دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اقتصاد گیگ چیست و از چه مزایا و معایبی برخوردار است؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است اطلاعاتی در مورد اقتصاد گیگ به شما بدهیم و همین مورد به تنهایی می تواند شما را به درآمد مطلوبی برساند از این رو بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

اقتصاد گیگ یکی از اصطلاح هایی می باشد که امروزه همه در مورد آن صحبت می کنند و این اصطلاح ممکن است برای بسیاری از افراد جدید باشد بنابراین در ادامه همه آنچه که باید در مورد آن بدانید را برای شما بیان خواهیم کرد.

شغل های متفاوت در گیگ

اقتصاد گیگ و اطلاعاتی در مورد آن

اقتصاد گیگ در گذشته به اقتصاد فریلنسری و نیروی کار چابک و کار موقت نامیده می شد. به نظر می رسد که این روزها همه افراد علاوه بر شغلی که دارند یک شعله جانبی نیز دارند و یا مشاغل روزانه خود را برای مشاغل اقتصادی تر کرده است و این مشاغل استرس کمتری نسبت به کارهای قبلی آن ها دارد. بسیاری از افراد هستند که با موفقیت ۹ الی ۵ برابری به اقتصاد گیگ منتقل شده اند و حقیقت این ماجرا آن است که این اقتصاد فقط بر اساس تقاضا کار نمی کند بنابراین فرد می تواند به راحتی از آینده شغلی خود مطمئن باشد.

معمولا افرادی که موسیقی کار می کند زمانی که در یک مکان اجرا دارند به عنوان گیگ از آن یاد می کنند و اقتصاد گیگ نیز به همین دلیل به این نام نامیده شده است و کارمندان شرکت های بزرگ به جای شغل های سنتی و اداری و تمام وقت با یک شرکت واحد به عنوان پیمانکاران کوتاه مدت کار می کنند.

نحوه کارکرد گیگ

اکونومی گیک بدین معنا می باشد که مهم نیز یک کارمند در چه صنعتی کار می کند و این اکونومی تشکیل شده از کارهای بسیار کوچک بوده که کارمند می تواند به راحتی آن ها را انجام دهد و با استفاده از آن زندگی خود را بگذراند. این کارها ممکن است از تهیه غذا شروع شده و تا نوشتن کد تنوع داشته باشد.

کارمند گیگ به راحتی می توانند ساعات مشخصی کار کرده و وقتی زمان کاری او تمام شد می تواند به سمت کار دیگری برود و این کار می تواند در یک شرکت و یا یک شرکت متفاوت باشد.

  •  آرون گروپس

در این اکونومی شیفت ها و پروژه ها منعطف هستند و کارمند ممکن است یک روز کار داشته باشد و روز بعد همان کار را در ساعات متفاوت تری انجام دهد همچنین ممکن است هر فردی چندین کار گیک داشته باشد.

کارمندان گیگ

کارمند گیگ

این که به صورت دقیق گفته شود چه تعداد افرادی در این اکونومی گیگ کار می کنند بسیار دشوار می باشد و از آن جا که کارمند گیگ چند وضعیت کارمندی را شامل می شود تعریف اینکه بخواهیم به درستی کارمند را به شما معرفی کنیم بسیار سخت و دشوار است. در بسیاری از تحقیقات معنایی برای این کارمندها در نظر گرفته شده است اما نمای واحدی برای آن وجود ندارد.

بر اساس آمارها زن ها و مردها به صورت مساوی در این اکونومی مشغول به کار هستند اما در نوع اجرای آن تفاوت هایی وجود دارد در واقع مردان بیشتر به دنبال کارگری می روند در حالی که زنان بیشتر برای بازاریابی گیگ کار می کند.

بسیاری از کارمندان مرد که در این اقتصاد مشغول می باشند به دنبال تکیه کردن به صورت کامل به این اقتصاد بوده و سعی می کنند تمامی در آمد خود را از این کارها به دست آورند در صورتی که زن ها سعی می کنند به عنوان درآمد اضافه تر از این اقتصاد استفاده کنند.

با گسترش فناوری های جدید این اقتصاد نیز پیشرفت کرده است و در مقیاس جهانی امکان پذیر شده است انتظار می رود که در آینده افراد بیشتری نیز در این اقتصاد مشغول به کار شوند.

آموزش وپرورش در این اکونومی

مزایای این اکونومی

اقتصاد گیگ دارای یک سری فواید مثبت می باشد و در ادامه آن ها را برایتان به صورت یک به یک مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانید با این اکونومی بیشتر آشنا شوید.

انعطاف پذیری بالا

یکی از بزرگ‌ترین مزیت های این اکونومی این است که انعطاف پذیری بالایی دارد و شما به عنوان کارمند می توانید ساعت کاری خود و مکان کاری تان را انتخاب نمایید. در بسیاری از شرایط شما می توانید انتخاب کنید که چه مشتریانی داشته باشد و چه مشتریان را نمی پذیرد و همچنین در به برخی از شرایط می توانید نرخ خود را نیز تعیین نمایید.

از دیگر مزیت های این اقتصاد این است که شما فقط می توانید یک ساعت در کل هفته کار کنید و یا می توانید ساعات کاری خود را به صورت بسیار زیاد کاهش دهید.

انجام دادن فعالیت های جدید

کر کردن در این اقتصاد بدین معناست که افراد برای کسب درآمد می توانند از روش های متفاوتی استفاده کنند و همچنین این اقتصاد نوعی حرفه جدید است.

این اکونومی به شما این امکان را می دهد که بتوانید بدون اینکه منبع اصلی درآمد خود را از دست بدهید یک منبع اضافه تری برای درآمد های خود داشته باشید و بتوانید اشتیاق  و شور خود را درک کرده و استعدادهایی که دارید را شکوفا کنید.

اقتصاد گیگ

معایب این اقتصاد

این اکونومی دارای یک سری معایبی نیز می باشد که بهتر است با آن ها آشنا شده و با آگاهی کامل در مورد آن تصمیم گیری نمایید.

داشتن در آمد نا هماهنگ

یکی از جوانب منفی چنین شغل هایی نداشتن درآمد ثابت می باشد. در این شغل ها به ازای هر پروژه به شما مبلغی پرداخت می شود و ممکن است شما بر اساس کارهایی که انجام می دهید نتوانید در آمد مطلوبی را بدست آورید و همچنین کارهایتان از کنترلتان خارج گردد.

فرسایشی بودن

از دیگر معایب این اقتصاد این است که افراد در چند شغل مشغول به کار می شوند و در ساعت های عجیب و غریب که برای هر فرد مناسب نیست مجبور به کار هستند بنابراین بعد از مدتی این کارها خسته کننده و استرس آور خواهد بود و می تواند زمینه های فرسایش فرد را فراهم نماید.

اقتصاد گیگ

گروه های شغلی در اکونومی گیگ

در این اکونومی ۷ دسته شغل وجود دارد و شما با استفاده از علاقه خود می توانید در یک یا چند مورد آن مشغول به کار شوید در ادامه اطلاعات کاملی در این مورد به شما خواهیم داد.

کامپیوتر

گروه کامپیوتر و آی تی دارای فعالیت های بسیار گسترده ای از شغل ها می باشند و شما می توانید از تعمیر کامپیوتر تا امنیت شبکه در این مورد کار نمایید و شغل های خوبی را برای خود پیدا کنید. شغل های رایج در حوزه کامپیوتر عبارت است از :

  • مهندس امنیت اطلاعات
  • تحلیل شبکه
  • مدیر میان افزار لینوکس

نویسندگی

نویسندگی نیز طیف وسیعی از مخاطبان را در بر می گیرد و این نوشته ها می توانند از گزارش های شرکتی شروع شده تا پست ها و وبلاگ ها و محتوای وب ها ادامه داشته باشد. مشاغل رایج در این زمینه عبارتند از :

  • نویسنده محتوا
  • مدیر پروژه
  • رزومه نویس
  • کپی رایتر

توسعه نرم افزار

توسعه نرم‌افزار یکی دیگر از شغل های مناسب برای افرادی است که به دنبال کار در اقتصاد گیگ می گردد. در واقع توسعه دهندگان این نرم‌افزارها برنامه هایی که طراحی می شوند را تست کرده و در کامپیوترها و بازی های تعاملی آنلاین اجرا می کنند. شغل های مهم در این حوزه عبارتند از :

  • مهندس DevOps
  • مهندس بازی
  • طرح رابط کاربری
  • تجربه کاربری

اکونومیهای گیگ و تاثیر آن ها بر زندگی

حسابداری و امور مالی

شغل هایی که در حسابداری و امور مالی قرار دارند شامل همه موارد مربوط به پول هستند بنابراین این شغل ها کمی سخت تر هستند و باید کمی بیشتر برای این کارها وقت بگذارید. شغل های پاره وقت در این حوزه عبارت اند از :

  • مسئول وام
  • متخصص مربوط
  • دستیار حسابدار

مدیریت پروژه

از دیگر شغل های مناسب برای نیروی کار در این اکونومی مدیریت پروژه بودن است و مدیران می توانند از ابتدا تا انتهای پروژه را هماهنگ کرده و کارهای مربوط به آن مانند فروشندگان داخلی و خارجی، مدیریت بودجه، جلوگیری و جبران تاخیرها را مدیریت کنند. شغل های مرتبط با این حوزه عبارتند از :

  • مدیر دفتر
  • مدیر پروژه

شغل های اداری

شغل های اداری بیشتر در ساعات اداری می باشند و فردی که آن ها را انتخاب می کند باید مدیریت ارتباطات و مدیریت پروژه ها را بر عهده داشته باشد و برنامه ریزی های لازم برای سفرهای اداری را انجام دهد. از مهم ترین شغل ها در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دستیار های مجازی
  • تکنسین دارو ساز
  • دستیار اداری طراحی

فعالیت های نیمه وقت در گیگ

آموزش و پرورش

از دیگر ویژگی هایی که این اقتصاد با خود به همراه دارد این است که شما می توانید به عنوان یک معلم نیز در این اکونومی مشغول به کار شوید و به افراد در یادگیری مهارت های بسیار جدید کمک کنید. همچنین شما می توانید به صورت یک معلم پاره وقت و یا یک معلم راهنما نیز کار نمایید. از مهم ترین کارهای موجود در این حوزه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آموزش طراحی
  • مدرس آیلتس
  • معلم دبیرستان

استفاده از این اکونومی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به یک درآمد مطلوب برسید. در آخر می توانید اطلاعات دیگری در زمینه دانستنی ها مانند نداشتن دانش اقتصادی و رشد اقتصادی بدست آورده و مطالعات خود را در این موارد افزایش دهید تا بتوانید به درآمدهای بالاتری رسیده و در نهایت بتوانید به آرزوهای مادی خود دست یابید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *