دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه شرکت استون مارتین با پیشینه ای پر فراز و نشیب در طی ۱۰۰ سال

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

تاریخچه شرکت استون مارتین به سال ۱۹۱۳ باز می گردد و اکنون بیش از صد سال از تاسیس شرکت استون مارتین می گذرد. اگر مایلید تا در این راستا بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم با این مطلب همراه ما باشید.

استون مارتین نام یک شرکت خودروسازی است که بعد از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی بسیار، اکنون در سراسر دنیا به عنوان یکی از بهترین کمپانی های خودروسازی دنیا شناخته می شود. این مطلب به تاریخچه شرکت استون مارتین می پردازد.

آشنایی با تاریخچه شرکت استون مارتین

استون مارتین برند خودروساز انگلیسی می باشد که بعد از مواجه با مشکلات مالی بسیار، اکنون به عنوان یکی از بهترین کمپانی های خودروسازی دنیا شناخته می شود. شرکت استون مارتین در زمینه مهندسی، طراحی و ساخت خودروهای اسپرت فعالیت دارد. تاریخچه این شرکت پر از فراز و نشیب های بسیار بوده با این وجود تلاش های آن سبب شده تا یکی از خودروسازان برتر دنیا محسوب شود.

استون مارتین لاگوندا یک تولید کننده خودروهای لوکس در انگلستان می باشد. دفتر مرکزی این کمپانی در گایدون انگلیس واقع شده و این برند قدیمی سال ها است که پرطرفدار است. در ادامه با تاریخچه شرکت استون مارتین بیشتر آشنا می شوید. شایان ذکر است این کمپانی در سال ۲۰۱۳ میلادی به مناسب صد سالگی فعالیت خود جشن بزرگی برپا کرد.

تاریخ تاسیس شرکت استون مارتین

پیش از بررسی تاریخچه و تاریخ تاسیس شرکت استون مارتین باید اشاره کرد اسم این کمپانی از دو نام استون (اسم دهکده استون کلینتون در بکینکهام شایر انگلستان) و مارتین (اسم خانوادگی لیونل مارتین یکی از بنیانگذاران این شرکت) پرگرفته شده است.

  •  آرون گروپس

در سال ۱۹۱۳ رابرت بمفورد و لیونل مارتین شرکتی به اسم بمفورد اند مارتین تاسیس نمودند. بعد از یک سال عملکرد موفق لیونل مارتین در جاده استون هیل کلایمپ موجب شد تا بنیانگذاران این شرکت تصمیم به تغییر نام شرکت گرفته و اسم آن در سال ۱۹۱۴ به استون مارتین تغییر یافت.

این دو نفر با همکاری یکدیگر خودروهای ساخت سینگر را در محدوده لندن به فروش رسانده و فعالیت آن ها در این محل با سرویس خودروهای جکی دیلیوکی و کالتروپ ادامه پیدا کرد. لینونل مارتین نخستین خودرو خود با برند استون مارتین در سال ۱۹۱۵ تولید نمود. و وقتی تصمیم به شروع تولید گسترده آن گرفت، جنگ جهانی اول در اروپا شروع شد. وی نیز به نیروی ارتش پیوست و تجهیزات کارخانه را به کارخانه هواپیماسازی فروخت.

گذر از جنگ جهانی اول

همانطور که اشاره شد اولین خودرو شرکت استون مارتین در سال ۱۹۱۵ تولید و شماره گذاری شد. حجم محصولات این شرکت با شروع جنگ جهانی اول کاهش یافت و در سال ۱۹۲۵ به تعطیلی رسید. ولی در سال ۱۹۲۶ مجددا با اسم استون مارتین موتورز لیمیتد به دنیای خودرو برگشت.

بعد از تصمیم گیری برای اسم خودرو، کمپانی تصمیم گرفت که تولید گسترده آن را شروع نماید. ولی با آغاز جنگ جهانی آن ها موفق نشدند ایده خود را عملی سازند. در هنگام گسترش جنگ، مارتین به نیروی دریایی ملحق شد. بمفورد هم به ارتش سلطنتی بریتانیا پیوست. همه تجهیزات کارخانه نیز به شرکت هواپیماسازی بریتانیایی به اسم ساپ ویت فروخته شد.

بعد از جنگ مارتین و رابرت تصمیم به راه اندازی دوباره شرکت و نوسازی طراحی محصولات گرفتند. شرکت مجددا در جاده آبینگدان کنزینگتون فعالیتش را شروع نمود و خودروی جدیدی طراحی شد. با این وجود بمفورد در سال ۱۹۲۰ و به علت نامشخصی شرکت را ترک کرد. از این رو مارتین مجبور شد از منابع مختلف برای تامین مالی شرکتش کمک بگیرید.

در ادامه این شرکت با سرمایه گذاری بوروفسکی راننده و مهندس انگلیسی دوباره احیا شده و از سال ۱۹۲۲ در مسابقات مختلف شرکت کرد. تا دو سال این شرکت به خوبی کار نمود و حتی در گرندبری (جایزه بزرگ) فرانسه نیز شرکت کرده و موفق به ثبت رکورد سرعت و استقامت در آن شد. متاسفانه دوران طلایی این شرکت طولانی نبود و در سال ۱۹۳۴ ورشکست شد.

همانند بیشتر شرکت های اروپایی دهه های ۱۹۳۰-۱۹۴۰ دوران سختی برای شرکت استون مارتین بود. این شرکت در طول تاریخچه خود چندین بار تغییر مالکیت را تجربه نمود. ولی در سال ۱۹۳۷ آمار تولید ۱۴۰ خودرو را به ثبت رساند که بیشترین میزان تولید سالانه از زمان شروع فعالیتش محسوب می شد.

گذر از جنگ جهانی دوم

در ادامه بررسی تاریخچه شرکت استون مارتین باید اشاره کرد آغاز جنگ جهانی دوم شرایط تولید برای این برند را دشوارتر نمود. به عبارتی بازه زمانی ۱۹۳۰-۱۹۶۰ دوران موفقی برای استون مارتین محسوب نمی شود. این شرکت حتی با مدیریت آگوستوس و بیل به سرعت با مشکلات مالی روبرو شد. از این دیوید برون مدیر شرکت شد. و بعد از آن در سال ۱۹۳۲ به دلیل مشکلات مالی به آرتور سادرلند واگذار گشت.

در این زمان، استون مارتین موتورز تصمیم گرفت خودروهای جاده ای تولید کند. در سال ۱۹۳۶ این شرکت روی خودروهای جاده ای تمرکز کرد اما جنگ جهانی دوم فقط مجال تولید ۷۰۰ خودرو را به استون مارتین داد و در خلال جنگ مجبور به ساخت قطعات هواپیما گشت. با این وجود جنگ جهانی دوم نیز سبب شد استون مارتین فعالیت خود را متوقف و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کند.

تا این که واگذاری این شرکت و لاگوندا در سال ۱۹۴۷ به دیوید براون سبب احیای آن شد. در دوره مالکیت وی، همه خودروهای تولید استون مارتین دارای حروف اول اسم و اسم خانوادگی مالک خود یعنی DB بودند. در سال ۱۹۴۹ دو نسخه اولیه از خودروی DB2 به مسابقات لمانز وارد شدند و در سال ۱۹۵۰ هم تولیدش شروع شد. در سال ۱۹۵۱ اسم استیون مارتین DB2 در تاریخ مسابقات لمانز و خودروهای اسپرت جایگاه نخست تا سوم در کلاس خود را کسب نمود.

در ادامه تاریخچه پر فراز و نشیب شرکت استون مارتین، در سال ۱۹۵۸ خودروی مدل DB4 در این کمپانی تولید و به بازار روانه شد که اتفاقات خوبی را برای این شرکت رقم زد. خودروی مذکور در چند مسابقه پیروز شد و زمینه تولید و عرضه مدل های بیشتری توسط شرکت استون مارتین را فراهم کرد. یکی از مهمترین رویدادهای آن زمان، حضور استون مارتین DB5 در دو فیلم نخست جیمز باند با بازی سون کانری بود.

فروش شرکت استون مارتین به فورد

در سال ۱۹۷۲ دیوید براون شرکت استون مارتین را به به شرکت فورد فروخت. تولیدات این کمپانی در سال ۱۹۷۵ به پایین ترین میزان خود برابر با ۲۱ دستگاه در سال رسید. با ارائه دو مدل v8 ولانته و ونتیج فعالیت های استون مارتین تا دهه ۱۹۸۰ تداوم پیدا کرد. ولی کارخانه مارتین مجددا در دهه هشتاد تغییر مالکیت یافت. سر انجام در سال ۱۹۸۷ شرکت فورد قسمت اعظم این کمپانی را خریداری نمود و در سال ۱۹۴۴ فورد موفق شد به صورت کامل شرکت استون مارتین را خریداری نماید.

در دهه ۸۰ میلادی استون مارتین تصمیم گرفت شرکت محبوب ام جی را خریداری نماید و قصد داشت خودروی جدیدی با قابلیت های نوآورانه و طرح های نویت برای معرفی یک نسخه بروز شده از مدل معروف MGB طراحی نماید. با این وجود این تصمیم هرگز عملی نشده و به علت بحران اقتصادی دهه هشتاد، بار دیگر شکست خورد.

همچنین همانطور که اشاره شد در اواخر این دهه فورد ۷۵ درصد سهام استون مارتین را خریداری کرد. علاوه بر فورد، پیس پترولیوم و ویکتور گانتلت هم باقی مانده سهام شرکت را خریدند. در دهه نود خودروی استون مارتین ویراژ به مرحله تولید رسیده و سه سال بعد فورد موتور همه سهام شرکت استون مارتین را تصاحب کرد. احتمالا دوران مدیریت فورد را بتوان موفق ترین دوران استون مارتین تلقی کرد.

در دوران مالکیت فورد مدل DB7 به بازار ارائه شد. این خودرو نسبت به مدل های دهه هشتاد پیشرفت زیادی داشته و تا سال ۲۰۰۱ در حدود ۵ هزار دستگاه از آن به تولید رسید. در همین سال استون مارتین مدل V12 ونکوئیش را هم معرفی کرد که در فیلم جیمز باند به اسم« روز دیگر بمیر» حضور پیدا کرد.

استون مارتین در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰

در سال ۲۰۰۳ استون مارتین ساختمان مرکزی خود از نیوپورت پنگل به گایدون انتقال داد. این شرکت با مدل DBR9 به مسابقات اتومبیلرانی برگشت. بعد دو مدل DB9 و V8 ونتیج را به صورت خودرو خیابانی طراحی و بهبود داد. همچنین مارتین با معرفی مدل DBS مجددا به سینما راه پیدا کرد.

این ماشین در فیلم دیگری از جیمز باند به اسم کازینو رویال مورد استفاده واقع شد. در حقیقت استون مارتین چند مدل مشهور را در هنگام مالکیت فورد معرفی نمود. بعضی از بهترین خودروهای این دوره شامل DB7 ولانته، ونتیج لمانز، DB7 ونتیج و … می باشند. تا سال ۲۰۰۵ استون مارتین حتی به رقابت های سرعت نیز برگشت.

به طور کلی از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۷ استون مارتین قسمتی از کمپانی خودروسازی فورد بود که در سال دو هزار به عنوان قسمتی از گروه اتوموتیوپرمیر به حساب می آمد. در سال ۲۰۰۷ این کمپانی به وسیله یک کنسرسیوم مشارکتی خریده شد. این کنسرسیوم تحت مدیریت دیوید ریچاردز بود. شرکت های کویتی الدار و سرمایه گذاری ادیم به همراه بازرگان امریکایی جان سیندر سرمایه گذاران این کنسرسیوم بودند.

شرکت فود نیز مالکیت ده درصدی خود در کمپانی استون مارتین را حفظ نمود. دیوید ریچادرز و یکی از مدیران استون مارتین در سال ۲۰۰۷ دو شرکت کویتی و استون مارتین را از فورد خریداری کردند. در سال ۲۰۰۸ خودروی استون مارتین DBS در دیگر فیلم جیمز باند به اسم دنیل کریگ حضور پیدا کرد.

سال ۲۰۰۹ یکی از فعال ترین دوره های استون مارتین بود که با معرفی مدل های v12, DBS وانته و ونکوئیش همراه شد. ضمنا مدل سرعت در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی شد. اما یکی از شاهکارهای مهندسی استون مارتین در این سال مدل وان-۷۷ بود که قدرتمندترین خودرو تنفس طبیعی دنیا بود.

در سال ۲۰۱۰ کمپانی استون مارتین خودرویی با طراحی بسیار متفاوت نسبت به نمونه های قبلی به اسم سیگنت را معرفی کرد. که در کلاس خودروهای کامپکت قرار داشت. معرفی خودرو لوکس و ۴درب شرکت استون مارتین رپید در سال ۲۰۱۱ دامنه فعالیت های این شرکت را تکمیل کرد.

صد سالگی شرکت استون مارتین

در سال ۲۰۱۳ شرکت استون مارتین صدسالگی تاسیس خود را جشن گرفت. تاریخچه پر فراز و نشیب این کمپانی در طول صد سال بیش از ۵۰ خودرو استاندارد، سی خودرو مسابقه ای را به خود دید. که هر یک در مدل های متفاوت، سبب ایجاد تنوع بسیار شدند. باید اشاره کرد بیش از دویست خودرو در طی صد سال ارائه شد.  در حال حاضر این شرکت به ۶ سازمان مختلف متعلق بوده که سهام آن را در اختیار دارند.

در این مطلب با تاریخچه شرکت استون مارتین آشنا شدید. امیدواریم از مطلب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر مطالب همچون تاریخچه رالی و تاریخچه ورزش سپک تاکرا روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *