دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جدی ترین عوارض نداشتن دوست کدامند؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

زندگی بدون دوست کیفیتی نداشته و سرد و بی انگیزه است. حتی در شرایط سخت زندگی بدون حضور دوست با ناامیدی و یاس همراه می شود. این مطلب به عوارض نداشتن دوست می پردازد.

دوست تاثیر مهمی در زندگی هر فردی دارد و سبب امید و انگیزه می شود. از این رو افرادی که از روابط دوستانه محروم می شوند، حس بدی پیدا کرده و چالش های زیادی را به تنهایی تحمل می کنند. در این مطلب به عوارض نداشتن دوست می پردازیم.

آشنایی با عوارض نداشتن دوست

همانطور که می دانید دوستان تاثیر مهمی در زندگی دارند و امید و انگیزه ایجاد می کنند. از این رو افرادی که از روابط دوستانه محروم می گردند، حس بدی پیدا کرده و تنهایی فشار زیادی به همراه می آورد. اگر همواره منزوی و تنها باشید و دوستی پیدا نکنید یا رفتار دوستانه کوتاه مدتی دارید، بهتر است رفتار خود را بررسی کنید.

ما در این مطلب به عوارض و آسیب های نداشتن دوست از نظر روانشناسی می پردازیم. ابتدا بهتر است از خود سوال کرده که آیا بدون دوست زندگی امکان پذیر است؟ آیا این موضوع پیامدی برای سلامت روانشناختی به همراه دارد؟ امروزه بیشتر افراد روزهای عادی شان را بدون داشتن اعتماد، ارتباط دوستی با افراد دیگر سپری می کنند.

بعضی افراد ممکن است تصور کنند که بدون دوست صمیمی می توانند به زندگی ادامه داده و اذعان دارند کاملا سرشار از زندگی هستند. البته نداشتن دوست انسان را نابود نمی کند ولی زندگی بدون دوست هم کیفیت نداشته و در شرایط سخت حس ناامیدی، دلسردی و دلزدگی ایجاد می شود. از عوارض نداشتن دوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. احساس تنهایی شدید

یکی از علت های مراجعه افراد به روانشناسان احساس تنهایی شدید است. آن ها نمی توانند پیوندهای اجتماعی محکمی ایجاد کنند و کسی را برای هم صحبتی ندارند. یا با او بخندند و اوقات خوشی را کنار هم سپری کنند. همانطور که می دانید انسان موجودی اجتماعی است و به برقراری رابطه دوستانه و صمیمانه نیاز دارد.

  •  آرون گروپس

به طور کلی مغز انسان برای لذت بردن از احساسات مثبت، اعتبار و پیدا کردن امنیت به تعامل با دیگران نیاز دارد. از دیدگاه روانشناسی تکاملی داشتن دوست برای بقای زندگی الزامی نبوده ولی به زندگی کیفیت بیشتری بخشیده و می تواند به فرد در یافتن راه خوشبختی کمک نماید.

۲. تهدید سلامت روان

پیشتر اشاره شد که زندگی بدون دوست امکان پذیر است از این رو برخی افراد فاقد این نوع پیوند بوده و می پذیرند که زمان خود را به تنهایی سپری کنند. این موضوع برای هر فرد متفاوت است. برخی برقراری رابطه با خانواده یا شریک زندگی را کافی دانسته و برخی ممکن است تنهایی زندگی کردن را انتخاب کنند.

ولی بدون دوست صمیمی، نه طبیعی بوده و نه توصیه می شود. همچنین باید این حقیقت را پذیرفت که آمار خودکشی در جامعه فردگرا بیشتر می شود. هر چند نداشتن دوست به خودی خود نابود کننده نیست ولی زندگی را دشوار تر می سازد. انسان ها به برقراری روابط دوستانه نیاز دارند. افرادی که به آن ها می توان اعتماد کرد تا موقعیت هایی ایجاد شود که بتوانید از نظر احساسی نیاز شما برطرف گردد. دوست به زندگی معنا می دهد و جنبه حمایتی دارد و در صورت نداشتن دوست صمیمی سلامت روان به خطر می افتد.

۳. احساس پوچی و افسردگی

از دیگر عوارض نداشتن دوست صمیمی این است که در فرد احساس پوچی و افسردگی ایجاد می شود که نارضایتی و تنهایی به صورت دردناکی انسان را آزار می دهد. از این رو به دنبال فردی باشید که بتوانید احساسات و مسائل خود را با وی در میان گذاشته و با افرادی تعامل کنید که زمینه رشد شما را فراهم نمایند. با شما بخندند و وقت بگذرانند. مزیت داشتن دوست صمیمی بسیار است.

۴. کاهش کیفیت روابط اجتماعی

افراد اغلب اذعان دارند که کیفیت روابط اجتماعی آنها به آنچه در خانواده آموخته اند، باز می گردد ولی نمی توان این جمله را کاملا درست تلقی کرد. بعضی به خاطر والدین بد رفتار یا بی مهری که از گذشته به آن ها آسیب زده هنوز نمی توانند خانواده واقعی که بر مبنای پیوند دوستی بنا شده است را بیابند.

در حالی که گاهی مواقع، داشتن یک خانواده دوست داشتنی در همه شرایط تضمین نمی کند که دوستی محکمی داشته باشیم. از سویی هیچ کس نمی تواند منکر شود که دوست خوب به زندگی رنگ می بخشد. بر خلاف خانواده امکان دارد دوست به همراهی تبدیل شود که زمینه خوشبختی ما را فراهم نماید.

هر چند برخی دوستان می آیند و می روند و برخی دوستی ها دروغین و برخی واقعیت دارند. ولی همه آن ها می توانند بجز خانواده به روش هایی کیفیت روابط اجتماعی ما را ارتقا ببخشند. از این رو نداشتن دوستان سبب کاهش کیفیت روابط اجتماعی می گردد.

در نتایج تحقیقاتی آمده است که در حقیقت دوست صمیمی به فرد کمک کرده تا حس خوشبختی را تجربه کند با این وجود این عامل برای همه افراد مهمترین بخش نخواهد بود. انسان به ابتدایی ترین تعاملات اجتماعی روزانه باید دسترسی داشته باشد. از جمله گفتگو با همکار در محل کار، مکالمه با همسایه یا فروشنده فروشگاه سر محل.

اگرچه این موارد در جامعه فرد گرا به نظر کافی است ولی داشتن دوست، تعاملات اجتماعی را تقویت بخشیده و کمک می کند با حس امید بیشتری به زندگی پرداخت. همچنین برای آشنایی با پیدا کردن دوست در بزرگسالی و شیوه صمیمی شدن با دوستان روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *