دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با حیوان شامپانزه و رفتارهای خاص آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۸ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با حیوان شامپانزه آشنا می کینم و یک سری از بهترین اطلاعات را در رابطه با این حیوان به شما می دهیم و شما می توانید با این حیوان بیشتر آشنا شوید.

شامپانزه یکی از نام های بسیار رایج برای دو گونه کپی ape ها در سرده پان ها می باشد. در واقع رود کنگو مانند دیواری میان این دو گونه می باشد و شامپانزه های معمولی در غرب و مرکز آفریقا و بونوبو های این حیوانات در جنگل های دموکراتیک کنگو زندگی می کنند. این حیوانات همانند سایر حیوانات جزئی از انسان سانان می باشند و  حدودا ۶ میلیون سال قبل از فرگشت انسان ها جدا شدند و دو مورد از آن ها نزدیک ترین نوع این حیوانات به انسان ها می باشند و این دو گونه حدودا ۱ میلیون سال قبل از یک دیگر جدا شدند. در ادامه شما را با حیوان شامپانزه آشنا کرده و اطلاعاتی در مورد آن ها به شما می دهیم.

حیوان شامپانزه

اطلاعاتی در مورد حیوان

بسیاری از سنگواره ها و فسیل های مرتبط با انسان ها پیدا شده است ولی تا سال ۲۰۰۵ هیچ سنگواره ای مبنی بر وجود این حیوان ها پیدا نشد. بعد از آن مقداری سنگواره در کنیا مرتبط با این حیوان ها پیدا شده ولی جمعیت آن ها با این سنگواره ها همپوشانی نمی کند. در واقع همه این گفته ها بدین معنا می باشد مه اواسط دوران پلیستوسن انسان ها و اعضای سرده پان ها با یک دیگر می زیستند.

فیزیولوژی

حیوان شامپانزه در حالت ایستاده ۱۷۰ سانتی متر قد داشته و. حدودا ۷۰ کیلوگرم وزن دارد. ماده های این حیوان معمولا کوچک تر می باشند و این را باید بدانید که بازوهای باز شده این حیوان حدودا یک و نیم برابر قدش می باشد. این حیوانات دست هایی بزرگ تر از پاهای خود دارند و نوع بونوبوهای این حیوانات لاغر تر و قد کوتاه تر از نوع معمولی آن ها می باشند. بازوهای این حیوانات برای راه رفتن بسیار مناسب تر از اورانگوتان ها می باشد و کف پای این حیوان ها پهن تر و انگشتان پای آن ها کوتاه تر می باشد. این حیوانات هم می توانند در حالت ایستاده راه بروند و هم می توانند برای راه رفتن از دست های خود استفاده کنند.

این حیوانات شباهت های بسیاری به انسان ها دارند و بدن آن ها از موهای سیاه پوشیده شده است. انگشت ها و کف دست شامپانزه ها هیچ مویی دیده نمی شود و دمی مانند دیگر کپی ها ندارند. در واقع برآمدگی هایی که در بالای چشم آن ها وجود دارد به صورت آن ها ظاهری تو رفته می دهد و بینی این حیوانات صاف می باشد. آرواره این حیوانات بیرون زده اند و از این طریق لب های این حیوان بیرون زده می باشند.  رنگ پوست این حیوان ها از زمان تولد تا بالغ شدن تغییرات بسیار زیادی دارد و به مرور زمان تیره تر خواهد شد. بر اساس تحقیقات انجام شده تفاوت های ژنتیکی بسیاری میان این دسته از حیوانات وجود دارد.

تولید مثل در شامپانزه ها

  •  آرون گروپس

طول عمر و محل زندگی

این حیوان ها که از نسل انسان ها می باشند در ۸ الی ۱۰ سالگی به بلوغ می رسند و در حیات وحش حدودا ۴۰ سال و در اسارت حدودا ۶۰ سال عمر می کنند. این حیوانات در محل های متفاوتی زندگی می کنند و از مهم ترین این منطقه ها می توان به جنگل های بارانی استوایی، درختزارها و جنگل ها و علف زارهای آفریقای غربی اشاره کرد.

این حیوانات لانه هایی را برای خود می سازند و این لانه ها متشکل از برگ ها و گیاهان می باشد و معمولا بین مادر و فرزند تقسیم خواهد شد.

رژیم غذایی

شامپانزه ها همه چیز خوار می باشند ولی بخش بزرگی از غذای آن ها را گیاهان و میوه ها تشکیل می دهند. این حیوانات اگر بتوانند حشرات و حیوانات دیگر را نیز شکار کرده و آن ها را می خورند. شامپانزه ها از هوش بسیار زیادی برخوردار می باشند و می توانند ماهی را نیز شکار کرده و به عنوان وعده غذایی مورد استفاده قرار دهند و همچنین آن ها میمون های قرمز کلمبوس را نیز شکار می کنند و همه بدن آن ها را مانند مغز و بخش هایی که گوشت دارد را نیز می خورد و مقداری هم به دیگران می دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده روی این حیوانات فقط دو درصد از رژیم آن ها گوشت می باشد و بقیه آن توسط گیاهان تامین می شود.

طول عمر شامپانزه ها

رفتارهای خاص

تفاوت های بسیاری میان رفتارهای جنسی و اجتماعی این دو گونه دیده می شود. در واقع این حیوانات رفتارهای اجتماعی بسیار پیچیده ای دارند و فرهنگ شکار گروهی بیشتر در آن ها دیده می شود. حیوان شامپانزه برای برقراری ارتباط با دیگر حیوانات از صدا استفاده می کنند در واقع آن ها جیغ می کشند تا دیگر شامپانزه ها را از وجود خطر مطلع کنند. برای دختری که شامپانزه ها از آن استفاده می کنند تا حدود سه کیلومتری شنیده می شود.

ژست شامپانزه ها

حیوان شامپانزه بر اساس ژست خود می تواند احساساتش را نشان دهد. در واقع این حیوانات شامپانزه دیگر را برای نزدیک شدن بغل می کنند و اگر مضطرب باشند ممکن است صورت و لب هایشان را چین بیندازند. این حیوانات اگر دندان هایشان را نمایش می دهد بدین معنا می باشد که ترسیده است و لبخند آن ها اشاره به این دارد که این حیوان حالتی دوستانه و راحت با دیگران دارد. یکی از نشانه های مهمی که باید در مورد رفتار آن ها بدانید این است که اگر شامپانزه را دیدید که در حال فشردن لب هایش به یکدیگر بود بدین معنا باشد که آماده حمل است بنابراین باید سعی کنید که از او دور بمانید.

حیوان شامپانزه

تولید مثل

رشد شامپانزه ها حدودا ۱۲ و ۱۳ سالگی ادامه دارد و شامپانزه ها در سن ۱۳ سالگی به صورت کامل رشد می کنند و به سن تولید مثل می رسند. دوره بارداری این حیوانات مانند انسان ۹ ماهه می باشد. معمولا این حیوانات بعد از هر بار بارداری یک بچه به دنیا می آورند. حیوانات ماده به خوبی از فرزند خود نگهداری می‌کنند و از ۶ ماهگی این حیوانات می توانند پشت مادر خود راه بروند و برای این که گم نشوند از مو های بدن مادر می گیرند.

حیوانات بعد از اینکه از شیر گرفته می‌شوند برای خودشان لانه های خواب درست می کنند و دیگر از لانه مادرشان برای خوابیدن استفاده نمی کنند. شامپانزه های جوان حدود هفت سال با مادر خود زندگی می کنند.

جمعیت و  تکامل

حیوان شامپانزه یکی از صدها حیواناتی می باشد که در معرض انقراض قرار دارد و تعداد کل آن ها بین صد هزار تا ۲۰۰ هزار  تخمین زده شده است. اولین پستانداران شناخته شده شد و حدود ۷۰ میلیون سال قبل برمی گردد و زمان ظاهر شدن میمون های بزرگتر مانند شامپانزه ها گوریل ها و اورانگوتان ها تنها حدود ۲۰ میلیون سال قدمت دارد. جالب است بدانید که این حیوانات از نظر ژنتیکی به انسان شباهت بسیاری دارند و DNA آن ها با انسان ها بسیار شبیه می باشد.

بر اساس مطالعاتی که بر روی ژنتیک این حیوانات و انسان ها انجام شده است مطالعات بیان می کنند که جد انسان ها و شامپانزه ها مشترک می باشد.

رفتار های خاص این حیوانات

اگر از این مطلب رضایت داشتید و اطلاعات کافی در مورد این حیوان به دست آوردید به شما توصیه می کنیم تا با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعات دیگری در مورد حیوان کفتار و حیوان راکن بدست آورید و اطلاعات خود را در مورد این حیوانات نیز افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *