دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا آموختن نوازندگی ساز سن خاصی دارد یا میتوان در هر سنی نواختن را آموخت؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۲ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

آیا نوازندگی سن خاصی دارد؟خیلی از افراد در سن های مختلف این سوال برای آن ها پیش می آید، ما در این مقاله به بررسی این سوال خواهیم پرداخت.

یکی از اصلی ترین سوالات هنرجویانی که قصد آموزش موسیقی را دارند، این است که آیا سن خاصی برای نوازندگی وجود دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش، لطفاً این مقاله را به خوبی مطالعه کنید.

چه سنی بهترین زمان برای یادگیری موسیقی است؟

بسیاری از والدین به دنبال پیدا کردن بهترین سن شروع آموزش موسیقی هستند تا بتوانند استعداد های کودک خود را در این زمینه کشف کنند اما باید به این نکته توجه داشته باشید که زمان دقیق و مشخصی برای این موضوع وجود ندارد، با این حال طبق تجربه و مواردی که مشاهده نموده ایم می توان سن ۳ الی ۹ سالگی را به عنوان بهترین سن برای یادگیری موسیقی دانست اما این موضوع نیز بسته به موارد متنوع ای متغییر خواهد بود که در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

آیا آموختن نوازندگی ساز سن خاصی دارد یا میتوان در هر سنی نواختن را آموخت؟

 

مزایای یادگیری موسیقی در سنین پایین چیست؟

شروع موسیقی در سنین پایین در مقایسه با سنین بالا، مزیت های ویژه ای برای کودکان خواهد داشت که در ادامه به بررسی ۳ مورد از مهم ترین مزایای یادگیری موسیقی در سنین پایین خواهیم پرداخت:

۱. افزایش فعالیت مغز

موسیقی و فراگیری آن در سنین پایین سبب افزایش فعالیت مغز می شود. مهارت های خواندن و هماهنگی دست و چشم در نهایت باعث تقویت بخش های مختلف مغز خواهد شد و درک بهتری را برای کودکان فراهم می کند.

۲. افزایش اعتماد به نفس

تمرین ساز در شرایط مختلف و نواختن آن برای خانواده، دوستان و حتی غریبه ها باعث تقویت میزان اعتماد به نفس در کودک شما می شود. هنگامی که کودک شما مرحله به مرحله پس از تمرین و تکرار طبق اصول و ضوابطی که مربی برای او در نظر گرفته است و پیش می رود، در واقع قدرت اجرا و اعتماد به نفس آن به مرور افزایش پیدا می کند و این می تواند یک عامل بسیار مهم برای کودک شما تلقی شود.

۳. عملکرد و بازدهی بیشتر بر سر مسائل درسی

طبق بررسی های صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کانزاس آمریکا، کودکانی که در سنین پایین به دنبال فراگیری موسیقی هستند، نمره درس ریاضی و زبان آن ها در مقایسه با سایر کودکان دیگر، بیشتر است.

بهترین سن موسیقی برای شروع ساز ها چه زمانی است؟

طبق بررسی های صورت گرفته و تجربیات فراوانی که در این زمینه انجام شده است، می توان بهترین سن برای آموزش موسیقی در ساز های مختلف را به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

نام ساز: سن مناسب برای شروع

پیانو: در محدوده سنی ۴ الی ۵ سالگی

گیتار: در محدوده سنی ۷ الی ۹ سالگی

ویولن و کمانچه: در محدوده سنی ۵ الی ۶ سالگی

خوانندگی و سلفژ: در محدوده سنی ۱۰ الی ۱۲ سالگی

فلوت: در محدود سنی بیش از ۷ سال

نی: در محدوده سنی بیش از ۱۰ سال

تار: در محدوده سنی ۹ الی ۱۰ سال

سه تار: در محدوده سنی بیش از ۷ سال

سنتور: در محدوده سنی بیش از ۷ سال

تنبک و درام: در محدوده سنی ۶ الی ۷ سال

 

آیا آموختن نوازندگی ساز سن خاصی دارد یا میتوان در هر سنی نواختن را آموخت؟

آیا سن به تنهایی در هنگام شروع تاثیر گذار است؟

خیر! سن به تنهایی نمی تواند مانع و یا دلیلی برای شروع نواختن موسیقی باشد. دلایل بسیار متعددی وجود دارد که تمامی این موارد در کنار هم می تواند شرایط مناسب و ایده آلی را برای شروع نوازندگی شما به وجود بیاورد. به عنوان مثال یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام یادگیری موسیقی نقش بسیار مهمی دارد، تمرین و تکرار روزانه است. اگر بتوانید تمرین و تکرار روزانه خود را با توجه به الگوهایی که استادتان برای‌تان رقم زده است، انجام دهید بدون شک می توانید نوازنده خوبی باشید.

تمرین کردن دیگر سخت نیست! پیانو CSP-150 یاماها با استفاده از لامپ آموزشی خود به نوازنده و هنر آموز کمک می‌کند تا به راحتی اتودها را تمرین کند. همچنین یکی از قابلیت های لامپ آموزشی امکان بارگزاری قطعه موسیقی دلخواه می‌باشد که پیانو دیجیتال CSP-150 یاماها آکوردها و ملودی را برای شما به نمایش گذاشته و شما را تا یادگیری کامل راهنمایی می‌کند.اما آنچه تاکنون در زمینه‌ی سخت بودن و دشواری نواختن پیانو شنیده‌اید، شاید بعد از CSP-150 رنگ ببازد. تصور اینکه بتوانید هر آهنگی را که می‌شنوید، به شکل نت‌نویسی‌شده ببینید و سپس آن را از طریق چراغ‌های راهنمای این پیانو بنوازید، امکانی شگفت‌انگیز است که حتی برای نوازندگان حرفه‌ای پیانو نیز جذاب خواهد بود. CSP-150 تنها سازی برای روزهای ابتدایی نوازندگی شما نیست. زمانی که برای نوازندگی احساس آمادگی کردید، باز هم CSP-150 با یاری‌رساندن از طریق آهنگ‌های پیش‌فرض خود فوراً لذت نوازندگی را به شما عرضه خواهد کرد. در این شرایط هم می‌توانید از چراغ‌های راهنما در نوازندگی خود استفاده کنید.

موضوع بعدی علاقه است. علاقه بیش از سن بر روی یادگیری موسیقی تاثیر دارد. کودکان مدام در حال بازیگوشی هستند و ممکن است علایق آن ها به موسیقی و تمرین و تکرار آن کاهش یابد. اینجا نقش خانواده بسیار موثر است.

همچنین داشتن یه ساز خوب و اصل می تواند علاوه بر همه موارد که در بالا گفتیم تاثیر بسیار زیادی در نوازندگی شما به وجود آورد یکی از فروشگاه هایی که به راحتی می توانید ساز های اصل تهیه کنید، فروشگاه سازپلازا است که سابقه ی درخشانی در این حوزه دارد.

بنابراین سن به تنهایی نمی تواند عامل اصلی و تاثیرگذاری در فراگیری علم موسیقی باشد. اگر علاقه مند به یادگیری موسیقی هستید، بدون توجه به سن فعالیت خود را شروع کنید.

اگر در سنین بالایی به سر می برید و به دلیل مشغله ذهنی و فکری زمان آنچنانی برای تمرین ندارید، به سراغ موسیقی نروید چراکه تمرین و تکرار به همراه پشتکار بالا، رمز موفقیت در موسیقی است.

آیا آموختن نوازندگی ساز سن خاصی دارد یا میتوان در هر سنی نواختن را آموخت؟

در حالت کلی آموزش موسیقی محدود به سن نیست و هر فردی در هر سنی می تواند نوازندگی را بیاموزد، از این رو شروع نوازندگی در سنین مختلف مزایای متفاوتی نسبت به یکدیگر خواهد داشت که در این مقاله به خوبی به معرفی این موارد پرداختیم.

بنابراین ترسی از شروع به دلیل سن بالا و یا پایین بودن سن خود یا فرزند خود نداشته باشید و اگر به دنبال پیشرفت در این عرصه هستید، پشتکار، تمرین و تکرار خود را در طول روز افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *