دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تکنیک های مقابله با سندرم خبر بد

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

از مهم ترین مشکلاتی که سندرم خبر بد به همراه دارد این است که می تواند همواره ذهن شما را آزار دهند از این رو بهتر است اطلاعاتی در این زمینه و نحوه درمانش داشته باشید تا بتوانید با این مشکل راحت تر کنار بیایید.

اگر شما نیز تا کنون دنبال خبرهای رسانه ای بودید باید بدانید که امکان دارد به بیماری خبر بد مبتلا شده باشید. در واقع استرسی که به دلیل پیام ها و مشکلات ناگوار دریافت می کنید به دلیل این سندروم می باشد. در ادامه شما را با سندرم خبر بد آشنا می کنیم و اطلاعاتی مفید در مورد نحوه درمان این مشکل در اختیارتان قرار می دهیم.

خبر بد و اختلال آن

آشنایی با سندرم خبر بد

سندروم خبر بد به زمانی گفته می شود که هر فرد به دلیل شنیدن و یا دیدن اخبار بد از رسانه ها دچار استرس و اضطراب گردد. همانطور که می دانید شنیدن اخبار بد می تواند بر روی سلامت روانی شما تاثیر داشته باشد از این رو اگر سلامت روانتان اهمیت دارد بهتر است سعی کنید از خبر گذاری ها و پوشش های لحظه به لحظه دوری کید و سعی کنید اخبار بد را اصلا گوش ندهید. هر چند می توان گفت که گوش دادن به اخبار یکی از ساده ترین کار های روزانه هر فرد می باشد و برای به روز ماندن امری اجتناب ناپذیر می باشد با این حال غرق شدن در این خبرها می تواند عوارض بسیار جبران ناپذیری بر سلامت روانی شما داشته باشد. در ادامه نظر روانشناسان مطرح را در مورد این سندروم برایتان بیان می کنیم.

لوگان جونز در مورد تاثیر این خبرهای بد بر روی روان بیان کرده است که:

متأسفانه اغلب اخباری که ما همه‌روزه دنبال می‌کنیم برای اطلاع‌رسانی رویدادها طراحی نشده‌اند. هدفشان معتاد کردن ما به مصرف خبر است. از آنجا که تیترهای هیجان زا توجه بیشتری جلب می‌کنند، رسانه‌ها به‌طور پیوسته روی خبر های فاجعه‌بار تمرکز می‌کنند و به ندرت اخبار مثبت را پوشش می دهند. او در ادامه می‌افزاید که مصرف بیش از حد این اخبار (چه خواسته و چه ناخواسته) مانند سم عمل می‌کند و سلامت روان ما را به خطر می‌اندازد.

آنی میلر یکی از پژوهندگان در این زمینه می باشد و او نیز مطلبی در مورد این سندروم بیان نموده است و اعتقاد دارد که :

  •  آرون گروپس

دنبال کردن مداوم خبرهای بد ممکن است تأثیری منفی روی مغز ما بگذارد. تماشای این خبرها دستگاه عصبی را وادار به ترشح هورمون های استرس زا مانند آدرنالین و کورتیزول می‌کند. این هورمون ها نیز به نوبه خود روی کیفیت خواب و تغذیه ما اثر می‌گذارند و باعث استرس و اضطراب و خستگی زودرس می شوند. همچنین دنبال کردن مداوم این اخبار و تلاش برای تفسیر و توجیه آن ها ممکن است تأثیری منفی روی نگرش ما بگذارد و افکارمان را با نگرانی مداوم آمیخته کنند.

سندرم خبر بد

مقابله با این بیماری

سندرم خبر بد یکی از مشکلاتی می باشد که امروزه بسیاری از فاراد به آن دچار شده اند و با شنیدن اخبار بد دچار مشکلاتی می شوند. در واقع بی خبری نیز خوب نیست و باید سعی کنید این کار را در خود به اعتدال برسانید و به گونه ای این مشکل را حل نمایید که ضرری به شما نرسد. در ادامه تکنیک هایی را برای انجام این کار برایتان بررسی می کینم و شما با استفاده از آن ها می توانید به راحتی این مشکلات را از بین ببرید.

دنبال کردن خبرها از منبع موثق

بهتر است سعی کنید خبرها را از یک منبع موثق دنبال کنید زیرا این کار می تواند شما را از خبر های بد و کذب دور کرده و همچنین باعث می شود که از خبرها دور نمانید. بسیاری از منابع هستند که سعی می کنند برای آب و تاب دادن به قضایا خبر های دروغین را نیز به خبر اصلی اضافه کنند و همین کار می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در فرد گردد.

داشتن محدودیت های زمانی

یکی دیگر از روش هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید با این سندروم مقابله نمایید داشتن محدودیت های زمانی می باشد. بهتر است سعی کنید اخبار را بعد از این که از یک منبع خاص پیگیری می کنید این کار را به زمانی محدود نمایید. این کار به شما کمک می کند تا به صورت مداوم به سمت خبر نروید.

اختلال خبر بد چپیست؟

داشتن فعالیت های شاد

بعد از این که اخبار را دنبال کردید بهتر است فعالیت هایی شاد نیز داشته باشید. در نظر داشته باشید که این کار به شما کمک می کند تا بتوانید آثار زیان بار خبر های بد را تا حدودی کاهش داده و برای این کار می توانید از وقت گذرانی در جمع، پیاده روی، ورزش کردن و یوگا کمک بگیرید.

عضویت در پادکست های خبری

این کار به ظاهر ساده به شما کمک می کند تا بتوانید اخبار را از یک منبع دنبال کرده و از این نظر که دیگر اخبار در وقت و بی وقت منجر به بمباران ذهنی شما نمی شوند خوشحال خواهید شد. در واقع این کار کمک می کند تا شما یک منبع خبری داشته باشید.

دانستن اهداف رسانه ها

در نظر داشته باشید که اولین هدف هر رسانه این است که مخاطب بیشتری را جذب نماید از این رو بهتر است سعی کنید همه چیزهایی که می گویند را باور نداشته باشید. در واقع فن هایی که رسانه ها به کار می گیرند به قدری ماهرانه می باشد و می تواند روی مخاطب تاثیر بگذارد که شاید شما فکرش را نکنید. بهتر است سعی کنید به صورت بهینه از این رسانه ها استفاده نمایید.

جدی گرفتن بازنمایی

در بسیاری از موارد در رسانه ها بازنمایی صورت می گیرد. بازنمایی یعنی نشان دادن واقعیت ها به شیوه ای خاص و پر رنگ تر که می تواند مخاطب بیشتری را جذب نماید. در واقع هر رسانه با توجه به اهدافی که دارد سعی در بازنمایی دارد و سعی می کند با اضافه کردن آب و تاب بیشتر به موضوع آن را بهتر و ویژه تر جلوه دهد و شاید در واقعیت چنین نباشد. بهتر است با درک بهتر از این مورد سعی کنید آثار زیان بار آن ها را تا حدودی کنترل کرده و یا کاهش دهید.

سندرم خبر بد

غیر فعال کردن نوتیف پیام ها

از دیگر کارهایی که می توانید برای درمان سندرم خبر بد در نظر بگیرید این است که نوتیف پیام ها را در گوشی خود غیر فعال نمایید.این کار باعث می شود که شما کم تر از قبل کنجکاو شده و به دنبال اخبار باشید و سعی کنید از زندگی خود بیشترین لذت را ببرید. در واقع این نوتیف ها می تواند منجر به ایجاد حواس پرتی های شدید در شما شده و در نهایت ساعتی از روز شما را به خود اختصاص دهد.

احتیاط بیشتر

با گذشت دو سال از آمدن ویروس کرونا بسیاری از افراد درگیر بیماری های روحی شدند از این رو اگر شما نیز یکی از این افراد هستید که تحت تاثیر قرار گرفته اید و به یکی از این مشکلات دچار شده اید بهتر است در دنبال کردن اخبار کمی محتاط تر باشید. این اخبار می تواند شما را دوباره به چالش کشیده و بار دیگر مجبور هستید با این بیماری ها که از سر گذرانده اید رو به رو شوید.

کمک گرفتن از دیگران

اضطراب ها و فشار های روانی امروزه بیشتر از قبل بر مردم حاکم شده است از این رو برای این که حال خود را بهتر کنید بهتر است از دیگران نیز در این زمینه کمک بگیرید. ارتباط داشتن با دیگران بسیار خوب می باشد و می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی روحیه شما بگذارد و شما برای مدیریت استرس و اضطرابی که از خبر های بد می گیرید را با این روش ساده کنترل نمایید.

حرف زدن با دیگران

سعی کنید این اخبار را با خانواده و دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. در واقع  بهتر است این کار را به راحتی انجام دهید تا دیگر نیازی به این مورد نباشد که تمامی اخبار بد را به تنهایی هضم کنید. این کار به ظاهر ساده می تواند میزان بسیار زیادی از استرس ها و اضطراب های شما را کاهش داده و نمی گذارد تا مشکلات شما بار دیگر خود را نشان دهند. علاوه بر همه این ها حرف زدن می تواند منجر به ایجاد آرامش بیشتر و در نهایت احساس همدلی بالا تر در میان افراد خواهد شد بنابراین بهتر است از این مورد غافل نشوید.

سندرم خبر بد

در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نمی توان گفت که برای مقابله با سندرم خبر بد باید به صورت کامل اخبار را نشنوید. در واقع نشنیدن اخبار برای یک سری از افراد لذت بخش است و می تواند زندگی بسیار شادی را با خود به همراه داشته باشد ولی باز هم احتمال دارد ضررهایی را به فرد وارد نماید از این رو بهتر است سعی کنید با این خبرها به صورت عادی تر برخورد کرده و سعی کنید احساسات خود را در مقابل آن ها کنترل نمایید. برای این کار کافی است مقداری از زمان خود را با دوستان و آشنایان خود بگذرانید و سعی کنید احساساتی که دارید را پنهان نکنید.

در پایان نیز می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی در زمینه اضطراب شبانه و اضطراب موقعیتی بدست آورید و سعی کنید با روش های مقابله با این بیماری ها آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *