دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عوامل اصلی گریه کودک هنگام مدفوع

  • سعیده ستاری
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

گریه کودک در هنگام مدفع زیاد جای نگرانی ندارد و یک امری طبیعی می باشد اما در برخی موادر ممکن است نگران کننده باشد. در این مطلب همه چیز را در مورد این مطلب برای شما بیان می کنیم.

گریه و بی قراری کودک همیشه برای والدین یک امر نگران کننده می باشد و ممکن است دارای دلایل گوناگونی باشد. یکی از علل رایج بی قراری، گریه کودک هنگام مدفوع می باشد. نوزادان بسیاری در زمان دفع زور می زنند و دست و پای خود را جمع می کنند و بی قراری می کنند.

دلایل گریه کودک هنگام مدفوع

گریه کودک هنگام مدفوع چیست؟

ما در این مطلب دلایل و علائم گریه کودک در هنگام مدفوع را برای شما بیان می کنیم، همچنین در ادامه راه هایی درمان این امر را نیز به شما معرفی می کنیم. پس با همراه باشید.

علل بی قراری کودک در زمان مدفوع

قرمز شدن و گریه کردن کودک هنگام مدفوع امری عادی می باشد و نیازی به مصرف دارو نمی باشد. همه شیرخواران از سه هفتگی تا چهار ماهگی دل درد دارند، در زمان دفع مدفوع زور می زنند و دست و پایشان را جمع می کنند. از این دل درد بچه ها نگران نباشید. با بغل کردن و حرکت دادن آرام کودک، دل درد او التیام پیدا می کند.

دفع مدفوع طبیعی نوزادان

اگر نوزاد در هنگام دفع مدفوع گریه و بی قراری کند، زور بزند و قرمز بشود و بعد از زور زدن یک مدفوع نرم دفع کند، هیچ مشکلی ندارد، چون این حالت در نوزادان گذرا می باشد.

نشانه های گریه کودک هنگام مدفوع

یبوست کودکان

اما اگر نوزادی مدفوع سفت، شکل دار و غلیظ مانند کودکان بزرگتر دفع نماید، امری کاملا غیر طبیعی می باشد و به طور معمول این امر نشان دهنده یبوست می باشد که در این صورت حتما شما باید به یک پزشک مراجعه کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کولیک کودکان

اگر فرزند سالم شما سنش کمتر از ۵ ماه می باشد، که بیشتر از ۳ ساعت در روز و بیشتر از ۳ روز در هفته به صورت دائم گریه می کنند احتمالا کودک شما به کولیک مبتلا می باشد. البته باید اینطور گفت که کولیک در نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند امری بسیار شایع می باشد و اصلا جای نگرانی ندارد. کولیک به طور معمول از ۲ هفتگی نوزاد آغاز می شود و احتمال دارد تا حدود ۳ ماهگی ادامه پیدا کند.

علائم بی قراری کودک در هنگام مدفوع

نشانه های کولیک

این امر درست می باشد که گریه بچه امری طبیعی می باشد اما از کجا بدانیم گریه او به دلیل بیماری کولیک می باشد؟ نشانه ها و علائم کولیک این است که هرروز در زمان مشخصی گریه می کند اما هرروز در همان زمان بعدازظهر یا در شب به مدت چند دقیقه تا ۳ ساعت و یا بیشتر و در آخر کودک اجابت مزاج یا گاز بیرون می دهد، گریه بدون هیچ دلیل واضح و روشن (معمولا کودکان برخی مواقع برای بعضی از نیازها مثل غذا، نوشیدنی یا یک پوشک تمیز و غیره ولی هیچ دلیل مشخصی در ارتباط با کولیک گریه وجود ندارد) بعضی از دلایل این درد مانند عدم تحمل لاکتوز، آلرژی و تغییرات باکتری های خوب موجود در دستگاه گوارش می باشد.

درمان کولیک

کولیک عادی می باشد و در ۲۰ درصد بچه ها این مشکل بروز پیدا می کند. اگر کولیک باشد و این تشخیص قطعی و درست باشد باید برای شما بیان کنم که اساسی ترین اصل که باید رعایت کرد این می باشد که پدر و مادر بچه را حمایت عاطفی نمایند. البته حرکات ریتمیک و بعضی از صداها مانند صدای جاروبرقی، سشوار و حتی تیک تاک ساعت می تواند در آرام کردن نوزادان موثر باشد.

دلیل بی قراری کودک هنگام مدفوع چیست

اگر وزن گیری اش عالی باشد و خیلی خوب شیر بخورد، به هیچ وجه جای نگرانی نمی باشد. امکان دارد بیماری کولیک تا ۳ ماهگی در کودک باشد. توصیه می شود مادر  از خوردن غذاهای نفاخ اجتناب کند و کمتر شیر پاستوریزه میل نماید و اگر نخوردن شیر پاستوریزه در نوزاد موثر بود برای مدتی شیر را از برنامه غذایی اش حذف نماید. از نظر علمی به شما پیشنهاد می شود تا جایی که امکان پذیر است با روش های که گفتیم نوزاد را آرام نمایند و از دادن دارو به کودک خودداری نمایند، مگر در موارد حاد دارو مصرف نمایید.

در پایان به منظور آشنایی با نشانه های کولیک نوزاد و یبوست در نوزادان می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *