دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اقدامات قبل و بعد از سوزاندن رگ های بینی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

سوزاندن رگ های بینی یکی از روش های ساده برای بستن رگ های خونی پاره شده و قطع خونریزی مداوم بینی بوده که انجام آن تنها حدود چند دقیقه طول می کشد و معمولا توسط پزشک و به شکل سرپایی در مطب انجام می گیرد.

از جمله اقداماتی که به منظور متوقف ساختن خونریزی مکرر بینی انجام می گیرد سوزاندن رگ دماغ بوده که ممکن است توسط پزشک در درمان اولیه توصیه شده و صورت گیرد. این روش درمانی به وسیله بی حسی موضعی در مدت زمان اندکی صورت گرفته چرا که بستن رگ خونی احتیاج به تماس با سیم یا عوامل شیمیایی فقط به مدت چند ثانیه دارد. بدین منظور در این مطلب به بررسی نحوه انجام روش درمانی سوزاندن رگ های بینی و مشکلات ناشی از آن پرداخته ایم.

فرآیند انجام عمل سوزاندن رگ های بینی

یکی از پرخون ترین اعضای بدن انسان بینی بوده که به خاطر ساختار خاص و ویژگی هایی که رگ های بینی دارند خیلی سریع دچار خونریزی می شود. این خونریزی در مواردی جزئی بوده و سریع بند می آید ولی گاهی اوقات خونریزی شدت گرفته و نیاز به درمان دارد که سوزاندن رگ های بینی یکی از این موارد بوده که معمولا از آن بهره مند می شوند.

اقدامات مراقبتی پس از سوزاندن رگ های دماغ

بهتر است بدانید که سطح داخلی بینی را مخاط پوشش داده که بافتی رطوبتی و محافظت کننده است و باید گفت که در قسمت سطح پوست داخلی بینی رگ ها و مویرگ های خیلی کوچک وجود دارند. در اکثر اوقات خونریزی بینی به خاطر صدمه دیدن مویرگ های داخل بینی بوده که می توانند به دلیل حتی کوچک ترین زخم و خراش نیز صدمه ببینند. در پی صدمه دیدن این مویرگ ها پاره شده و از آن ها خون خارج می شود که موجب بروز خون دماغ می گردد.

در اغلب مواقع خونریزی بینی در اشخاص مختلف به شکل جزئی و موقتی می باشد و با فشردن محل و یا بالا قرار دادن سر خونریزی قطع می شود. در بعضی اوقات امکان دارد این خونریزی بینی به شکل مداوم و شدید برای اشخاص رخ بدهد که در این حالت پزشک مربوطه به طور معمول سوزاندن رگ دماغ را پیشنهاد می دهد که می تواند خونریزی را به گونه ای تاثیرگذار قطع نماید.

مشکلات پس از سوزاندن رگ بینی

اقدامات مهم قبل از انجام این کار

در صورتی که تصمیم دارید به سوزاندن رگ بینی خود بپردازید پزشک در ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام داده تا علت خونریزی را تعیین نماید. او احتمال وجود جسمی خارجی را در بینی مورد بررسی قرار می دهد و یک سری پرسش های مختلف در رابطه با پرونده پزشکی و داروهای مصرفی بیمار می کند.

  •  آرون گروپس

در صورت وجود هر گونه علائم و صدماتی که به تازگی داشته اید بهتر است با پزشک در میان بگذارید. هیچ گونه آزمایشی به منظور مشخص شدن علت خونریزی از بینی وجود ندارد، هر چند امکان دارد پزشک از آزمایشات تشخیصی برای پیدا کردن علت آن بهره ببرد.

اعمال مراقبتی سوزاندن رگ های بینی

طریقه انجام این روش درمانی

به عبارت کلی پزشک یک سوزن پلاتینی را با کمک برق داغ می کند. بعد از این که سوزن به صورت کامل داغ شد در درون سوراخ بینی گذاشته می شود تا بافت را ببندد. برخی مواقع پزشکان از نیترات نقره یا دیگر عوامل سوزآور برای مسدود کردن بافت های درگیر خونریزی بهره می برند. این شیوه در حالت کلی خیلی راحت و سریع می باشد.

سوزاندن رگ بینی با بررسی کردن سوراخ های بینی شروع می گردد. پزشک بایستی در آغاز تشخیص بدهد که منشا خونریزی از کجا می باشد تا مکان سوزاندن مشخص شود. بعد از آن امکان دارد آزمایش خون برای مشخص کردن دلیل مبتلا شدن بیمار به کم خونی و امکان وجود عوامل ضد انعقادی صورت گیرد. بعد از آن پزشک از بی حسی موضعی برای بی حس کردن بینی استفاده می کند. در پایان از سوزن داغ به منظور سوزاندن رگ بینی و همجوشی آن با هم استفاده می گردد. بعد از انجام این عمل پارگی های ایجاد شده بهبود پیدا کرده و خونریزی بند خواهد آمد.

طریقه انجام سوزاندن رگ دماغ

اعمال مراقبتی پس از درمان

زمانی که رگ بینی سوزانده می شود و خونریزی آن قطع می گردد، احتیاج به درمان خاصی نمی باشد. ولی تا یک هفته بعد از این درمان بیمار بایستی خیلی مواظب باشد که صدمه ای به بافت سوزانده شده در بینی وارد نگردد در غیر این صورت بینی مجددا خونریزی خواهد کرد. هر ضربه ای به بینی یا صدمه به آن در طول ۷ الی ۱۰ روز اول پس از عمل می تواند موجب بروز دوباره خونریزی از مکان سوزانده شده گردد. اگر خونریزی بینی مجددا آغاز گردد فورا با پزشک خود تماس برقرار نمایید. با انجام دادن اعمال مراقبتی ویژه ای که در ادامه شرح داده ایم احتمال صدمه دیدن بافت سوزانده شده بینی را کم کنید.

  • تا جای ممکن از فین کردن بینی پرهیز نمایید.
  • تا حدود یک هفته پس از عمل از استعمال مواد مخدر و سیگار و همچنین استفاده از مشروبات الکی اجتناب کنید.
  • در زمان عطسه کردن دهان خود را به صورت باز نگه دارید.
  • تا یک هفته پس از درمان از بلند کردن اشیا سنگین، وارد کردن فشار به خود و انجام دادن ورزش های قلبی عروقی سنگین پرهیز نمایید.
  • با کمک قطره بینی به صورت مرتب درون بینی را به صورت نرم و مرطوب نگه دارید.
  • افرادی که این روش درمانی را بکار گرفته اند به طور معمول تا حدود چند روز پس از درمان یک درد یا سوزشی کم در بینی خود حس می کنند. این نشانه ها به طور معمول با کمک قطره تایلانول مطابق تجویز پزشک و یا اسپری کردن آب نمک در حفره بینی به سادگی رفع می شود.

نحوه انجام سوزاندن رگ های دماغ

انواع فواید

بیمارانی که به خونریزی مزمن بینی ابتلا پیدا کرده اند مسلما می توانند واقعیت ناتوان کننده این مشکل را تایید نمایند. بیماران با سوزاندن رگ بینی خود می توانند خیالشان را راحت کنند که مشکل خونریزی مکرر آن ها برای همیشه رفع شده و فرصت یک زندگی راحت و بدون خونریزی های نامشخص و بدون پیش بینی از بینی را خواهند داشت.

پیشگیری از خونریزی رگ های بینی

با توجه و رعایت یک سری موارد می توانید از خونریزی بینی ممانعت نمایید. در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

  • فرو نکردن انگشت درون سوراخ بینی
  • ممانعت از وارد شدن ضربه به صورت با کمک کمربند ایمنی در درون وسیله نقلیه و بهره مند شدن از هدگیر به منظور مراقبت کردن از صورت زمان انجام ورزش های تماسی همچون کاراته یا فوتبال
  • نکشیدن سیگار
  • رفتار ملایمت آمیز در زمان تخلیه بینی
  • بکارگیری ابزار مراقبتی به منظور ممانعت از استنشاق مواد شیمیایی تحریک کننده در محیط کار
  • بکار بردن اسپری سالین بینی به منظور مرطوب ساختن درون بینی
  • زدن کمی وازلین در درون سوراخ های بینی قبل از خواب
  • بکار بردن مرطوب کننده در صورت خشک بودن هوای محیط

فرآیند انجام عمل سوزاندن رگ های بینی

عوارض جانبی و مشکلات ناشی از این روش درمانی

این نوع عمل عوارض و مشکلات زیادی ندارد و کلیه عوارضی که امکان دارد فرد را درگیر کند به طور موقت می باشند و بعد از گذراندن در نهایت ۵ روز برطرف می شوند. شایع ترین مشکلی که بعد از انجام این روش درمانی در اشخاص ایجاد می شود خونریزی های نقطه ای و یا ترشح خون به میزان خیلی کم است.

از سایر عوارض این عمل وجود درد و حس خارش است که بعد از عمل نهایت تا ۵ روز امکان دارد ادامه داشته باشد. کلیه مشکلاتی که گفته شد در نهایت بعد از ۵ روز پس از عمل بایستی برطرف شوند ولی اگر این عوارض همچنان در شما ایجاد شدند شاید احتیاج باشد دوباره این عمل را انجام بدهید. در رابطه با عوارض بعد از این عمل می توان گفت در موارد اندکی نیز فرد امکان دارد به ترکیبات بی حس کننده ای که پیش از این عمل مصرف شده است حساسیت نشان دهد و در بدترین وضعیت تبدیل به عفونت گردد.

فواید سوزاندن رگ بینی

در مطلب ارائه شده با روند انجام عمل سوزاندن رگ های بینی و مسائل و عوارض مربوط به آن به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. شما برای اطلاع از مشکلات  و بیماری های مربوط به بینی همچون زخم داخل بینی می توانید به سراغ این مطالب بروید و اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *