دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فواید رژیم برای سیروز کبدی و نکات مهم مصرف آن

  • سعیده ستاری
  • ۶ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

ما در این مطلب مناسب ترین رژیم برای سیروز کبدی را به شما معرفی می کنیم. سیروز کبدی دارای علائمی مانند کاهش وزن و کاهش اشتها می باشد.

رژیم برای سیروز کبدی که یک نوع بیماری می باشد که دارای علائمی چون کاهش وزن، خستگی و بی حالی و سوءتغذیه می باشد. سیروز کبدی یک بیماری جدی می باشد که موجب اختلال در عملکرد کبد و ایجاد عوارض دیگری مانند کاهش اشتها، حالت تهوع و خستگی می باشد.

بررسی رژیم برای سیروز کبدی

معرفی رژیم برای سیروز کبدی

سیروز کبدی یک بیماری غیر قابل معالجه است. البته نکته ای وجود دارد که برای این بیماران جای امیدواری دارد که با رعایت یک رژیم غذایی مناسب می تواند از صدمه و آسیب بیشتر به کبد جلوگیری کرد. همچنین می توان به محافظت از بدن در مقابل سیروز کبدی و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. این مطلب در مورد رژیم غذایی مناسب جهت سیروز کبدی، غذاهای مفید و مضر، نحوه عملکرد و مناسب بودن آن برای بیماران مبتلا به آن صحبت می کند.

نکات مهم این رژیم غذایی

زخم کبد ممکن است نشان دهنده این امر باشد که به بیماری سیروز کبدی مبتلا شده اید. این وضعیت موجب اختلال عملکرد کبد است و نشان دهنده علائمی چون کاهش اشتها، خستگی، کاهش وزن، حالت تهوع می باشد. علل و بیماری های زیادی مثل بیماری های کبدی، نارسایی قلبی، هپاتیت، برخی از اختلالات خود ایمنی و مصرف بیش از حد الکل در به وجود آمدن سیروز کبدی موثر می باشند.

ارزیابی رژیم غذایی سیروز کبدی

البته بیماری کبد چرب غیر الکلی، بیماری هایی که به چاقی و دیابت نوع ۲ ارتباط دارد می تواند با ایجاد آن در ارتباط باشد. در صورتی که به بیماری سیروز کبدی مبتلا شدید می توانید با دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب به تامین مواد مغذی مورد نیاز، محافظت از کبد در برابر صدمه بیشتر و جلوگیری از بروز عوارض بلند مدت کمک کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

البته به این نکته توجه داشته باشید که رژیم غذایی مناسب و توصیه های غذایی به عوامل گوناگونی بستگی دارند. پس با وجود ارائه بعضی از توصیه های اساسی رژیم غذایی مناسب سیروز کبدی، بهتر می باشد با پزشک یا یک متخصص تغذیه در خصوص دریافت برنامه درمانی متناسب با با نیازهای خاص خود مشورت کنید.

نحوه مصرف مناسب این رژیم غذایی

بیمارانی که به سیروز کبدی مبتلا می باشند باید روزانه به اندازه کافی کالری و پروتئین با کیفیت دریافت کنند. این مساله جهت جلوگیری از سوء تغذیه و حفظ توده بدن لازم و ضروری می باشد. بر اساس توصیه کلی، افرادی که به این بیماری دچار هستند باید هرروز ۱۶ تا ۱۸ کالری و ۰.۴۵ تا ۰.۶۸ گرم پروتئین به ازای هر ۰.۴۵ کیلوگرم وزن بدن مصرف کنند.

فواید رژیم برای سیروز کبدی

به عنوان مثال یک فرد با وزن ۶۸ کیلوگرم باید هرروز ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ کالری و ۶۸ تا ۱۰۲ گرم پروتئین برای بدن خود دریافت کند. پس کسانی که به این بیماری دچار هستند باید مصرف غذاهایی که دارای پروتئین بالایی می باشند را در اولویت خود قرار بدهند و منابع پروتئینی گیاهی و حیوانی را به رژیم غذایی خود بیفزایند.

با افزودن پروتئین به وعده های غذایی و میان وعده ها، دریافت پروتئین برای بدن بیشتر می شود و مانع از دست دادن عضلات می شود. البته در این خصوص لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود. در حقیقت مقصود از دنبال کردن رژیم غذایی مناسب برای سیروز کبدی، محدودیت در مصرف غذا ها و نوشیدنی های می باشد که موجب دشواری جریان کاری کبد می شوند. پس باید مصرف غذا هایی که از چربی های ناسالم از جمله چربی های ترانس مثل غذا های سرخ کردنی و میان وعده های فرآوری شده، سرشار است، محدود گردد.

سیروز کبدی می تواند به کبد در تولید صفرا که برای هضم چربی ضروری می باشد، کمک کند. البته می توان به مقدار متوسط از منابع چربی فرآوری نشده چون مغز ها، ماهی سالمون و آووکادو مصرف کرد. البته اشخاص که به سیروز کبدی مبتلا می باشند بایستی از مصرف الکل که موجب بدتر شدن صدمه کبدی و تولید زخم می شود، خودداری کنند. پس در صورت مشکل بودن اعتدال مصرف الکل یا وابستگی به آن بایستی با پزشک صحبت کنید تا به شما کمک نمایند. همچنین با توجه به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن به واسطه سیروز کبدی، پیشنهاد می شود از استفاده تخم مرغ، گوشت و غذا های دریایی خام یا نیم پز اجتناب شود.

مزایا رژیم غذایی سیروز کبدی

در غیر این صورت ریسک ابتلا به بیماری های ناشی از غذا یا تولید عفونت افزایش پیدا می کند. البته در برخی از موارد پزشک به جهت پیشگیری از آسیب و صدمه استفاده از سدیم را محدود می کند. آسیت یکی از عوارض رایج از سیروز کبدی می باشد که موجب تجمع غیر طبیعی مایعات در شکم می شود.

با توجه به تاثیری که سیروز کبدی در بالا رفتن نیاز های پروتئینی بدن دارد، در توانایی کبد در ذخیره سازی کربوهیدرات ها، مصرف چند وعده غذایی و میان وعده کوچک دارای مقدار زیادی از پروتئین و کربوهیدرات در طول روز کمک می کند. البته از آنجایی که افراد مبتلا به سیروز کبدی در معرض خطر کمبود مواد مغذی مانند زینک، ویتامین D، ویتامین K و ویتامین های گروه B قرار دارند، مصرف بعضی از ویتامین ها یا مواد معدنی پیشنهاد می شود. در آخر بایستی برای دریافت توصیه های خاص متناسب با سلامتی و نیاز های خاص خود حتما با یک پزشک مشورت کنید.

ارزیابی این رژیم غذایی

با اینکه رژیم غذایی بر اساس جزئیات بالا آغاز خوبی برای افرادی که از مشکلات کبدی رنج می برند، می باشد ولی باید در این خصوص با یک متخصص همکاری کرد. متخصص در خصوص خوب بودن رژیم غذایی به مبتلایان سیروز کبدی مشاوره می دهد. البته او می تواند بعضی از تغییرات رژیم غذایی را با سایر روش ها درمانی از جمله دارو های تجویزی، اقدامات پزشکی خاص یا تغییرات سبک زندگی من جمله ورزش و ترک سیگار را ترکیب کند. افزون بر این، استفاده از مکمل های خاصی برا محافظت و مراقبت از بدن در مقابل کمبود های تغذیه ای ناشی از سیروز کبدی و سوء جذب پیشنهاد می شود.

آشنایی با رژیم برای سیروز کبدی

مزایا احتمالی برنامه غذایی برای سیروز کبدی

با توجه به غیر قابل بازگشت بودن سیروز کبدی با اصلاح رژیم غذایی می توانید از بروز عوارض در بیماران مبتلا به سیروز کبدی جلوگیری کنید. به عنوان نمونه، محدودیت در مصرف مواد غذایی شور موجب تعادل سدیم می شود و در پیشگیری از احتباس مایعات و بیماری های مرتبط با آسیب موثر می باشد.

افزون بر این با اعتدال در مصرف چربی های ناسالم می توان از به وجود آمدن استئاتوره یا اسهال چرب که از نشانه های سوء جذب روده می باشد جلوگیری کرد. دریافت کالری به اندازه کافی و استفاده از انواع غذا ها در این رژیم امری لازم می باشد. این امر در پیشگیری از سوءتغذیه  که از عوارض رایج سیروز کبدی می باشد، تاثیر گذار است.

رژیم غذایی مناسب سیروز کبدی

علاوه بر اینکه سوءتغذیه موجب بالا رفتن ایجاد و شدت علائم سیروز می شود بلکه باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین توده عضلانی را کاهش می دهد، روند التیام زخم را کند می کند و کیفیت زندگی را پایین می آورد. در نهایت باید به مصرف پروتئین کافی دقت داشته باشید، این امر با مصرف مقدار زیاد پروتئین با کیفیت در طی روز به وسیله مواد غذایی چون گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات و لبنیات به وجود می آید.

در آخر به منظور اطلاع از رژیم برای کبد چرب و رژیم پاکسازی کبد می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *