دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

عامل ایجاد موج دریا و تشخیص فاصله امواج تا ساحل

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با عامل ایجاد موج دریا آشنا کرده و یک سری از بهترین اطلاعات را در این زمینه به شما خواهیم داد تا بتوانید با این مورد بیشتر آشنا شوید.

دریا یکی از شگفت انگیزترین پدیده ها می باشد و عجایب بسیار زیادی را در خود جای داده است. در واقع امواج دریا یکی از این عجایب می باشد و اگر تا کنون در کنار ساحل به تماشای دریا نشسته باشید این امواج را به شکل های متفاوتی دیده اید. امواج دارای رفتارهای متحیر کننده ای می باشند و ممکن است تا کنون در مورد عامل ایجاد موج دریا از خود سوالاتی پرسیده باشید. در ادامه آن را برای شما بررسی می کنیم.

عامل ایجاد موج دریا

عامل ایجاد موج دریا

موج ها دارای انواع متفاوتی می باشند و موج هایی که در ساحل دیده می شوند عموما در اثر بادها ایجاد شده اند. در واقع زمانی که باید به سطح صاف اقیانوس ها می وزد بین مولکول های آب و هوا به اندازه ای اصطکاک ایجاد می کند و باعث خواهد شد که انرژی باد به آب منتقل شده و موج ها پدیدار می شوند.

در واقع هر چقدر میزان این انرژی در باد بیشتر باشد و به مدت طولانی تری بوزد موج ها بزرگ تر و بزرگ تر خواهند شد و اگر باد متوقف شود دیگر این امواج بزرگ نمی شوند ولی به راه خود ادامه می دهند و از مکانی که در آن تولید شده اند دور می شوند.

این سفر موج ها گاهها بسیار طولانی می شود و همه این ها بستگی به آن انرژی اولیه باد دارد و اگر این موج ها بسیار از محل تولد خود دور شوند امکان این که به ساحل برسند بسیار زیاد می باشد و زمانی که به ساحل برسند تمام می شوند و سفر خود را به پایان می برند. در نظر داشته باشید که گاها ممکن است بدون این که شما نسیمی را مشاهده کنید موج های بزرگی را در دریا شاهد هستید و این ها به دلیل همان بادی می باشد که به سطح اقیانوس آمده و این موج ها را متولد نموده است.

با نزدیک شدن موج ها به دریا آب کم عمق می شود و بخش پایینی آن را شن و ماسه تشکیل می دهد و زمانی که آب با آن ها برخورد می کند به تدریج سرعتش کم می شود ولی بخش بالایی موج در حال حرکت می باشد و با شدت با ساحل برخورد دارد از این رو صدای شکستن موج ها را به راحتی خواهید شنید.

  •  آرون گروپس

چرا موج با صدا می شکند؟

مسافت طی شده توسط موج ها

حال که با عامل ایجاد موج دریا آشنا شدید در ادامه می خواهیم میزان مسافتی که هر موج طی می کند را برای شما بررسی کنیم و اطلاعاتی مفید نیز در این زمینه به شما بدهیم. یک سری از افراد روی این موضوع تحقیقاتی را انجام داده داند و متوجه شدند که بسیاری از موج های اقیانوسی مسافت بسیار زیادی را طی می کنند تا بتوانند به ساحل برسند و برخی از آن ها حدودا ۱ هفته و یا بیشتر در راه بوده اند.

برای این که بتوانید مسافت طی شده هر موج را اندازه گیری کنید باید فاصله آن را با موج بعدی بسنجید. اگر این زمان ۱۰ ثانیه یا بیشتر باشد این موج ها از مسافت بسیار دوری آمده اند ولی اگر این زمان حدودا ۵ ثانیه یا کم تر باشد این موج ها از همین نزدیکی آمده اند و فاصله زیادی از محل تولد خود ندارند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که امواج کوچک و بزرگی را دیده باشید. این امواج توسط بادها و طوفان های متفاوتی ایجاد شده اند و در یک زمان به یک مکان رسیده اند و به صورت یکی در میان به سمت ساحل می آیند از این رو شما آن ها را به صورت موج های کوچک و بزرگ مشاهده می کنید.

طوفان های شدید و میزان امواج دریا

زمانی که طوفان های بسیار بزرگی رخ بدهد امواج بسیار بزرگ می شوند و زمانی که دو موج طوفانی به یک دیگر برسند می توانند ارتفاع بسیار زیادی را ایجاد نمایند از این رو زمان هایی که دریا طوفانی می باشد بهتر است سعی کنید نزدیک دریا نروید در غیر این صورت امکان غرق شدن شما وجود دارد زیرا این موج ها علاوه بر ارتفاع دارای قدرت بسیار زیادی می باشند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بلندترین موجی که تا کنون دریاها به خود دیده اند و قابل اندازه گیری بوده است حدودا ۲۵ متر می باشد و این میزان به اندازه ای است که ۵ زرافه را روی یک دیگر قرار دهید.

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه با کلیک بر روی لینک های داده شده می توانید علت وقوع طوفان و علت وقوع سونامی را مشاهده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *