دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مضرات تخلیه نشدن اسپرم و به تاخیر انداختن انزال

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

تخلیه نشدن اسپرم در صورتی که به علت وجود بیماری خاص یا عوارض دارویی و آسیب به اندام تناسلی باشد با مضراتی همراه است. در این مطلب به مضرات تخلیه نشدن اسپرم می پردازیم.

یکی از نگرانی های آقایان عدم تخلیه اسپرم از بدن می باشد و به دنبال این سوال هستند که مضرات تخلیه نشدن اسپرم چیست؟ در ادامه پیرامون این موضوع بیشتر به بحث خواهیم نشست. با آرگا همراه باشید.

مضرات تخلیه نشدن اسپرم چیست؟

ممکن است این سوال برای آقایان ایجاد شود که مضرات و عوارض جانبی تخلیه نشدن اسپرم و به عبارتی ماندن اسپرم در بیضه چیست؟ در پاسخ به طور مختصر باید گفت به طور معمول عارضه خاصی گزارش نشده است. در غالب موارد عدم تخلیه منی یا اسپرم مضرات خاصی بر سلامت یا میل جنسی فرد نداشته با این حال در این زمینه نیز موارد استثنا دیده می شود.

مضرات عدم تخلیه اسپرم

بر خلاف تصور همگان، تخلیه اسپرم لزوما نیازمند رسیدن به ارگاسم یا اوج لذت جنسی نبوده از این رو مضرات و عوارض جانبی تخلیه نشدن اسپرم نیز کاملا به علت آن وابسته است. در ادامه بیشتر درباره این موضوع به بحث و بررسی می پردازیم.

خودداری عمدی از انزال

خودداری تعمدی از انزال، قرن ها است که در پیروان بعضی مذاهب مانند بودا و تائو مشاهده می شود. افراد می توانند با عدم شرکت در فعالیت های جنسی یا فراگیری شیوه رسیدن به ارگاسم بدون انزال از تخلیه اسپرم خودداری می کنند. این عمل به علت های مختلفی صورت می پذیرد. در حالی که بعضی افراد خودداری از انزال را با هدف رشد روحی یا عاطفی انجام می دهند، برخی دیگر عقیده دارند که این اقدام سبب بهبود باروری می گردد.

عوارض تخلیه نشدن اسپرم

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

همچنین بعضی بر این باورند که خودداری از انزال موجب افزایش توان فیزیکی و عضله سازی می شود. تاکنون عارضه جانبی از عدم تخلیه منی یا همان خودداری از انزال گزارش نشده است. لازم به ذکر است تخلیه نشدن اسپرم در صورتی که به علت وجود بیماری خاص یا عوارض دارویی یا آسیب به ناحیه لگنی و اندام تناسلی نباشد، به طور معمول عارضه ای به دنبال ندارد.

شایان ذکر است عدم تخلیه اسپرم در اغلب موارد بر میل یا سلامت جنسی بی تاثیر است. و بر خلاف تصور عموم تخلیه اسپرم به ارگاسم  و انزال نیازی ندارد از این رو به جای نگرانی از عوارض و مضرات تخلیه نشدن اسپرم باید به دنبال علت این عارضه بود چرا که مضرات کاملا به علت آن بستگی دارد.

مضرات تخلیه نشدن اسپرم

عدم تخلیه اسپرم جهت تاخیر انزال

یکی از روش های طولانی شدن زمان نعوظ یا به تاخیر انداختن انزال و طولانی شدن رابطه جنسی عدم تخلیه اسپرم یا لبه زدن می باشد. به این مفهوم که هنگام فعالیت جنسی نزدیک به زمان ارگاسم، چند لحظه تحریک جنسی را متوقف کرده تا رابطه جنسی طولانی تر شود.

این روش معمولا برای مدیریت و درمان زود انزالی نیز مورد استفاده واقع می شود. بعید به نظر رسیده که این روش عارضه ای برای سلامتی به دنبال داشته باشد و تنها در موارد نادر می توانند سبب پرفشاری خود اپیدیدم گردد.

مضرات عدم تخلیه اسپرم

دلیل اهمیت انزال

انزال به مفهوم بیرون راندن اسپرم از بدن گفته می شود. معمولا تحریک جنسی سبب تحریک سیستم عصبی مرکزی تا حد ارگاسم می گردد. در طی این فرایند، اسپرم از بیضه ها توسط اپیدیدم به درون مجاری دفع می شود. بعد توسط مجاری انزال پروستات و مخلوط شدن با مایع اسپرم به مجرای ادرار ورود پیدا می کند.

انقباض عضلات لگن؛ این مایعات را که حالا مایع اسپرم نامیده می شود را از نوک آلت تناسلی تخلیه می کند. عوامل متعددی می توانند از تحریک منجر به انزال پیشگیری کنند. دلایل این امر می تواند عمدی یا غیر عمدی باشد. برخی افراد عقیده دارند خودداری از خود ارضایی برای سلامت جسمی مفید بوده و با ترک این کار زندگی بهتری تجربه می کنند و رفتارهای جنسی نامناسب اصلاح می شود.

مضرات عدم تخلیه اسپرم

برخی دیگر نیز عقیده دارند که اجتناب از خود ارضایی مزیت های فیزیکی و روانی احتباس اسپرم را به دنبال دارد، با این همه، استدلال ها و شواهد ارائه شده جنبه علمی نداشته است.

تخلیه نشدن اسپرم اولیه و ثانویه

عدم تخلیه اسپرم یا بی انزالی به اسم انزال خشک هم نامیده می شود. افرادی که دارای مشکل تخلیه نشدن اسپرم یا بی انزالی هستند از فعالیت جنسی لذت برده و اسپرم تولید می کنند اما انزال ندارند. این مشکل سبب باقی ماندن منی در بیضه ها می گردد. بی انزالی به دو صورت اولیه و ثانویه مشاهده می شود.

عوارض تخلیه نشدن اسپرم

لازم به ذکر است در صورتی که فرد تاکنون انزال اسپرم را نداشته باشد، بی انزالی اولیه بوده و اگر فرد در گذشته توانایی انزال داشته ولی اکنون در این کار ناتوان است، در دسته بی انزالی ثانویه جای می گیرد.

عدم تخلیه اسپرم معکوس

عدم تخلیه اسپرم معکوس به این مفهوم است که مایع اسپرم به جای بیرون شدن از آلت تناسلی به مثانه وارد شود. در این حالت فرد ارگاسم را تجربه نموده اما انزال صورت نمی گیرد یا میزان آن کم است. عدم تخلیه اسپرم یا انزال معکوس خطرناک نیست ولی می تواند موجب ناباروری شود. تنها عارضه جانبی این مشکل، کف آلود بودن ادرار به دلیل ترکیب با اسپرم می باشد.

مضرات تخلیه نشدن اسپرم

باید اشاره داشت انزال معکوس بیشتر به حس فرد نسبت به آن بستگی دارد. این اتفاق تنها در صورتی که یک مشکل محسوب می شود که آزاردهنده باشد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه نمود؟

قابل ذکر است که عدم انزال و تخلیه نشدن اسپرم هیچ تاثیری بر توانایی تجربه لذت جنسی یا رسیدن به ارگاسم نداشته اما در صورت بروز این مشکل برای فرد ،و  جهت رد احتمال ابتلا به سایر بیماری ها بهتر است به پزشک مراجعه شود. در موارد زیر مراجعه به پزشک نیاز است:

  • تمایل به فرزند آوری
  • صدمه به ناحیه لگن
  • احساس ناراحتی روحی
  • مصرف داروهایی که ممکن است عامل این حالت باشند.

مضرات عدم تخلیه اسپرم

جمع بندی

در مجموع عدم تخلیه اسپرم به ندرت سبب بروز عوارض شده و خطرناک نیست. ولی علت آن نیز اهمیت دارد. برخی تمایل دارند انزال نداشته و برخی به دلیل اختلال جنسی قادر به انزال نیستند. در صورتی که فردی به طور مداوم با مشکلات انزال روبرو است باید به پزشک مراجعه کند تا گزینه های درمانی احتمالی در نظر گرفته شود.

هیچ شواهدی وجود ندارد که انسداد اسپرم سبب آسیب یا عوارض جانبی منفی گردد. اسپرم بدون تخلیه برای بدن مضر نبوده و تجمع نمی یابد. بدن اسپرم هایی که توسط انزال تخلیه نمی شوند را مجددا جذب نموده و این موضوع هیچ عارضه جانبی بر میل جنسی یا باروری ندارد.

عوارض تخلیه نشدن اسپرم

با این وجود ممکن است عوارض جانبی احتمالی در افرادی که موقع تحریک جنسی، انزال را به تعویق انداخته یا از آن خودداری می کنند، ایجاد شود. همچنین فشار خون اپیدیم هنگامی به وجود می آید که تحریک جنسی مردان سبب ارگاسم یا انزال نشود.

در پایان این مطلب از دانستنی های علمی به منظور آشنایی با مراحل تغییر جنسیت و فواید ختنه می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *