دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های اصولی و صحیح نگهداری باغ در پاییز

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع نگهداری از باغ در پاییز و زمستان چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با راهکارهای موثر برای مراقبت از درختان در طول فصول پاییز و زمستان آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی فصل پاییز فصلی بسیار تعیین کننده در زمینه مراقبت و نگهداری از فضای سبز به شمار می آید که انجام اقدامات اصولی به منظور نگهداری باغ در پاییز و زمستان تاثیر بسزایی بر رشد بهتر درختان و تضمین سلامت فضای سبز خواهد داشت.

آشنایی با نحوه نگهداری باغ در پاییز

همانطور که می دانید برخی از باغداران پس از بربداشت محصول، باغ شان را رها می کنند و بر این باور هستند که درختان دیگر نیاز به چیزی ندارند و هیچ اقدامی تا زمان شروع فصل جدید نباید انجام گیرد.

اما لازم است بدانید که این تفکر کاملا اشتباه بود و در فصل پاییز پیش از خواب گیاهان چون هنوز فعالیت های رویشی شان به پایان نرسیده lی توان با انجام اقدامات مختلف موجب تقویت درختان و افزایش مقاومت آن ها نسبت به تنش های محیطی، آفات و بیماری ها، حفظ سلامت درختان و همچنین جلوگیری از رسیدن آسیب به آن ها شد.

چگونگی نگهداری باغ در پاییز

اقدامات مختلفی از قبیل زیر و رو کردن خاک، هرس کردن درختان و جلوگیری از رشد علف های هرز، رعایت اصول بهداشتی باغ، آبیاری صحیح، کوددهی و تغذیه مناسب با فصل، فرآوری کود دامی از جمله راهکار های لازم برای باغداری اصولی در فصل پاییز خواهند بود.

به صراحت می توان گفت که درختان در فصل پاییز به یک سری عملیات باغبانی به منظور کاشت و نگهداری احتیاج دارند تا در طول فصل بهار و تابستان رشد خود را به صورت ایده آل انجام دهند.

PH مناسب خاک برای نگهداری باغ در پاییز:

توجه داشته باشید که Ph خاک به صورت مستقیم و غیر مستقیم در رشد گیاهان تاثیر می گذارد. اما مهم ترین نقش آن در باغات کنترل حلالیت عناصر غذایی درون خاک خواهد بود. معمولا در یک باغ بایستی مقدار این ماده درون خاک به خوبی اندازه گیری شود. انجام این کار در واقع معیاری برای میزان اسیدی بودن و قلیایی بودن خاک خواهد بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پس از اندازه گیری این ماده اگر مقدار اسیدی بودن خاک بیشتر بود بایستی به آن آهک اضافه نمایید. البته که دقت داشته باشید آهک سریعا عمل نمی کند و تاثیر خود را چندان ماه پس از اضافه شدن به خاک نشان می دهد.

خاک مناسب درختان در فصل پاییز

به همین خاطر بهتر است تا این کار در طول فصول پاییز یا زمستان انجام گیرد تا در فصل بهار خاک برای رشد گیاه کاملا آماده باشد. همچنین در صورتی که میزان قلیایی بودن خاک بیشتر بود می توانید به آن گوگرد نیز اضافه نمایید. معمولا وظیفه اصلی PH که حلالیت غذایی است با بالا بودن میزان قلیایی خاک به شدت کاهش خواهد یافت.

بنابراین مواد غذایی مورد نیاز گیاه به آن نمی رسد و همچنین کمبود بارش باران و مناطقی با آب و هوای خشک نیز  موجب قلیایی شدن خاک می شوند.

حفظ سطح خاک از سرمای هوا:

معمولا توصیه می شود که در طول فصول سرد سال برای اینکه خاک رطوبت را درون خود نگه دارد و از فرسایش خاک جلوگیری شود و مواد غذایی به گیاه برسد حتما سطح خاک بستر را به خوبی بپوشانید. به طور کلی یکی از مشکلات عمده در فصول پاییز و زمستان همین یخ زدگی ریشه گیاهان است که در این موارد با پوشاندن سطح خاک می توانید از بروز آن جلوگیری نمایید.

همچنین در محیط های وسیع تر نیز می توانید از گیاهانی که در سرما مقاوم تر هستند استفاده نمایید که سطح مورد نظرتان را به خوبی پوشش دهد. در مقابل در فضاهای کوچک تر بهتر است از مالچ پاشی استفاده گرد.

اهمیت هوای فصل پاییز بر رشد درختان

از بین بردن علف های هرز باغ:

توجه داشته باشید که علف های هرز در یک باغ در واقع میزبانی برای آفات و قارچ ها خواهند بود پس اگر شما نیز مشکل علف هرز دارید بایستی هر چه سریع تر دست به کار شده و برای از بین بردن علف هرز اقدام نمایید. زیرا علفهای هرز در باغ در اولین قدم با گیاهان در جذب آب، نور و نیتروژن به رقابت می پردازند و در این مواقع لازم است تا با جلوگیری هرچه سریع تر از رویش علف هرز اتلاف انرژی خاک جلوگیری نمایید.

آبیاری مناسب درختان:

از آنجایی که درختان و گیاهان شما در زمستان در جذب آب لازم به دلیل یخ زدگی زمین ناتوان هستند شما می توانید با آبیاری مناسب آن ها در فصل پاییز از آسیب دیدن گیاهتان جلوگیری نمایید. در واقع آبیاری منظم در پاییز بسته به نیاز درختان لازم است و همچنین در اواخر فصل پاییز پیش از خزان درخت، شروع شدن سرمای شدید و یخ زدن زمین برای آخرین بار به صورت غرقاب آبیاری نمایید تا در طول زمستان آب لازم برای سالم بودن را داشته باشند.

دقت داشته باشید که آبیاری به روش نادرست و به مقدار زیاد در طول فصل رشد موجب افزایش رطوبت خاک و ابتلا به انواع بیماری های قارچی می شود. به همین خاطر هنگام کاشت درختان به این نکته توجه داشته باشید که روش آبیاری حتما به گونه ای باشد که آب مستقیما با طوقه درختان در ارتباط نباشد.

چگونگی آبیاری درختان در پاییز

معمولا باغ هایی که این مشکل را دارند آب اطراف طوقه موجب پوسیدگی آن می شود و درختان به بیماری قارچی گموز یا همان پوسیدگی طوقه مبتلا خواهند شد بنابراین فصل پاییز بهترین زمان برای اصلاح روش آبیاری درختان محسوب می شود.

بهتر است بدانید یکی از روش های مناسب برای آبیاری درختان، آبیاری به روش غرقابی است که در این روش باید اطراف طوقه را کاملا خالی نمایید و به فاصله ی یک سوم انتهایی سایه انداز تشتکی برای مهار آب اطراف گیاه ایجاد نمایید. در این روش آب به صورت مستقیم با طوقه درخت ارتباط برقرار نمی کند و در نهایت خطر ابتلای درختان به بیماری های قارچی به شدت کاهش خواهد یافت.

تغذیه به موقع درختان:

تغذیه مناسب و کوددهی درختان نیز یکی از اقدامات موثر در نگهداری باغ در پاییز می باشد که توصیه می شود کود گیاه را به صورت تدریجی و آرام به خاک اضافه نمایید و در صورت آب و هوای معتدل نیز می توانید بهترین مواد غذایی را که توسط کود به گیاهان می رسد نیز مورد استفاده قرار دهید. معمولا کود دادن به باغ ها و چمن ها در طول فصل پاییز موجب می شود تا ریشه گیاهان به خوبی تقویت شوند و به همین خاطر است که گیاهان پس از گرمای تابستان بهبود پیدا می کنند.

چگونگی تغذیه گیاهان در پاییز

همچنین زیر و رو کردن خاک، هرس درختان، جلوگیری از رشد علف های هرز و همچنین کوددهی خاک نیز از عوامل مهم برای حیات گیاهان محسوب خواهند شد زیرا جریان شیره گیاهی کاهش یافته و در نهایت آسیب بسیار کمتری به گیاهان باغ وارد می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *