دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت های پرش چشم در بارداری و روش های موثر در درمان آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در صورتی که باردار هستید و دچار پرش چشم شده اید با این مطلب همراه ما باشید تا علت و درمان خانگی پرش چشم در بارداری را فرا بگیرید.

پرش چشم در بارداری یکی از مشکلاتی است که ممکن است برخی خانم های باردار با آن روبرو شوند. اما جای نگرانی نداشته و با بررسی مشکل امکان درمان آن وجود دارد.

روش های درمان پرش چشم در بارداری

پرش چشم در دوران بارداری و انقباضاتی که در چشم ها روی می دهد یکی از مشکلاتی است که برخی خانم ها در این دوران تجربه می کنند. اما جای نگرانی نداشته و در بیشتر موارد با بررسی مشکل می توان به آسانی آن را درمان و کاهش داد. در صورت بروز انقباض چشم، گاه هر دو پلک بالا و پایین با اسپاسم مواجه می شوند.

این اسپاسم ها می توانند آنقدر قوی باشند که حتی سبب بستن چشم شوند. معمولا جای نگرانی وجود نداشته حتی در بارداری. ولی برخی اوقات، انقباض ساده چشمی می تواند تشدید شده و ادامه دار شود. در موارد نادری که این موضوع رخ می دهد پزشک انقباض چشم را بلفارواسپاسم نامیده و احتمالا درمان پزشکی باید صورت بگیرد.

علت های احتمالی پرش چشم در حاملگی

هر چند پژوهشگران به صورت کامل اطمینان ندارد که علت بروز پرش چشم در این دوران چیست اما آنها آگاهند که چندین قسمت مغز در این حرکت ساده دخالت دارند. از جمله محرک های احتمالی در بروز این مشکل می توان موارد زیر را نام برد.

استرس

استرس در دوران حاملگی می تواند از علت های احتمالی پرش چشم در این مرحله باشد. با پایان تغییرات فیزیکی و احساسی که در بدن فرد روی می دهد جای تعجب نیست که استرس داشته باشید. استرس جزو شایع ترین علت های این مشکل در قبل، حین و بعد از بارداری به شمار می رود.

  •  آرون گروپس

عدم تعادل منیزیم و پتاسیم

برای رفع نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری وجود مواد معدنی و ویتامین ها در رژیم غذایی ضروری است. وقتی درباره این مشکل حرف زده می شود، این موضوع اهمیت دارد چرا که عدم تعادل منیزیم و پتاسیم می تواند بروز این عارضه را به دنبال داشته باشد. این قسمتی از بیش از سیصد آنزیمی می باشد که واکنش های بیوشیمیایی مختلف در بدن از جمله انقباضات عضلانی را تحت کنترل دارد. همچنین پتاسیم برای انتقال بهینه تکانه های عصبی لازم است.

خشکی چشم ها

هر فرد به صورت معمول بین ۱۰-۲۰ بار در دقیقه پلک می زند. اما هنگام مطالعه یا خیره شدن به رایانه این تعداد کاهش می یابد. به این معنی که چشم شما رطوبت مورد نیازش را دریافت نکرده و با اضافه شدن تغییرات هورمونی خشکی چشم و اسپاسم عضلات آن روی می دهد.

کافئین

هر چند مصرف کافئین در دوران حاملگی خوب می باشد ولی نوشیدن بیش از اندازه آن ممکن است سبب اسپاسم چشم ها گردد.

خستگی

به دنیا آوردن عضو جدید عوارض خاص خود را برای بدن مادر به همراه دارد و تنها به تغییرات هورمونی مربوط نبوده و خستگی را نیز به دنبال دارد. همانطور که مراحل بارداری طی می شود ، تحمل وزن اضافی خسته کننده شده و در صورتی که بیش از اندازه خسته باشید، احتمال این که لرزش چشم بروز کند، وجود دارد.

درمان های خانگی اسپاسم چشم

در این بخش می توانید موارد ذیل را به عنوان برخی درمان های خانگی جهت بهبود اسپاسم چشم مورد توجه قرار دهید.

۱. استراحت و آرامش بیشتری داشته باشید.

اسپاسم و انقباض چشم می تواند یک بهانه خوب باشد تا به خود بیشتر توجه کرده و تایمی را به استراحت و آرامش بیشتر بگذرانید. از جمله زمانی را برای قدم زدن در پارک، دیدار دوستان، چرت روزانه بیشتر.

۲. مواد معدنی و ویتامین مصرف کنید.

در این دوران لازم است که ویتامین و مواد معدنی بیشتری به بدن برسانید. با افزودن موز غنی از پتاسیم و میوه های سرشار از منیزیم مانند آواکادو، آجیل، و شکلات تلخ این مواد معدنی ضروری جهت جلوگیری از اسپاسم چشم را تامین نمایید.

۳. هیدراته کردن چشم

برای هیدراته و مرطوب نمودن چشم ها می توانید از اشک مصنوعی استفاده نمایید. همچنین برش های خیار خنک روی پلک بسته نیز کمک کننده است. خواص آبرسانی و ضد التهابی خیار می تواند تورم را کاهش داده و پوست این ناحیه را تسکین دهد.

۴. استراحت چشمی

می توان گفت بهترین روش این است که گهگاه به چشمان خود استراحت بدهید. کمتر به نمایشگر گوشی، رایانه یا تلویزیون خیره شوید. هر ۲۰ دقیقه استفاده از این لوازم حداقل ۲۰ ثانیه به فاصله ای دورتر نگاه کنید. یا از نمایشگر ضد تابش یا عینک ضد تابش بهره بگیرید.

درمان پزشکی پرش چشم در حاملگی

باید اشاره داشت که در موارد نادر، اسپاسم چشم می تواند نشان دهنده جدی بودن موضوع باشد. اگر اسپاسم در وسط صورت، پایین صورت یا ابرو دارید بهتر است به پزشک مراجعه شود. انقباض مدام که بدتر هم می شود ، همانطور که اشاره شد ممکن است خبر از وضعیت جدی تر به اسم بلفارواسپاسم باشد که در زنان بیشتر از مردان روی می دهد.

لازم به ذکر است که روش های مختلفی برای درمان تکان های مکرر چشمی وجود دارد که همه آن ها در دوره بارداری بی خطر نیستند. درمان های پزشکی زیر ممکن است بعد از زایمان توصیه شوند:

  • تزریق بوتاکس به ماهیچه های پلک
  • داروهای خوراکی
  • جراحی

از همراهی شما عزیزان تا پایان مطلب سپاسگزاریم. امیدواریم که از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از علت پلک زدن زیاد کودک و دانستنی های بارداری روی لینک های مزبور کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *