دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ویتامین های جوانی پوست کدام ویتامین ها هستند؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

حضور برخی ویتامین ها در بدن به جوان سازی پوست و سلامت آن کمک شایانی می کند. با این مطلب همراه ما باشید تا با ویتامین های جوانی پوست آشنا شوید.

تحقیقات نشان داده که برخی ویتامین ها می توانند نقش کلیدی در سلامت پوست و جوان سازی آن ایفا کنند. این مطلب به ویتامین های جوانی پوست می پردازد.

آشنایی با ویتامین های جوانی پوست

اینکه بدن به ویتامین نیاز دارد را همه می دانند. اما آیا می دانید که ویتامین ها با جوان سازی پوست نیز در ارتباط هستند. به عبارتی ویتامین های مختلف نقش عمدهای در شکل گیری سلامت انسان به ویژه سلامت پوست دارند. ویتامین های جوانی پوست متنوع هستند. به این نحو که برخی روی سلامت اعصاب، برخی با عفونت مبارزه می کنند و برخی روی پوست اثر می گذارند.

پوست برای انجام وظیفه اصلی اش به تعادل کافی میان مواد مغذی نیاز دارد. تحقیقات نشان می دهد بعضی ویتامین ها می توانند نقش کلیدی در سلامت پوست ایفا کنند. در بیشتر موارد، این ویتامین ها وقتی بیشترین اثر را دارند که فرد مستقیما آن را روی پوست استفاده کند. همچنین پیروی از رژیم غذایی سالم و متعادل که کمبود ویتامین و مواد مغذی نداشته باشد نیز با افزایش سلامت کلی بدن، سلامت پوست را ارتقا می بخشد.

سازندگان محصولات مراقبت از پوست و مکمل ها مدعی هستند که ویتامین مناسب قادر است سلامت پوست را متحول نماید و با پیری آن مبارزه و آکنه و جوش را درمان کند. ولی ویتامین ها معجزه کننده نبوده آن ها مواد طبیعی می باشند که بدن انسان برای داشتن عملکرد طبیعی به آن ها نیاز دارد.

راهکار اصلی تاثیر ویتامین ها بر سلامت پوست، تضمین سلامت کل بدن می باشد. مصرف ویتامین ها به مقدار کافی و مناسب برای جوان سازی و مراقبت پوست باید بخشی از رژیم غذایی را شامل شود. پوست وسیع ترین و بزرگترین اندام بدن بوده و لایه ای است که ظاهر جذاب شما وابسته به سلامت و شادابی آن بوده به این دلیل توجه به آن در اولویت است.

  •  آرون گروپس

در این راستا نخستین موردی که اکثر متخصصان بهداشت برای حفظ سلامت پوست توصیه می دارند این است که قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش را بدون ضد آفتاب محدود نمایید. نه این که نور خورشید کلا ضرر داشته باشد ولی تنها ۱۰-۱۵ دقیقه در معرض آفتاب بودن به تولید ویتامین دی در سراسر بدن کمک می نماید.

انواع ویتامین ها می توانند به جوانسازی پوست کمک کنند. که اطمینان از دریافت این ویتامین ها به طور کافی می تواند سبب سلامت و جوانی پوست گردد و به دنبال آن کاهش افزایش التهاب پوستی، چین و چروک و خشک و زبر بودن بیش از حد پوست هم اتفاق می افتد.

ویتامین های کمک کننده به جوانی پوست هم به صورت مکمل خوراکی وجود دارند و هم در محصولات مراقبت از پوست حضور دارند. ضمنا با داشتن یک رژیم غذایی سالم می توان این ویتامین ها را در اختیار بدن برای شادابی پوست قرار داد. در ادامه به ویتامین های جوانی پوست اشاره می شود.

ویتامین ای

ویتامین ای آنتی اکسیدانی است که به چند طریق به حفظ سلامت پوست کمک می کند. ویتامین ای در مصرف موضعی با جذب اشعه یو وی از بروز آسیب خورشید و لکه های تیره و چین و چروک پیشگیری نموده و سبب سلامت پوست می گردد. بدن ویتامین ای را به طور طبیعی و توسط روغنی به اسم سیوم تولید می کند که برای حفظ سلامت پوست خیلی حیاتی است.

ویتامین ای پوست را مرطوب نگه داشته و از بروز تحریک پوستی هم پیشگیری می کند. برای اثر بخشی بهتر این ویتامین، مصرف غذاهای حاوی آن بیشتر توصیه می شود. ضمنا اگر پوست شما خشک است ویتامین ای می تواند کمبود سیوم را جبران نماید. از جمله غذاهای حاوی ویتامین ای می توان به آجیل و مغزها، سبزیجات سبز، روغن های گیاهی، و برخی غلات و میوه ها اشاره نمود.

همچنین باید اشاره کرد این ویتامین در درمان التهاب پوست خیلی موثر است. در حالی که ویتامین ای در اکثر محصولات مراقبت از پوست حضور دارد ولی با قرار گیری در معرض آفتاب، اثرات آن به شدت کاهش می یابد. لازم به ذکر است بزرگسالان به مصرف ۱۵ میلی گرم ویتامین ای در روز نیاز دارند.

ویتامین سی

ویتامین سی برای درمان مشکلات پوستی نظیر آکنه، لکه های تیره و خطوط ریز در محصولات زیبایی و ماسک های خانگی به کار می رود. این ماده به طور طبیعی در بالاترین لایه پوست و حتی در لایه های داخلی آن نیز حضور دارد. ویتامین سی سبب افزایش تولید کلاژن پوست می شود.

شایان ذکر است کلاژن نوعی فیبر پروتئینی است که به پوست قدرت بخشید و سبب استحکام آن می شود. با بالا رفتن سن تولید کلاژن به صورت طبیعی کاسته می شود. ضمنا سال ها حضور در نور آفتاب نیز می تواند سبب تجزیه این پروتئین در پوست گردد.

ویتامین سی روی اپیدرم و درم پوست به میزان زیادی یافت می شود. خواص ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی آن و همچنین نقش این ویتامین در تولید کلاژن به سلامت پوست کمک شایانی می کند. از این رو ویتامین سی یکی از عناصر اصلی در بسیاری از محصولات ضد پیری است که توسط شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

باید اشاره کرد مصرف این ویتامین به شکل خوراکی می تواند اثر ضد آفتاب هایی که برای محافظت از اشعه یو وی خورشید روی پوست اعمال می شود را ، تقویت نماید. این کار با کاستن آسیب سلولی و کمک به روند بهبود زخم های بدن به جوانسازی پوست هم کمک می کند.

به این ترتیب یکی از ویتامین های جوانی پوست که نقش حیاتی در تولید کلاژن طبیعی پوست ایفا می کند، ویتامین سی است. همانطور که اشاره شد این ویتامین علائم پیری را از بین برده و در برخی موارد سبب کاهش چین و چروک می شود. در ضمن مصرف کافی آن می تواند به ترمیم و جلوگیری از خشکی پوست کمک نماید.

توصیه شده در روز هزار میلی گرم ویتامین سی مصرف شود. در صورتی که متوجه شدید به میزان کافی ویتامین سی از رژیم غذایی به دست نمی آورید می توانید مرکبات بیشتر مانند پرتقال میل کنید. توت فرنگی، کلم بروکلی، اسفناج هم از منبع غنی این ویتامین محسوب می شوند. البته با توجه به توصیه پزشک می توانید از مکمل های ویتامین سی نیز کمک بگیرید.

ویتامین سی به صورت موضعی اگر استفاده شود می تواند تولید پروتئین را بیشتر نموده و خطوط روی پوست کاهش یابد. ضمنا با مهار آنزیم تیروزیناز، که وظیفه تولید رنگدانه پوست را بر عهده دارد، سبب کمرنگ شدن لکه های رنگدانه ای شده و مانع از تیرگی پوست گردد.

همچنین مصرف خوراکی این ویتامین ممکن است اثر ضد آفتاب آن را بیشتر نموده وو با کاهش آسیب سلولی روند بهبود بدن را سرعت بخشد. از جمله موادی که حاوی ویتامین سی هستند می توان به مرکبات مانند پرتقال و لیمو، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، گل کلم و جوانه ها اشاره کرد.

ویتامین دی

درباره این که استفاده روزانه از ضد آفتاب می تواند سبب کمبود ویتامین دی شود، صحبت وجود دارد. بدن موقع نفوذ اشعه خورشید توسط پوست، بیشترین ویتامین دی را تولید نموده با این وجود کمبود ویتامین دی به اندازه آسیب هایی که اشعه یو وی می تواند به پوست وارد نماید، جدی نیست.

۱۰-۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب در ابتدای صبح می تواند برای دریافت دز روزانه ویتامین دی کافی باشد. قابل ذکر است از ساعات اوج تابش نور خورشید (۱۰ صبح تا ۲ بعدظهر) از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب خودداری نمایید. ویتامین دی اغلب در مواقعی که نور آفتاب توسط پوست جذب شده، ساخته می شود.

هنگامی که این موضوع روی می دهد کلسترول به ویتامین دی تبدیل شده بعد ویتامین دی توسط کبد و کلیه ها دریافت می گردد. و به بدن کمک نموده تا سلول های سالم تری تولید شود. این جا همان بخشی است که ویتامین دی نقش خود را در جوان سازی پوست ایفا می کند.

حتی ممکن است به درمان بعضی بیماری ها هم کمک نماید. در صورت باردار بودن یا داشتن سن بیشتر از ۷۰ سال به ویتامین دی نیاز بیشتری خواهد بود. می توان این ویتامین را با ۱۰ دقیقه در معرض نور خورشید بودن دریافت کرد یا با خوردن غذاهایی مانند غلات صبحانه، تخم مرغ، سویا، غلات، ماست ، آب پرتقال و غذاهای حاوی ویتامین دی مانند ماهی تن و ماهی قزل آلا آن را دریافت نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *