دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علائم اختلال نشخوار کودک و عوامل افزایش خطر ابتلا به آن

  • سعیده ستاری
  • ۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

اختلال نشخوار در کودک نوعی اختلال غذایی می باشد که والدین را نگران کرده است علاوه بر کودکان، بزرگسالان هم به این اختلال مبتلا می شوند. امیدوارم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

اختلال نشخوار کودک یا سندروم نشخوار کودکان نوعی اختلال غذایی بسیار رایج می باشد که در کودکان دیده می شود. به عنوان یک پدر و یا یک مادر، شما در دروان کودکی یا اوایل کودکی فرزندتان، با مشکلات زیادی روبرو می شوید.

دلایل اختلال نشخوار کودک

اختلال نشخوار کودک چیست؟

این مشکلات کم و بیش شامل بعضی از اختلالات جسمی یا دیگر موارد می باشد. از بین این اختلالات که امکان دارد نوزاد یا کودک شما از آن عذاب بکشد، اختلال نشخوار کودکان یکی از موارد آزار دهنده و با اهمیت است. اختلال نشخوار کودکان، نوعی اختلال در خوردن غذا می باشد. این یک وضعیت خاصی محسوب می شود که در آن نوزاد یا کودک غذا را از بالا می آورد و مرتبا جویدن آن را آغاز می کند. پس زدن غذا از معده و سپس جویدن آن در این اختلال، بلعیدن دوباره آن را در پی دارد. در بیشتر موارد، غذا به واسطه کودک به بیرون ریخته می شود. نارسایی مجدد زمانی رخ می دهد که غذای تازه دریافت شده به مری، گلو و دهان بر می گردد. اما به صورت استفراغ یا غیر ارادی و اجباری از دهان خارج نمی شود. عموما کودکانی که به این اختلال دچار هستند، الگوی غذایی طبیعی دارند. عادت نشخوار در غذا، پیش از اینکه به عنوان یک اختلال مطرح شود و به درمان احتیاج پیدا کند، باید حدود یک ماه در کودک شما ادامه پیدا کند.

دلایل سندروم نشخوار کودک

دلایل سندروم نشخوار کودک

سندروم نشخوار کودکان بیشتر با پر خوری عصبی، بیماری ریفلاکس معده و مری و گاستروپارزی اشتباه گرفته می شود. بعضی از اشخاص که به اختلال نشخوار کودک مرتبط با اختلال تخلیه رکتوم مبتلا هستند که در آن هماهنگی ضعیف عضلات کف لگن به یبوست مزمن منجر می شود. قبل از این به نظر می رسید که این بیماری در نوزادان و افراد دارای ناتوانی در رشد بیشتر رایج می باشد. هم اکنون مشخص شده است که این بیماری به سن ربطی ندارد، چون امکان دارد در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان اتفاق بیوفتد. سندروم نشخوار کودکان بیشتر در افرادی که به افسردگی و اضطراب یا دیگر اختلالات روانپزشکی دچار هستند، اتفاق می افتد.

تحقیقات پزشکی در این زمینه نتوانسته است علت مناسبی را برای اختلال نشان بدهد. با این وجود، قاطع ترین علل هایی که موجب به وجود آمدن این اختلال در کودک شده، عمدتا روانشناختی است که بررسی ها نشان داده است که در صورت بروز استرس و اضطراب اختلال نشخوار در کودک مشاهده  می شود. در حقیقت با این کار، کودک به نوعی به دنبال مبارزه با تنش های روانی موجود در محیط پیرامونش می باشد. بررسی ها نشان دهنده این است که جویدن مداوم به واسطه اکثر کودکان موجب آرامش آنها می شود. علت دیگری که می تواند این اختلال را تحریک نماید، یک بیماری طولانی مدت می باشد. به صورت کلی دلیل اصلی این اختلال اصلا مشخص نمی باشد. این اختلال می تواند در هر کودک بالای سه ماه تاثیرگذار است.

دلیل اختلال نشخوار کودک

  •  آرون گروپس

نشانه ها و علائم

چطور قادر هستید تشخیص بدهید که فرزند شما به اختلال نشخوار کودکان دچار می باشد؟ جدا از اینکه عادت بازگشت غذا از معده، دائما و به مدت یک ماه به طول بیانجامد، نشانه های دیگری برای تشخیص این اختلال در کودکان نیز وجود دارد. به وسیله آن علائم و نشانه ها، احتمال دارد شما بتوانید بفهمید کودک شما از این اختلال عذاب می کشد یا نه. این نشانه عبارت است از:

  • کاهش وزن کودک
  • پرتاب غذا از دهان به بیرون
  • بوی بد دهان و شکاف لب
  • حرکاتی مثل قوس پشت، سفت شدن عضلات شکم و نگه داشتن سر به عقب در کودک
  • رنج کشیدن کودک از مشکلات گوارشی و معده درد

اگر چه این نشانه های اختلال نشخوار کودکان قطعی نمی باشد. ولی می توانند نشان دهنده این باشند که کودک شما امکان دارد از این اختلال رنج ببرد. علائم و نشانه های اختلال نشخوار کودکان در خردسالان و بزرگسالان یکسان می باشد. بزرگسالان به احتمال زیاد غذای پس زده را تف می کنند. کودکان به احتمال زیاد مواد غذایی را دوباره احیا می کنند و دوباره آن را می بلعند.

دلیل سندروم نشخوار کودک

آیا این اختلال یک اختلال خوردن می باشد؟

اختلال نشخوار کودکان یا سایر اختلالات خوردن، به خصوص با پرخوری عصبی مرتبط می باشد، ولی چگونگی ارتباط این شرایط هنوز مشخص نمی باشد:

  • عقب ماندگی همیشه در رابطه با اختلال غذایی دیگری مثل بی اشتهایی عصبی، اختلال پرخوری یا پرخوری عصبی اتفاق نمی افتد.
  • بازگشت منظم غذا حداقل برای یک دوره یک ماهه. غذای پس زده شده امکان دارد تف شود، دوباره احیا یا دوباره قورت داده شود.
  • نارسایی مجدد در اثر یک بیماری پزشکی، مانند اختلال دستگاه گوارش نیست.
  • زمانی که نارسایی در کنار اختلال فکری یا رشد دیگری اتفاق می افتد، علائم به گونه ای شدید می باشند که به کمک پزشکی احتیاج دارند.

درمان اختلال نشخوار کودک

عوامل افزایش خطر ابتلا به اختلال نشخوار خردسالان

اختلال نشخوار در خردسالان می تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار بدهد، ولی این بیماری بیشتر در خردسالان و کودکان دارای معلولیت ذهنی مشاهده می شود. بعضی از منابع می گویند اختلال نشخوار کودکان به احتمال زیاد زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. ولی برای تایید این مورد به مطالعات بیشتری احتیاج می باشد. عوامل دیگری که امکان دارد خطر ابتلا به اختلال نشخوار کودکان را در خردسالان و بزرگسالان بیشتر می کند به شرح زیر است:

  • سابقه بیماری روانی در کودک و بزرگسالان
  • سابقه تجربه استرس زا
  • تحت یک عمل جراحی بزرگ
  • تجربه یک اختلال روانپزشکی
  • سابقه بیماری حاد

برای شناسایی چگونگی تاثیر این عوامل در اختلال نشخوار کودکان تحقیقات زیادی لازم می باشد.

درمان سندروم نشخوار کودک

مضرات سندروم نشخوار در کودک

سندروم نشخوار فوری و درمان نشده می تواند به لوله بین دهان و معده صدمه بزند. سندروم نشخوار کودکان قادر است موجب موارد زیر شود:

  • سوء تغذیه در کودک و بزرگسالان
  • کاهش وزن ناسالم
  • انزوای اجتماعی
  • بوی بد دهان
  • فرسایش دندان

معالجه سندروم نشخوار در کودک

هیچ جریان تشخیصی واضح و روشنی برای این اختلال وجود ندارد. درمان به حذف سایر اختلالات و همچنین سن و توانایی شناختی بستگی دارد.

دارو

اگر نشخوار مکرر به مری صدمه بزند، امکان دارد داروهای مهار کننده بمب پروتون مثل ازومپرازول (نکسیوم) یا امپرازول تجویز شود. این دارو ها قادر هستند از پوشش مری مراقبت نماید. بعضی از افراد مبتلا به سندروم نشخوار کودکان امکان دارد از درمان با دارو استفاده نمایند که در تسکین معده در دوره بعد از غذا تاثیر گذار است.

معالجه اختلال نشخوار کودک

رفتار درمانی

رفتار درمانی برای معالجه افراد فاقد معلولیت رشد که دارای سندروم نشخوار کودکان می باشند بسیار مفید می باشد.در این تنفس دیافگرام از انقباضات شکم و بازگشت دوباره پیشگیری می کند. بیوفیدبک قسمتی از رفتار درمانی برای سندروم نشخوار کودکان می باشد. در طول بازخورد زیستی، عکس العمل ها می تواند به شما فرزندتان کمک نماید تا مهارت های تنفسی دیافراگماتیک را برای مبارزه با نشخوار دوباره آموزش ببینید. برای نوزادان، درمان به طور معمول کار با والدین یا مراقبان برای تغییر محیط و رفتار کودک می باشد. شما باید با یک پزشک مشورت نمایید و به دنبال اصلاح رفتار کودک خود باشید. بهترین راه برای مطمئن شدن از جلوگیری ابتلا فرزندتان به سندروم نشخوار کودکان، به وجود آوردن محیطی آرام و به دور از استرس در خانواده می باشد.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید به جهت آشنایی بیشتر با مطالبی در زمینه کودک و والدین بر روی لینک هایی چون پرخوری در کودکان و بی میلی کودکان به غذا کلیک فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *