دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

ویتامین های ضروری بارداری و اهمیت مصرف آن ها در رشد جنین

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با ویتامین های ضروری بارداری آشنا کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه به شما بدهیم تا بتوانید به راحتی از این ویتامین ها استفاده نمایید.

افراد باردار باید سعی کنند علاوه بر تامین ویتامین های مورد نیاز بدن خود ویتامین های ضروری در رشد جنین را نیز فراهم کنند از این رو اگر در خانه فرد باردار دارید بهتر است با ویتامین های ضروری بارداری آشنا شده و اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید در غیر این صورت ممکن است مشکلات رشدی بسیار زیادی برای نوزاد شما ایجاد گردد.

ویتامین های ضروری بارداری

معرفی ویتامین های ضروری بارداری

افرادی که باردار هستند بیشتر از افراد عادی نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی دارند زیرا جنین آن ها برای رشد نیاز به این مواد دارد. البته همه این ها بدین معنا نمی باشد که بدون دستور پزشک و سرخود استفاده از مکمل ها را انجام دهید و باید حواستان باشد که حتما زیر نظر متخصص از این ویتامین ها استفاده کنید زیرا مقدار بسیار زیاد این ویتامین ها در بدن نیز می تواند برای جنین دردسر ساز گردد.

در حالت عادی زمانی که فردی قصد بچه دار شدن و یا بارداری داشته باشد و یا حتی باردار باشد بدنش بیشتر از حالت عادی ویتامین مصرف می کند از این رو منابع ذخیره شده از ویتامین ها در بدنش رو به کاهش می رود و معمولا کاهش این ویتامین ها می تواند نشانه هایی را مانند بی حالی و خستگی را به همراه داشته باشد از این رو اگر با چنین نشانه هایی رو به رو شدید بهتر است به متخصص مراجعه کرده و داروهای مورد نیاز و مولتی ویتامین هایی که برایتان تجویز می گردد را مورد استفاده قرار دهید.

در صورتی که مادران باردار دارای رژیم غذایی متنوعی می باشند نیازی به استفاده از هیچ کدام از اینم ویتامین ها نمی باشد. در ادامه به معرفی بهترین ویتامین ها در دوران بارداری می پردازیم و جالب است بدانید که امروزه مهم ترین ویتامین های لازم در بارداری در یک مکمل موجود می باشند از این رو اگر کمبودی در بدن شما وجود داشته باشد پزشک با تجویز آن ها می تواند به راحتی این مشکل را رفع کرده و برای جنین شما رشد عادی را به همراه داشته باشد.

انواع ویتامین ها در بارداری

  •  آرون گروپس

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B یکی از مهم ترین گروه ویتامین ها در دوران بارداری می باشد ولی یادتان باشد که به هیچ عنوان به صورت خودسرانه از آن ها استفاده نکنید زیرا ممکن است این ویتامین ها برای شما دردسر ساز شوند.

اسید فولیک

از مهم ترین گروه ویتامین های B می توان به اسید فولیک یا ویتامین B9 اشاره کرد. در واقع زمانی که بدن شما در زمان بارداری و یا قبل از آن کم تر از این ویتامین برخوردار باشد می تواند منجر به ایجاد نقص های بسیار زیادی در بدن جنین گردد و مشکلات عصبی بسیار زیادی را برای جنین فراهم می کند از این رو بهتر است قبل از بارداری و در حین بارداری زیر نظر متخصص از این ویتامین استفاده کنید.

در واقع لوله های عصبی جنین بسیار مهم می باشند و اگر این ویتامین در بدن مادر باردار به شدت کم باشد ممکن است در ساخته شدنشان مشکلاتی ایجاد گردد. این لوله ها در واقع ستون فقرات و مغز را تشکیل می دهند از این رو احتمال بروز بیماری های ذهنی و بیماری های ستون فقرات در نوزادانی که مادرشان در دوران بارداری دچار کمبود بوده است بسیار شایع می باشد.

اسید فولیک همچنین می تواند به مادر باردار کمک کند تا نوزادش وزن گیری بسیار بهتری داشته باشد و به صورت بالقوه می تواند از بروز کم خونی پیشگیری نماید. کم خونی در دوران بارداری می تواند منجر به ایجاد کم وزن بودن نوزاد در حین تولد، زایمان زودرس و کم خونی نوزاد نیز گردد از این رو بهتر است در دوران بارداری تحت نظر یک پزشک باشید تا بتوانید نوزادی سالم به دنیا آورده و مشکلات خود را به شدت کاهش دهید.

اسید فولیک در بارداری

ویتامین B12

این ویتامین یکی از ضروری ترین ویتامین های بدن فرد می باشد و به تولید گلبول های قرمز کمک می کند و اگر بتوانید میزان این ویتامین را در بدن مادر باردار تامین نمایید می توانید از بروز بیماری های عصبی در جنین پیشگیری کنید. در واقع این ویتامین از مهم ترین ویتامین های بدن هر فرد عادی نیز می باشد و به درست تر کار کردن سلول ها کمک می کند.

ویتامین B6

ویتامین B6 از ویتامین های بسیار مهم در رشد شناختی، متابولیسم بدن، بهبود سیستم ایمنی و تشکیل خون دارد از این رو اگر مادر بارداری دچار کمبود این ویتامین باشد مشکلات بی شماری برای او ایجاد خواهد شد از این رو بهتر است سعی کنید این مشکل را از بین برده و برای رشد بهتر جنین تلاش کنید. یادتان باشد که شما نمی توانید به تنهایی متوجه کمبود این ویتامین در بدن شوید و باید حتما آزمایش های لازم در دوران بارداری را انجام دهید.

ویتامین های ضروری بارداری

ویتامین C

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد در حین بارداری دچار آن می شوند مشکل جذب آهن می باشد. در واقع جذب آهن در این دوران به شدت کاهش می یابد از این رو باید سعی کنید با استفاده درست و به موقع ویتامین C این مشکل را از بین برده و رشد بهتری را برای جنین خود فراهم نمایید. در دوران بارداری بدن افراد بیشتر از سایر زمان ها نیاز به جذب آهن دارد زیرا دیگر خود فرد تنها نمی باشد و باید سعی کند آهن مورد نیاز بدن جنین را نیز فراهم نماید.

ویتامین C  یکی از ویتامین های محلول در آب می باشد بنابراین در بدن ذخیره نمی شود و باید دائما به فکر این باشید که این ویتامین بدنتان کاهش نیابد. این ویتامین برای ترمیم زخم ها و بافت های دوران بارداری بسیار مفید می باشد و روند بهبودی را افزایش می دهد.

بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که اگر بدن مادران دچار کمبود این ویتامین باشد ممکن است به علائم پره اکلامپسی دچار شده و جانشان در خطر بیفتد بنابراین به شما توصیه می شود برای جبران کمبود این ویتامین در بدن خود زیر نظر پزشک از مکمل ها استفاده کرده و یا سعی کنید رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

از مهم ترین منابع ویتامین سی که شما می توانید در دوران بارداری از آن ها استفاده کنید می توان به موارد زیر اشاره کر :

  • کلم بروکلی
  • کیوی
  • مرکبات
  • فلفل زرد
  • فلفل سبز
  • سیب زمینی شیرین
  • گوجه فرنگی

ویتامین های ضروری بارداری

ویتامین A

از دیگر ویتامین های ضروری بارداری می توان به ویتامین A اشاره کرد. این ویتامین برای رشد اندام ها در جنین بسیار مفید می باشد و کمبود آن می تواند خطراتی برای جنین به همراه داشته باشد با این حال بهتر است از استفاده بیش از حد از این ویتامین نیز خودداری  نماید زیرا این ویتامین محلول در چربی بوده و می تواند با تجمع بیشتر در کبد مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد.

از دیگر فواید این ویتامین این است که می تواند به درمان عفونت های بدن کمک کند و در دورانی که زنان نزدیک به زایمان هستند بسیار مهم و ضروری می باشد. اندام هایی که با کمک این ویتامین در بدن جنین شکل می گیرد عبارتند از :

  • قلب
  • ریه
  • کلیه
  • چشم
  • استخوان
  • سیستم گردش خون
  • سیستم عصبی

میزان مورد نیاز این ویتامین در بدن هر فرد در روز  عبارت است از :

  • افراد غیر باردار ۷۰۰ میکرو گرم
  • زنان باردار ۱۸ ساله ۷۵۰ میکرو گرم
  • زنان باردار ۱۹ ساله  و بیشتر  ۷۷۰ میکرو گرم
  • زنان شیرده ۱۸ ساله  ۱۲۰۰ میکرو گرم
  • زمان شیرده ۱۹ ساله و بیشتر ۱۳۰۰ میکرو گرم

ویتامین a برای فرد باردار

ویتامین D

ویتامین دی یکی از ریز مغذی های ضروری برای بدن می باشد و به همراه ماده کلسیم در حفظ سلامت استخوان ها نقش بسیار زیادی دارد. کمبود این ویتامین در عملکرد ها تولید مثل بسیار موثر می باشد و همچنین استفاده از این مکمل در بارداری می تواند از بسیاری از بیماری های دیگر که ممکن است جنین شما بعدا به آن دچار شود پیشگیری کند. ولی یادتان باشد که این ویتامین را نباید بیش از حد مورد استفاده قرار دهید زیرا امکان مسمومیت با آن وجود دارد.

بهتر است میزان درست و دقیق استفاده از این ویتامین را از پزشک خود بپرسید در غیر این صورت امکان دارد مشکلات بیشتری برایتان ایجاد شود و همچنین دچار عارضه های بیش از حد استفاده از این ویتامین شوید.

ویتامین K

ویتامین K از ویتامین های ضروری بارداری می باشد. این ویتامین نیز مهم و ضروری برای دوران بارداری می باشد و چون محلول در چربی می باشد باید در استفاده از آن کمی محتاط عمل نمایید. این ویتامین می تواند در به تعادل رساندن کلسیم خون مفید باشد و همچنین سلامت سیستم گردش خون را تامین نماید. این ویتامین به خصوص در دوران زایمان بسیار مهم می باشد و اگر بدن دچار کمبود این ویتامین شود هر لحظه جان مادر و جنین در خطر خواهد بود زیرا خونریزی بدون وقفه ادامه می یابد. اثرات کمبود ویتامین k در بدن عبارت است از :

  • کاهش ارزش سلول های خونی
  • کم خونی شدید
  • وزن کم نوزاد در حین تولد
  • افزایش ابتلا به زردی در نوزاد بعد از تولد
  • بیماری های کبدی در نوزادان
  • افزایش ناهنجاری های قبل از تولد در جنین
  • اختلال در سیستم عصبی

در نظر داشته باشید که استفاده از یک سری از داروها در حین بارداری نیز می تواند میزان این ویتامین را در بدن به شدت کاهش دهد از این رو بهتر است سعی کنید در دوران بارداری زیر نظر متخصص بوده و دائما آزمایش هایی را که به شما داده می شود را انجام دهید تا  بتوانید جنین سالم تری داشته و در آینده فرزند شما مشکلات زیادی نداشته باشد.

ویتامین های ضروری بارداری

ویتامین E

استفاده از ویتامین های ضروری در بارداری بسیار مفید می باشد و می تواند بر رشد جنین و سلامت مادر تاثیراتی داشته باشد ولی یادتان باشد که با توجه به تحقیقات انجام شده روی ۲۱ هزار زن باردار معلوم شده است که استفاده از ویتامین E در بارداری هیچ ضرورت خاصی ندارد. در واقع این ویتامین تاثیر چشمگیری بر وزن گیری نوازد، تولد زودهنگام، مرگ نوزاد قبل از تولد، زایمان زودرس و حتی مسمومیت بارداری ندارد و بهتر است در صورتی که پزشک تایید می کند از خوردن این ویتامین خودداری کنید. البته در برخی از شرایط نیازهای بدن زن باردار به این ماده بیشتر خواهد شد و پزشک تایید می کند که باید در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم از مکمل های حاوی این ویتامین استفاده نماید.

ویتامین F

ویتامین F که نام دیگر اسیدهای چرب ضروری می باشد نیز در دوران بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد از این رو بهتر است سعی کنید استفاده از این ویتامین ها را زیر نظر متخصص ادامه داده تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. امگا سه یکی از این ویتامین ها محسوب می شود و در صورتی که بدن شما دچار کمبود این مواد باشد پزشک به شما توصیه می کند تا یک رژیم غذایی مفید داشته و یا از مکمل های آن استفاده نمایید.

استفاده از برخی از ماهی ها که دارای امگا ۳ می باشند برای زنان باردار خطر دارد از این رو بیشتر به این افراد توصیه می شود تا به جای خوردن ماهی از مکمل های امگا سه استفاده کنند.

ویتامین اف و اسید های چرب ضروری برای بدن فرد باردار

زمان درست و مناسب استفاده از ویتامین ها از قبل از بارداری و تا پایان شیردهی می باشد البته تمامی این موارد و استفاده از ویتامین های ضروری در بارداری بستگی به بدن شما دارد و این که چه ویتامین هایی در بدن لازم دارید. در ادامه می توانید مطلب مرتبط با این موضوع یعنی استفاده از انواع مکمل در بارداری و غذاهای مفید در بارداری را مشاهده کنید و اطاعاتی در مورد آن ها نیز بدست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *