دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه در بیماران ام اس و لیست غذاهای مجاز و ممنوعه برای این افراد

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با بهترین تغذیه در بیماران ام اس آشنا کرده و اطلاعاتی در مورد غذاهای مفید و مضر برای این بیماران به شما بدهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

تغذیه در دوران بیماری نقش بسیار مهمی در بهبود فرد دارد بسیاری از افرادی که دچار بیماری های خود ایمنی می شوند نیز باید یک سری تغذیه مناسب برای خود داشته باشند تا بتوانند روند بهبودی خود را افزایش داده و تا حدودی از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری نمایند. در ادامه تغذیه در بیماران ام اس را برای شما بررسی خواهیم کرد.

تغذیه در بیماران ام اس

بهترین تغذیه در بیماران ام اس

استفاده از یک سری از غذاها زمانی که فرد به بیماری ام اس مبتلا می باشد ممکن است این بیماری را تشدید نماید از این رو بهتر است بهترین تغذیه در این دوران را شناخته و سعی کنید از از خوردن مواد و غذاهایی که منجر به افزایش نشانه های این بیماری می شود خودداری نمود.

یک سری از غذا ها و میوه ها هستند که در رژیم غذایی این بیماران جای می گیرند و برای آن ها بسیار مفید اند. در واقع این مواد غذایی دارای یک سری خاصیت هایی می باشند از این رو می توانند منجر به بهبود سیستم ایمنی شده و از بروز و تشدید بیماری های خود ایمنی پیشگیری می نماید. در ادامه اطلاعاتی در مورد تغذیه افراد دارای ام اس به شما خواهیم داد تا بتوانید به خوبی از این افراد نگهداری کرده و در سلامت آن ها نقش داشته باشید.

پروبیوتیک ها

در واقع پروبیوتیک ها از جمله مواد بسیار با ارزشی می باشند که می توانند با تنظیم کردن فلور روده از بروز مشکلات روده ای پیشگیری نماید. این مواد ممکن است برای افراد مبتلا به این بیماری مفید باشد از این رو بهتر است این مواد را نیز وارد رژیم غذایی آن ها بکنید.

فیبرها

فیبرها نیز نقش بسیار خوبی در تغذیه افراد دارای ام اس می باشند و این مواد می توانند با تامین کردن غذای باکتری های مفید بدن حرکت روده را عادی سازی نموده و همچنین در حفظ سلامت قلب در این افراد تلاش می نمایند.

  •  آرون گروپس

ویتامین دی و تغذیه افراد دارای ام اس

ویتامین D

این ویتامین به صورت کلی برای بدن ضروری می باشد و خود به خود زمانی که شما در زیر نور آفتاب قرار می گیرید ساخته می شود. این ویتامین برای افرادی که دارای ام اس می باشند بسیار مفید می باشد و سود آن بسیار زیاد می باشد زیرا می تواند رشد و تمایز سلول ها را تنظیم نموده و نوعی ویژگی حفاظتی برای این افراد دارد. تاکید می کنیم که بیشتر ویتامین دی بدن از طریق قرار گیری در معرض نور خورشید تامین می گردد و در مواردی بسیار خاص می توانید از قرص های این ویتامین استفاده نمایید و آن هم باید زیر نظر متخصص باشد در غیر این صورت مشکلاتی برای شما ایجاد خواهد شد.

بیوتین

بیوتین یکی از انواع ویتامین های گروه B می باشد و در ترکیب هایی مانند تخم مرغ و جگر به وفور یافت می شود. در واقع یک سری تحقیقاتی روی این ویتامین انجام شده است و این تحقیقات نشان داده اند که برای سلامت بیماران ام اس باید از این ویتامین در رژیم غذایی آن ها استفاده شود.

اسیدهای چرب اشباع نشده

اسیدهای چرب اشباع نشده هنوز در دست تحقیق می باشند ولی با این حال این اسیدها می توانند منجر به کاهش التهاب های بدن شده. از بروز مشکلات اینچنینی پیشگیری خواهد کرد. به گفته بسیاری از متخصصان افرادی که این مشکل را دارند باید از خوردن غذاهایی که دارای اسیدهای چرب اشباع شده می باشند و غذاهای فراوری شده پیشگیری کنند زیرا این غذاها می توانند منجر به تحریک بیشتر اعصاب شده و نشانه های بیماری را تشدید می نماید.

غذا های مجاز برای افراد ام اس

لیست غذاهای مجاز برای این افراد

تغذیه در بیماران ام اس بسیار خاص می باشد از این رو بهتر است با لیست غذاهای بی ضرر برای این افراد آشنا باشید.

  • اولین گروه سبزیجات می باشد.در واقع سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم  و گل کلم، هویج و سیب زمینی برای این افراد بی ضرر می باشد و بهتر است در رژیم غذایی آن ها از این سبزیجات استفاده گردد.
  • کدوها نیز می توانند در رژیم غذایی افراد دارای ام اس نقش بسیار خوبی داشته باشند. از این رو بهتر است این افراد را تشویق به استفاده از کدو تنبل و کدو سبز نمایید زیرا این کدوها می توانند نقش بسیار خوبی در سلامت این افراد داشته باشند.
  • لوبیا سبز و نخود فرنگی نیز از مواد بی ضرر برای افرادی اند که ام اس دارند از این رو بهتر است استفاده از این دو مورد را نیز در رژیم غذایی این افراد قرار دهید.
  • به صورت کلی سبزی های تازه مانند پیاز، سیر، فلفل و زنجبیل برای این افراد مفید اند.
  • میوه ها نیز باید جزئی از تغذیه در بیماران ام اس باشد. از مهم ترین میوه هایی که این افراد می توانند به راحتی از آن ها استفاده کنند می توان به سیب، گلابی، آلو، زردآلو، شلیل، پرتقال، گریپ فروت، لیمو، خربزه، هندوانه، طالبی، انواع توت ها مانند توت سیاه، تمشک، توت فرنگی، انگور فرنگی و بلوبری، موز، انبه، کیوی، آناناس و انار، گوجه فرنگی، زیتون و فلفل اشاره کرد.
  • بسیاری از متخصصان بر این باور می باشند که نارگیل به دلیل داشتن چربی های اشباع شده برای این افراد مضر است از این رو باید از تغذیه در بیماران ام اس حذف گردد تا فرد دچار مشکلاتی نشود.
  • انواع دانه ها، برنج، ماکارونی، جو دو سر و غلات برای این افراد مشکلی ندارد و به راحتی می توانید این مواد را نیز در رژیم غذایی افراد دارای ام اس قرار دهید.

غذا هخای مجاز برای بیماران ام اس

  • بسیاری از افراد باید گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند و این افراد کسانی می باشند که همزمان بیماری سلیاک در آن ها تشخیص داده شده است.
  • لوبیا و حبوبات نیز از مفید ترین تغذیه ها در دوران بیماری می باشد و افرادی که دچار ام اس می باشند بهتر است از لوبیا سیاه، ماش، لوبیا چیتی، سویا، نخود و عدس بیشتری استفاده کنند.
  • برای افرادی که دچار ام اس می باشند استفاده از بادام زمینی توصیه نمی شود زیرا دارای چربی اشباع شده می باشد.
  • ماهی ها و غذاهای دریایی نیز تا حدودی برای این افراد مفید می باشد و بهتر است در تغذیه این افراد از این غذاها نیز استفاده گردد.
  • ماهی های روغنی از مفید ترین ماهی ها می باشد و باید سه بار در هفته مورد استفاده قرار بگیرد و بهتر است این افراد در خوردن این ماهی ها زیاده روی نکنند. از مهم ترین این ماهی ها می توان به ماهی آزاد، ماهی ساردین، ماهی قزل آلا و شاه ماهی اشاره کرد.
  • از دیگر ماهی ها و غذاهای دریایی مفید در تغذیه بیماران ام اس می توان به ماهی سفید، گل ماهی، ماهی کفال و مرغ ماهی اشاره کرد و همچنین این افراد می توانند از صدف دریایی و میگو نیز  استفاده کنند.
  • باید بدانید که لبنیات یکی از مضر ترین موادی می باشد که می تواند در رژیم غذایی این افراد باشد از این رو بهتر است از جایگزین های آن مانند شیر سویا، ماست، بستنی، شیر جو دو سر، شیر بادام، و سفیده تخم مرغ استفاده کنید تا بتوانید پروتئین بدن این افراد را تامین نمایید.
  • همانطور که گفته شد بادام زمینی از دانه های مضر برای این افراد می باشد و شما می توانید از دانه هایی مانند مغز بادام هندی، گردو و پسته برای این افراد استفاده نمایید. یادتان باشد که از آجیل ها و مغزها باید به صورت متوسط در این افراد استفاده گردد در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برایشان ایجاد شود.

تغذیه در بیماران ام اس

غذاهای ممنوعه برای این بیماران

تغذیه در بیماران ام اس دارای اهمیت بالایی می باشد و اگر این افراد بتوانند غذاهایی که استفاده می کنند را به درستی انتخاب نمایند می توانند تا حدودی از شدت بیماری بکاهند و یک سری از غذاها برای این افراد مضر می باشد و بهتر است شما نیز با این موارد آشنایی داشته باشید.

  • اولین گروهی که بهتر است بدانید لبنیات می باشد. لبنیات به صورت کلی برای این افراد مضر می باشد از این رو بهتر است حتی به میزان کم نیز در غذای این افراد مورد استفاده قرار ندهید.
  • یک سری از غذاهای پخته شده موجود اند که برای این افراد مضر می باشند. این مواد شامل دونات، کیک،کلوچه ها، شیرینی و شیرینی های تجاری می باشند.
  • میان وعده های این افراد نیز باید حساب شده باشد در غیر این صورت ممکن است با خوردن چیپس ها، کراکرها و پاپ کورن ها مشکلاتی برای این افراد ایجاد گردد.
  • برای این که از مشکلات بیشتر این افراد پیشگیری نمایید باید مراقب باشید تا این افراد از چربی های ناسالم مانند سس مایونز، روغن نارگیل، روغن نخل، روغن های گیاهی بدون نام و گوشت خوک استفاده نکنند.
  • غذاهای سرخ شده و فست فودی به دلیل داشتن میزان بسیار بالایی از چربی های اشباع شده می توانند برای بدن مضر باشند از این رو بهتر است سعی کنید تا حدی که می توانید از این غذاها استفاده نکنید.
  • زرده تخم مرغ نیز به شدت برای این افراد مضر می باشد و بهتر است از آن اصلا استفاده نشود.

ام اس و غذا های ممنوعه آن

بسیاری از افراد هستند که از رژیم های خاص برای این بیماری استفاده می کنند و از بهترین این رژیم ها می توان به رژیم بدون گلوتن، رژیم سرخپوستی و رژیم سوانک اشاره کرد. افرادی که دارای بیماری های خاص می باشند باید سعی کنند با استفاده از یک رژیم غذایی درست تمامی مواد مورد نیاز خود را به صورت روزانه دریافت نمایند در غیر این صورت ممکن است نشانه های بیماری در آن ها شدت بگیرد. در ادامه شما می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی در مورد رژیم فاقد گلوتن و رژیم غذایی تیروئید هاشیموتو را مشاهده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *