دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت استفاده کود برای بعد از برداشت و مزیت های انجام این کار

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

برداشت محصولات با کیفیت و خوب یکی از مهم ترین هدف های کشاورزان می باشد از این رو بهتر است با مناسب ترین کود برای بعد از برداشت آشنا شوید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا بتوانید محصولات بهتری را برداشت نمایید.

بسیاری از مردم بدین صورت فکر می کنند که کود دادن به درختان و زمین های کشاورزی تنها برای قبل از برداشت محصول می باشد که این تفکر بسیار اشتباه می باشد و زمین ها و باغ های کشاورزی حتی بعد از برداشت میوه ها نیز نیاز به کود دارند. آشنایی با علل و نوع کود برای بعد از برداشت بسیار مهم می باشد از این رو اگر می خواهید این کار را انجام دهید باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید در غیر این صورت نمی توانید محصولات خوب وبا کیفیتی داشته و در نهایت دچار ضرر و زیان خواهید شد.

نحوه کود دادن بعد از برداشت

همه چیز درباره کود برای بعد از برداشت

کود دادن به زمین های کشاورزی بر اساس نیازهای زمین می باشد. برخی از خاک ها به حدی غنی می باشند که نیاز به کود دادن مداوم ندارند و یک سری از خاک ها هستند که مشت در آن ها زیاد بوده است از این رو خاک دیگر غنی نیست و برای این که بتوانید محصولات خوب و با کیفیتی را برداشت کنید نیاز است تا به آن ها کودهای لازم را به صورت مداوم بدهید.

اگر بعد از این که برداشت شما از زمین های کشاورزی تمام شد بتوانید کود مناسبی به خاک بدهید می توانید سال بعد محصول بهتر و با کیفیت تری داشته باشید از این رو بهتر است از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید و برای بهتر شدن محصولاتتان و همچنین بهره مندی از سود بیشتر تلاش کنید.

شما با استفاده از کود مناسب بعد از برداشت محصولاتتان می توانید بستر وزیر ساختی بسیار خوب برای آینده تامین نمایید. در واقع هر چقدر این بنا را محکم تر سازید در سال بعدی و حتی سالیان بعدی نیز می توانید بازدهی بیشتری در محصولات خود ببینید و می توان گفت این کار در میان کشاورزان با تجربه بسیار اهمیت دارد. اگر شما نیز مانند سایر کشاورزان دغدغه این را دارید که بهترین محصول را داشته باشید بهتر است نکات مهمی که در ادامه برای شما عزیزان بررسی می کنیم را با دقت بالا تری بخوانید.

سشاتفاده از کود ها برای تقویت زمین

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دلایل کود دهی بعد از برداشت

در واقع یک سوالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود این است که چرا دقیقا بعد از برداشت یک محصول باید به خاک کود اضافه کرد. در نظر داشته باشید که این وضعیت دقیقا همانند یک مادر باردار می باشد و درختان بعد از میوه دادن معمولا املاح و مواد معدنی خود را از دست می دهند و وظیفه کشاورز این است که آن را تامین نماید تا سال بعد نیز بتواند محصولات بسیار خوبی را دریافت کند.

در نظر داشته باشید که این کود دادن به درختان بعد از برداشت برای خودتان نیز مفید می باشد و می تواند از بروز مشکلات بسیار شدید در درختان زمین های شما پیشگیری کرده و آن ها را قوی تر و تنومند تر خواهد کرد. البته دلیل های دیگری نیز برای این کار وجود دارد و از مهم ترین آن ها می توان به وجود خاک زراعی بی کیفیت در زمین شما، کمبود مواد غذایی و نبود مواد معدنی در خاک از دیگر دلایلی می باشند که کشاورز را مجبور می کند تا به درختان بعد از برداشت محصول کود بدهد.

این را نیز به یاد داشته باشید که چون بعد از برداشت محصولات معمولا فصول سرد از راه می رسد و درخت به خواب می رود به صورت طبیعی و بدون کود دادن نمی تواند مواد مغذی را سریع جذب نماید و از این رو درختان بعد از بیدار شدن از خواب زمستانی بسیار ضعیف خواهند شد و دیگر آن طور که انتظار دارید بار نمی دهند.

اعمال کود بعد از برداشت

اهمیت زمان درست کود دادن

زمان درست کود دادن به گیاه بسیار مهم می باشد و این کار باید زیر نظر متخصص و یا یک کشاورز با تجربه باشد زیرا زمانی که گیاه نیاز به کود ندارد و شما به آن کود بدهید باعث سوختن ریشه درختان خواهید شد زیرا مواد مغذی بیش از حدش هم برای گیاهان مفید نمی باشد.

حواستان باشد که ین کود دادن ها هیچ تاثیری بر سایر کود دهی ها ندارد و نمی تواند جای آن ها را بگیرد از این رو بهتر است کود دادن به گیاهان و درختان باغ خود را به صورت دوره ای انجام دهید و اگر احساس کردید که گیاهان شما نیاز به کود بیشتری دارند بعد از این که میوه ها را برداشت کردید می توانید این کار را انجام دهید.

کودهای مناسب برای این کار

کود برای بعد از برداشت باید شناخته شده باشد تا کشاورزان بتوانند بهتر از آن ها استفاده کنند. همانطور که گفتیم این کود دادن ها بسیار پر اهمیت می باشد و نمی تواند جای کود دادن های دوره ای را قبل از برداشت بگیرد بنابراین بهتر است در این زمینه با دقت بیشتری عمل کنید.

باید بدانید که تفاوت اصلی زمین هایی که صیفی جات می باشند با زمین هایی که مخصوص درختان می باشد بسیار متفاوت بوده و هر دوی این زمین ها به یک سرعت نمی توانند به عناصر واکنش نشان داده و آن ها را جذب کنند از این رو از نظر زمانی تفاوت هایی در آن ها وجود دارد.

از مهم ترین مسائلی که باعث می شود تا باغ های شما بیشتر میوه بدهند و یا محصولات بهتری داشته باشید سنجیدن درست مواد مورد نیاز خاک و اندازه دقیق کودهای مورد نیاز برای آن ها می باشد.از این رو باید سعی کنید این کار را با وسواس بیشتری انجام دهید.

یک سری از عنصر ها هستند که شامل فسفر، پتاسیم، بور، آهن، منگنز، روی و مس می باشند و به ترتیبی که نام بردیم در رشد و میوه دهی درختان اهمیت دارند بنابراین باید کودهایی که استفاده می کنید اندازه های مناسبی از این مواد آلی را در خود داشته باشند.

این را نیز در نظر داشته باشید که تا حدالامکان باید از کودهای شیمیایی خودداری کرده و سعی کنید با کودهای حیوانی و گیاهی کار کنید زیرا این کود ها کمی قوی تر بوده و نتیجه بسیار بهتری را با خود در پیش خواهد داشت.

از مهم ترین کودهایی که می توانید در این زمینه از آن کمک بگیرید کودهای فروت ست می باشد. این کودها می توانند در باردهی بیشتر گیاه مفید باشند از این رو استفاده از آن ها کار شما را راحت تر خواهد کرد و مشکلاتتان را از بین خواهد برد.

نحوه درست کود دادن به درختان

مزیت های این کار

بسیاری از افراد فکر می کنند که کود دادن بعد از برداشت به گیاهان و درختان هیچ تاثیری ندارد زیرا در فاصله بسیار کمی از این کار درختان به خواب می روند ولی باید بدانید که مزیت های این کار بعدا مشخص می شود و اگر این کار را نتوانید به درستی انجام دهید مشکلاتی بسیار زیاد برای شما ایجاد خواهد شد.

از بزرگ ترین تاثیراتی که این کار با خود به همراه دارد این است که می تواند از بروز یک سری از بیماری ها در درخت و خاک پیشگیری کرده و آن ها را رفع نماید. از این بیماری ها می توان به شانکر، جارویی شدن، آتشک، نماتد و گوموز اشاره کرد.

درختانی که میوه آن ها زودرس می باشد مانند شلیل، هلو و آلوچه ها نیاز به توجه بیشتری دارند و برای این که بتوانید نتیجه بهتری برای آن ها رقم بزنید بهتر است کود محلول در آب به آن ها بدهید. در واقع بیماری هایی که درختان می گیرند بسیار حساس اند و گاها در مدت زمان بسیار کوتاهی ممکن است یک درخت از بین برود و یا در حین باردهی محصولات نامناسبی داشته باشد.

شما می توانید با استفاده از این روش کود دادن به زمین از بروز بیماری ها پیشگیری کرده و یا حتی آن ها را درمان نمایید بنابراین بهتر است در این کار کوتاهی نکنید و برای رسیدن به سود بیشتر این کار را به درستی و با کمک فردی متخصص در این زمینه انجام دهید زیرا همانطور که می دانید دادن کود زیاد و نامناسب می تواند منجر به خشک شدن ریشه ها گردد.

کود دادن قبل از خواب زمستانی

حال که اطلاعات خوبی در این زمینه بدست آورید می توانید در صورت راضی بودن از این مطلب اطلاعات دیگری در زمینه پرورش گل و گیاه بدست آورید. از بهترین مطالبی که در این زمینه نوشته شده است می تواینم به کود گیاهی قوی و کود سه بیست اشاره کنیم از این رو بهتر است از لینک های داده شده استفاده کرده و اطلاعات خود را نیز در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *