاعی می باشد. کودکی که می تواند قصر پادشاه را در یک تپه شنی ببیند یا شام خوشمزه ای را در یک ساندویچ گلی تصور نماید در حقیقت در حال پروراندن تفکر سمبولیک می باشد. این مهارت در مدرسه اهمیت زیادی دارد زیرا در این مقطع کودک باید اعداد را که سمبل گروهی از موضوعات می باشند و حروف را که سمبل اصوات هستند، و … بیاموزد.

۷. تمرین مهارت های زبانی

بچه ها در بازی با دوستان خود گفتگوهای زیادی دارند. از این رو دامنه لغات آن ها گسترش پیدا می کند. همچنین ساختار جملات  آن ها نیز پیشرفت داشته و به مهارت های ارتباطی آن ها اضافه می شود. در ضمن دایره واژگانی بچه ها با انجام بازی های تخیلی یا گوش دادن به تعداد بسیاری قصه های پادشاهان، پریان، ماجراهای مختلف کتاب ها یا داستان های ابداعی توسط اطرافیان دایره افزایش پیدا می کند.

۸. تقویت استقلال داشتن

تخیل به کودک این اجازه را می دهد خود را به جای هر شخصیتی قرار دهد و چیزهایی که آموخته را تمرین نماید. همچنین شرایط را مطابق با تصوراتش پیش برد. به طور مثال پسر قهرمانی باشد که با یک جادوگر مقابله می کند تا جلوی بدی را بگیرد یا در نقش کسی است که دوستان خود را از غرق شدن یک کشتی نجات می دهد.

چنین تصوراتی این حس را در کودک ایجاد کرده که در موقعیت های نا آشنا و ترسناک هم قوی بوده و کنترل اوضاع را در دست بگیرد.

۹. سازگاری اجتماعی

کنار آمدن و سازگاری اجتماعی در هر سنی یک مشکل محسوب می شود. هنگامی که کودک برای ساخت قلعه ای از ماسه و چوب با همسالان شروع به همکاری می کند. نه تنها در حال کشف یک جهان خیالی است بلکه در حال فراگیری قوانین پیچیده و واقعی دنیا است که چطور تعامل اجتماعی داشته و تعارضات خود را حل کند.

۱۰. غلبه بر ترس ها

بازی تخیلی به کودک کمک کرده بر ترس ها و نگرانی هایش غلبه نماید. با بازی در نقش یک هیولای بزرگ که زیر تخت مخفی شده کودک کنترل بر او را در خود حس کرده و آن هیولا در تصورش آنقدر ها هم بد و بزرگ دیده نمی شود. در ضمن بازی تخیلی کمک کرده کودک احساسات کلافه کننده درون خود مانند خشم نسبت به والدین یا خواهر و برادرها را تخلیه کنید.

از این رو برای پرورش و افزایش سطح تخیل کودک، هر روز برای وی کتاب بخوانید. کتاب این فرصت را به کودکان می دهد که در خیال خود دنیاهای دیگری را تصور کرده و برای خود جهان جدید خلق نمایند. همچنین برای آشنایی با نحوه رفتار با خیال پردازی کودکان و دوستان خیالی کودکان روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *