دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

۱۶ علت شتاب کم ماشین و تاثیر عملکرد موتور بر شتاب خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

شتاب کم ماشین یکی از مشکلاتی است که اغلب رانندگان از آن گلایه دارند. حال سوال اینجاست که علت شتاب کم ماشین چیست؟ برای دانستن پاسخ این سوال با آرگا همراه باشید.

هنگام خرید خودرو یکی از فاکتورهای مهم، شتاب اولیه آن می باشد. معمولا ماشین باید در شروع یا حین حرکت شتاب مناسبی داشته باشد. اما برخی رانندگان پس از مدتی با پایین آمدن شتاب خودرو مواجه می شوند. این مطلب به علت شتاب کم ماشین می پردازد.

علت شتاب کم ماشین یا تنبلی آن چیست؟

همانطور که می دانید شتاب اولیه یکی از فاکتورهای مهم هنگام خرید خودرو می باشد. این شتاب که با اسم شتاب صفر تا صد نیز شناخته می شود، چالاکی خودرو را نشان می دهد. معمولا خودرو باید در شروع یا حین حرکت شتاب مناسبی داشته باشد. با این حال برخی رانندگان عقیده دارند شتاب اولیه خودرو بعد از مدتی افت پیدا می کند و به اصطلاح ماشین تنبل می شود.

به طور کلی شتاب کم ماشین یکی از مشکلاتی است که اغلب رانندگان با آن روبرو می شوند. حال سوال این است که چه عواملی سبب بروز این مشکل در خودرو می گردند. یقینا شناخت علت یا علت های کاهش شتاب ماشین به راننده کمک می کند، مشکل ایجاد شده را سریعتر شناسایی کند.

این موضوع می تواند به علت بروز مشکلات فنی در بخش احتراق، هوا رسانی یا سوخت رسانی ایجاد شود. باید اشاره کرد شتاب کم ماشین علت های متعددی دارد که برخی از این دلایل کلی بوده و نباید به سادگی از کنار آن ها رد شد و برخی نیز خیلی ساده قابل حل بوده و هزینه زیادی به دنبال ندارند.

خودرویی که موتور آن تنظیم است و پمپ بنزینش درست کار می کند، باید سریعا بعد از فشردن پدال گاز، شتاب بگیرد. اختلال در این روند نشان از این دارد که ماشین کند است. اگر برای شما نیز اتفاق افتاده که با فشار پدال گاز، ماشین همان سرعت و شتاب همیشگی را ندارد و تنها گاز می خورد، در این حالت گفته می شود خودرو تنبل شده است.

  •  آرون گروپس

این تنبلی به علت اشکالات فنی روی می دهد که می تواند به ویژه در تقاطع ها و روی رمپ ها خطرساز باشد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا علت های شتاب کم ماشین را بدانید.

عملکرد موتور ماشین چه تاثیری بر شتاب آن دارد؟

باید اشاره نمود خودروهای امروزی دارای سیستم خیلی پیچیده ای هستند که سوخت را به موتور تحویل می دهد. بعد گازهای خروجی از اگزوز بیرون نموده که نقص در هر یک از این قسمت ها می تواند سبب کاهش سرعت خودرو شود. در بیشتر موارد، مشکل را می توان در سیستم سوخت رسانی پیدا کرد.

دقت کنید ماشینی که در افزایش سرعت با مشکل روبرو شده باید سریعا به تعمیرگاه انتقال داده شود زیرا ممکن است برای سرنشینان حادثه آفرین شود. به طور کلی خودروها برای حرکت و افزایش سرعت به سوزاندن بیشتر سوخت توسط موتور نیاز دارند.

موتورهای درون سوز به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم می شوند. هر سیکل در موتور چهار زمانه شامل مراحل زیر است.

  • مرحله مکش که در آن ابتدا سوپاپ ورودی باز شده و مخلوط سوخت و هوا به سیلندر وارد می شود. ترکیب مناسب سوخت و هوا از مهمترین عوامل بهبود عملکرد موتور می باشد و در صورت عدم رعایت این نسبت، بازده موتور تقلیل می یابد.
  • مرحله تراکم که در این جا پیستون از نقطه انتهایی به طرف بالا حرکت نموده و سبب تراکم مخلوط سوخت و هوا می گردد.
  • مرحله انفجار که در این مرحله شمع جرقه زده و سبب احتراق و انفجار مخلوط سوخت و هوا می گردد، در نتیجه پیستون مجددا به سمت نقطه انتهایی بازگردانده می شود.
  • مرحله تخلیه که در آن گاز و دود حاصل از احتراق باید خارج شود که در این جا سوپاپ تخلیه دود گشوده شده و دود و گازهای تولید بیرون رانده می شوند.

این مراحل  ۴گانه به این دلیل در مطلب گنجانده شد که اشاره نماید اختلال در هر کدام از این مراحل بدون شک سبب اختلال در عملکرد موتور و کاهش راندمان آن می شود و یکی از جاهایی که این کاهش اثر خود را نمایان می کند، شتاب ماشین است. در ادامه به بررسی علت شتاب کم ماشین می پردازیم.

چرا شتاب ماشین کم می شود؟

یکی از فاکتورهایی که می تواند تجربه رانندگی خوبی را القا کند، شتاب بالای ماشین می باشد. در نقطه مقابل آن وقتی شتاب خودرو کاهش می یابد، رانندگی با آن خسته کننده و آزار دهنده می شود.  از علت های شتاب کم ماشین می توان به موارد زیر اشاره کرد. ناگفته نماند اصلی ترین علت کاهش تدریجی شتاب ماشین، استهلاک و فرسوده شدن قطعات موتور در بخش های مختلف است.

۱. روغن موتور بی کیفیت

شایان ذکر است روغن موتور به همراه روان کاری، خنک کنندگی قطعات موتور را نیز بر عهده دارد. در صورتی که روغن موتور کیفیت خوبی نداشته باشد، حرارت قطعات داخلی موتور بالا باقی مانده در نتیجه مخلوط سوخت و هوا، قبل از جرقه زدن شمع ها اشتعال می یابد. به این ترتیب راندمان و شتاب ماشین کاهش می یابد. استفاده از بنزین سوپر با اکتان بالا و باکیفیت تاحدی این مشکل را رفع می کند.

۲. کثیف شدن فیلتر روغن

همانطور که می دانید فیلتر روغن وظیفه تصفیه روغن موتور از ناخالصی ها و ذرات گرد و غبار را برعهده دارد. در صورت کثیف و خرابی این فیلتر، عملکرد روغن موتور هم تحت تاثیر واقع شده در نتیجه روغن  نمی تواند به وظایف خود عمل کند و عاملی می شود بر کاهش شتاب ماشین.

۳. کثیف شدن فیلتر هوا

فیلتر هوا قطعه ای است که در مسیر ورودی هوا به درون موتور جای می گیرد و وظیفه پاک کردن هوای ورودی به موتور از ذرات گرد و غبار را بر عهده دارد.  اگر این فیلتر کثیف شود و یا مجرای تنفسی آن مسدود گردد، سبب پایین آمدن شتاب ماشین می شود. زیرا میزان هوای ورودی به موتور تقلیل یافته و به راحتی نمی تواند برای فرایند احتراق، اکسیژن را با سوخت ترکیب نماید.

قابل ذکر است فیلترها پس از مدتی به تعویض نیاز دارند. زمان تعویض فیلتر هوا به وضعیت آب و هوایی، نوع رانندگی و میزان آلودگی هوا مربوط است اما به طور معمول باید پس از ۵ هزار کیلومتر عوض شود. کثیف بودن این فیلتر با نشانه هایی از جمله افزایش مصرف سوخت، روشن شدن چراغ چک ماشین و شتاب کم نمایان می شود.

۴. خرابی مافلر

مافلر در خودرو به کاهش صدای موتور و انتشار گازهای گلخانه ای از طریق اگزوز اقدام می کند. از این رو به آن صدا خفه کن نیز اطلاق می شود. این قطعه با گذشت زمان فرسوده شده و قدرت عملکرد اولیه اش را از دست می دهد. تجمع ذرات دوده و زنگ زدگی دو مشکل اصلی قطعه مافلر است که در ادامه شتاب کم ماشین را به دنبال دارد.

۵. خرابی استپر موتور

قطعه استپر وظیفه دارد هوای ورودی به موتور را تنظیم نماید. در صورت ایراد و خرابی این قطعه شتاب ماشین به طور قابل ملاحظه ای کم می شود.

۶. ایراد در مسیر اگزوز

همانگونه که هوای ورودی به ماشین نقش موثری در میزان شتاب ماشین دارد، هوای خروجی هم در این باره نقش بسزایی ایفا می کند. اگر به علتی مسیر خروجی هوای ماشین که همان اگزوز است، با مشکلی روبرو شود، شتاب ماشین تقلیل یافته در نتیجه عملکرد خودرو ضعیف می شود.

برای حل این مشکل مسیر لوله های اگزوز را خوب بررسی نموده و کاتالیست اگزوز را هم از نظر کثیفی بازدید نمایید. شکستگی، زنگ زدگی و دیگر موارد در مخزن یا لوله اگزوز هم می تواند علت شتاب کم ماشین باشد. شایان ذکر است بعضی رانندگان برای افزایش شتاب خودرو، کاتالیست آن را کاملا از مسیر اگزوز خارج نموده که سبب می شود دود خروجی از ماشین با غلظت آلایندگی بیشتری به بیرون تخلیه شود.

۷. کثیف شدن سوزن انژکتور

کثیف شدن سوزن انژکتور و سیستم پاشش سوخت هم می تواند یک علت شتاب کم و تنبلی ماشین محسوب شود. در صورت بروز این حالت، دیگر قدرت پاشش سوخت با شدت را نداشته و عمل احتراق ماشین با مشکلاتی از جمله ریپ زدن و عملکرد نامنظم مواجه می شود. این موضوع زمانی محسوس تر می گردد که بخواهید با فشار پدال گاز، سوخت بیشتری به سیلندرها وارد شود و خودرو شتاب بیشتری پیدا کند.

۸. نقص در مبدل کاتالیست

گازهای حاصل از احتراق دارای مواد سمی بوده و به محیط زیست صدمه می زنند. این گازها از طریق مبدل کاتالیست فیلتر شده تا میزان آلاینده ها را تقلیل دهد. این قطعه پس از مدت طولانی، آلودگی و ذرات زیادی را جذب کرده که مانع از خروج همه گازهای تولیدی به دلیل احتراق می شود از این رو تنفس خودرو با مشکل روبرو شده و در نهایت شتاب ماشین کاهش می یابد.

بنابراین لازم است قطعه مبدل کاتالیست باید سرویس گردد تا گازهای تولیدی به سادگی خارج شوند و در عملکرد موتور اختلالی بروز نکند.

۹. ایراد در شمع و وایر

شمع و وایر از دیگر قطعات خودرو می باشند که مستقیما در عمل احتراق نقش دارند و در صورت بروز ایراد در آن ها خودرو از تنظیم خارج شده و عملکرد صحیحی نخواهد داشت. شمع عامل جرقه زنی و احتراق بوده و در صورت کثیف شدن یا خوردگی این قطعه، دیگر مانند قابل جرقه زنی نداشته و شتاب ماشین کاهش می یابد.

۱۰. شل شدن سیم گاز ماشین

سیم گاز ماشین به صورت مستقیم به دریچه ورود هوا موتور وصل است. از این رو هر چه بیشتر گاز بخورد طبیعتا هوای بیشتری به سیلندرها وارد می شود. ولی شل شدن این سیم سبب می شود تا دریچه هوا به اندازه کافی باز نشده و هوای کافی هم به داخل سیلندرها وارد نشود. از این رو به علت نبود هوای کافی احتراق موتور قدرت قبل را نداشته و شتاب ماشین تقلیل می یابد.

۱۱. نقص در سنسور اکسیژن

قابل ذکر است سنسور اکسیژن بر تنظیم مصرف سوخت ماشین نقش شایانی دارد. در صورتی که به هر علتی این سنسور با نقص روبرو شود، تنظیم میزان اکسیژن و مصرف سوخت با اختلال مواجه شده از این رو شتاب اولیه خودرو کاهش می یابد.

۱۲. فرسوده شدن سوپاپ ها

فرسوده شدن سوپاپ ها سبب بروز مشکل در مرحله تراکم درون سیلندر و هوارسانی به موتور گردد. این فرسودگی به دلیل رسوب کردن سوپاپ ها روی می دهد. سوپاپ فرسوده قادر نیست به سادگی بنشیند و درزبندی کاملی ایجاد کند. در این حالت بعد از بالا آمدن پیستون، مخلوط سوخت و هوا به درون مجرای تخلیه حرکت نموده و هدر می رود. از این رو قدرت انفجار کاهش یافته و شتاب ماشین کم می شود.

۱۳.لاستیک و رینگ غیر استاندارد ماشین

باید اشاره کرد که بکار گیری لاستیک های بزرگتر از سایز استاندارد خودرو، می تواند یک علت شتاب کم ماشین باشد. اصولا هر خودرو با سایز لاستیک مناسبش طراحی شده و در تغییر این اندازه یا نوع لاستیک و رینگ موجب بروز اشکال در عملکرد ماشین شده که شتاب کم را به دنبال دارد. لاستیک بزرگتر و پهن تر اصطکاک بیشتری با زمین به وجود می آورد.

۱۴. تنظیم نبودن درست تسمه تایم

در صورتی که تسمه تایم ماشین به درستی تنظیم نباشد و یا از تنظیم اصلی اش خارج گردد، تنظیم بالا و پایین رفتن سوپاپ ها با مشکل روبرو شده و احتراق به خوبی روی نمی دهد. از این رو اگر اخیرا با تنظیم مجدد این قطعه متوجه عملکرد نادرست خودرو شده اید، حتما آن را به تعمیرگاه برده تا  تسمه تایم ماشین شما را تنظیم کند.

۱۵. فرسوده شدن رینگ و پیستون

فرسوده شدن رینگ و پیستون سبب می شود محفظه احتراق ماشین کثیف شده از این رو عمل احتراق که فاکتور اصلی شتاب گیری و افزایش سرعت خودرو می باشد، با مشکل روبرو شود. در صورتی که مدت طولانی این قطعات را چک نکرده اید، بعد از اطمینان از درست بودن همه موارد بالا، اگر همچنان کاهش شتاب خودرو وجود داشت، پیشنهاد می شود رینگ و پیستون را مورد بررسی قرار دهید.

۱۶. خرابی پمپ بنزین

لازم به ذکر است در صورت فرسوده شدن یا خرابی پمپ بنزین، عمل سوخت رسانی خودرو با مشکل روبرو شده و این موضوع سبب شده وقتی سیلندر به سوخت بیشتر برای بالا بردن شتاب، نیاز دارد، قادر نباشد به خوبی آن را تامین نموده و نتیجه آن کاهش شتاب ماشین خواهد بود. از این رو بهتر است سلامت پمپ بنزین را نیز در این باره مورد وارسی قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *