دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت زیاد آب خوردن و احساس عطش مداوم

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

اگر همواره احساس تشنگی داشته و هر چه آب می خورید، عطش شما برطرف نمی شود. این موضوع علت هایی دارد. در این مطلب به ۹ علت زیاد آب خوردن اشاره می شود.

احساس تشنگی بعد از خوردن غذای شور یا ورزش امری طبیعی است و عمدتا با نوشیدن آب رفع می شود. ولی اگر مدام میل به نوشیدن آب پیدا می کنید. با این مطلب همراه ما باشید تا علت زیاد آب خوردن را بدانید.

آشنایی با ۹ علت زیاد آب خوردن

احساس تشنگی بعد از ورزش یا در روزهای گرم تابستان یا بعد ار صرف یک غذای شور امری طبیعی است و عموما با نوشیدن آب رفع می شود. ولی اگر همواره احساس تشنگی داشته و هر قدر آب می نوشید، باز هم عطش دارید. این موضوع علت دیگری دارد که از آن اطلاع ندارید.

      

شایان ذکر است همه سیستم های اصلی بدن به آب نیاز دارند تا وظیفه خود را به درستی انجام دهند. نوشیدن میزان آب کافی به بدن کمک می کند تا دمای بدن تنظیم شده و از یبوست جلوگیری گردد. همچنین سبب دفع مواد زائد از بدن هم می شود. زیاد آب خوردن همه عملکردهای اصلی بدن را پوش می دهد.

اکثر افراد بخصوص آن هایی که در هوای گرم ورزش می کنند، بیشتر نگران نوشیدن آب کافی بوده با این وجود زیاد آب خوردن می تواند خطرساز باشد. البته کمبود آب می تواند سبب مسمومیت با آب گردد. این موقعی روی می دهد که میزان نمک و الکترولیت های بدن بیش از اندازه رقیق شود.

متخصصین تغذیه همواره یادآوری می کنند که برای عملکرد صحیح بدن ، نوشیدن میزان آب کافی حیاتی بوده ولی در مواردی که به آب خوردن زیاد تمایل پیدا می کنیم موضوع فرق کرده و حتما علتی سبب این عامل است. در ادامه این مطلب به ۱۰ علت زیاد آب خوردن می پردازیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۱. داشتن پیاده روی صبحگاهی

در روزهایی که پیاده روی صبحگاهی داشته و یا ورزش نموده اید. بدن بیشتر تعریق کرده و به نوشیدن آب بیشتر نیاز پیدا می کند. با شروع تعریق رطوبت بدن از دست می رود و اگر این رطوبت از دست رفته با مصرف آب جایگزین نشود، در نهایت آب بدن کاهش می یابد. فرمول دقیقی برای میزان نوشیدن آب در روزهایی که ورزش می کنید، وجود نداشته ولی کارشناسان عقیده دارند باید به نیاز بدن خود دقت کنید.

۲. میزان بالای نمک در رژیم غذایی

نمک سبب جذب آب درون سلول های بدن شده و بدن به اجبار برای تامین آب مورد نیاز سلول ها ، باید آب بیشتری در خود ذخیره کند. از این رو هنگامی که نمک بیشتری مصرف می کنید، ادرار شما کاهش می یابد. در این حالت سلول هایی که آب خود را از دست داده اند، یک پیغام شیمیایی به مغز فرستاده تا آب بیشتری درخواست کند. به این ترتیب حس تشنگی شروع می شود. مصرف نمک را کاهش دهید و به اندازه کافی آب بخورید.

۳. ابتلا به دیابت

برخی افراد مبتلا به دیابت که از بیماری خود اطلاع ندارد، نشانه های دیابت را با علائم از دست رفتن آب بدن اشتباه می گیرند. وقتی بدن آب خود را از دست می دهد، تلاش می کند مایعاتش را حفظ کند از این رو کمتر ادرار صورت می گیرد. ولی در بیماری دیابت، قند خون بالا رفته و به اجبار ادرار بیشتر می شود. سه نشانه عمده بیماری دیابت، تشنگی مکرر، تکرر ادرار و تاری دید می باشد. در صورت داشتن هر سه نشانه بهتر است به پزشک مراجعه شود.

۴. کمبود آب بدن

این حالت موقعی روی می دهد که فرد در میزان مناسب مایعات برای عملکرد درست بدن خود دارای کمبود باشد. کم آبی شدید به ویژه برای کودکان و خردسالان تهدید کننده زندگی است. کمبود آب بدن می تواند به علت بیماری، تعریق زیاد، خروج بیش از حد ادرار، اسهال و … ایجاد شود. کمبود آب بدن نیاز به نوشیدن آب مداوم را تشدید می کند که با خروج مکرر ادرار همراه می شود.

۵. حضور بیش از حد زیر نور خورشید

تابستان فصل گردش و سفر بوده و با شروع این فصل تایم زیادی را در فضای آزاد می گذرانیم. جتی اگر فعالیت بدنی مانند ورزش در فضای آزاد نداشته باشید باز هم ریسک از دست رفتن آب بدن را تهدید می کند. بخصوص هنگامی که مستقیما در معرض نور شدید خورشید قرار داشته باشید. اگر می خواهید همه روز را در فضای آزاد بگذرانید بهتر است یک بطری آب همراه داشته باشید.

۶. کم خونی

جالب است بدانید که بدن برای انتقال خون به سراسر اندام ها از سلول های خونی سالم خود کمک می گیرد. حال باید اشاره کرد کم خونی خفیف به طور معمول سبب تشنگی مفرط نخواهد شد ولی در کم خونی شدید علاوه بر خستگی زیاد، احساس تشنگی مداوم نیز ایجاد می شود که به نوشیدن آب زیاد می انجامد.

۷. ابتلا به سندرم خشکی دهان

شایان ذکر است که برخی بیماری های نادر سبب خشکی دهان می شوند. هنگامی که غدد بزاق دهانی، نتوانند بزاق کافی تولید کنند، حس نیاز به نوشیدن آب زیاد ایجاد می شود تا از خشکی دهان خود را نجات دهید. اگر این موضوع به درازا کشید حتما به پزشک مراجعه شود.

۸. عدم نوشیدن آب به میزان کافی

اصلی ترین علت نیاز به نوشیدن آب زیاد همین کافی نبودن آبی است که در طی روز می نوشید. با هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید. یا در بین هر وعده غذایی دو لیوان آب نوشیده تا نیاز آبی بدن رفع گردد. همچنین می توانید طوری برنامه ریزی کنید که هر سه ساعت یک بار آب بخورید. احتمالا شما هم نوشیدن ۸ لیوان آب را در طی روز شنیده اید. باید اشاره کرد هر زمان احساس تشنگی پیدا کردید بهتر است آب بنوشید تا نیاز آبی بدن تامین شود.

۹. عوارض جانبی برخی داروها

از علت های دیگر زیاد آب خوردن می تواند عوارض جانبی برخی داروها باشد. برخی داروها روی دهان تاثیر گذاشته و موجب خشک شدن دهان می شوند. به طور مثال از عوارض جانبی برخی داروهای مخصوص فشار خون بالا همین خشکی دهان است. در صورتی که تشنگی شما را رنج می دهد با پزشک خود صحبت کنید.

از این که تا پایان این مطلب با آرگا همراه بودید از شما متشکریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با تاثیر کلمات بر ملکول آب و ویژگی های آب سالم روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *