دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخچه کشاورزی در ایران و رتبه بندی تولید محصولات زراعی آن در سطح جهان

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۱
  • ۱

در این مطلب شما را با تاریخچه کشاورزی در ایران آشنا می کنیم و یک سری از مفیدترین اطلاعات را در این مورد به شما می دهیم تا بتوانید با پیشینه این مورد در کشور آشنا گردید.

بررسی تاریخچه کشاورزی در ایران این را به شما نشان می دهد که ایران از اولین کشور هایی بوده است که به این کار روی آورده است و حفاری هایی که در کاشان وجود دارد این گفته ها را تایید می کنند. در واقع از این حفاری ها چنین برداشت می شود که ایران در حدود ۶ هزار سال قبل از سامانه های بسیار پیشرفته کشاورزی برخوردار بودند. البته یک سری حفاری های دیگر در سر تا سر ایرانم انجام شده است و نشان داده است که حدودا ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد در شهر ری، کاشان و دامغان درختان را به یک صورت نقاشی کرده اند و این ها نشانه ای از این می باشند که باغبانی در سر تا سر ایران به یک شکل بوده است.

تاریخچه کشاورزی در ایران

تاریخچه کشاورزی در ایران بسیار طولانی می باشد و قدمت بسیار زیادی دارد. در ادامه از آغاز تمدن ها این پیشینه را برای شما بررسی می کنیم و اطلاعاتی سودمند در این رابطه به شما خواهیم داد تا بتوانید در مورد سرزمین خود اطلاعات کافی داشته باشید.

کشاورزی در ایران

دوره هخامنشیان

در این دوره ایران از نظر کشاورزی به بالاترین مرتبه دست پیدا کرده بود و توانسته بود تمامی درختانی که در یونان پرورش داده می شدند را در ایران نیز پرورش دهد. البته یک درخت آن هم درخت زیتون بود که در این دوره در ایران پرورش داده نشد زیرا اطلاعات کافی در مورد آب و هوای مورد نیاز او در دسترس نبود.  در واقع در این دوره باغ هایی وجود داشتند که به آن ها پارادیس گفته می شد و درختان در این باغ از قد و قامت بسیار بالایی برخوردار بودند. در پارادیس درختان در خطوط موازی کاشته شده بودند و آبیاری آن ها با استفاده از چرخ های بسیار بزرگ انجام می شد و این چرخ ها به وسیله گاو ها حرکت داده می شدند. از مهم ترین میوه هایی که در این دوران در ایران پرورش داده شد می توان به خرما، انگور و انجیر اشاره کرد.

تاثیرات عرب ها بر پیشینه کشاورزی ایران

عرب ها تاثیرات بسیار بدی بر روی تاریخچه کشاورزی ایران داشتند و در ادامه تاثیر هر یک از این قوم ها را بر ایران و کشاورزی بیان خواهیم کرد.

یکی از بزرگ ترین قوم های عرب ها بنی امیه بودند. این قوم طبقات اجتماعی را تغییر دادند و در نتیجه افراد بسیار کمی مالیات می دادند و به همین دلیل بودجه دولت کم شد و در نهایت کشاورزی تا مدت ها رونق چندانی نداشت و از طرف دیگر اعراب در آن زمان بر نظام های اقتصادی ایران تسلط کافی پیدا کرده بودند.

  •  آرون گروپس

علاوه بر این ها در زمان عباسیان نیز حکومت های محلی و کشاورزی پیشرفت چشمگیری نداشت. در زمان طاهریان نیز برای مدتی قانونی تصویب شد که روش های آبیاری بهبود بخشیده شود ولی این قانون پیشرفت چشمگیری نداشت و طول عمر آن بسیار کم بود.

کشاورزی دوران پهلوی

در زمان دیلمیان کشاورزی به نهایت خود رسید و بسیار گسترش پیدا کرد و برای اولین بار در اطراف دریای خزر کشت و پرورش مرکبات انجام شد. علاوه بر درختان در این زمان نیز سبزی هایی مانند مارچوبه و گل کلم نیز رونق پیدا کرد.

مغول ها

مغول ها نیز تاثیرات بسیار زیادی بر کشاورزی داشتند با این حال تمامی این گسترش ها قبل از به سلطنت رسیدن غازان خان بود و بعد از آن همه چیز از رونق خود افتاد و پس رفت شدیدی در این زمینه دیده شد. بعد از این خان مغول، باز هم کشاورزی پیشرفت داشت و به حدی رسیده بود که محصولات ایران به خارج از کشور نیز صادر می شد.

صفویان

در دوران صفویان در تمام شهرهای ایران درختان میوه کشت شده بود و همچنین خرمای ایران بسیار معروف بود. خرمای جهرم از معروف ترین خرماهایی بود که از ایران به هند ارسال می شد و رونق کشاورزی به حدی بود که صادرات بسیار زیادی انجام می شد. در دوران صفویه کتاب های کشاورزی بسیاری نوشته شد ولی مهم ترین و معروف ترین این کتاب ها کتابی به نام الارشاد الزراعی می باشد و تالیف گر آن فاضل هروی است.

تاریخچه کشاورزی در ایران در دوره های متفاوت

دوران قجر

در دوره قاجار تاثیرات مثبتی بر روی کشاورزی گذاشته شد ولی باز هم تاثیرات منفی که بعدها برای کشاورزی ایجاد شد بسیار زیاد تر از تاثیرات مثبت آن بوده است. اولین بار توسط امیر کبیر حرکت به سمت کشاورزی نوین انجام شد و بذر های اصلاح شده ای در کشاورزی به کار رفت و این بذرها به خارج از کشور نیز صادر می شد. در این دوران در ابتدای قرن چهاردهم مدرسه کشاورزی به نام فلاحت مظفری تاسیس شد و در این دوره سیب زمینی نیز وارد چرخه کشاورزی شد.

دوران پهلوی

در دوران پهلوی در حین حکومت محمد رضا شاه زمین های اراضی اصلاح شدند و تقسیم بندی ملک ها به گونه ای انجام شد که زمین های کشاورزی بین روستاییان تقسیم بندی شد و در این زمان زمین ها بین ۱۸ هزار روستا تقسیم شد و هر بخش کشاورزی مخصوص به خود را داشت.

جمهوری اسلامی

در زمان حال و زمانی که جمهوری اسلامی در ایران حاکم شد کشاورزی در رتبه های بسیار بالایی قرار گرفت از این رو می توان گفت ایران در رتبه دوم تولید خیار و زرد آلو و خرما قرار گرفته است و رتبه چهارم را در تولید بادام و نخود و طالبی و گردو دارد. ایران همچنین دارای رتبه سوم در تولید گیلاس و انجیر بوده و رتبه اول را در تولید پسته دارد. این رتبه ها روز به روز در حال گسترش می باشد و این ها نشانه ای از این می باشد که کشاورزی در ایران در این سال ها بسیار رونق داشته است و به بالاترین حد خود رسیده است.

کشاورزی در زمان جمهوری اسلامی در ایران

در ایران سالانه هزاران تن محصولات کشاورزی با کیفیت بسیار خوب تولید می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد و مازاد آن به کشور های دیگر صادر می شود. در ادامه می توانید اطلاعات بسیار زیادی در زمینه تاریخچه کشاورزی و تاریخچه ایل بختیاری بدست آورید و برای این کار کافی است از لینک های داده شده استفاده کرده و به صفحات مربوطه وارد گردید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *