دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت خارش ترک های بارداری و راه های پیشگیری از آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

به طور معمول در اواخر مرحله بارداری با افزایش ناگهانی وزن و بزرگتر شدن شکم پوست فرد دچار کشیدگی شده و با خارش ترک های بارداری مواجه می شود. این مطلب به روش های پیشگیری از این عارضه می پردازد.

خارش ترک های پوست در بارداری را اغلب خانم ها در این دوران تجربه می کنند. در این مطلب قصد داریم شما را با برخی روش های پیشگیری از خارش ترک های بارداری آشنا نماییم تا این مرحله از بارداری را بهتر سپری کنید.

روش های پیشگیری از خارش ترک های بارداری

اغلب خانم های باردار خارش پوست را در این دوران تجربه می کنند. دلیل اصلی خارش پوست شکمی نیز در بارداری بزرگ شدن شکم و کشیدگی پوست این ناحیه است که در بیشتر از نصف خانم ها سبب بروز ترک های پوستی یا استریای بارداری می گردد. تغییرات زیاد هورمونی و افزایش سایز شکم با چاقی ناگهانی دوره بارداری همانطور که اشاره شد عامل بروز این عارضه هستند.

به این ترتیب خارش ترک های بارداری به ویژه اطراف شکم به علت کشیدگی بیشتر از حد توان پوست می باشد. هورمون های بارداری نیز در این زمینه تاحدودی موثر می باشند. با بالا رفتن سطح استروژن خون بعضی خانم های باردار دچار خارش و قرمزی کف دست و پا می شوند که با زایمان این موضوع از بین می رود.

شایان ذکر است خشکی و اگزمای پوست یا آلرژی غذایی در دوران حاملگی نیز می توانند سبب بروز خارش شدید پوستی شوند که برای تسکین این خارش ها باید از دوش گرفتن با آب داغ خودداری نموده تا خشکی و خارش پوست دوباره ایجاد نشود.

علت تشکیل ترک های پوست در بارداری

هیچ کس دقیقا نمی داند چرا اغلب بانوان باردار دچار ترک های پوست در این دوران می شوند ولی در برخی این عارضه دیده نمی شود. مهمترین دلایل این عارضه را به تغییرات شدید هورمونی و رشد ناگهانی شکم مرتبط دانسته اند. در ماه های پایانی بارداری بعضی از خانم ها که رشد جنین سریعی دارند، پوست کشیده تر شده و با استریای بارداری روبرو می شوند که اغلب با خارش همراه می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شایان ذکر است کشیدگی پوست در بارداری گاه به علت افزایش وزن کلی علاوه بر شکم در ناحیه ران و بازوها نیز ایجاد می شود. ترک های پوست در آغاز به رنگ صورتی یا قرمز روشن مشاهده می شود که در این مرحله می تواند با خارش همراه باشد و پس از طی زمان و تثبیت شدن سفید رنگ می شود و برای همیشه به همین حالت باقی می ماند.

با توجه به این که حد توان کشیدگی پوست محدود بوده و فرصت کافی جهت بازسازی ندارد با بزرگ شدن جنین، علیرغم لایه بیرونی پوست، لایه های زیرین نیز تحت تاثیر کشش واقع شده و شکاف هایی در آن ها به وجود می آید و قسمتی از لایه سطحی و میانی با ترک های ناشی از کشیدگی روبرو می شوند.

پیشگیری از خارش ترک های پوست در حاملگی

جهت پیشگیری از بروز خارش ترک های پوست در حاملگی موارد زیر توصیه می شود.

۱. بهترین روش برای پیشگیری از خارش ترک های حاملگی این است که با کمک روغن ها و لوسیون ها آن را آبرسانی کرده تا تغذیه شده و کلاژن سازی با این آبرسانی عمقی تقویت شود. به این ترتیب روزی دو بار از کرم ها و لوسیون های لیفتینگ بدن بر روی شکم استفاده نموده و ماساژ بدهید.

۲. با استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن بچه و … پوست شکم را نرم و چرب نگه دارید تا خارش کمتر شود. لازم به ذکر است فرایند ترمیم و بازسازی پوست پس از بروز ترک با خارش نیز همراه است.

۳. با آب داغ دوش نگیرید و از زیاد ماندن در حمام خودداری کنید تا چربی طبیعی پوست کمتر از دست برود.

۴. از شوینده های ملایم برای شستشوی بدن در حمام استفاده کنید.

۵. ورزش منظم را فراموش نکنید. این کار سبب افزایش جریان خون در پوست شده و از وزن گیری بیش از حد در بارداری جلوگیری می کند. همچنین احتمال بروز ترک های پوستی را در این دوران کاهش می دهد.

۶. تغذیه سالمی داشته باشید تا مواد مغذی پوست تامین شده و قابلیت ارتجاعی پوست نیز افزایش یافته و ترک های پوستی به حداقل برسد.

۷. پس از استحمام حتما از مرطوب کننده برای پوست شکم، باسن و ران ها استفاده کنید تا از خشکی پوست جلوگیری شود.

۸. به رژیم غذایی خود مواد سرشار از آنتی اکسیدان (مانند اسفناج، بلوبری، توت فرنگی)، ویتامین ای برای محافظت از سلول های پوست (آجیل ها، مغزها؛ کلم بروکلی)، ویتامین آ برای کمک به ترمیم پوست (همچون هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه رنگی، انبه، کدو حلوایی) و مواد غذایی حاوی امگا ۳ مانند ماهی، و تخم مرغ را اضافه کنید.

۹. روزانه به میزان کافی آب بنوشید. این کار سبب آبرسانی به سلول های پوستی و مانع از خشکی پوست بدن می شود.

در پایان از همراهی شما عزیزان با این مطلب کمال تشکر را داریم و امیدواریم از مطلب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی برای کسب اطلاع در زمینه علت خارش بدن در بارداری و درمان لک بارداری روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *