دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دلیل حذف سیاره پلوتو از منظومه شمسی

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

دلیل حذف سیاره پلوتو که یکی از بزرگ ترین سیاره های منظومه شمسی می باشد را برای شما بررسی می کنیم و شما می توانید اطلاعات خوبی را در این مورد کسب کنید.

پلوتو را امروزه یکی از سیاره ها نمی دانند و این در حالی می باشد که زمانی که این سیاره در سال ۱۹۳۰ کشف شد تا سال ۲۰۰۶ نیز جزئی از سیاره ها بود. در ادامه اطلاعاتی به شما خواهیم داد تا متوجه شوید که چرا این سیاره از میان سایر سیاره ها برداشته شده و دیگر اختر شناسان پلوتو را سیاره نمی دانند و دلیل حذف سیاره پلوتو چه می باشد.

دلیل حذف سیاره پلوتو

دلیل حذف سیاره پلوتو از میان سیارات

پلوتو یکی از سیاره هایی بوده که دارای جرم بسیار زیادی است و امروزه بنا به تعریف هایی که سازمان بین المللی اختر شناسان بیان کرده است این سیاره یکی از سیاره های کوتوله می باشد و نمونه ای اولیه از اجرام فرانپتونی است.

مدار این سیاره برخلاف سایر سیاره ها دایره ای نمی باشد و مداری بیضی شکل دارد و خروج از مرکز این مدار بسیار زیاد و غیر عادی می باشد. پلوتو کشیدگی خاصی دارد و این کشیدگی به گونه ای می باشد که آخرین سامانه خورشیدی در دو نقطه آن تقاطع دارد.

هر بار گردش پلوتو به دور خورشید ۲۴۸ سال طول می کشد و فاصله پلوتو از خورشید زمانی که در اوج مداری قرار می گیرد حدودا ۴۹ واحد نجومی است و این بدین معنا می باشد که این فاصله ۵۰ برابر بیشتر از فاصله زمین تا خورشید می باشد. در کوتاه ترین فاصله این سیاره تنها ۲۹ واحد نجومی از خورشید فاصله دارد.

پلوتو به صورت کلی بعد از نپتون قرار می گیرد و هر یک سال پلوتویی برابر ۲۴۸ سال زمین می باشد و ۲۰ سال از این ۲۴۸ سال که پلوتو در حال گردش به دور خورشید می باشد از سیاره نپتون می گذرد.

  •  آرون گروپس

حذف پلوتو از میان سایر سیارات

در آخرین باری که این اتفاق برای پلوتو روی داد  تاریخ ۲۱ ژانویه در سال ۱۹۷۹ بود و پلوتو مدار نپتون را قطع کرده و وارد این مدار می شود و در سال ۱۹۹۹ در روز ۱۱ ام فوریه مدار مدار نپتون را قطع کرد تا خارج شود و در فاصله ای بسیار نزدیک تر به خورشید قرار گرفت.  برای دوباره دیدن این حالت باید تا سپتامبر ۲۲۲۶ صبر کرد.

همین رویداد به ظاهر ساده توانست این سیاره را از میان سیاره ها حذف نماید و در لیست سیاره های کوتوله قرار بدهد. به صورت کلی این سیاره دیگر ویژگی های سیاره ها را نداشت و دارای ۴ ویژگی سیاره های کوتوله شد.

ویژگی های سیاره های کوتوله ۴ مورد می باشد. اولین ویژگی این سیاره ها گشتن به دور خورشید و روی مدار، داشتن جرم زیاد برای خودگردانی و غلبه کردن بر نیرو های جسم صلب، سومین ویژگی این سیاره ها داشتن شکلی گرد و آخرین ویژگی آن ها این است که تمامی مدار از اجرام ریز و درشت باشد و قمری نداشته باشند.

حذف پلوتو از میان سیارات

به صورت کلی دیگر هیچ فردی سیاره پلوتو را جزئی از سیارات نمی داند و امروزه این سیاره در میان سایر سیاره های کوتوله جای می گیرد. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی در زمینه سیاره نپتون و سیاره مریخ بدست آورید و آگاهی های خود را در مورد اختر شناسی افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *