دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

علائم آسیب به عصب زبان و روش های مورد استفاده در درمان آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

آسیب به عصب زبان می توانید ناشی از علل و عوامل مختلفی است. گاهی افراد به دلیل کمبودهای ویتامین و یا کشیدن دندان دچار این آسیب می شوند. در این بخش راه های درمان این مشکل را عنوان خواهیم کرد.

یکی از مشکلات شایعی که ممکن است بعد از کشیدن دندان عقل برای شما ایجاد شود، آسیب رسیدن به عصب زبان است. گاهی در اثر جراحی صورت و شکستن صورت نیز این مشکل برای شما ایجاد خواهد شد. عصب حواس زبان را تامین می کند، بنابراین یک بخش حیاتی بدن است.

علل آسیب به عصب زبان

هر آنچه که درباره آسیب به عصب زبان باید بدانید

همانطور که می دانید، عصب زبان بخش مهمی از حس چشایی را تامین می کند. زمانی که در این قسمت مشکلی ایجاد می شود، موجب از بین رفتن حس چشایی و سوزش در زبان خواهد شد. در اغلب موارد این موضوع موقتی بوده اما گاهی آسیب ها به قدری جدی است که موجب از دست رفتن حس چشایی کامل خواهد شد. از جمله علت های بروز دهنده این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی حسی دندان
  • کشیدن دندان به خصوص دندان مولار
  • جراحی برداشتن تومور از دهان
  • بیماری متابولیک و عفونت
  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • شکستگی مندیبل
  • ایمپلنت دندان

درمان مشکلات عصب زبان

علائم آسیب

وارد شدن این آسیب می تواند، موقتی باشد. گاهی با تزریق کردن بی حسی زبان نیز حس خود را از دست می دهد. در صورتی که عصب زبان از بین برود، فرد حس چشایی ندارد. در این صورت او ممکن است به طور دائمی عصب خود را از دست دهد. گاهی دردهای همچون سوزش نیز در زبان شکل می گیرد. گاهی فرد قادر نیست این مشکل را رفع کند.

در برخی از موارد که فرد آسیب های شدید دارد، ممکن است مشکل در زمینه صحبت کردن داشته باشد. مشکل در خوردن و درد در چانه نیز از مهم ترین مشکلات ناشی از این مورد است. این مشکلات نیز می توان در فعالیت های روزمره تاثیرگذار باشد. این آسیب به طور جدی در زمان کشیدن دندان ایجاد می شود. این مشکل یکی از دلایل حس نکردن مزه غذا است.

روش های درمانی

زمانی که این آسیب ها خیلی جدی نباشد، دوره درمانی یک هفته طول می کشد. در مواقعی که آسیب ها خفیف بوده یا متوسط هستند، باید از شیوه های زیر برای درمان استفاده کنید. این شیوه های درمانی می تواند، مشکلات را بهبود دهد.

  •  آرون گروپس

درمان اختلال عصب زبان

۱- استعمال موضعی ژل:

کپسایکین یک ژل موضعی بوده که کاربردهای زیادی دارد. شما با استفاده از این نوع ژل ها می توانید، التهاب های خود را کاهش دهید. کاهش درد یا سوزش نیز از دیگر مزایای استفاده از این ژل ها بوده که می توانید با استفاده از آن دردهای خود را کاهش دهید. این مورد یکی از شیوه های رفع آسیب عصب زبان می باشد.

۲- داروهای ضد افسردگی:

در برخی از موارد پزشکان شیوه های درمان ضدافسردگی را برای این مورد به کار می گیرند. این داروها تحت نظارت پزشک تجویز شده و دوره های درمانی آن نیز توسط پزشک ارائه می شود. برای استفاده از این داروها باید به پزشک مراجعه نمایید.

۳- کورتیکواستروئید:

این داروی خوراکی نیز به وسیله پزشک ها تجویز می شود. استفاده از این داروها موجب کاهش التهابات شده و تاثیرات بسزایی دارد. استفاده از این نوع داروها دو تا سه هفته اول موجب رفع آسیب ها و درمان آن می شود.

۴- ویتامین ها:

یکی دیگر از راهکارهای موثری که می توانید با استفاده از آن اینگونه از آسیب ها را رفع نمایید، استفاده از ویتامین ها است. از ویتامین ها مصرفی مناسب می توان به B1 اشاره کرد. ویتامین B12 و B3 نیز در برخی از موارد می تواند، موجب درمان این مشکلات شود. مصرف اینگونه از داروها پایانه های عصبی را تقویت و کنترل کرده همچنین موجب پیشگیری از آسیب ها می شود. این مورد از شیوه ها و راه های بازگرداندن حس بویایی می باشد.

رفع اختلال عصب زبان

۵- دیگر راهکارها:

در صورتی که مشکل آسیب عصب زبان با استفاده از داروها و مسکن و ویتامین ها درمان نشود، باید از راهکارهای جراحی استفاده کرد. پیوندهای عصبی از جمله مواد موثر در این زمینه می باشد. لیزر درمانی، آرامش درمانی یا هیپنوتیزم می تواند، تاثیر بسزایی در درمان دائمی این مشکل داشته باشد.

در صورتی که با این موارد نیز درمان نشوید، بهتر است جراحی انجام دهید. این جراحی نیز تحت نظارت پزشک صورت می گیرد. در صورتی که دارو درمانی تحت نظارت پزشک معالج درمانگر نباشد، می توانید از این مورد استفاده کنید.

تاثیر سن:

انجام این جراحی در سنین پایین نیز رایج تر می باشد. ریسک این جراحی ها بسیار بالا بوده و در سن های کمتر نیز جراحی ها کمتر است. با توجه به اینکه تا سن ۲۵ سالگی دندان ها قابلیت رشد دارند، و ریشه آن ها بلندتر می شود، در زمان کشیدن دندان امکان بروز این مشکل نیز وجود دارد.

این مشکل ممکن است به دلیل برخی از بیماری های دیگر همچون بیماری های عصبی و مشکلات عصبی نیز ایجاد شود. گاهی فشارهای عصبی روی افراد موجب شده تا حس چشایی خود را از دست بدهند. این عارضه اغلب نادر بوده و در برخی از افراد به دلیل کمبود ویتامین نیز ایجاد می شود.

روند درمانی این مشکل در زمان هایی که فرد آسیب های جدی تری دارد، ممکن است بیشتر باشد. به عنوان مثال برخی از افراد ممکن است بعد از یک سال بهبودی کامل داشته باشند. شما با تحت نظر پزشک معالج بودن می توانید، روند درمانی خود را تسریع کنید. توجه داشته باشید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید، راحت تر درمان خواهید شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *